Had al een ander topic open maar deze even zodat we alle tips kunnen krijgen wat we moeten doen... Zal het even proberen in het kort uit te leggen hoe en wat! vriend is begonnen op werk met werk en leren. School afgemaakt netjes en diploma dus gehaald. Hij heeft vast contract gekregen en alles ging goed. Later hadden wij veel problemen samen soms kwam hij beetje laat op werk, en als er geen klanten waren belde hij mij wel eens. Hij is overigens audicien en deed dit alleen als niemand er last van had. Helaas zijn het een stelletje achterbakse mensen daar en zijn van een mug een olifant gemaakt in sommige dingen. in april heeft hij een officiele waarschuwing gehad met als hij nog iets prive of wat dan ook zou doen.. dat hij op staande voet ontslagen zou worden! zonder het recht op een uitkering of wat dan ook. Vriend staat soms alleen in een bus. Komen soms klanten maar vaak op een maandag is het zo 5 uur lang stil. Dus hij had zijn eigen laptop mee genomen en dus dingen tussendoor daarop zitten doen uit verveling... Dus hij schrok toen hij zijn leidinggevende aan zag komen en verstopte de laptop gelijk. Dit heeft hij gezien maar op dat moment niks erover gezegd. Einde van de dag komt de rayonleider met die leidinggevende aan en zeg van jo wat is dat. Hij zegt eerlijk ja heb me laptop wel eens bij me als het rustig is.. Maar in die middag ging ook zijn mobiel dus hij zegt oh me mobiel gaat kijkt en zegt oh 010 nummer kan ik niet en bergt hem op. Gisteren gebeurde dit allemaal.. Maar zijn werk zei ook je moet morgen komen werken.. hij vandaag gaan werken komen ze aan het einde van de dag ermee je mag weg!! pak je spullen maar krijg geen geld meer niks!!... gepraat geprobeert alles gedaan maar hij kon niks meer doen en moest dus weg.... nu zit hij dus thuis en ben ten einde raad.. weet het allemaal niet meer.. vandaar dat ik hoop hir tips en adviezen te krijgen van hoe nu verder? wat moeten we doen?? KIJK ik hoop geen reacties te krijgen van het is lomp van hem enz.. en dat we een discussie daarover krijgen! want hij is heel LOMP en STOM geweest, en weet het zelf ook! IS er zelf ook kapot van.. we weten het allemaal... dus hoop op echte goede adviesen tips of wat dan ook!!
Had het ook al in je vorige topic gezet, maar CWI/UVW bellen en de situatie uitleggen. Druk op zoek gaan naar nieuw werk. Inschrijven bij uitzendbureau's.CWI en als dit mogelijk is jij ook een baan proberen te zoeken. Sterkte!
ontslag met een vast contract kan niet zomaar, het lijkt me zo op het eerste gezicht dat zijn baas wel volgens de regels heeft gehandeld. je vriend heeft een waarschuwing gehad maar zich er niet naar gedragen... wel echt zwaar kl*te voor jullie natuurlijk. misschien vind je hier meer info: www.ARBEIDSRECHTER.nl: ontslag, op, staande, voet, diefstal laat even goed uitzoeken wat er nu precies moet gebeuren, dat zorgt voor overzicht en misschien nog voor een meevaller. succes!
Deze link stond boven aan dit topic... Ontslag (op staande voet) bel direct met ervaren advocaat mr E.C. Meure 0318 - 57 09 90
Je vriend moet in ieder geval z.s.m. het ontslag op staande voet aanvechten per aangetekende brief en in die brief ook aangegeven dat het zich beschikbaar houdt voor werk. Dit is heel erg belangrijk om te doen. Verder zou ik juridisch advies inwinnen. Hebben jullie een rechtsbijstandverzekeraar? Zo nee, dan adviseer ik je toch om een advocaat in te schakelen. Kijk anders even bij deze link: Ontslag op staande voet - Werknemers | Ontslagportal.nl
Per direct via aangetekende brief te kennen geven het niet eens te zijn met het ontslag en idd aangeven beschikbaar te zijn voor werk. En dan een advocaat inschakelen, ( hoop dat je rechtsbijstand hebt anders kan het behoorlijk in de papieren lopen). Waar je wel rekening mee moet houden is.. dat mocht het ontslag teruggedraaid worden ( dit gaat via rechter) het bedrijf het erop gaat gooien dat er een ontwrichte arbeidssituatie is onstaan.. 9 van 10 keer gaat rechter hier mee akkoord en dan is hij zijn baan alsnog kwijt.. maar dan kan er wel op papier worden gezet dat het niet zijn schuld is en dan heeft hij wel recht op uitkering. Ik weet niet of je vriend materiaal had van het werk, zoals auto of laptop of telefoon? Deze mag hij nl niet inleveren, omdat hij dan accoord gaat met het ontslag.
Voor zover ik weet mag je niet na 1 officiele waarschuwing ontslagen worden. Het moeten er 3 zijn, en daarna volgt eerst schorsing zonder doorbetaling van het loon. Wanneer dat niet helpt, mag je ontslagen worden. Vind het sowieso een beetje vreemd dat hij om zo'n 'onbenullige' reden op staande voet ontslagen wordt? Hij moet het zeker gaan aanvechten, want dit klopt niet!
Ik ben 2 jaar geleden zelf op staande voet ontslagen zonder waarschuwing...lang verhaal...advies: een aangetekende brief sturen dat hij niet eens is met zijn ontslag en dat hij beschikbaar blijft voor werk. Verder direct een advocaat inschakelen. Niks tekenen!!!
Niks tekenen en direct een advocaat inschakelen. Idd een aangetekende brief versturen dat hij nog beschikbaar is en niet eens is met het ontslag. Staat de 1e officiele waarschuwing wel op papier? Maar zelfs dan is 1 keer niet genoeg voor ontslag op staande voet. Bovendien hadden ze dat dan op het moment zelf moeten doen en niet een dag later aan het eind van de dag.
super bedankt allemaal al... zoals ik hier lees krijg ik toch een beetje hoop dat we het kunnen winnen. de 1e officiele waarschuiwing staat op papier. Hij heeft alleen 1 sleutel ingeleverd gelijk dat wou hij ook niet doen maar ze lieten hem gewoon niet weggaan. Daar heeft hij ruim half uur over gediscueerd.. maar ik zie hier hij moet 3 waarschuwingen krijgen? kan ik dat toevallig ergens terug vinden... heb voor morgen al oppas voor me kinderen dus kunnen we de hele dag even er flink tegenaan!! en in zijn ontslag brief staat dat hun dit een dringende reden vinden om iemand te ontslaan!! maar het lijkt mij dat dit geen dringende reden is?.. morgen vroeg de wekker, heb al een voorbeeld brief op internet gevonden over hoe ik hem moet maken. althans vriend dan maar doen alles samen. Dan naar juridische loket toe en die leggen uit hoe en wat verder dan allemaal. De brief die we maken gaan we persoonlijk afgeven en handtekening voor ontvagst vragen. Doen ze het neit fax ik hem EN ik verstuur hem aangetekend. en mariska72 zie dat je het ook heb meegemaakt? mag ik vragen hoe jullie dit verder deden? met geld bijvoorbeeld? en hoe het is afgelopen? Mag ook per privebericht als je wilt? Of je moet het niet willen vertellen is ook goed.! pfff heb even heel hard gehuild en zit er nog wel mee in me maag. Behoorlijk zlefs voel me er behoorlijk shit door!! maar geld kunnen we gelukkig altijd bij familie lenen dat is het punt niet. EN solliciteren gaan we allebei doen wie het eerst een baan krijg mooi, en desnoods samen werken. (zelf altijd huismeoder geweest). In ieder geval hoopg eregel hoop stress bedankt allemaal.. alle tips en wat dan ook blijf welkom !!
Een dringende reden is als hij steelt,iemand geslagen of bedreigd heeft. De werkgever van jouw vriend heeft geen poot om op te staan hoor! Voor ze hem kunnen ontslaan moeten ze een dossier opbouwen en MINSTENS 3 officiele waarschuwingen hebben uitgedeeld. Dus,niks tekenen,contact opnemen met rechtsbijstand en UWV en een brief opstellen dat hij niet akkord gaat met het ontslag. Ze kunnen het contract alleen ontbinden via de kantonrechter. Succes!
Vervelende is denk ik dat ze dan zeggen dat hij door de krediet crisis ontslagen is. Maar dan krijg je misschien wel een uitkering. Heel veel suc6 vandaag!
Maar ze hebben toch in die waarschuwing en de ontslagbrief een reden moeten zetten? Dan kunnen ze die niet ineens wijzigen als ze dat beter uitkomt.
Hoi, ik heb niet heel het verhaal gelezen! Maar ontslag op staande voet kan niet zomaar. Ik heb rechten gestudeerd en ik heb even in mijn boeken gekeken en op internet de wetsartikelen opgezocht die betrekking hebben op ontslag op staande voet, ze staan hieronder. Het is nogal theoretisch, maar zoals ik jouw verhaal een beetje gelezen heb, is het ontslag op staande voet niet terecht! Echt aanvechten hoor. Mijn nicht heeft ook in zo'n situatie gezeten. Haar man kreeg ook ontslag op staande voet vanwege een hele rare reden. Uiteindelijk hebben ze het tot een rechtszaak laten komen en hij heeft een schadevergoeding gehad. Hij heeft 4 maanden zonder inkomen gezeten. Hij kreeg ook geen uitkering en omdat hij ontslagen was op staande voet kreeg hij ook niet zo snel een andere baan. Nadat de rechtszaak afgelopen was, heeft hij maar twee weken een uitkering gehad en daarna had hij weer een baan. Ik hoop op een goede afloop voor jullie. Succes! Artikel 7:677 BW 1. Ieder der partijen is bevoegd de arbeidsovereenkomst onverwijld op te zeggen om een dringende reden, onder gelijktijdige mededeling van die reden aan de wederpartij. De partij die opzegt zonder een dringende reden of zonder gelijktijdige mededeling van de dringende reden is schadeplichtig. 2. De partij die opzegt tegen een eerdere dag dan tussen partijen geldt, is schadeplichtig. 3. Eveneens is schadeplichtig de partij die door opzet of schuld aan de wederpartij een dringende reden heeft gegeven om de arbeidsovereenkomst onverwijld op te zeggen, indien de wederpartij van die bevoegdheid heeft gebruik gemaakt of de rechter op die grond krachtens artikel 685 de arbeidsovereenkomst heeft ontbonden. 4. Ingeval een der partijen schadeplichtig is, heeft de wederpartij de keus de in artikel 680 genoemde gefixeerde schadevergoeding of een volledige schadevergoeding te vorderen. 5. Het niet in acht nemen van artikel 670 lid 1 tot en met 9, of artikel 670a maakt de werkgever niet schadeplichtig. De werknemer kan in die gevallen gedurende twee maanden na de opzegging of na de beëindiging van de arbeidsovereenkomst indien de werkgever deze anders dan door opzegging heeft doen eindigen, een beroep doen op de vernietigingsgrond. Het beroep op de vernietigingsgrond geschiedt door kennisgeving aan de werkgever. Artikel 55 van Boek 3 is niet van toepassing. Artikel 7:678 BW 1. Voor de werkgever worden als dringende redenen in de zin van lid 1 van artikel 677 beschouwd zodanige daden, eigenschappen of gedragingen van de werknemer die ten gevolge hebben dat van de werkgever, redelijkerwijze niet kan gevergd worden de arbeidsovereenkomst te laten voortduren. 2. Dringende redenen zullen onder andere aanwezig geacht kunnen worden: a. wanneer de werknemer bij het sluiten van de overeenkomst de werkgever heeft misleid door het vertonen van valse of vervalste getuigschriften, of deze opzettelijk valse inlichtingen heeft gegeven omtrent de wijze waarop zijn vorige arbeidsovereenkomst is geëindigd; b. wanneer hij in ernstige mate de bekwaamheid of geschiktheid blijkt te missen tot de arbeid waarvoor hij zich heeft verbonden; c. wanneer hij zich ondanks waarschuwing overgeeft aan dronkenschap of ander liederlijk gedrag; d. wanneer hij zich schuldig maakt aan diefstal, verduistering, bedrog of andere misdrijven, waardoor hij het vertrouwen van de werkgever onwaardig wordt; e. wanneer hij de werkgever, diens familieleden of huisgenoten, of zijn medewerknemers mishandelt, grovelijk beledigt of op ernstige wijze bedreigt; f. wanneer hij de werkgever diens familieleden of huisgenoten, of zijn medewerknemers verleidt of tracht te verleiden tot handelingen, strijdig met de wetten of de goede zeden; g. wanneer hij opzettelijk, of ondanks waarschuwing roekeloos, eigendom van de werkgever beschadigt of aan ernstig gevaar blootstelt; h. wanneer hij opzettelijk, of ondanks waarschuwing roekeloos, zich zelf of anderen aan ernstig gevaar blootstelt; i. wanneer hij bijzonderheden aangaande de huishouding of het bedrijf van de werkgever die hij behoorde geheim te houden, bekendmaakt; j. wanneer hij hardnekkig weigert te voldoen aan redelijke bevelen of opdrachten, hem door of namens de werkgever verstrekt; k. wanneer hij op andere wijze grovelijk de plichten veronachtzaamt, welke de arbeidsovereenkomst hem oplegt; l. wanneer hij door opzet of roekeloosheid buiten staat geraakt of blijft de bedongen arbeid te verrichten. 3. Bedingen waarbij aan de werkgever de beslissing wordt overgelaten of er een dringende reden in de zin van artikel 677 lid 1 aanwezig is, zijn nietig.
dank je wel voor die dingen hierboven... als ik het zo lees is het gewoon onterrecht!! het is niet dringend om hem hierop te ontslaan volgens mij... Hij deed zijn werk goed, en die bewijzen zijn er dat klanten steeds met dingen aankwamen zoals chocaloda reep, zak engelse drop. En collegas die ook zeiden dat het heel goed met hem ging enz. Dus als ik het zo lees heeft zijn werk geen poot om op te staan! hadden ze alleen zijn contract want hij had vast contract, kunnen beindigen via een kantotrechter. En dat hebben ze niet gedaan. Zit nu te wachten tot me oudste dochter word opgehaald die gaat daagje naar opa en oma toe, zodat wij overal achteraan kunnen gaan snel. Nu alle adressen op papier gezet, een brief uitgeprint dat we het er niet mee eens zijn. Laten we eerst even nakijken bij het juridisch loket enz.. Wat komt er dan een hoop op je af zeg in deze situaiti. Maar als ik het hier lees ben ik zo te zien niet te enige die denkt dat het niet hoort zo, en mag. Pffff ik hoop zo dat het snel achter de rug is. En we snel weer inkomen hebben.! BEdankt nogmaals allemaal voor alle adviezen enz, hebben ons goed geholpen. Want wist echt niet wat we moesten doen!
dat kunnen ze inderdaad niet meer veranderen. We hebben de brief thuis niet getekent zeker niet! Maar in die brief staat de rede en dat is mobiele telefoon op zak en laptop gebruik. Dus dat kunnen ze niet meer veranderen.! Want op die 2 puntjes is hij ontslagen hopelijk komt het snel goed...
Wow, wat een bizar verhaal! Ik heb geen tips, maar wil jullie wel sterkte wensen met alles, goed dat je meteen actie onderneemt! Want het is natuurlijk, als dit alles is waar het om gaat, gewoon onwijze kul dat ze hem ontslaan om sporadisch mobiel telefoneren of internetten tijdens werktijd, dat krijg je er bij niet 1 rechter doorheen als werkgever hoor. Lijkt erop dat ze van hun werknemers af willen op een hele nare manier. Succes!
nou morgen afspraak met advocaat. Brief van protest tegen ontslag is ook getekend! nu snel op naar morgen.... pfff