Hulp in huishouding gezocht, hoe aanpakken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sjakie22, 8 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Ik ben op zoek naar een hulp in mijn huishouding. Ik kom er gewoon echt niet aan toe.

Hebben jullie tips hoe ik aan een goede betrouwbare hulp kan komen?
    Inmiddels een advertentie op werkspot geplaatst en dacht ook aan op een advertentie te plaatsen op het prikbord van AH. Mijn vriend gaat informeren bij kennissen.

Waar moet ik allemaal op letten? ik vind het best wel eng een vreemde in huis. :( Mijn vriendin is bestolen door een zogenaamde vertrouwde hulp.

Mijn appartement is ongeveer 80m2 groot (twee slaapkamer, badkamer, toilet keuken/woonkamer)Is 2 uur per week voldoende om het goed te onderhouden.Ik lees vaak dat mensen hulp hebben voor 3 uur per week.

De eerste maand wil ik dat hij/zij 4 uur per week komt i.v.m. grote schoonmaak. ( ramen lappen, grondig reinigen van badkamer en keuken).

Ik betaal marktconform tussen de 10-15 euro dacht ik.

Alle tips zijn welkom.

2. minon

minon Niet meer actief

Een klein huis wil niet perse sneller schoonmaken. Ik heb in huizen gewerkt van 140m2 waar ik drie uur over deed en huizen van jouw afmeting waar ik 4 uur over deed. Het ligt er maar net aan hoe vaak je alles gedaan wilt hebben. Zoals de badkamer, de ramen en keukenkastjes van binnen etc. Wil je dat ze strijkt, de bedden verschoont. Heb je gordijnen of lamellen/luxaflex die vaak een sopje moeten etc etc. Ik vind niet dat je kan verwachten dat iemand in 2 uur tijd een huis van top tot teen goed schoonmaakt.
    Je kunt op mp kijken en daar iemand uitkiezen die je op kennismaking laat komen of via via een betrouwbare hulp.

3. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Bedankt voor je reactie. In de 2 uur tijd dacht ik meer aan stofzuigen, afstoffen, toilet en badkamer. 1 x in de maand de houten vloer dweilen.

Bedden verschonen, de was en strijken doe ikzelf.

Heeft iemand een voorbeeld voor een schema:(

4. minon

minon Niet meer actief

Dat moet in 2 uur te doen zijn. In het begin zal ze er langer mee bezig zijn dan na een paar weken. Je moet toch een bepaalde slag krijgen hoe het het makkelijkste en snelste werkt. Als je weinig prulletjes in huis hebt staan ben je niet heel lang bezig met afstoffen. Ze zou dan af kunnen wisselen met ene week ramen zemen, andere week dweilen, dan weer wat keukenkastjes soppen etc.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kan je niet gewoon via een interimkantoor gaan? Of werkt het zo niet in Nederland?

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
  7. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Hoi, ik heb er meerdere gehad. Onze ervaring is dat een sollicitatiegesprek voeren goed is. Je merkt gelijk of het klikt. Ik vraag er dan 2 of 3, zodat ik wat te kiezen heb. Ik vraag ook wat ze zelf denken dat ze schoonmaken in bijvoorbeeld de keuken of woonkamer, wat hun verwachtingen zijn. En wat ze niet leuk vinden/ een mindere kant is. Deze verwachtingen lopen nogal eens uit een. Ik heb ook geleerd toch regels op te stellen. Eerst deed ik dat niet, maar daar kwam ik in de problemen. Ik kreeg een schoonmaakster die niet al te fris rook, zomaar iets uit mn kasten pakte, spullen niet opruimde en niet alles schoonmaakte wat ik in gedachten had. Dus ik spreek altijd af: je mag 15 min pauze (in 3 uur), je kan zelf kiezen wanneer je dit opneemt. Tijdens of aan het eind.
    Ik ben (zeker in begin) ook altijd thuis. Ik heb een standaard, bijvoorbeeld wat er afgenomen moet worden, deuren schoon, zuigen en dweilen. En daarnaast vraag ik per keer wat anders: ramen, koelkast, etc.
    Beste zou nog zijn als ik op had geschreven wat ik precies hoe schoon wil hebben.
    Na iedere keer schoonmaken kijk ik even: wat had ik anders gewenst. En de volgende keer geef ik het als aandachtspunt: 'zou je ook onder de bank willen stofzuigen?'

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Hoe duidelijker je bent, hoe meer profijt je hebt en minder misverstanden.

8. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Zwolle
    Oh ja, bij het eerste gesprek geen hete thee serveren, als het na 5 min al niet blijkt te klikken moet iemand nog blijven zitten om zn thee op te drinken, ha, ha. Heb ik eens gehad, gekke situatie.

9. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Zwolle
    Laatste ding: ga op je gevoel af, als je gevoel twijfelt doe het dan niet. Je hebt er niks aan als je je ergert nadat iemand heeft schoongemaakt. En je gevoel zegt meestal wel of het goed zit.

10. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    BedAnkt voor de goede adviezen.

11. Sanyi

Sanyi Fanatiek lid

19 mrt 2012
    1.042
    3
    38
    Kijk eens op dewittewerkster.nl. Ik ben ook op zoek naar een werkster en heb deze tip gekregen. Je betaald eenmalig bemiddelingskosten, mits er een match is.
    Je betaald 12,50 per uur.
    Ze stellen iemand bij je voor en die nodig je uit voor een gesprek. Is het niets dan gaan ze verder opzoek.
    Mijn vriendin van wie ik deze tip kreeg is heel tevreden over haar werkster.

12. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

13 okt 2013
    3.319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Ik zou toch voor via via gaan. Dan hebben mensen die je kent al ervaring met deze persoon.
    Ik werk zelf van 9.00 tot 11.30 in een best groot huis, dan doe ik afstoffen, tafels vochtig afdoen, stofzuigen, dweilen, de keuken, het toilet beneden, boven de overloop zuigen, badkamer douche en toilet. Incidenteel (op verzoek) ramen wassen en alle tegels. Voor 10 euro per uur, maar ik vraag minder omdat het vrienden van me zijn.

13. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben ook via via een hulp. Ze komt 1x per week voor 4 uurtjes. Ze begint vaak boven met stofzuigen, dweilen, afnemen / afstoffen, badkamer schoonmaken, bedden verschonen (haal wel altijd zelf alles af en leg nieuw beddengoed op de bedden). Dan roep ik haar voor koffie en croissantjes. Vervolgens doet ze de trap, de gang en de hele beneden verdieping weer stofzuigen, dweilen, afnemen/afstoffen en de wc's. Dan krijgt ze nog iets te drinken en gaat ze weer. 1x in de twee maanden komt ze een uurtje extra en lapt ze de binnenkant van de ramen.

Wij zijn super tevreden met haar. Ze is heel precies in haar werk en heel snel. In het begin had ik 1 opmerking (ze is best klein en nam sommige hogere planken niet af) en nadat ik dat verteld had deed ze het altijd netjes. Inmiddels heeft ze zelfs haar eigen sleutel omdat wij niet altijd thuis zijn.

Zou gewoon op je gevoel af gaan tijdens het kennismakingsgesprek. En de eerste paar keren sowieso thuis zijn, even kijken of ze alles naar jouw wens heeft gedaan. En duidelijk communiceren daarover.

14. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik ben zelf HH, en verdien 11 euro per uur (wel wit).
    Ik sta ook ingeschreven bij de witte werkster (ik zoek een zorgzame bijbaan), maar nog niet zolang (ik doe al wel meer dan 12 jaar schoonmaakwerk/huishouding).

Ik werk in overleg met de mensen, zij laten een briefje achter wat ik die dag kan/moet doen en dat gaat prima, geen teleurstellingen op die manier!

Deel Deze Pagina