Hulp nodig bij schema baby 4 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Flamingooo, 17 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Welk schema heeft jullie baby van vier maanden? Hier geen schema en ik vind het niet heel erg maar kom steeds in de knoop met slaapjes en voedingen...

Ik heb het boek baby in een droomritme van Stephanie Lampe en aan de ene kant vind ik het wel handig (met name de wakkertijden) maar aan de andere kant vind ik het super verwarrend omdat het gewoon nooit “uit komt”. En ligt het aan mij of spreekt het boek zichzelf soms ook tegen? Als ik kijk naar de schema’s en wat er dan bij staat hoeveel uur er geslapen moet worden dan lijkt dat rekensommetje niet altijd te kloppen.

Ik hoop dat jullie tips hebben! Ik ben afgelopen weken gestopt met borstvoeding en nu zoekende met kunstvoeding. Ze krijgt nu overdag 5 flessen van 150/5 die bijna allemaal zo goed als op gaan en s nachts komt ze niet of nog 1 x en dan krijgt ze een flesje 90/3.

Ze wordt s ochtends meestal wakker tussen 6:30-7:45 en dan begin ik met een voeding en de laatste voeding is tussen 18:00-19:00 net hoe het uit komt. Daarna gaat ze de nacht in. Meestal niet later dan 20:00.

Ik houd dus max 90 minuten wakkertijd aan en ongeveer 3 uur tussen de flessen. Liever niet voeden voordat ze gaat slapen. Maar ze slaapt eigenlijk max 1 u achter elkaar. Vaker maar 30 of 45 min. En daardoor klopt het gewoon steeds niet. En als ik echt die 90 minuten aanhoudt betekent dit soms wel 5 of 6 (hele korte) slaapjes op een dag.

Wat doe ik verkeerd? Ik voel me alsof ik dyscalculie heb en de simpele oplossing gewoon niet ziet. (Sorry voor de ellenlange post! Maar ik zie het zelf gewoon echt even niet... o_O)

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Gewoon geen schema gebruiken.
    Eventueel kleinere flesjes geven zodat je die vaker kunt geven.

Maar misschien hebben mensen wel tips voor een schema. Heb zelf nooit een schema gehad tot er een beetje logica in de slaapjes kwam.
    Deed altijd slaap, borst, spelen, slaap.

Donutlover en Flamingooo vinden dit leuk.
  3. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Dat boek heb ik nooit gelezen, ik heb eigenlijk altijd gekeken wat mijn dochters wilden én wat mij uitkwam. Heb even terug gelezen en het was bij de oudste drie ongeveer zo;

07.00 wakker en fles 120/4
    09.00 naar bed
    09.45/10.00 wakker
    10.30 fles 120/4
    12.00 naar bed
    14.00 wakker
    14.00 fles 150/5
    16.30 naar bed
    17.15/17.30 wakker
    18.30 fles 150/5
    19.00 naar bed

Eigenlijk waren ze altijd ongeveer 2 uur wakker rond die leeftijd en gingen ze dan weer naar bed. Op ons verzoek gaven we wel regelmatig nog een fles rond 22.00 die ze al slapend dronken.

Flamingooo vindt dit leuk.
  4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier gaan we ook via baby in droomritme te werk. Alleen voed ik wel voor het slapen. Dat werkt hier beter.
    Hier is het meestal:
    8u opstaan en papfles
    9:30 slapen...dan geen voeding want hij zit vol vd papfles.
    Rond 11u is ie meestal wakker...soms eerder.
    Spelen, evt wandelen.
    12u fles
    rond 12:30 slapen. Vaak slaapt ie tot half twee of half 3
    Dan spelen, knuffelen. Rond 15/16u weer fles afhankelijk van hoe laat ie wakker was.
    16/17 u weer naar bed. Was ie in de middag om half 2 wakker dan slaapt ie vaak van 16-17u. Was ie om 14:30 wakker dan slaapt ie vaak maar heel even van 17-17:30
    Om 18/19u drinkt ie altijd weer een papfles en slaapt dan tot 8u door. Soms word ie snachts om 5u nog een keer wakker en drinkt nog 90cc

5. Flamingooo

@Fristi2012 met de borstvoeding deed ik het ook altijd zo. Veel makkelijker :rolleyes:. Nu maak ik me steeds druk dat ze teveel kunstvoeding krijgt. Kleinere flesjes proberen is misschien nog wel een idee.

@Glimmer hier krijgt ze zoals gezegd al 5 x 150/5 dus ze zou nooit genoegen nemen met jouw schema :roflmao: slapend voeden deed ik met de borst wel maar met de fles pikt ze dat tot nu toe vrijwel niet.

@Panter wij willen nog wachten met bijvoeding dus papflessen geven we niet. Hoe gaat jouw zoontje slapen dan? Leg je hem wel wakker in bed of valt hij tijdens de fles in slaap?

6. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Leg hem wakker in bed. Maar het is niet altijd feest hier hoor.
    Vanmorgen sliep ie van 9:30-10. En om half 12 met geen stok in bed te krijgen....krijsen en gillen.
    Dus even gewandeld en hij is 20min in slaap gevallen. Toen fles en weer in bed...gillen en krijsen.
    Tja...nu dus nog steeds wakker.
    Heb hier het principe minimaal 2.5 tot 3u tussen de flessen en elke 90min naar bed. Maar meneer is het er dus niet altijd mee eens.
    Gister sliep en at ie voorbeeldig. Vandaag hele schema in de war...nou ja.. morgen weer een dag.

7. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Tja, een droomritme is er niet want niet elk kindje heeft even veel slaap nodig.
    Rond 4 maanden sliep mijn zoontje 3 keer.
    1 a 1.5 uur in de ochtend, een uurtje in de vroeg middag en een uurtje in de vroege avond. Daarna sliep hij van 19.30/20.00 tot 8.00.
    Voeden deed ik tussen de slaapjes door, gewoon hoe het uitkwam. Soms voor een slaapje, soms erna en soms precies ertussen.
    Wat ik als vastigheid aanhield was; uiterlijk om 20.00 de nacht in en rond 12.00 een fles.
    Hij ging naar bed wanneer hij aangaf moe te zijn. Soms was dat na een uur, soms twee uur...

8. Flamingooo

@Panter day by day haha.

@Adrianna ja je hebt ook gelijk. Ik denk dat ik het boek daarom soms maar verwarrend vind ;). Zeker tijdens de borstvoeding liet ik het allemaal veel meer los maar ik ga bijna weer aan het werk en lees op veel plekken dat er rond 4 maanden toch iets van een ritme zou zijn. Dus misschien wil ik gewoon te veel. Want eigenlijk vind ik dat ze het hartstikke goed doet, vooral ‘s nachts! Ik denk dat ik het misschien wat meer los moet laten en vooral blijven kijken naar wat mijn kindje wil.

chrystel73 vindt dit leuk.
  9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ging de wakkertijd toen langzaam naar de 2 uur toe. Als leidraad ook wel de methode van baby in droomritme gebruikt, maar wel onze dochter gevolgd met dus een heel ander en eigen ritme dan in dat boek beschreven staat. Om de 3 uur voeden was hier namelijk echt te vroeg, ik redde soms de 4 uur al niet eens, doordat ze best lang wakker kon blijven, maar daarna ook lang kon slapen. Begin van de 4 maanden was even een sprongetje, waardoor ze wat onrustiger sliep, maar al snel pakte ze het weer prima op. Ze kreeg een fles van 180/6 om de 4 uur, schema zag er ongeveer (in het gunstigste geval) zo uit:
    8.00 fles 180/6
    10.00 - 12.00 slapen
    12.00 fles 180/6
    14.00-16.00 slapen
    16.00 fles 180/6
    18.00-19.00/19.30 slapen
    20.00/21.00 fles 180/6
    En dan lieten we d'r zelf komen, meestal kwam ze op die leeftijd pas rond een uurtje of 5.00 (tegenwoordig is er geen pijl meer op te trekken, ze slaapt nog altijd niet door) en kreeg dan een flesje van 120/3 geloof ik, dit hebben we steeds verder afgebouwd omdat ze een flink gewicht heeft en inmiddels drinkt ze 's nachts gewoon water.

Weet je het belangrijkste is niet of je een schema hebt, maar of je een tevreden baby hebt.
    Wat bij onze dochter echt heeft geholpen en wat ik bij de oudste niet had, waardoor het dus waarschijnlijk wat rommeliger was, is een vaste tijd om de dag te beginnen.
    Doordat de oudste gewoon rond 7.00 wakker is heb ik onze dochter ook altijd rond 8.00 wakker gemaakt als ze dat zelf nog niet was, dan wist ik voor mezelf ongeveer hoe de dag ging verlopen. Zeker op de dagen dat onze zoon naar de psz ging vond ik dat wel erg handig.

10. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Dan heeft ze toch een droomritme ;)
    Een droomritme is het ritme waar jij tevreden over bent en waar zij het het beste op doet.
    Later met de hapjes en dingetjes komt er vanzelf wat meer structuur in.

11. Flamingooo

Net bij het CB geweest en ze zei dat ze zich “nog geen zorgen maakt” maar dat ik naar flessen van 180/6 “moet”. Dat voelt echt zo niet goed... :eek: helemaal toen de opmerking kwam; ja anders ben je zelf nog zo vaak bezig met voeden. Like I care! Als die kleine het maar goed doet.

Ze is a.s vrijdag 4 mndn. Weegt 5450 en is 61 cm. Dit zijn haar curves. Niks om me druk om te maken toch?

Bekijk bijlage 559195 Bekijk bijlage 559196

12. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je moet niks hoor. 4x180/6 is hetzelfde als 5x150/5 en 6x 120/4
    Ik zou me ook nog geen zorgen maken...pas als volgende meting nog verder afbuigd zou ik dat denk ik wel doen.

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wat een stomme opmerking zeg.
    Lekker kleine flesjes blijven geven als ze het daar goed op doet. Eventueel een extra flesje als ze meer binnen moet krijgen, is beter voor het maagje dan een grotere fles.
    En nog even wachten met hapjes, van melk groeit ze harder dan van groente. En waar groente zit, kan geen melk zitten. (Als je niet sowieso van plan was te wachten tot 6 maand ivm de darmrijping)

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.201
    113
    Je moet niets inderdaad. Mijn zoontje was een hele grote eter (dronk met 3 maanden al een fles van 180.) , maar ik hoor ook zat mensen waarvan hun baby's niet meer dan 150ml per keer drinken. En dat is ook prima :)

Kijk naar je kindje , volg je gevoel.

En schema's zijn leuk, maar veel baby's doen daar niet aan. Korte slaapjes zijn heel normaal, deze worden vanzelf langer. Dat je altijd loopt te puzzelen met slaapjes en voedingen is the story of my life :roflmao:

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dit ja... Het gaat om het dagtotaal, niet om hoeveel flessen of hoeveel cc erin zit.

16. Donutlover

Donutlover Fanatiek lid

1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Die grote plonsen vind ik idd ook niks, als ik jou was zou ik proberen 6x 120 ofzo aan te bieden
    ze buigt nu natuurlijk wat af, dat is wel jammer en kan een teken zijn dat ze onvoldoende binnen krijgt.
    Al zie je ook vaak genoeg dat ze het dan ineens weer inhalen.
    Ik maakte me ook nooit zorgen om M zijn curve tot dat het steeds slechter ging en hij uit eindelijk opgenomen werd en nu een sonde heeft.
    in het zkh hebben ze me verteld dat ze liever vaker kleine flesjes zien dan minder en grote plonsen

17. Flamingooo

Ze is heel tevreden en vrolijk :). Die vaste tijd is wel een goede tip. Misschien dat ik dat ga proberen. Maar ik wil niet te veel tegelijk gaan uitproberen, dan snapt zij er ook niks meer van en weet ik daarnaast niet wat er nou "werkt".

Maar ze had het over 5x180/6... o_O. Volgende afspraak staat nu pas eind april maar ben inderdaad wel van plan om eerder even naar het inloopspreekuur te gaan om te wegen en te kijken of ze niet verder afbuigt.

@Fristi2012 ik had al niet zo'n hoge verwachtingen van het CB maar ze maken het meer dan waar. Omdat ik na het stoppen met de BV een beetje wilde bijhouden wat ze binnen krijgt heb ik het bijgehouden in een app en voor de afgelopen twee weken was het minimaal 695 en maximaal 940 op een dag (probeer zo veel mogelijk op verzoek te doen), maar meestal tussen de 750 en de 850 in. Lijken me toch hele normale hoeveelheden of zit ik er echt zo naast?
    Met hapjes willen we inderdaad sowieso wachten. Dat vond de dame van het CB ook maar niks trouwens... ik kreeg de vraag: jij leest zeker heel veel, dat kan een valkuil zijn hoor? Alsof het zo slecht is om je in te willen lezen en zelf een mening te vormen over wat je met je eigen kind doet. Toen stelde ze voor om JBPM bij de flessen te doen zodat we de tijd tussen de flessen konden oprekken. Ik gaf aan daar geen aanleiding toe te zien en het dus niet te doen. Toen zei ze misschien kun je anders nutrilon AR overwegen. Ik zeg: dat is toch voeding waar al JBPM aan is toegevoegd? Uhm ja klopt. Nou dan doen we dat dus ook niet :p want dat is hetzelfde effect via een andere weg. Stom mens.

@Donutlover ik ga ook echt geen 180 aanbieden hoor! Ik houd het inderdaad bij max 150 en denk nu zelfs om alleen ochtend en avond 150 te doen en rest van de dag 120 en in de nacht 90. Ik heb stil meegelezen met jouw verhaal, zo heftig... echt om verdrietig van te worden. Is er nu al meer duidelijk bij jullie? Ik ga ook zeker extra wegen om het in de gaten te houden maar ik maak me nu echt nog geen zorgen. Ze zit nu op de -1 lijn en daar zat ze ook met haar geboorte en na twee weken. Ik hoop dat het dipje gewoon komt vanwege de overgang van BV naar FV of zo. Ze krijgt echt voldoende ml binnen (zie hierboven in reactie op Fristi).

Fristi2012 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina