Ik wil witlof met ham en kaas uit de oven maken. Maar kan ik daar ook zelfgemaakte aardappelschijfjes bij doen? En hoe lang dan in de oven? Ben (nog) niet zo'n keukenprinses
als je de aardappels zo half eerst kookt. en de witlof ook hoef je alleen in de oven te doen tot het goud bruin is geworden. je kan er kaas overheen strooien nog extra maar als je dat doet moet je wel zeker weten dat je aardappelschijfjes al half gekookt zijn anders is je aardappel hard en je kaas verbrand. kaas kan je ook de laatste 5 minuten eroverheen strooien natuurlijk na je het gebakken heb. ik denk dat een half uur- 40 min. op 180 graden wel goed is.
ik kook de witlof meestal heel even want ik hou absoluut niet van harde witlof..daarna doe ik het 20/30 min in de oven kan prima hoor met voorgekookte aardappelschijfjes! eet smakelijk want het is heeeerlijk...
Als ik het maak, de witlof dan, komt er best veel vocht uit. Ik zou het er dus niet bij in doen, dan wordt het zo klef! Ik doe altijd witlof eerst 20 minuutjes koken en daarna nog 30 minuten in de oven (hetelucht) op 200 graden. Eetse!
Aardappels moeten wel iets langer. Dus die moet je voorkoken, of eerder in de oven doen. Die hebben snel 45 minuten nodig. Witlof (voor mijn man, ik lust het niet) doe ik zo'n 20-25 minuten op 180-200 graden: witlof doormidden snijden, hart eruit. Dan de buitenkant van het halve stronkje eraf halen. Daar een plakje kaas op. Dan buitenkant van het halve stronkje weer terug en dan ham en kaas daarbovenop. En dat met alle stronkjes zo
Op de pot van de aardappelanders (ham/kaas) staat ook een lekker recept voor witlof ham/kaas met aardappels in de oven. Toevallig van de week gezien toen ik dus aardappelanders maakte.
Als je de witlof hebt gekookt dan even 30 minuten rechtop in een vergiet laten uitlekken .Dat scheelt een hoop water