Wie kan mij raad of tips geven?

Discussion in 'Borstvoeding' started by nikie86, Sep 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nikie86

nikie86 Fanatiek lid

Jun 28, 2013
    1,161
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 nikie86, Sep 13, 2014
    Last edited: Sep 13, 2014
    Mijn zoontje is nu 5 weken oud en sinds 2,5 week is het een grote strijd met drinken. Ik geef hem volledige borstvoeding. Dit ging in het begin goed maar sinds hij 2,5 week oud is is het alleen maar vechten aan de borst. Langer dan 5 min houdt hij het bijna niet vol. Benen strekken, slaan met de armen en zich loswurmen. Dit is bij elke voeding zo. Hij kan zich totaal niet ontspannen. Dit kost mij en hem zo veel energie. Ook spuugt hij steeds meer en is erg onrustig. Ik krijg hem maar niet in slaap en huilt bijna continue. Loop met hem uren op de arm en zodra ik hem neerleg wordt hij weer wakker en begint te huilen. Dit gaat zo heel de dag door en heb totaal geen tijd meer om maar iets te doen. Dit lijkt mij niet gewoon.

Ik weet dat hij krampjes heeft maar ik heb t idee dat er meer aan de hand is. Mss koemelkallergie of reflux. Ik weet het niet. Maar ik vind deze klachten wel heel erg om het alleen maar op krampjes af te schuiven. Ik ben al 2x in het ziekenhuis geweest (woon in het buitenland dus echt een cb kennen ze hier niet). Ze doen het elke keer af als krampjes en dat alles maar normaal is qua klachten. Ik ben er onderhand wel klaar mee en zou zo graag hem normaal willen voeden zodat hij met een tevreden gevoel kan slapen en geen last meer heeft.

Mocht er uiteindelijk niks gevonden worden kan ik dan evt wel overstappen naar flesvoeding? Mss dat dat het proberen waard is al wil ik borstvoeding eig ook niet opgeven. Ik kan hier moeilijk met mijn vragen terecht en ik weet gewoon niet meer wat te doen....wordt er onzeker van en uitgeput.'

Overige klachten die mijn zoontje ook heeft:
    - Vaak verslikken
    - Niezen en verstopte neus
    - Piepende ademhaling, alleen bij het drinken
    - Uitslag op zijn wangetjes (soort van gerstekorreltjes, niet rood)

2. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Het is onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk) dat hij last heeft van kma via jouw borstvoeding.

Reflux kan, maar jij zegt dat hij als het ware tegen de voeding vecht. Als je loskoppelt, spuit de melk er dan uit? Zo ja, dan kan het een overactieve toeschietreflex zijn. Er zijn meerdere dames op dit forum die dat hebben. Maatregelen als tijdelijk liggend/achterover leunend voeden helpen bij de meesten. En als je kindje ouder wordt, kan het de snellere melkstroom makkelijker aan.

In welk buitenland woon je? Je kunt contact opnemen met La Leche League in jouw land. Een organisatie met veel borstvoedingskennis en toegang tot eventuele andere bronnen van hulp. Link: LLLI | Home

Ik snap dat je het zat bent, maar geef nog niet op! Zoek hulp. Voor vrijwel elk borstvoedingsprobleem bestaat een borstvoedingsoplossing!

3. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,690
    2,400
    113
    Female
    Broek
    #3 Majo1983, Sep 13, 2014
    Last edited: Sep 13, 2014
    Heeft hij na die 5 minuten niet gewoon genoeg gehad? Die van mij ging ook altijd moeilijk doen na een aantal minuten en ik vond dat hij dan nog niet klaar kon zijn terwijl hij dat dan wel was. Vooral het steeds meer spugen doet mij hier aan denken, kan zijn dat hij dan overvol zit, daardoor ook krampjes krijgt en niet goed kan slapen.

Volgens mij is het met 5 weken nog heel normaal om vaak kleine beetjes te eten ipv minder vaak een grote voeding.

4. nikie86

nikie86 Fanatiek lid

Jun 28, 2013
    1,161
    0
    0
    NULL
    NULL
    raket78: nee er spuit geen melk uit..ook na de voeding loopt er geen voeding uit. Alleen als hij begint te drinken komt er uit de andere borst een paar druppeltjes melk gelopen maar stopt eig ook weer meteen. Ik probeer niet te veel tijd tussen de voedingen te laten zitten anders heb ik hele gespannen borsten en dan ben ik idd wel bang dat er teveel kracht achter zit ;). Ik voedt hem dus eig met ontspannen borsten :)

majo1983: mss heb je daar wel gelijk in. hij kan soms ook wel 15 min drinken maar heb soms ook het idee dat hij ook drinkt uit troost. het idee dat hij vol zit heb ik niet echt, maar het kan natuurlijk wel. Ik begin zelf te twijfelen of dat hij misschien gewoon niet verzadigd genoeg is. Hij groeit verder prima dus daar ligt het niet aan maar mss is mijn bv gewoon niet verzadigd genoeg waardoor hij daardoor niet goed kan relaxen en slapen. Dus dat hij eig dikkere voeding nodig heeft of voeding voor hongerige babys. Maar dan moet ik overstappen op de fles...maar ja als dat hem kan helpen. Ik kan het niet even zo uitproberen helaas....dat is dan weer het nadeel van bv

5. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,690
    2,400
    113
    Female
    Broek
    Waarom denk je dat hij niet verzadigd genoeg is? Als hij goed groeit gaat het toch prima? Misschien dat hij wel alleen zuigbehoefte heeft en geen honger. En ik zou hem zelf laten komen voor een voeding, volle borsten of niet haha, die van mij kon dat altijd prima aan hoor. Als je wat meer meegaat in zijn ritme heb je kans dat het voor jullie allebei fijner wordt.....

6. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Ik herken de klachten van onrustig drinken. Bij mijn zoontje begon dit na een paar weken, en het werd steeds erger. Op een gegeven moment had hij wel honger, maar werd hij heel boos van het drinken. Huilen, wegduwen, overstrekken, heel zielig om te zien. Ik vond borstvoeden helemaal niet leuk meer, en vond het zo moeilijk dat ik er niets aan kon doen.

Omdat hij ook andere koemelkallergie klachten vertoonde (waaronder ook veel spugen), ben ik op gaan letten wat er gebeurde als ik meer zuivel nam. De dag daarna was het drama. Vandaar dat ik, in overleg met het cb, overgestapt ben op een koemelkvrij dieet (en ook geen ei en soja). Toen ging het binnen twee weken beter. Na een provocatietest blijkt hij inderdaad allergisch voor koemelk, soja en ei, dus ben ik nog steeds op dieet.

Het lastige van deze klachten als je baby nog zo klein is, is dat je niet zeker weet waar het door komt. Hij kan er ook gewoon overheen groeien, zonder dat er sprake is van een allergie. In ons geval was hij dus wel allergisch.

Zie jij ook een verband tussen het verergen van de klachten, als je de dag ervoor veel melkproducten hebt genomen? Dat was bij mij een goede indicator.

7. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0
    1 tip: overstappen op fv gaat klachten niet beter maken, eerder erger, als het reflux is (die kans is zeker aanwezig) of kma (die kans is ook aanwezig, want huiduitslag, niezen).
    Ik zou daarom alles op alles zetten om de bv door te zetten!
    Ik zou aandringen op verder onderzoek; voor reflux bestaan er goede medicijnen, laat je niet afschepen met nutriton, dat is erg kind/en moeder onvriendelijk spul, maar vraag naar nexium.
    succes!

8. Danilo

Danilo Actief lid

Nov 17, 2011
    161
    0
    0
    Waterdeep
    Hapt hij goed aan? Misschien eens kijken naar tongriempje? Je zou eventueel borstcompressie kunnen toepassen om te zorgen dat hij de borst goed leegdrinkt.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    Je hebt al veel goede tips gehad.
    Onrust kan wel een beetje horen bij deze periode, maar in combi met wat je beschrijft, kan er wel wat meer aan de hand zijn.
    Hanteer je de leefregels voor reflux al?
    De bovenkant van het bedje hoger zetten, baby goed omhoog houden na een voeding. Goed laten boeren.
    Als de klachten blijven, inderdaad toch echt om medicatie vragen, nexium is een goede. Je niet laten afschepen, jij weet dat er iets aan de hand is.
    En verder, deze klachten komen niet door de borstvoeding. Jouw voeding is voedzaam. Als kindjes niet goed groeien of hongerig zijn, komt dit meestal door een verkeerd borstvoedingsbeleid (niet op verzoek voeden maar op de klok bijvoorbeeld), niet omdat er iets mis is met de samenstelling van de voeding.
    Dus maak je daar geen zorgen over. Overstappen op kv heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Succes, hopelijk gaat het snel wat beter!

10. nikie86

nikie86 Fanatiek lid

Jun 28, 2013
    1,161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is een goeie zeg ;) ik ga daar eens op letten. Want de ene dag is het wel erger dan de andere dag. Gisteren was toevallig een goede dag maar vandaag huilt hij weer veel.

11. nikie86

nikie86 Fanatiek lid

Jun 28, 2013
    1,161
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt alvast voor de tips! Hij hapt wel goed aan en kan soms ook heel rustig drinken. Dan denk ik waarom kan het nu wel en de dag erna of savonds niet. Mocht het aan zn tongriempje liggen moet hij dan niet altijd slecht drinken?

En met de zuigbehoefte..ik probeer hem soms een speentje te geven (verschillende al geprobeerd) maar deze tuft hij telkens uit. Hij vind het maar niks. Hij duimt verder ook niet.

Ik voedt hem nog steeds op verzoek dus. Maar ja ik zou het liefst willen dat hij een ritme krijgt. Hoe doen jullie het dan precies??

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Mijn dochtertje doet dat ook wel eens en ik stop dan met voeden en hou er even recht op.
    9 van de 10x zit haar wat dwars, of ze is eigenlijk te moe om te drinken.
    Dan valt ze eventjes in slaap.

Maar goed, wat hier echt helpt is recht op houden, uit de buurt van mijn borst, op haar rug kloppen en na een paar tellen weer opnieuw beginnen.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier doet hij het ook al vanaf het begin: als er een boer dwars zit of genoeg heeft, onrustig en mopperen.
    Als ik hem rechtop houdt komt er dan vaak een flinke boer en toen hij jonger was ook een mondje voeding terug. Maar daarna ging het wel weer en kon ik hem meestal wel weer aanleggen, eerst aan zelfde borst en anders aan andere kant.
    Wat betreft KMA kun je wel eens proberen zelf geen zuivel te eten/drinken om te kijken hoe het dan gaat...

14. Jj14

Jj14 Actief lid

Mar 22, 2013
    187
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Je kunt evt overwegen om te kolven. De richtlijn is om per 24 uur 150ml melk te geven.

Maar als de kleine goed groeit dan is het niet te weinig melk waardoor hij onrustig wordt. Was bij mij namelijk zo.

15. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,690
    2,400
    113
    Female
    Broek
    Lijkt mij wat weinig, 150ml op 24 uur!

16. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Inderdaad, het is (op deze leeftijd) 150ml per kg lichaamsgewicht per etmaal.

Voor een baby van 4kg dus 600ml per etmaal. En dit te verdelen over het aantal voedingen, vb. 75ml per voeding bij 8 voedingen.

17. MommieD

MommieD Fanatiek lid

Nov 6, 2011
    1,496
    0
    0
    NULL
    020
    Ik zou ook eens proberen te kolven en uit een flesje geven, kijken of er verschil is? Heb ik ook gedaan op onrustige dagen en hier hielp dat wel. Ik heb wel een sterke tsr btw.

Share This Page