Langvoeders gezocht

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lomo, 7 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Hoi ZPers!

    ik vroeg mij af of er mee moeders zijn die lang borstvoeding geven. Ik vind zelf eigenlijk dat ik nog niet eens lang voed. Maar mijn zoon is al weer een paar maanden 1 jaar. Ik werd gister door hem uitgekleed in de speeltuin en merkte dat ik mij toch een beetje ongemakkelijk daar bij voel. Alsof het raar is dat ik mijn kind nog voed. Ook de omgeving vind er wat van (zowel positief als negatief). Er hangt toch wat rond lang voeden. Terwijl het advies toch borstvoeding tot 2 jaar is. En uit onderzoeken blijkt dat zelfs langer gezond is.

    Hoe gaan jullie daar mee om? En herkennen jullie dat?

    plaatje voor een beeld bij mijn gevoel :roflmao:
     
  2. Niny

    Niny Bekend lid

    21 jul 2009
    731
    94
    28
    Gewoon negeren! Hier kregen ze allebei eigenlijk tot 2 jaar, oudste bleef zelf tijdens zwangerschap doordrinken.
    Met 2 jaar meestal wel nog enkel thuis, gewoon omdat ze het zelf nergens anders vroegen.

    Maar bij een kleine baby kijken de mensen ook al vaak gek, precies of het is zo raar :rolleyes:
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier de oudste 2 jaar en 3 maanden - toen was ik een week of 20 zwanger en was de melk veranderd qua smaak. De jongste 2 jaar borstvoeding gegeven, toen vroeg ze er van de een op de andere dag ineens totaal niet meer naar. Viel precies samen met zindelijk worden, toevallig genoeg.

    Ik voedde op een gegeven moment wel altijd gerelateerd aan slapen - dus dan zaten we toch even alleen. Als ze verder dorst hadden, kregen ze een bekertje water en dat vonden ze ook prima.
     
  4. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Fijn jullie ervaringen. Bij ons is het meestal ook slaap gerelateerd maar wil ook nog wel op verzoek. Hoe hebben jullie doe grenzen gesteld?
     
  5. Zus9

    Zus9 Bekend lid

    25 jul 2014
    965
    686
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Hier ook twee keer lang gevoed. Met een jaar dronken ze ook wel water uit een rietjesbeker o.i.d. dus ging ik bijvoorbeeld in een speeltuin niet meer voeden. Niet omdat ik vind dat een kind van een jaar niet in het openbaar gevoed mag worden, in tegendeel zelfs, maar omdat ik vond dat voeden op verzoek ook 'voeden op verzoek van mama' betekent. En ik was geen wandelende tap, dus mij uitkleden was zeker een grens voor mij.
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Schoonzus wou ook absoluut niet dat haar kind haar uit ging kleden en voeding was alleen nog thuis en dan eigenlijk alleen slaap gerelateerd. Ze zei gewoon "nee" en bood gelijk drinken aan.

    Dat is iets dat ik ook ga toepassen iig. T is idd ook op mijn verzoek voeden,niet alleen maar wanneer hij wil als hij ouder is. Gewoon water is ook prima
     
  7. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Dit was voor mij ook voor het eerst dat er zo aan mijn kleding getrokken werd. Normaal vraagt hij er eigenlijk niet om overdag.
     
  8. Zus9

    Zus9 Bekend lid

    25 jul 2014
    965
    686
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Dan zou ik gewoon heel duidelijk zijn. ‘Nee’ zeggen, vragen of hij dorst heeft en iets anders aanbieden.
     
  9. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Hier ook lang gevoed. En de jongste nu nog. Maar inderdaad met grenzen. Als het om mij niet kan bied ik gelijk water aan, soms koemelk. Wat mensen vinden heb ik nu echt lak aan. Dat was met de eerste en tweede wel anders. Ik zal er ook niet om liegen dat ik nog voed. Ieder zijn keus, en men mag ook weten dat het gewoon kan en nog bestaat. Tegenwoordig word je bekeken als een uitstervend ras :p
     
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier 2 jaar 9 maand en de ander 2 jaar 2 maand gevoed.
    Ondertussen niet meer.
    Vanaf ongeveer een jaar alleen thuis idd. Maar vooral de jongste had buitenshuis weinig interesse dus dat ging makkelijk.
     
  11. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Dochter van ruim 2 drinkt nog steeds bij me, hoewel er door de zwangerschap nu geen melk meer is. Dat maakt haar echter niks uit, hihi. Wel voed ik nu eigenlijk alleen nog in de ochtend en avond. Tussendoor hoogstens als ze echt troost nodig heeft na een val bijvoorbeeld.
    Mensen vinden er wat van. Ja. Maar dat moeten ze vooral lekker zelf weten. Inmiddels is mijn omgeving er wel aan gewend dat ik nog voed. Ik krijg er nog wel eens een vraag over, maar inmiddels meer belangstellend dan veroordelend. En dan geef ik aan dat ik dat inderdaad doe.
     
  12. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Hier gemiddeld 3 jaar gevoed, dochter stopte nu omdat er wegens de zwangerschap haast geen melk meer was.
    Ik heb voedingen ook op een gegeven moment gekoppeld aan slaapjes. Denk dat het vanaf 1,5 jaar ofzo vaak nog 2x per dag was, met wakker worden in de ochtend en in de avond met naar bed gaan.
    Heb ruim een jaar getandemd, toen moest ik zoon wel afremmen. Hij had namelijk best wel weer alle voedingen met zijn zusje mee willen doen. Maar dat zag ik dan toch niet zo zitten hihi.
    Op een bepaalde leeftijd eten en drinken ze toch ook genoeg andere dingen, dus is het ook prima om nee te zeggen als het jou niet uit komt en een alternatief aan te bieden.
    Anderzijds, als jij waar dan ook graag wil voeden zou dat niet iets moeten zijn om je voor te schamen. Helaas wordt je door sommige mensen raar aangekeken, maar het advies blijft inderdaad 2 jaar. En jouw kind jouw keuzes.
    Wat betreft uitkleden, ik gebruikte een gebaar toen ze nog niet konden praten, ik klopte op mijn decollete. Dat deden ze op een gegeven moment na, bij zichzelf of bij mij, om te vragen of ze melk mochten. Hierdoor hebben ze me gelukkig nooit op ongepaste momenten gepoogd uit te kleden :rolleyes:
     
  13. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    goeie tip van het gebaar. Hier is het shirt naar voren trekken en dan die die roepen en wijzen. Maar buiten huis had hij dus eerder geen interessen in. Knap dat je ook nog hebt getandemd hebt zeg. Was dat prettig om te doen?
     
  14. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik vond het fijn om zoon nog melk te kunnen geven, hij was nog geen 2 jaar dus ik vond hem nog jong om te stoppen. Hij wou ook nog erg graag, heeft de hele zwangerschap stug doorgedronken ook al was er bijna niks. Maar het was vooral voor het slapen gaan echt een moment van troost en rust. Ik denk ook dat het hielp om niet jaloers te zijn op zijn zusje, want hij mocht ook gewoon, alleen minder vaak.
    Ik heb niet altijd letterlijk gelijktijdig gevoed, dat voelde op een of andere manier te krachtig haha, nog harder tsr ofzo. Regelmatig dus ook na mekaar, dan hadden ze allebei momentje met mama alleen.
    Peuter aan de borst was trouwens erg goed voor de momenten met plofborsten wat teveel was voor baby hahaha. Ik neig nogal naar overproductie, nog een reden waarom ik peuter niet onbeperkt durfde te laten drinken haha.
    Dochter benoemd nu soms dat als de baby zometeen geboren is en melk drinkt, zij ook wil hahaha. Ze mag het van me best eens proberen, maar denk dat ze het wel verleerd is na ruim een half jaar.

    Trouwens in mn eerste zwangerschap nooit gedacht dat ik zo lang zou voeden en ook tandemen hahaha
     
  15. wannabe mam

    wannabe mam Actief lid

    30 nov 2011
    257
    85
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben een langvoedster, zoon tot 4 jaar. Na 2 jaar was het wel op verzoek van ons beiden, kwam het mij niet uit dan ander drinken. Nu tendem voed ik dochter van 3 jaar en zoon van 5 weken. Ze drinken savond voor het slapen gaan samen, dochter krijgt de leegste borst. Als troost krijgt dochter ook nog op haar verzoek borst. Dit gebeurt zelden nog buiten de deur. Mijn newborn voed ik overal, liever voeden dan een huilende baby. Mijn kinderen trokken ook wel eens aan mijn kleding, dit heb ik afgeleerd. Aangeleerd dat ze het moesten vragen Boebboeb zei de oudste, dochter zegt bij mama drinken en zoonlief huilt en sabbelt op zijn vuist :)

    Door het doorvoeden van de oudste was mijn melkproductie snel op pijl bij de newborn, erg handig.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  16. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.376
    1.561
    113
    Beide kinderen heb ik ongeveer twee jaar gevoed (de één een maandje meer, de ander een maandje minder). Ik vond het jammer dat ook mijn ouders en schoonouders het een tikje raar vonden. Als ze de moeite hadden genomen om zich erover te informeren waren ze het ongetwijfeld met me eens geweest dat dit juist heel goed is voor moeder en kind. Mijn kinderen gingen wel aan mijn kleren plukken en dat vond ik wel vervelend, maar vanaf 1 jaar heb ik niet meer in het openbaar gevoed.
     
  17. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ik heb ruim 2 jaar gevoed. Vanaf een jaar ongeveer (denk ik? Weet het niet meer precies) was het niet meer onbeperkt en overal.

    Heel stapsgewijs ging het van 10-12x per dag als newborn, naar 8x, toen richting 4-6x, daarna alleen ochtend en avond en uiteindelijk gestopt omdat hij er niet meer om vroeg.

    Weet niet meer zo goed hoe en wanneer hij dan wel dronk (of dat specifiek bij slaapjes was), maar iig kreeg hij vanaf een jaar ook andere dingen om te proeven waardoor het niet alleen meer borstvoeding was.
     
    Lomo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina