Wie kan me helpen met vragen WW!! (spoed)

Discussion in 'De lounge' started by butterfly1984, Apr 10, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

#1 butterfly1984, Apr 10, 2012
    Last edited: Apr 10, 2012
    Mijn man heeft vanaf 1 juni geen werk meer.:(

Vanaf vorige week zit hij al bij huis, omdat hij vrijstelling heeft tot 1 juni.
    Dus hij krijgt nu nog gewoon door betaald.

Nu wil hij ww aanvragen, omdat je niet zeker weet dat hij voor 1 juni ander werk heeft gevonden.

Dus ww gebeld en ze zeggen dat hij vanaf 1 mei pas mag aanvragen.:$
    En dat terwijl de aanvraag wel 8 weken kan duren, dus dat betekent dan dat het al bijna 1 juli is, dus dan zitten we een maand zonder geld?:(

En weet iemand misschien wat je netto krijgt als je bruto ww 2000 euro is?

Hoop dat iemand ons wat er meer over kan vertellen, want op moment zie ik het erg somber in.

Kan ik bijvoorbeeld ook al gedeeltelijke kwijtschelding aanvragen voor water en gemeentelijke heffingen?

Alvast heel erg bedankt, ook namens mijn man.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Tip 1: vraag nu al aan de UWV medewerker wat je allemaal nodig hebt om WW aan te vragen en ga nu al al de papieren klaarleggen voor 1 mei. Zodra het dus dan 1 mei is kun je alles direct goed aanleveren. Ook via email ( scannen dus) kun je het sturen. Als je namelijk alles direct goed aanlevert heb je echt binnen 2 weken alles geregeld.

Je man moet nu trouwens direct al naar het werkbedrijf gaan en een coach nemen. Die coach kan je heel goed helpen.

Verder, gewoon alles aanpakken wat je kunt krijgen. Maak een plan voor deze maand.

Houd er rekening mee dat UWV per week betaalt en dat kan met rekeningen nog weleens vervelend zijn.

Het is geen vetpot een WW uitkering met 1420 euro. Geen idee wat je over houdt.

3. cynt1985

cynt1985 Bekend lid

Jul 8, 2008
    719
    0
    0
    ja kan inderdaad maar 1 maand van te voren je ww aanvragen en kan dan inderdaad 8 weken duren dus kan dat 1 maand geen loon krijgt dat hebben we hier ook al vaker gehad maar het kan ook zijn dat het heel snel gaat als hij altijd het zelfde inkomen heeft dus geen over uren dan gaat de berekening meestal wel sneller als ze extra uren mee moeten gaan tellen dan duurt het wat langer

volgens mij kwijtschelding van water gaat volgens mij niet voor 1 maand maar dat weet ik niet zeker

ik denk dat hij netto dan ongeveer 1200 euro overhoud

4. butterfly1984

heb bedrag aangepast, want man had verkeerd gekeken.

5. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

Nov 18, 2011
    990
    52
    28
    mh
    Volgens mij klopt dat wel dat je een maand van tevoren ww kan aanvragen en anders ga je toch gewoon naar werk.nl om aan ww aan te vragen en dan zie je vanzelf wel of je een vroegere datum kan invullen.

De beoordeling van een ww uitkering kan ook na 4 weken al gedaan zijn en mocht je geen eerdere datum in kunnen vullen en doen ze langer over de beslissing dan zit je idd een paar weken zonder geld. Misschien kan je dan wel om een voorschot vragen.

Ik zie nu dat je ww 2000 bruto is, dan krijg je denk ik geen kwijtschelding en ook omdat je tot juni nog loon hebt en nu salaris hebt kun je geen kwijtschelding aanvragen.

Als je man nu nog salaris ontvangt, dan heb je tot juni de tijd om even zuinig aan te doen als dit kan zodat je dit paar weken van het uwv kan overbruggen.

6. cynt1985

cynt1985 Bekend lid

Jul 8, 2008
    719
    0
    0
    ohja en zorg dat je nu al alles uitzoekt van papier werk wat je nodig hebt dat je dat niet dan nog moet doen daar heeft hij nu tijd voor om het uit te zoeken als je snel dan alles compleet inleverd dan gaat het veel sneller

en je man zou nu ook al naar het uwv werkbedrijf gaat kan hij een caoch krijgen en die kan hem helpen ook met een nieuwe baan te vinden

hoop dat je man voor die tijd een baan krijgt is veel beter want uwv betaald per week is best lastig

7. cynt1985

cynt1985 Bekend lid

Jul 8, 2008
    719
    0
    0
    denk dat hij dan ongeveer 1600 euro overhoud denk ik he

8. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,655
    1,414
    113
    Ww aanvraag kan inderdaad pas 4 weken van te voren, hier de ervaring dat als je alles goed aanlevert en invult via internet je sneller als 8 weken alles rond hebt, hier zelfs met 2 weken al bericht van hoe en wat.

Kwijtschelding aanvragen kan denk ik niet omdat dat alleen per vol jaar kan en je nu denk ik al te laat bent met aanvragen, als ik daarnaast het bedrag bekijk dat er genoemd wordt denk ik ook niet dat je in aanmerking komt voor kwijtschelding want dan zit je echt nog boven bijstand/minimum. Maar dat zou je bij de gemeente na moeten vragen al is het misschien wel op de zaken vooruit lopen want hij heeft nog 2 maand detijd om werk te vinden dus met veel inzet lukt dat misschien/hopelijk wel.

9. butterfly1984

hmmmm weet het ook niet precies, want op maandbasis zegt ie 2000 en als je je jaarloon invult zegt ie een stuk minder.

10. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

Apr 1, 2011
    1,612
    38
    48
    Alles gaat trouwens via internet.. op internet kun je je aanmelden bij uwv en werk.nl.. Vanuit daar kan je ook vragen stellen aan je werkcoach.

Je moet je daar inloggen/registreren met je digid-code. Als je man deze nog niet heeft kan je die het beste zo snel mogelijk aanvragen.

Je krijgt geloof ik 70 % van je loon en het aantal jaren dat je gewerkt hebt in totaal, zijn het aantal maanden dat je recht hebt op een ww-uitkering. (10 jaar gewerkt is dus 10 maanden uitkering).

Als de uitkering aangevraagt is, kan je gebeld worden.. UWV belt altijd met privenummer/nummer onbekend dus die dan wel oppakken als je dat nooit doet:p (Ik pak die telefoontjes nooit op, bleek achteraf al 2 weken dat t UWV dat was:))

Hier was trouwens ook alles binnen 4 weken geregeld..

11. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,655
    1,414
    113
    Ww wordt per 4 weken uitbetaald misschienzit daar het verschil in?

12. Rundeeprunwild

Apr 1, 2011
    1,612
    38
    48
    Elke week..

13. Rundeeprunwild

Apr 1, 2011
    1,612
    38
    48
    Als je trouwens nog meer vragen hebt, er zit hier op t forum ook een stukje dat je je vragen aan een medewerker van t uwv kan stellen he. Weet je zeker dat je goed zit:)

14. butterfly1984

dank jullie wel meiden voor jullie antwoorden en advies.

Hij is nu op werk.nl om zich te laten inschrijven als werkzoekende.
    We hebben gelukkig digid, tegenwoordig kun je niet meer zonder.

Heb ook op toeslagen.nl alvast wat aangepast, mocht hij toch weer werk hebben dan pas ik het direct weer aan.
    Maar voor nu wil ik eerst alles zo geregeld hebben dat we straks wel rond kunnen komen.

we hebben ook een auto op diesel, waar we nu eigenlijk vanaf moeten, want dat is veel te duur zo.

15. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    WW Is de eerste maand 75% van je laatstverdiende loon en daarna 70% van je laatst verdiende loon. Je krijgt per 4 weken uitbetaald en voor een jaar werk krijg je 1 mnd ww met een minimum van 3 mnd.
    Bij mijn man was het ondanks dat we op vakantie waren toen zijn ontslag kwam binnen 3 weken geregeld.

16. butterfly1984

Hij is nu ingeschreven als werkzoekende en daarna kwam de vraag wil je ww aanvragen, toch ja aangeklikt, maar er stond dat het nog niet kon, het was niet zinvol, omdat ze niet weten of je ww krijgt en hoeveel de hoogte is?

Nu dus maar wachten tot 1 mei, vind het nog steeds apart en erg jammer.
    Dacht dat kunnen we alvast mooi regelen, maar helaas.

3 weken is wel erg snel zeg, hopen dat het bij ons ook mooi vlot verloopt.

Hij heeft trouwens ontslag met wederzijdsgoedvinden.
    Hij had vast contract, maar doordat ze eigenlijk te veel mensen hebben en in de rode cijfers staan is hij er op een zeer onvriendelijke manier uitgewerkt.

17. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Hoi,

Je kunt inderdaad een WW uitkering pas een maand van te voren aanvragen.
    UWV betaald betreft een WW uitkering per 4weken uit.
    Zodra je weet dat je werkloos wordt moet je je inderdaad inschrijven op het werkbedrijf als werkzoekende.

De hoogte van het dagloon wordt berekend over je sv loon, het loon waar je de sociale premies over betaald. Vaak staat dit svloon op je salarisstrook.
    Het svloon van het jaar voordat je werkloos bent geworden wordt gedeeld door 261. Dit is het aantal werkdagen in een jaar. Hier komt een bruto dagloon uit.
    De eerste 2maand wordt er 75% van je.dagloon uitbetaald en de maanden daarop volgend 70%.
    Let wel, daar gaat ook nog 8%vakantietoeslag af en loonbelasting.
    Het bedrag wat dan overblijft is je netto dagloon. Dit wordt keer 20 gedaan en per 4weken uitbetaald.

Heb je nog meer vragen zou je ze hier aan het webteam kunnen stellen of als je gelijk antwoord wilt UWV werknemers telefoon bellen.

Groetjes Manuk

PS, vier weken na je eerste werkloosheidsdag wordt er een betaling gedaan, als je aanvraag eerder is goedgekeurd eerder. Duurt de aanvraag langer dan vier weken volgt na die vier weken een voorschot betaling zodat je niet 8weken zonder inkomen zit.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,816
    113
    In ongeveer 95% van de gevallen wordt er binnen 4 weken na aanvraag uitbetaald, dus als je zorgt dat je alle spullen tzt klaar hebt liggen is er niets aan de hand hoor en heb je gewoon op tijd je geld.

Ik denk dat je met een bruto salaris van 2000 euro per maand, netto zo'n 1200 euro overhoudt bij een ww-uitkering.

19. marietje85

marietje85 Bekend lid

Aug 2, 2010
    675
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dit is niet altijd zo. Toen mijn man in de WW kwam kregen we pas na bijna 7 weken de eerste betaling.

20. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Wat vervelend zeg dat dit bij je man niet gebeurd is!
    Toch wordt geprobeerd sowieso na 4weken echt een betaling te doen.
    Meestal is dit gelijk al de eerste betaling omdat de aanvraag is goed gekeurd. Soms is er meer tijd nodig en dan zal het een voorschot zijn.

Share This Page