hulp van ervaren leraren gevraagd!

Discussie in 'De lounge' gestart door twijfelkont, 24 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat gaaf dat je dit gaat doen zeg! Mensen zoals jij hebben scholen hard nodig!

Ik heb zelf alleen parttime in brugklassen lesgegeven, heb meer ervaring in het primair onderwijs. Wat me in jouw geval heel belangrijk lijkt is de begeleiding van je werkgever. Aan vakkennis ontbreekt het je niet, maar voor je daadwerkelijk voor een klas gezet wordt hoor je een mentor te hebben, en horen jullie samen echt een aantal huishoudelijke dingen over klassenmanagement, houding in de klas, omgang met leerlingen etc. doorgenomen te hebben. Het is niet de bedoeling dat je in het diepe gegooid wordt. Wees daar even heel duidelijk over in je communicatie met je werkgever! Want in die eerste dagen dat je kennismaakt met je klas bepaal je heel veel over hoe het de rest van het jaar zal gaan. Zonder begeleiding en voorbereiding door ervaren collega is dat gewoon heel moeilijk (al zijn er echte natuurtalenten die meteen aanvoelen hoe ze met een klas moeten omgaan natuurlijk, die mensen bestaan).

Heel veel plezier gewenst! Lesgeven kan echt zo leuk zijn!

2. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    hier een jaartje voor MBO klassen gestaan van niveau 2 tot niveau 4 (nederlands en rekenen).. Wat ik in de eerste lessen deed was eerst kennismaken, wat over mezelf vertellen (ik imponeerde altijd met dat ik een tijdje in Suriname gewerkt heb, hierdoor waren ze zo onder de indruk dat ik bij wijze van spreke al voor een aantal leerlingen de coole juf was hahaha) verder lesopbouw...
    inleiding; hierin vertel je wat over het onderwerp.. je kunt dit introduceren met bijv. een raadsel of een soort spel (op niveau aangepast)
    kern; nieuwe stof uitleggen klassikaal, evt. zelfstandig aan het werk of in groepjes/tweetallen/studiemaatjes..
    bespreken van de lesstof
    afsluiting met evt. een herhaling van de stof voor leerlingen die nog moeite hebben of extra opdrachten.. leerlingen die de stof begrijpen kunnen evt. ook op de computer gaan werken of al aan huiswerk beginnen..

verder probeerde ik ook veel te varieren in werkwijze: dus alleen, groepjes, tweetallen.. soms maakte ik zelf werkbladen, maar dat is in het VO natuurlijk niet te doen omdat ze boeken uit moeten werken denk ik... je kunt goed werkgedrag belonen door ze op de computer te laten werken als er computermateriaal is bijv.

Als er een digibord is, zou ik daar zeker mee oefenen, het is zoooveel leuker als je gebruik van dat ding kan maken..
    Ik maakte na verloop van tijd niveau groepen en liet kids met hetzelfde niveau samenwerken
    Soms dan liet ik ze het werk neerleggen en ging ik totaal iets anders met ze doen wat ze leuk vonden of ik stopte 10 min eerder en liet ze een filmpje zien wat gerelateerd was aan het onderwerp

Wat denk ik de eerste week vooral belangrijk is, is dat je consequent blijft! Als jij ervoor kiest om ze allemaal een vaste plek te geven (wat ik wel zou doen) dan blijf je dat ook doen, als iemand weigert die plek aan te nemen, dan kan diegene kiezen; die plek in de klas of een plek op de kamer van de rector/straflokaal..
    wees in het begin vooral streng! tolereer geen kauwgom, oordoppen, mobieltjes, petjes etc.. ze gaan je grens telkens opzoeken!
    Zorg dat je je stof goed onder de knie hebt en van alles zeker bent met je antwoord.. ga geen discussies aan met leerlingen.. als een leerling dat wel wil kun je bijvoorbeeld zeggen dat je er graag met hem/haar over praat, maar dat je nu verder moet met de les en hem aan het einde van de les er graag over spreekt.
    In principe zijn pubers net kleine kinderen, je moet gewoon alles heel letterlijk zeggen en je aan je beloften houden :D

Succes!!

3. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Als je aan iets nieuws begint, kun je ook een praktijkvoorbeeld inlassen waarom ze dat moeten kennen, hen het nut laten inzien, bijv. in een opleiding electromechanica zou je het nut van sinus en cosinus in de electriciteit kunnen aanhalen.

4. Escal

Escal Fanatiek lid

12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    dit vond ik toendertijd een geweldige tip, je kunt wel liever worden maar niet strenger, kinderen nemen het dan namelijk niet meer aan.

en iedereen de eigen plaats laten kiezen lijkt mij het beste, kunt uiteraard wel zeggen dat de plaatsen die nu gekozen zijn voor het hele schooljaar gelden, kun jij lekker je plattegrond maken ;)
    succes en geniet er van!!

kinderen geven je energie!

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Hier ook al vijf jaar in het mbo onderwijs met een hele moeilijke doelgroep, ben er begonnen toen ik 23 was en had leerlingen van 19 in de klas.

Het contact en de omgang met leerlingen vind ik absoluut boven alles staan. Als je een band met ze hebt en je hebt hun respect, gaat de rest vanzelf. Echt.
    Dan hangen ze aan je lippen en kun je lesgeven wat je wilt ;)

Speerpunten:

- Consequent met een HELE GROTE LADING HUMOR!
    En idd jassen uit, telefoontjes en ipods uit en opgeborgen, geen petten, kauwgom en eten en drinken. Vaste plekken is een goeie die je uiteraard gedurende het jaar nog kunt bijstellen want in het begin weet je nog niet welke leerlingen goed samen gaan en welke niet.

Mij spreken ze aan bij mijn voornaam, maar wel met mevrouw ervoor. Mevrouw met mijn achternaam vind ik weer te ver gaan, aangezien het leeftijdsverschil zo groot niet is. Ik hoef me niet als een oma te voelen. Maar alleen de voornaam vind ik weer te amicaal. Er moet zeker wel een bepaalde afstand zijn ntl.

- Oprechte interesse in de leerlingen tonen

Qua lesopbouw: ik denk dat je daar zelf handig genoeg in wordt. Gewoon een pakkende inleiding waar je het in de les over gaat hebben, stukje film of muziek ed.

Een voorbeeldje: ze moeten bij mij ook literaire teksten lezen en dat is dodelijk saai, maar ik laat ze die bijvoorbeeld rappend lezen. Twee leerlingen rappen de tekst om en om en een derde leerling geeft zachtjes een beat aan op de tafel of zachtjes beatboxen.

Ik noem maar iets :D Je echt verplaatsen in ze!

En oh ja:

Ik heb een facebookpagina aangemaakt als docent. Elke leerling had me binnen no time (onbedoeld) toegevoegd en nu gebruik ik het om het huiswerk door te geven aan afwezige leerlingen, schooldata van vakanties en toetsenroosters enz erop te zetten! Ik plaats er ook foto's (uiteraard met hun toestemming) van leuke momenten in de les en uitstapjes.

Deel Deze Pagina