Hoe ziet jullie avondvierdaagse eruit?

Discussie in 'De lounge' gestart door cowgirl80, 1 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.546
    6.234
    113
    zuid-holland zuid
    ik kwam er gister in een gesprek met collegas erachter dat er in onze regio grote verschillen zitten in de avondvierdaagse.
    Bij ons wordt er de laatste avond groot uitgepakt, er lopen muziekcorpsen mee, langs de route staan vrienden en familie en iedereen deelt snoep en speelgoedjes uit. Soms worden ouders die meelopen een beetje voor schut gezet met gekke hoedjes of borden.. er gaat best wel wat voorbereiding aan vooraf dus. Moeders op het schoolplein bespreken metelkaar wat ze gaan uitdelen en het is een beetje een wedloop natuurlijk wie de mooiste uitdeeldingen knutselt.
    Maar ik begreep dat het 20 km verderop alweer anders gevierd wordt. Hoe gaat het bij jullie? hebben jullie heel andere lokale tradities?

    En hebben jullie al wat geknutseld? (Bij ons is het volgende week)
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.853
    32.732
    113
    Ik heb een hekel aan avondvierdaagse, maar de 2 jongsten lopen mee, dus moet ook aan de bak.
    Hier wel muziek en publiek de laatste avond, maar voor zover ik weet (gelukkig) geen geknutsel. Hier krijgen ze vaak zo'n chocolademedaille en een zak snoep.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  3. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Hier wordt de laatste avond uitgepakt. Verschillende jachthoorn korpsen die het laatste stuk meelopen. Vanaf het punt dat zij meelopen staan ouders e.d. om kadootjes/ lekkers te geven en nog even aanmoedigen voor de laatste loodjes.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  4. fafa

    fafa Niet meer actief

    Hier wel met muziek en cadeautjes en snoep, maar alles (gelukkig!) heel bescheiden.
    Vond het vroeger als kind al een beetje genant dat iedereen zo'n heisa maakte van gewoon iedere avond een rondje lopen. :oops: Alle ooms en tantes langs de weg, alsof je weet-ik-wat gepresteerd heb. Vond ik toen al zwaar overdreven. In mn huidige woonplaats gaat het er gelukkig anders aan toe.
     
    Marchella en cowgirl80 vinden dit leuk.
  5. MrsDiablo

    MrsDiablo Fanatiek lid

    16 nov 2015
    1.024
    438
    83
    Hier hetzelfde als jou TS, heel gezellig en leuk om te zien hoe trots de kids zijn dat er mensen zijn komen kijken. Alle moeders geven de kinderen onder elkaar ook altijd een kleinigheidje. Ze komen ook altijd met een jaarvoorraad snoep thuis. Maar de klapper van de avond is toch die medaille en de gezelligheid.
    Wij hadden gisteren de laatste avond, en vandaag trots met medaille naar school!

    (We zijn nu alweer druk aan het brainstormen voor volgend jaar, wij organiseren het vanuit de oudercommissie)
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  6. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.076
    3.552
    113
    Vrouw
    Ik ga volgende week voor het eerst een avond4daagse lopen. Geen idee wat ik moet verwachten... Ik was in de veronderstelling dat de hele school mee doet, dus zoontje opgegeven, blijkt er maar 1 andere uit zijn klas mee te doen. :rolleyes:
    Volgens mij wordt er hier ook veel snoep uitgedeeld (wat ik persoonlijk onzin vind) en een fanfare op de laatste avond.
     
  7. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hier word alleen de laatste avond groots uitgepakt. De route van de laatste dag loopt altijd via het winkelcentrum en daar word dan ook iedereen '' Ingehaald '' door opa's, oma's, broertjes, zusjes, vrienden etc etc. Kinderen krijgen dan allemaal kado's, bloemen, snoepjes etc etc. Er is muziek, staan IJskraampjes, patat kraampjes, de plaatselijke fotograaf maakt leuke foto's en de plaatselijke TV is er interviewt dan de jonge lopertjes ;) is altijd één groot feest die laatste avond. Vanuit het winkelcentrum gaan vele door naar het eindpunt zoals bijvoorbeeld school of sportverenigingen of als ze alleen zijn gewoon naar huis. Vaak op de scholen ( bij ons dan ) is er ook muziek en worden ze door de leraren '' ingehaald ''

    De andere dagen staan er wel mensen langs de route maar krijgen ze geen snoep en kado's enzo, dat word echt bewaard voor de laatste feestelijke avond.

    Wij lopen hier trouwens altijd met school samen, één grote mieren bende maar heel gezellig want we lopen altijd als een grote groep. Halverwege staat er een kraampje waar de kinderen wat te eten en te drinken krijgen en dan gaan ze weer verder. Het is trouwens vrij gebruikelijk dat je via je school, scouting of sport vereniging loopt, individuele lopers zijn er bijna niet.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  8. 1986Lynn

    1986Lynn Fanatiek lid

    3 sep 2009
    2.616
    367
    83
    ..
    Hier ook de laatste avond met muziek en inhalen door familie/vrienden. Wel krijgen de kinderen alleen snoep of wat anders leuks van de naaste mensen.
     
  9. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.043
    966
    113
    Vrouw
    Het gaat een beetje langs me heen want dochter loopt niet mee. Maar hier ook op de laatste avond muziek en iedereen in club shirts. En ouders en familie langs de weg. Met snoep en bloemen :)Bij ons lopen sinds 2 jaar geen scholen meer mee dus zal even afwachten of dochter volgend jaar op een sport zit, dat ze daar mee loopt of dat we als gezin gaan lopen oid.
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.608
    3.494
    113
    Hier op de laatste avond een fanfare en een duppel rondje aan het einde over het marktplein, laatste avond ook snoep/bloemen wat wordt uitgedeeld. Verschillende scholen, (sport)clubs en scouting, maar ook genoeg individuele deelnemers. Onderweg zorgen de meeste deelnemers van school of een club wel voor wat te drinken en een snack.
     
  11. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Mijn oudste 2 lopen gelukkig niet mee.
    Ze roepen dat ze willen maar ze mogen niet alleen lopen en regelen doen ze niks voor de 2 avonden die ik moet werken. (Mn man kan door lichamelijke afwijking niet zover lopen) Toen ik zei dat ze dan niet mee konden lopen was het prima. (Anders was ik een oplossing gaan zoeken)
    Hier is de laatste avond ook met muziekkorps en publiek. Geen knutsel dingen ed.
     
  12. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Hier een avonddriedaagse, in plaats van vierdaagse. Lopen gaat via klas/school, niet individueel. De laatste avond is er muziek en een ijsjeskraam. De overige avond zijn er stopplekjes met fruit, drinken en lekkers. Ik loop verschillende afstanden mee met onze kinderen. Laatste avond is er ook snoep om uit te delen, door de ouders. Het eerste jaar wist ik dat niet en stond onze oudste dus zonder...oeps. Nu doen we maar mee met de gekte, maar van mij hoeft dat eigenlijk niet...
     
  13. MrsDiablo

    MrsDiablo Fanatiek lid

    16 nov 2015
    1.024
    438
    83
    .
     
  14. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.076
    3.552
    113
    Vrouw
    Oh vraagje: wordt er ook bij jullie gezongen?
    Ik kreeg bij de nieuwsbrief ook allemaal songteksten mee, ik mag nog wel gaan oefenen ;)
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  15. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.546
    6.234
    113
    zuid-holland zuid
    Nee van mij hoeft dat ook niet, maar ik vind het toch een beetje zielig voor hem. We hebben geen familie hier in de buurt, dus hij krijgt al veel minder dan sommige klasgenootjes. Vorig jaar heb ik hem gewoon een doosje lego gegeven, veel cooler dan een zak snoep. Maar ja, de andere kindjes die in mijn groepje lopen wil ik ook iets geven...
     
  16. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.546
    6.234
    113
    zuid-holland zuid
    Ja heel veel gezongen! De oudere kinderen verzinnen allerlei foute/vieze teksten op bestaande liedjes van “daar bovenop die berg” enzo. Ik heb geen lijst mee gekregen, maar zal nog even googelen en oefenen dit weekend! Bedankt voor de tip!
     
  17. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik vind het hier geen punt trouwens dat ze de laatste avond zoveel snoep krijgen. Gaat hier namelijk gewoon in de grote pot en dan mogen ze af en toe een snoepje pakken, gaat echt niet die avond in ieder geval allemaal op, heb hier zelfs nog snoep liggen wat over is van vorig jaar hahaha. Ach ja, het idee is gewoon leuk dat ze wat krijgen, althans dat merk ik aan mijn kinderen, die vinden het super leuk om '' verwend '' te worden en voelen zich dan nog extra trots.

    Heb zelf echt een enorme hekel aan de avond4daagse maar goed, je doet het voor de kinderen en die genieten er van dus ik uiteindelijk ook ;)
     
    cowgirl80 en MrsDiablo vinden dit leuk.
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.523
    8.373
    113
    Hier is er ieder jaar wel iets ‘extra’s’ als een fanfare of ander muziekiets en verklede mensen (Elsa, Olaf, Minion, mascotte van de binnenspeeltuin, ...), sowieso de laatste avond en vaak ook een andere avond. Dit jaar nog meer ivm zoveel jarig bestaan. Verder bij het stempelpunt altijd drinken en fruit of groente en de laatste avond ook een ijsje bij het stempelpunt en suikerspin bij het eindpunt (die laatste halen wij nooit, ga geen drie kwartier in de rij staan voor zo iets). Laatste avond staan er extra veel mensen langs de route, inderdaad met snoep en bloemen. Ik kende dat helemaal niet van vroeger, wist de eerste keer dus niet wat ik zag. Inmiddels aan gewend, maar merk dat het per klas heel erg verschilt hoe er mee omgegaan wordt. Ik heb wat lekkers voor mijn eigen kinderen en ook wat voor hun vriendinnen die meelopen (heel simpel: Kanjers in een leuk zakje met een lintje zodat het om hun nek kan, zoals dat kennelijk hoort ;)).
     
  19. Sifra

    Sifra Niet meer actief


    Dit is precies hoe het er bij ons ook aan toe gaat.
    Dit was vroeger al zo, toen ik zelf nog op de basisschool zat.
    Ik hou enorm van het sfeertje van de week van de avondvierdaagse en dit zijn ook de momenten waarop ik het dan toch erg jammer vindt dat wij geen kinderen hebben.
    Nu 'haal' ik neefjes en nichtjes in, ook leuk ;).
     
  20. Zwitsal

    Zwitsal Bekend lid

    19 mei 2017
    988
    1.449
    93
    Vrouw
    Dag 1: lopen
    Dag 2: lopen
    Dag 3: ik heb geen zin/moe/het regent
    Dag 4: lopen-bier-bier-bier-bier
     

Deel Deze Pagina