Mijn zoontje van 9 weken sliep de eerste weken heel slecht. Achteraf denk ik dat dit komt door teveel prikkels. Sinds 2 weken pas ik met succes rust en regelmaat toe. Dus alles in een vaste volgorde en bij de eerste tekenen van vermoeidheid naar bed. Hij lijkt tevreden, maar ergens vind ik het wel heel ongezellig / kil. Dit betekent dat hij na de voeding soms maar een half uurtje op is en heel vaak op een dag in zijn bedje ligt. Dan knuffel ik hem lekker of spelen we een beetje. Gevoelsmatig heb ik het gevoel dat hij door deze methode iets tekort komt. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die rust en regelmaat toepassen en wat hun gevoel daarbij is.
hoi! wij zijn ook zeker van de rust en regelmaat en inderdaad ik herken je gevoel van dat het soms zo afstandelijk aanvoelt. half uurtje bij mama en dan alweer naar bed. maar als ik dan naar mijn dochtertje keek naar hoe goed ze het deed en hoeveel rust ze had, dan wist ik eigenlijk wel dat we goed bezig waren. als het dan weer tijd was om haar uit bed te halen dan stond ik een half uur van te voren alweer te trappelen voor haar deur! nu plukken wij echt de vruchten van deze aanpak. zo vrolijk is en ze slaapt heerlijk en ze huilt bijna nooit, gewoon omdat ze weet waar ze aan toe is! lekker doorgaan hoor. ze hebben er echt baad bij! groetjes joyce
ken het gevoel wel hoor. Vond het ook maar ongezellig. maar goed aan een huilend kind beneden heb je ook niets.. Nu is Nathan als hij wakker is over het algemeen gezellig en aan het spelen. De wakkere tijden worden vast steeds langer!
Als je zoontje tevreden is dan mist ie echt niets. Hij heeft zijn slaap nu gewoon nog hard nodig. Je gaat vanzelf merken dat ie langer wakker is en meer gaat spelen. Het lijkt misschien ongezellig voor jezelf, maar ik had zelf altijd het gevoel dat ik mijn zoon iets ontnam als ik hem niet op tijd op bed legde. Voor mijn gevoel heeft het ook te maken met het respecteren van de grenzen die je kindje aangeeft.
ik ben niet zo heel erg strak met rust, maar wel regelmaat.. tenminste... Mijn dochtertje is nu 7 weken, en is al heel vaak mee ergens naartoe geweest. Naar de ikea, op bezoek bij vrienden en familie en zelfs al mee geweest naar de gothic/ en fantasybeurs. Ze vind het allemaal geweldig. Ze geeft het duidelijk aan als ze moe is, en dan laat ik haar ook wel slapen. Of in de wandelwagen, of in het campingbedje bij mijn ouders, of lekker thuis in de box of in de wieg. En als ze wilt drinken, dan krijgt ze ook meteen. Omdat ze dus zo vaak weg zijn geweest, is het onderweg soms een beetje moeilijk, maar ze is heel tevreden, huilt bijna nooit en als ze huilt weet ik vaak waar het door komt (kramp, drinken, schone luier of gewoon aandacht). Verder moet ik wel zeggen dat als we ergens zijn en ik haar laat drinken ik wel altijd een rustige plek op zoek, haar dan haar fles geef en verschoon. Daarna wil ze vaak snel slapen. In huis laat ik haar zelf aangeven wanneer ze wilt slapen. Vaak ligt ze in de box, maar ´s ochtends en ´s middags laat ik haar ook slapen in de wieg (ochtend en middagdutje), zodat ze daar ook al aan kan wennen. En ik moet zeggen dat ze echt een hele vrolijke baby is, die heel opgewekt is, en lacht naar iedereen. Ook hoef ik niet bang te zijn voor harde geluiden (wasmachine, stofzuigen), want ze slaapt overal doorheen. En ´s nachts slaapt ze al lekker door...
Wij hebben het met onze oudste ook gedaan. Ik moet zeggen dat ik je gevoel van afstandelijkheid wel een beetje herken. Ik zat soms echt op de bank te denken: tja, daar zit ik dan, waar is m'n kind? Maar zo is het toch echt 100x beter dan met een huilende overprikkelde baby op schoot (wat we ook 8 weken ehbben gekend).
Als je kindje slecht tegen drukte kan, lijkt het me wel een prima aanpak. Maar dan zul je inderdaad wel veel gezelligheid missen.
Bedankt voor de reacties. Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die dat gevoel heeft. Elk kindje is natuurlijk anders, en de een kan beter tegen prikkels dan het andere. De eerste 7 weken zat mijn zoontje gewoon niet lekker in zijn vel, terwijl hij toen de hele dag bij me was. Nu zie ik zo'n tevreden ventje dus het zal wel goed zijn. Maar het voelt een beetje dubbel. Overigens ben ik niet zo star dat als ik een keer een dagje weg wil dat niet kan, maar ik merk dan meteen weer het verschil. Een baby niet 's avonds niet wil slapen....
En kun je dan ook niet eens een keertje lekker met de kinderwagen gaan wandelen, naar de supermarkt gaan, of zomaar een keertje op visite? Of hoort dat niet in dat ritme?
Hoihoi, als je je kindje eerst voortdurend bij je had, snap ik je gevoel wel, maar je kind de hele dag bij je hebben is natuurlijk niet helemaal normaal. In die zin dat elk kindje moet slapen. De eerste 2-3 weken gaat dat meestal nog goed op de arm enzo, maar daarna merkte ik bij Thirza echt dat ze een rustig, afgezonderd plekje nodig had om te slapen. Ook hier overigens rust en regelmaat en het is bij 9 weken echt heel normaal dat je kindje maar zo kort dan nog wakker is hoor! Wordt vanzelf langer. Houd jezelf vooral voor dat het egoistisch zou zijn om hem langer bij je te houden en dus juist liefdevool om hem lekker te slapen te leggen!
Heel herkenbaar! Ik vond het in het begin ook zo zielig dat hij telkens alleen in zijn wiegje op de slaapkamer stond. Maar bij ons werkt het wel erg goed, onze kleine man heeft die rust en regelmaat gewoon nodig en jouw kindje blijkbaar ook.
Ik herken je gevoel ook wel, maar kijk naar je kindje en hoe dat het doet. En meer wakker is het dadelijk vanzelf als het wat ouder is.
Ja, herken het wel. In het begin zit je dan beneden op de bank, terwijl je kindje weer boven ligt. Maar nu ze ouder is, heb ik er veel profijt van! De tijden dat ze wakker is, zijn langer en kun je dus lekker knuffelen en spelen. Ze weet gewoon waar ze aan toe is, en dat is voor iedereen wel zo prettig!
Terwijl ik dit lees zit ik te luisteren naar een jongetje dat niet wil slapen omdat hij eigenlijk best wakker is, maar 10 minuten geleden kon hij zijn oogjes niet meer open houden van de slaap tijdens het drinken van de fles. Aan de ene kant weet ik dat ik hem nu even moet laten doen, omdat hij echt wel moe is, maar aan de andere kant voel ik me bijna schuldig, omdat hij misschien wel liever wil spelen... Ik herken je gevoel dus ook.
ja hier hetzelfde gevoel hoor, het is niet altijd leuk maar om hem nu voor MIJN plezier op te houden is ook zoiets zijn behoeftes tellen zwaarder als die van mij dacht ik dan, maar soms wilde ik weleens gewoon ook een knuffelbaby die uren bij me lag maar achteraf gezien heb ik er geen spijt van (zelfs alleen maar profijt denk ik) maar wat je net zegt "gezellig is anders" zeker in het hele begin.
Maar dat doe ik wel hoor! Ik zit niet de hele dag thuis. 1 of 2 x per dag gaan we wandelen of ergens op visite.
Hoi, Ik zou lekker doorgaan met de rust en regelmaat. Je plukt er echt de vruchten van als hij zo door gaat. Een huilend kindje bij je is toch ook niet echt gezellig en geniet van de uurtjes dat hij slaapt en ga iets leuks/nuttigs doen voor jezelf. Bij ons heeft het ook echt goed geholpen. Hij slaapt veel langer en rustiger en de nacht door. Als hij wakker wordt kan hij nu ook rustig een 1/2 uur wakker in zijn bedje liggen babbelen voordat ik hem eruit haal en voor het slapen huilt hij nog maar 5 a 10 min. ipv 1 uur. Tussendoor is het echt een vrolijk mannetje en kunnen we dubbel van hem genieten. Ga er gewoon mee door. Het is de moeite echt waard. Als hij straks ouder wordt, gaan de wakkere tijden ook langer worden. Suc6 Groetjes, Wilma
Over dat wandelen en de supermarkt. In het begin hebben wij dat niet gedaan, een week of 2 of zo. Stond ook in het boek waar wij veel tips uit haalden. Toen het ritme eenmaal goed liep, gingen we ongeveer 1x per dag iets doen, wandelen, supermarkt, soms ergens op bezoek. Was best eenzaam af en toe, maar het was bij ons toch in januari, dus niet echt lekker wandelweer of zo. Ik merkte wel dat hij er echt onrustig van werd, maar ja, ze moeten toch ook wel een beetje leren omgaan met dat soort dingen, vonden wij. Later ging het steeds makkelijker en werd ons kereltje ook steeds flexibeler. En nu is ie zo makkelijk als kip, slaapt overal, je kunt hem overal mee naar toe nemen en hij vindt alles leuk en interessant. Zelfs af en toe een dagje middagslaap overslaan gaat heel goed, hoewel hij dan 's avonds wel helemaal gevloerd is en huilerig wordt. Blijkbaar is het er gewoon eentje die goed gedijt bij ritme en regelmaat, sommige kinderen hebben dat nou eenmaal nodig.