kolven op het werk enz

Discussion in 'Borstvoeding' started by Tord, Mar 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Hoi,

ik begin over een paar weken met werken, fulltime. Graag wil ik kolven zodat mijn man overdag borstvoeding in fles kan geven.
    Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen:

als ik kolf op het werk, waar bewaar ik dan de melk? In een flesje? En dan in de koelkast?
    Kan ik meerdere "kolvingen" in 1 grote fles samenvoegen en thuis splitsen en invriezen?
    Moet ik het mee naar huis nemen in een speciale koeltas?

Nog andere dingen waar ik aan moet denken?
    Dank jullie wel!

2. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Ik doe het zo:
    Ik heb aventflesjes met dop ipv speen. Elke voeding die ik kolf doe ik in een aparte fles. Flesjes bewareb in de koelkast en in een koeltas mee naar huis. In begin keken collega's beetje raar (gezamelijke koelkast en werk in een mannenbedrijf :D:D:D)

Bij elkaar indoen kan wel, maar pas als alle melk dezelfde temperatuur heeft (dus niet 1 koelkastvoeding met een verse mengen)

Wat wel erg practisch is dat je wel de mogelijkheid hebt om je spullen goed schoon te maken en te bewaren.

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,788
    18,969
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Je zult de melk inderdaad in de koelkast moeten bewaren. Of je het vervolgens in een koeltas mee naar huis neemt, is natuurlijk ook afhankelijk van je reisafstand. (Ik moet 3 minuten fietsen, dus denk dat ik het wel zonder red ;))
    Het is in ieder geval belangrijk dat je een ruimte hebt waar je rustig kunt zitten en dat er (een beetje in de buurt) mogelijkheid is je handen te wassen en een koelkast.

4. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik heb de medela flesjes om de melk op te vangen met kolven. Deze kan ik afsluiten met een dop.
    Ik zet de melk in de koelkast en neem het aan de eind van de dag mee in een koeltasje met koelelement (deze leg ik in de vriezer op m'n werk).

Het is inderdaad handig als je de mogelijkheid hebt om je kolfset schoon te maken.

5. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    2,587
    0
    36
    Ik zat er ook al over te denken. Wil graag bv gaan geven, maar werk onregelmatig op een kleinschalige woongroep met pubers. De bewoners kunnen bij de koelkast en we hebben geen aparte ruimte om te kolven. Eventueel op kantoor, maar daar kan iedereen zo in en uit lopen. Vind ik echt geen prettig idee. Iemand tips om toch te kolven?

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Ka: je werkgever is verplicht om jou een kolfruimte te bieden die afgesloten kan worden. Daar zou ik dus over in gesprek gaan.
    Verder heb ik zelf op een arbeidstrainingscentrum met pubers gewerkt en daar werd een tweede koelkast aangeschaft die voor personeel alleen werd. Mijn collega die toen kolfde, kon dan daar haar melk bewaren, hoefde het idd niet in de koelkast waar die pubers er van alles mee uit zouden kunnen halen...

@TS: of je de melk gekoeld moet vervoeren, is naast de reistijd ook afhankelijk van de temp buiten. Als het erg warm is, vind ik het zelf wel zo handig om een koeltasje te hebben, maar als je dat niet hebt, zou je de flesjes ook voor de reis naar huis even in aluminiumfolie kunnen wikkelen...
    Melk kan bij elkaar zodra het dezelfde temp heeft, dus dat betekent in de regel dat je voor elke kolfsessie toch wel een apart flesje nodig hebt. Thuis kun je het evt wel bij elkaar gooien om te bewaren in de koelkast of in te vriezen.

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,788
    18,969
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    De kolfruimte & koelkast is inderdaad 'niet jouw probleem'. Je werkgever moet daar voor zorgen. Geef het wel tijdig aan, zodat ze dit kunnen regelen.

8. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    dank jullie wel! Ik heb net eens even gezocht op internet, op de wikipedia staat dat voor intensief gebruik (wat dus bij een fulltime baan is) een electrische kolf aangeraden wordt, omdat de handkolf voor sporadisch gebruik zou zijn?
    Wat gebruiken jullie, nog eventueel een merk wat aan te bevelen is?

9. misstiana

misstiana Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,565
    0
    0
    hier doe ik het zo;

Ik kolf en heb vier flesjes mee en dan giet ik de bv bij elkaar en dan zet ik het weg. Ik zet het zo in de koelkast op mijn werk. Voor inde zomer heb ik ene koletasje die bij d ekolf zat. Met een koleelement erin.
    Ik weet wel dat je melk die allebei koud is kan je bij ekaar ingieten. Je kan geen warme melk bij koude melk doen.

10. misstiana

misstiana Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,565
    0
    0
    ik heb de medalaborstkolf die je aan beide kanten tegelijk doet.
    Ik ben binnen een kwartier klaar.

is aan te bevelen ze staan ook mp, maar dan kan je altijd de borstshelpen en andere materialen vervangen. Je bent da ongeeer 25 tot 30 euro kwijt maar heb je wel alles schoon. De pomp zelf kost 250 euro en op mp kan je het kopen voor 100 euro

11. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    he dank jullie wel! En zet ik dan die medela flesjes met dop erop zo in de vriezer? Hoelang houdt het eigelijk goed in de koelkast? En madre mia, dan kan ik wel een flinke voorraad flessen kopen... of gieten jullie het dan in plastic zakjes over ofzo :) ?

12. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Je bent wel wat flesjes nodig. De flessen die je gebruikt op werk om te kolven en flesjes die je partner gebruikt om de baby te voeden.

Ik neem 4 flessen naar werk en laat 3 thuis voor mijn dochter.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    #13 SushiLover123, Mar 21, 2010
    Last edited: Mar 21, 2010
    Geen flesjes hier, maar Avent bewaarbekers met deksel. Ideaal. Lekken niet (als je ze goed dichtdraait).

Wat ik doe is:
    Meenemen naar werk:
    - Kolf (dubbelzijdig elektrisch van Ameda. Is maar € 139,- en je kunt hem huren. Huur je kort, krijg je geld terug. Wil je hem houden na de huurtijd, dan ben je niet meer dan € 139,- kwijt.)
    - Inmiddels vier Avent bewaarbekers
    - Borstcompressen
    - Schone trui voor het geval dat (nog niet nodig gehad)
    - Hydrofiele luier voor druppels ;)
    - Een koeltasje en twee koelelementen

Ik kolfde eerst drie keer per dag, maar inmiddels twee keer.
    Iedere werkgever is verplicht een goede kolfruimte te hebben. Die moet op slot kunnen, geen inkijk hebben en een stopcontact. Er moet ook een koelkast aanwezig zijn, maar volgens mij hoeft die niet in die ruimte te staan. De ruimte moet in ieder geval wel hygiënisch zijn en op een aangename temperatuur.

's Ochtends pak ik de koelelementen uit de diepvries en stop die in het koeltasje. Alles (kolf, bewaarbekers, etc) in de tas en mee naar mijn werk. Op mijn werk gaan eerst de elementen in de diepvries.

Alles wat ik kolf doe ik in die Avent bewaarbekers. Die gaan dan in de koelkast. (Bij ons staat de koelkast op de afdeling). De kolf was ik dan meteen af (zonder schoonmaakmiddel) voor de volgende keer.

's Avonds gaan de elementen en bewaarbekers in het koeltasje en thuis meteen in de koelkast en de elementen in de diepvries. Thuis was ik de kolf af (met een beetje afwasmiddel) en alles gaat in de magnetronsterilisator.

Die bewaarbekers vind ik echt super handig. Ze kunnen ook in de diepvries (maar dat neemt wel veel ruimte in, dus ik gebruik daar speciale zakjes voor) en je kunt ze stapelen.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Aankaarten bij je baas. Hij is verplicht om iets voor je te regelen. Is niet zo moeilijk, hoor! Kost niet veel om een slot op een deur te plaatsen. En een klein koelkastje voor jou alleen kost ook niet zoveel.

15. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    Niet? Ik doe dat altijd wel...! :(

En ik gbruik ook geen koeltasje, moet ruim 20 minuten met de auto.
    Nou was het de afgelopen tijd ook neit zo warm, dat speelt ook mee.
    Verder gebruik ik een handkolf van Avent, werkt prima. Ik kolf 3 dagen in de week op mijn werk en dan 2/3 keer per dag.
    Ik bewaar de melk in de VIA-bekers van Avent of in en flesje van de action, daar giet ik het dan in (ook melk van verschillende sessies dus). De melk bewaar ik overdag in een koelkastje op het werk.

Share This Page