Oh jeetje bij zulkes komt er ineens een principieel oorlogspad om de hoek. Maar ik kan me een gedwongen vertrek redelijk makkelijk permitteren al is me dat nog nooit overkomen, eerder dat de manager nadien vrij rap de kuienlatten nam. Ja ma,di,wo heb ik geregeld dat ik beschikbaar ben. X. is er voor dag 1 en 2, y is er voor 2 en 3. Maar we hebben gezamenlijk besloten dat dit inderdaad een teameffort is, bezetting, budget en eventueel tijdelijke externe inlening/bijschakeling is helaas een management aangelegenheid maar we zijn zeer creatief tot een oplossing gekomen die niks extra kost! Wil je beide dagen of heb je een voorkeur voor de donderdag danwel de vrijdag? WE zijn toch een team tenslotte? (Met eventueel de suggestie die jullie bedoelen te gaan krijgen als aanvulling) Mocht er bezettingsruimte over zijn vanuit team x, dan wel een betrouwbare inleenpartner is dat allicht wel handiger om bij te schakelen ook in het kader van eventuele toekomstige calamiteiten dekking. Maar dat is beleid en strategie en is wél jouw ding. En dan bij voorkeur presenteren met een uitgestreken gezicht. Niks geen geintje, bloedserieus. Je maakt er gegarandeerd geen vrienden mee bovenin de ladder, eventuele bonussen kan je ook vergeten en mocht je ooit management daar ambieren...dat gaat nooit gebeuren. Maar technisch is er geen poot om op te staan. Zou t wel extreem afraden als t vinden van ander werk lastig is.
Daarom stopte mn tante er ook mee. Heeft altijd de extra meters gelopen om t beste voor dr clienten te willen. Maar dat soort spelletjes over de ruggen van werknemers/clienten, dat schoot dr echt t verkeerde keelgat in. Zorg is mensenwerk, veelal zit er geen "verplichte periode meelopen op de werkvloer" vast aan een aanstelling als manager. Enige binding met de vloer is menigeen wereldvreemd, helaas.
Interesse in omgeving utrecht? Zo ja hebben wij een vacature op een leuke werkplek open staan, ook voor 25 uur, evt kan je me een pb'/tje sturen Als ik er niet uit kom bel ik de FNV, maar weet niet of je daarvan lid bent. In de coa staat dat extra werk, of overwerk in overleg met de werkgever gebeurd. Dus jou zomaar zonder overleg extra inroosteren mag niet. Heb je in je contact staan dat je vaste dagen werkt? Zo ja sta je daarin ook sterk. Zo niet ook noet erg, dan hou je vast aan je contracturen. In de vakantietijd een keer extra werken snap ik, maar zoveel als ze nu van jou vragen vind ik wel veel. Succes, ik hoop dat je er uit komt op je werk! Ik vind de reactie die iemand gaf met "bedankt voor het aanbod voor extra werk maar ik heb andere verplichtingen" heel sterk trouwens.
Ik heb net het juridisch loket gebeld. Zij gaven aan dat dit zo'n praktisch ding is wat lastig te bepalen is. Zij gaf aan dat werknemers dit in de zorg wel vaak vragen van hun medewerkers, vooral met personeelstekort. Maar, aangezien de bereikbaarheidsdiensten niet bekend waren toen ik (en mijn andere collega's) hier kwamen werken is dit wel een punt. Dit zijn wijzigingen in de arbeidsvoorwaarden en hier staat niets over in ons contract of (zover ik weet) ander beleid. Dat ga ik dus even uitzoeken komende dagen. Zo weet ik in ieder geval wat meer en kan ik beter het gesprek ingaan.
Ik ben bang dat je juridisch niet zo ver komt... Je weet dat je in de zorg werkt en dus in principe onregelmatigheid in je werk kunt verwachten. Dat staat ook niet nadrukkelijk in de cao dat je vaste werkdagen hebt en waarschijnlijk werken jullie met een jaarurensystematiek en wat je in de vakantie extra werkt, kun je, wanneer het ooit rustig is (nooit), weer opnemen. Echter mag je ook goed werkgeverschap verwachten en is jouw werk verplicht om voor goede arbeidsomstandigheden te zorgen, waardoor jij je werk goed, veilig en fit kunt uitvoeren. Balans in werk en privé is daarin ook een belangrijk onderdeel, tenslotte wil je ook voorkomen dat medewerkers uit balans of zelfs in het verzuim raken. Ik zou hem dus niet op juridische kleine lettertjes gooien, want die win je niet. Ik zou het gooien op het niet passen in jouw privé plannen voor de zomervakantie. Je hebt immers meerdere rollen, niet alleen werknemer, maar ook moeder (en misschien nog wel partner, vriendin, mantelzorger, vrijwilliger). Daar mag je verwachten dat jij in de gelegenheid wordt gesteld dat je daar balans in kunt houden. Ook mogen ze vragen of jij in de gelegenheid bent een keer een dienst extra op je te nemen. Doet iedereen er één, dan ben je al een heel eind. Daar zijn ze overigens wel heel laat mee nu.....