We willen helpen zoveel als nodig/mogelijk is. Er is niemand in onze naaste familie die een huisje of zolder ter beschikking heeft helaas, we piekeren ons rot, maar het is niet simpel.
Dit klinkt misschien heel raar, maar hebben jullie een oprit of tuin? en kennen jullie iemand met een camper of caravan? Dat zou ook nog kunnen als tijdelijke ad hoc oplossing voor nu, terwijl je bezig bent hulp te zoeken. Zo kun je ze wel bij je in de buurt houden en hoeven ze niet rond te zwerven.
Bel met het Algemeen Maatschappelijk Werk. Die kunnen dan mee denken en advies geven en mee zaken gaan regelen. Zoals: Bijv. daklozenopvang, is er soms ook speciaal voor jongeren, zodat ze in elk geval een dak boven het hoofd hebben. Bijv. gesprek op de gemeente om voor de oudste een voorschot te regelen op een uitkering. Je kunt hen beide adviseren om zo snel mogelijk een (bij)baan naast hun school te gaan zoeken. Met een inkomen kunnen ze een studentenkamer gaan huren. Verder kun je ze, als je ze niet kunt laten slapen, al zou ik ze nog liever in de huiskamer op de bank hebben liggen, dan buiten, wel voorzien van eten, douche en de mogelijkheid om hun kleding te wassen.
Dat gevoel heb ik ook, nog beter op een luchtbed in de buurt van een veilige basis dan rond zwerven, zeker als je je depressief gaat voelen ben je erg vatbaar voor foute contacten. Misschien valt er iets creatiefs te bedenken met een klein kamertje dat je even leeg kunt ruimen of een opbergruimte of werkkamer, grote hal of een schuur die voor nu een slaapplaats kan bieden.
Stichting Maatschappelijke Opvang Breda e.o. Speciale opvang voor jongeren tussen 16 en 23 jaar. Gewoon via google "crisisopvang jongeren Breda" gevonden. Bel gewoon rond met dit verhaal naar de voorzieningen en die helpen je wel verder.
Hier komen ze dus wel in direct contact met jongeren met meervoudige problematiek zoals psychische problemen en verslavingen. Dat hebben zij zelf niet zo te lezen. Ik ken die opvangwereld en het kan heel beangstigend zijn om daar tussen te zitten als je zelf in principe verder een normaal leven leidt. De contacten die je daar op doet zijn niet altijd positief voor je verdere ontwikkeling. Mijn gevoel si om ze daar weg t ehouden als het enigzins mogelijk is. Dus: tijdelijk opvangen, stimuleren werk te vinden (vakkenvullen AH verdient ook prima..) en dan een kamer huren ergens.
Ja, maar ja... als het is, dat of op straat, dan liever dat. Als je het kunt missen, of het geld bij elkaar kan schrapen via via of met acties of wat dan ook, kun je ze wellicht ook nog in een vakantiehuisje zetten (is buiten het seizoen en last minute misschien wel betaalbaar), of in een bed&breakfast of zoiets. Misschien voor de eerste 4 weken, zodat ze kunnen werken en dan verder kunnen.
Inderdaad. Als je op Airbnb.nl kijkt en dan breda en dan de prijs omlaag schroeven, dan zie je dingen vanaf 15 euro per nacht.
ik zou iig hun huisarts raadplegen.. wellicht dat die iets weet misschien ook leger des heils? ik weet dat ze in de polder iig omklapwoningen hebben, dit houd in dat het huis op naam staat van de organisatie (leger des heils dus maar ook crisisopvangen beschikken hierover!) en dan een jaar lang (of indien langer nodig langer natuurlijk idem voor tegenovergestelde) de mensen begeleiden. Is het proberen waard en wellicht hebben hun nog wegen die hun verder helpen. Voor de jongste zou je een melding kunnen doen bij het AMK En uiteraard de gemeente benaderen. Zowel voor evt uitkering, vaak hebben ze trajecten om mensen snel aan het werk te krijgen en begeleiden ze ze daar ook in, maar ook of hun nog iets weten wat te doen.
Dank je wel voor alle goede raad! Ik heb net samen met de oudste jongen overlegd en ga morgen de huisarts bellen en doorgeven hoe de situatie daar is. Ik zal vertellen hoe de zaken ervoor staan en dat de jongens zijn hulp nodig hebben en eventueel ook verdere hulpverlening versneld in werking zetten. Uiteraard zorgen we in die tussentijd voor de jongens. Hij zelf gaat morgen verder met solliciteren. Zijn jongere broer gaat gewoon naar school morgen. Ik vind dat ook zo dapper dat hij dat gewoon nog doet. Kan me voorstellen dat ze daar de brui aan geven. Tis zo zielig
Ik heb hun huisarts vanmorgen gebeld maar de oudste jongen van 20 jaar moet zelf even bellen voor een afspraak. Dan mag ik meekomen op gesprek. Dus even afwachten wat de jongen gaat zeggen. Of hij dat wil, dat ik meega. Als hij samen met zijn broer wil is dat ook prima
Is inderdaad een tent in de tuin geen optie desnoods de schuur met een klein kacheltje waar ze dan op zn minst kunnen slapen.. warm.. Lijkt me behoorlijk heftig, En inderdaad knap van ze dat zehet zo goed doen..
geen tips maar super dat je je zo inzet voor deze jongens. heel veel succes iig. fijn dat er toch iemand is die het lot van deze jongens zich zo aantrekt ik hoop dat ze geholpen kunnen worden.
Hij heeft gezegd de huisarts te bellen, maar ik weet niet helemaal zeker of hij dat echt gaat doen. Hij heeft vanavond bij ons gegeten en de avond doorgebracht. Nu slaapt hij bij een buurman(die naast hem woonde bij zijn oude huis) Vanavond heeft hij verschillende keren overgegeven....zal best spanning kunnen zijn denk ik. Ik ga het even in de gaten houden of hij echt gaat bellen naar de huisarts. Bedankt dat jullie zo meeleven en meedenken!
Idd slim om in de gaten te houden of hij echt gaat bellen. Want dit kan toch zo niet doorgaan. Fijn dat jij je zo om die jongens bekommerd. Zullen ze vast waarderen.