Hoi mama's Mijn zoontje zat een hele tijd op het 2-3-4 ritme, ben groot fan van de boeken van Stephanie Lampe. Maar nu lijkt hij het ochtend slaapje niet altijd meer nodig te hebben, iemand tips hoe over te gaan naar 1 slaapje? maar hoor ook heel graag jullie schema bij 13-14 maanden! Groetjes Daisy
Ik 1 week zat onze dochter op 1 slaapje. We zijn er mee begonnen toen ze dr 2e slaapje niet meer wilde doen. Dat was rond 15 maanden. Eerst sliep ze van 10:00-11:30 en van 15:00-16:30 Die 2e wilde ze niet meer dus werd de dag erg lang voor haar. De eerste dag heb ik haar om 10:30 op bed gelegd, toen sliep ze tot 13:00 ongeveer. De 2e dag om 10:45. De derde dag om 11:00 en ga zo maar door. Na een week zaten we op 12:30-15:30 In de ochtend ging ik dan om 09:30 naar buiten, wat leuks doen om het zo te rekken! Hopelijk heb je hier wat aan...
Hier met 10 maand al op 1 slaapje. Moet er wel bijzeggen dat hij 'uitslaapt' tot half 9 ongeveer. Gaat dan tussen 12 en half 1 naar bed en slaapt heel wisselend, de ene keer maar drie kwartier, soms twee uur. Ik leg hem op bed als hij begint te mopperen, dan is hij moe. Na het eten gaat hij rond 7 uur in bad, en daarna in bed, meestal slaapt hij rond kwart voor 8, 8 uur. Aan het eind van de middag is hij wel moe, maar wil echt niet slapen. Meestal knoop ik hem dan tijdens het koken op de rug, dan komt hij wel wat tot rust.
Ik heb ook tot en met het 2-3-4 uur ritme het boek van Stephanie Lampe in de gaten gehouden voor tips, maar daarna werd de afstand tussen wat mijn zoontje deed en wat in het boek stond wat te groot. Ik kijk sindsdien gewoon naar wanneer hij moe is en dan leg ik hem op bed. Dat kwam er op neer dat hij eerst steeds later 's ochtends ging slapen en daarna 's middags niet meer wilde slapen. Pas toen dat gebeurde ben ik zelf gaan rommelen en dat had eerst geen positief effect, aangezien hij steeds in de auto in slaap viel terwijl ik juist wilde dat hij nog even wakker bleef, maar een paar maanden later was hij er wel aan toe. In de tussentijd had hij gewoon de ene dag 1 slaapje en de andere dag 2 en dan keek ik naar hoe hij zich gedroeg om te bepalen wanneer hij naar bed wilde. De omslag was met ongeveer 16 maanden dat hij naar 1 slaapje ging. Toen begreep hij ook de vraag of hij wilde slapen en als hij niet te druk aan het spelen was ging hij zelf al naar de deur. Ik wist niet dat ik zo'n mak schaapje kon hebben Edit: wat ik hierboven lees en wat bij ons ook een bepalende factor is is hoe de nacht gaat. Ons zoontje slaapt net zo vaak wel als niet door, dus hij is de ene dag veel meer vermoeid dan de andere. Dat maakt de overgang op een vast ritme lastig. Daarnaast slaapt hij op een goede dag tot een uur of 6, dus de dag begint al heel vroeg. Dan blijf je misschien ook langer met 2 slaapjes.
Wij zijn sinds 3 dagen begonnen met 1 slaapje. Voornaamste reden was dat we haar altijd wakker moesten maken in haar eerste slaapje anders wou ze de 2de niet meer maar was de middag te lang. Hier was het 10 tot half 12 en 3 tot half 5. Vaak altijd wakker maken. Nu zijn we sinds 3 dagen broodje om kwart over 11 gaan doen en daarna op bed. Sliep dag 1 tot kwart over 3 en gisteren tot even na half 3. Vandaag bij de opvang was 1 slaapje geen succes. Het is ook geen must ze mag ook 2 x alleen vond ik het steeds wakker maken zo sneu. Tot nu toe gaat het goed. Het is ook even uit proberen en wennen voor zowel haar als mij
Het 2-3-4 ritme zegt mij niks, maar hier zijn we rond 1 jaar overgegaan op 1 slaapje, omdat ze haar eerste slaapje niet meer wou doen. Of hij was maar heel kort. Ik heb het gewoon langzaam opgerekt en haar steeds wat later naar bed gedaan 's morgens. Rond de 13/14 maanden ging ze volgens mij rond 12.30 naar bed. Nu met 22 maanden meestal tussen 13.00 en 13.30 In het begin als ze vroeg wakker was of aan het einde van de middag erg moe was deed ik haar 's middags nog een poosje op bed. Maar op een gegeven sliep ze die ook niet meer.
Mijn dochter sliep voorheen altijd van 09:30 tot 11:00 En van 13:30 tot 15:00/15:30 Toen ze haar ochtend slaapje niet meer wilde toen ben ik em eerst gaan verzetten naar 11:00 uur. Na een paar dagen naar 11:30 Paar dagen later 12:00 uur En nu gaat ze tussen 13:00 en 14:00 uur slapen tot wanneer ze wilt (max 16:30) Soms red ze het maar net of gaat ze eerder. Vorige week heeft ze eenmalig weereens 2 slaapjes gedaan maar toen had ze het echt nodig.
Hier wou ze rond 15 mnd ook geen ochtenddut meer doen dus overgegaan naar 1 dut. Ik zorgde dat we voormiddag iets te doen hadden zodat de tijd voor haar sneller om ging want Ze was evenzeer rond 10u/10.30 moe (Maar wou dus niet slapen). Na enkele weken had ze het nieuwe ritme te pakken, nu slaapt ze al een hele tijd van 12u tot 15u;
Fijne tips hier! Wij zitten ook al een tijdje te rommelen met de slaapjes... Middagslaapje weigert ze, maar van 12.00 tot 18.30/19.00u wakker is veel te lang voor haar. Dus vanaf vandaag het roer om