Populaire naam en combinatie achternaam

Discussie in 'Babynamen' gestart door Presa, 21 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Presa

Presa Actief lid

10 jul 2015
    126
    25
    28
    NULL
    NULL
    Mijn vriend en ik waren het al vrij snel eens over een meisjesnaam. Totdat ik deze ging opzoeken en bleek dat het een hele populaire naam is en in de top 10 van vorig jaar staat! Ik had hier oprecht geen idee van, ook nooit mee bezig geweest, tot nu haha.
    In onze vrienden, familie en kennissenkring is de naam nog niet gegeven, maar de kans is wel groot dat ze later een of meerdere klasgenootjes met dezelfde naam zal hebben.. Al dachten mijn ouders vroeger ook een hele unieke naam te hebben gekozen en kwam ik er alsnog in mijn schooltijd meerdere tegen. Terwijl mijn broertje juist de populairste naam destijds had en nooit een klasgenootje met dezelfde naam aantrof (dus wat zegt zo'n lijst dan nog haha)
    Nu begin ik hier toch wel een beetje over te twijfelen, terwijl ik echt dol op de naam ben..
    Tweede puntje waardoor ik ook begon te twijfelen was een topic op dit forum over een voornaam eindigend op een -s en een achternaam beginnend met een -s. Je raad het al, dat is ook bij ons het geval!
    Ik heb geen moeite met het uitspreken, vind het geen tongbreker maar misschien ben ik ook niet de juiste proefpersoon hiervoor haha.

Het gaat om de meisjesnaam T.e.s.s. en de achternaam begint met S.c.h.

Ik weet niet goed wat ik met dit topic wil bereiken, uiteindelijk zullen we toch zelf de keuze moeten maken maar ben wel benieuwd naar jullie reacties haha.

Wat is jullie mening over de popularitieit van een naam en de combinatie van een laatste letter met achternaam?

2. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Ik zou me door populariteit niet laten tegenhouden als het jullie droomnaam is.
    Tess Schagen (zomaar even een achternaam met Sch gemaakt), loopt niet super soepel. Het loopt een soort van in elkaar over: tessschagen. Het is maar net hoe erg je je er aan stoort, het zou mij niet direct tegenhouden, maar vind het ook niet het mooiste van de wereld.

3. Lola1983

Lola1983 Niet meer actief

Mmm. Moeilijk. Ik was diegene met die topic en zit ook nog steeds met dat dilemma.... Het ligt echt aan de achternaam vind ik. Zo vind ik Tess Schoonhoven prima bekken, maar Tess Schip weer niet op een of andere manier.... Over de populairiteit zou ik me niet druk maken. Tess is even een modegrill geweest ivm een bekend tv figuur, maar neemt al weer erg in populairiteit af. Ik heb hier al een dochter rondlopen, E.mma, al jaren nmr 1qua populairiteit. Nog nooit een andere E.mma tegengekomen! En ik ken toch wel heel wat kinderen (van kdv tot dansclubjes enz). Mijn nichtje heet Nova, staat ergens op 63 ofzo, maar die kom ik veel vaker tegen bv! Op kdv zitten er al 3. Ook enorm veel evi's en Feline 's bv. Zegt dus niks tegenwoordig.

4. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Aan de combinatie met de achternaam stoor ik me niet. Dat is gewoon een kwestie van even duidelijk uitspreken.

Wat de populariteit betreft, even een rekensom: er zijn in 2015 ongeveer 86.000 meisjes geboren. Daarvan kregen er 580 de naam Tess. Dat is ongeveer 0,7% van alle meisjes. Ronden we voor het gemak af naar boven, 1%, dat is 1 op de 100 meisjes kreeg de naam Tess. In een schoolklas zitten ongeveer 15 meisjes, gaan we even vanuit. Dan moet je bijna 7 schoolklassen doorzoeken om 1 Tess tegen te komen.
    Conclusie: zo populair is de naam niet. Ik zou me dus niet laten tegenhouden door toevallig de 7e plek in de top 10. In werkelijkheid valt het hartstikke mee.

5. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Een top 10 naam zegt echt niet zo veel meer tegenwoordig omdat er in totaal zo veel verschillende namen worden gegeven. De numer 1 komt dus mindr voor dan de nummer 1 van zeg 50 jaar terug.
    Dat zie je ook aan het voorbeeld van Linnea.

En dan kan je ook nog naar de verspreiding kijken vam de naam.
    In sommige delen van het land komt de naam echt weinig voor.

NVB - verspreiding voornaam Tess

Alleen gaat het hierbij wel om iedereen met de naam Tess en niet alleen de kindjes.

6. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Prachtige naam ;)
    Ons heeft het niet tegengehouden dat het een populaire naam is.
    En dan komt ze straks maar bij een meisje in de klas met dezelfde naam.
    Ik had op de basisschool 3x 2 dezelfde namen in de klas. Is nooit een probleem geweest.
    Ik zou het daar écht niet om laten. Straks komt ze nooit bij een meisje met dezelfde naam in de klas en heb je eeuwig spijt.

Dat de voor- en achternaam een beetje in elkaar overlopen vind ik ook niet vervelend.
    Voor- en achternaam gebruik je helemaal niet zo heel vaak samen.
    Mijn naam eindigt op een -n en achternaam begint met een k-. Is ook niet heel handig uitspreken.

Dus... Gewoon lekker doen!!

7. Tess88

Tess88 Actief lid

4 mrt 2015
    374
    0
    16
    Leuke naam.. Ik heet ook Tess en mijn achternaam begint ook met sch.. Zelf geen problemen mee

8. ellen89

ellen89 Actief lid

20 jan 2016
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou me daar echt niet door laten tegenhouden.
    Onze oudste heeft ook een naam die een tijd enorm populair was. Ze heeft wel andere klasgenootjes in haar klas die ook de naam Lin- lynn in hun naam hebben maar niet gewoon Lynn heetten zoals onze dochter.
    Ik vind juist namen zoals Emma, Tessa, Fleur juist een stuk minder voorkomen hier op de basisschool. Iedereen wil blijkbaar toch ´uniek´ zijn met aparte namen.

9. Junimeisje

24 mrt 2016
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ohw nee hoor niet aan storen. Super leuke naam! Ik heb zelf ook een hele populaire naam (destijds) en ik heb wel in de klas gezeten met me bestie die dezelfde naam had....en dat was juist leuk!!!

10. Islah

Islah Niet meer actief

Afgezien van de populariteit van de betreffende naam zou ik bij een achternaam beginnend met S of SCH niet een voornaam kiezen die op de S eindigt.

11. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.564
    1.866
    113
    Vrouw
    Als het voor jullie DE naam is zou ik het gewoon doen.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als het voor jullie echt de naam is, zou ik het gewoon doen en niet laten afhangen van een lijst of achternaam. Hier 2 kinderen met een top 10 naam (of top 15 misschien) en er zit inderdaad een naamgenoot van de jongste ook in groep 2, maar hier 3 groepen 2 dus niet bij elkaar in de klas. Bij de oudste geen naamgenoten. En de naam Tess, ik heb dus 2 kinderen, groep 2 en groep 4, dat zijn in totaal zo'n 150 leerlingen en maar 1 Tess.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oudste zit met een naamgenoot op turnen en dat vindt ze juist hartstikke leuk :)

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.314
    10.281
    113
    Zou met niet bedenken vanwege een lijst, het zegt niks dus lekker houden. Of het past bij je achternaam is lastig te bepalen.
    Ik zou me daar niet te druk om maken.

15. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik zou me er echt niet door laten weerhouden de naam te kiezen

Mijn jongste heeft een top 3 naam maar er is geen enkel ander jongetje in zijn groep op de psz met dezelfde naam.

En bij mijn oudste op school zitten er in groep 1 en 2 (samen) maar 2 jongens met dezelfde naam en dat zijn ook nog eens typisch Marokkaanse namen. ;)

16. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

27 apr 2008
    1.561
    1
    0
    Zou het gewoon doen.
    Leuke naam en zie geen probleem icm de achternaam.

17. K00

K00 Niet meer actief

Ik stoor me ook totaal niet aan de s'sen!

EN ik vind het een super stoere naam!

Ik snap wel dat je twijfelt aan de populariteit van de naam. Maar wat de anderen dames al zeggen: hoe groot is de kans? En wat dan nog?
    Voor hetzelfde geld ga je voor een minder populaire naam, b.v. Hannah, en zit er een Hannah in de klas.
    Dan baal je dat je niet voor T.es.s gegaan bent!

Ik zou zeggen: gewoon doen!

18. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Mijn naam is (L)indi, afgelopen jaar maar 1 keer gegeven en het jaar dat ik geboren ben 4x. En laat ik nu net bij één van hen in de klas hebben gezeten op de basisschool. Zoiets voorkomen doe je toch niet :p

Deel Deze Pagina