Hulp vraag aanspreken buurvrouw

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door li1, 5 nov 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. li1

li1 Lid

23 jun 2015
    7
    2
    1
    NULL
    NULL
    Goede nacht ik kan er niet van slapen en word misselijk wakker..

Gister hadden wij ons buurmeisje over vloer gezellig want die is hier veel.

Even gezinssituatie uitleg. Moeder woont samen met 2 kinderen en is momenteel uit elkaar met vader. Er is nog wel gewoon contact.

In het begin toen onze dochter aangaf met elkaar te spelen wouden we dat alleen hier. Ze hebben een andere levensstijl dan ons qua blowen enz

Nu hebben we redelijk goed contact en is onze dochter ouder en komt ze daar ook wel over de vloer.

Maar gister was ze dus bij ons te spelen nadat ze naar huis moest te eten (vraagt ook om hier te eten regelmatig)
    Vertelde me dochter, buurmeisje heeft mij een geheimpje vertelt...maar vind het wel raar mam.. ik zei als je het kwijt wil mag je het mij in vertrouwen vertellen..

Buurmeisje vertelde dat ze laatst de piemel van broer heeft gelikt.(Zij 7 jaar en hij 13)...mn maag draaide om

Ik heb hier rustig om gereageerd en uitgelegd dat zulk gedrag niet oke is. En dat niemand aan je hoort te zitten of iets in wat voor opening ook moet stoppen.
    Dat er zieke mensen bestaan die dit met opzet doen en veel verdriet veroorzaken.

Later is mijn man thuis en ik zit hier natuurlijk mee. Hij zegt je moet met het met de buurvrouw bespreken zeggen dat zei met dit verhaal aankwam.
    Buurvrouw heeft hier zelf ook wel eens in tranen haar verhaal over situaties verteld maar dit gaat over haar kinderen.

Ik ben der beroerd van, hoe kan ik dit vertellen, wat doet ze hier mee, word ze boos , escaleert dit.

Wat zouden jullie doen?

Ps heb dochter ook gezegd dat ik niet wil als de buurvrouw de hond uitlaat zei alleen met buurmeisje en buurjongen is thuis daar mag zijn. Voelt niet goed

2. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Wat een zorgwekkende situatie! Je kan altijd anoniem veilig thuis bellen om de situatie voor te leggen en om advies hierin te vragen. Het betekent echt niet dat gelijk een hele rambam in werking wordt gesteld door veilig thuis, maar juist voor zulke moeilijke situaties en vragen kunnen ze advies geven.
    En mijn dochter zou zeker niet meer bij de buren thuis mogen spelen.

Bloem2310 en Syane vinden dit leuk.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    wow dat is nogal wat. Ik weet niet of ik hier de buurvrouw over zou aanspreken, je weet immers ook niet of het waar is. Ik zou dit melden bij Veilig thuis en mijn kind daar sws niet meer laten spelen.

4. li1

li1 Lid

23 jun 2015
    7
    2
    1
    NULL
    NULL

Z

Dankjewel voor jullie advies, mn hoofd loopt een beetje over allerei scenarios. Erg lastig. Zei ook tegen mijn man , ze kan het ook verkeerd opvatten het gaat wel om haar kinderen ondanks dat haar kind dit zelf verteld heeft.

Hij is kort door de bocht van je kan dit toch vertellen maar ik vind dit nogal een kwetsbare situatie, het is niet dat je spreekt over goh ik hoor dat noem maar wat ze een appel hebben gestolen ofzo.

Ik denk dat ik inderdaad veilig thuis even om advies ga vragen

flipflop vindt dit leuk.
  5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.821
    113
    Idd veilig thuis bellen om te overleggen. Persoonlijk zou ik het wel met de buurvrouw bespreken. Ik denk bij moeilijke situaties vaak aan wat ik zelf zou willen. In dit geval zou ik het zeker willen weten. Ze kan er dan zelf actie op ondernemen op welke manier dan ook. Als er misbruik plaatsvind dan is het noodzakelijk dat dit meteen stopt. Buurvrouw kan veiligheden inbouwen zodat haar kinderen niet meer alleen zijn samen. Of het waar is of niet. Dat ze dit zegt is zorgelijk. Dus er is sowieso iets aan de hand. En dat moet echt uitgezocht worden.

Nu je dit weet heb je in mijn ogen een verantwoordelijkheid om dit te delen. Los van hoe de buurvrouw mogelijk gaat reageren. Als je niet weet hoe die te bespreken, ook daar kan veilig thuis bij meedenken.
    Meestal als je een gesprek aangaat en aangeeft dat je het lastig vind maar het toch belangrijk vind om het te delen heb je een goede opening. Je kunt aangeven dat haar dochter iets gedeeld heeft waarvan jij geen idee hebt of het waar is en dat jij daar ook niet overgaat, maar dat het een serieus iets is waarvan je vind dat moeder het moet weten. Dat je dit zegt om haar te steunen. En dan aangeven waar het om gaat.
    Zolang je bij jezelf blijft reageren anderen bij dit soort dingen meestal goed. Ze zal schrikken en kan in eerste instantie boos reageren. Daar zou ik wel rekening mee houden. Maar de vraag is of dat dan op jou gericht is. Meestal niet. Meestal gaat het om de boodschap in combinatie met schrijven horrorscenarios die dan door iemand zijn hoofd gaan.

Lindah, Asil, spruitje80 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.821
    113
    En als je het fijner vind dat spreek je haar aan waar je man bij is. Of je nodigt haar uit in de avond voor een bakje koffie en dat hij er dan ook is.

7. li1

li1 Lid

23 jun 2015
    7
    2
    1
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je reactie, ja dit zei mn man ook. Dit gezin heeft al hulp eerder gehad voor rust en regelmaat en nog meer gedoe met haar ouders die een straatverbod hebben gekregen enz. Er is veel aan de hand geweest.

Ik ga sowieso even met veilig thuis contact opnemen over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Nogmaals dank voor je reactie

Syane vindt dit leuk.
  8. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Zoals ik het lees zijn het 2 kinderen waar iets tussen gebeurd is en is het iets wat je beste met buurvrouw zelf kunt bespreken! Ik vind eigenlijk veilig thuis bellen een stap te ver gaan!

Biny vindt dit leuk.
  9. li1

li1 Lid

23 jun 2015
    7
    2
    1
    NULL
    NULL
    Broer 13 jaar en zusje 7 jaar inderdaad. Vind het zelf nogmaals lastig omdat het meisje dus heeft aangeven dat ze aan de piemel van broer heeft gelikt.
    Vind het lastig om dit zo op tafel te gooien zeg maar bij de buurvrouw

Zoals ik begrijp is het alleen om advies te vragen. Bij veilig thuis

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Oef, dat is een lastige. Ja wel vertellen aan de buurvrouw. Je weet niet wat er gebeurd is, je hebt het gehoord en in het minste geval geef je haar de mogelijkheid het in de gaten te houden. Meer "signaalfunctie" insteek zeg maar.

Het zijn geen dingen die je normaliter ineens zou verzinnen op die leeftijd, maar het hoeft ook niet per definitie waar te zijn. Maar mocht er wel waarheid in zitten moet ze het wel weten, het is niet dat het nooit voorkomt zeg maar als je het nieuws leest.

11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.231
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Helemaal eens met dit!

Syane vindt dit leuk.
  12. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Oef dat is schrikken inderdaad. Maar als dit bij jouw eigen kinderen zou gebeuren, en de buurvrouw weet ervan, zou je het ook willen horen toch?

Veilig Thuis bellen voor advies lijkt mij ook de beste aanpak. En succes met het vertellen aan de buurvrouw. Niet te lang hiermee rondlopen hoor!

Syane vindt dit leuk.
  13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Precies dit, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Libelle82 en Syane vinden dit leuk.
  14. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Helemaal eens met bovenstaande. Als ik de moeder in kwestie was, zou ik het ook willen weten.

Ter aanvulling zou ik bij buurmeisje aangeven dat ze altijd mag komen als er iets aan de hand is, zonder specifiek op de situatie in te gaan. En bij dochter aangeven dat je het ontzettend goed vind dat ze dit met je gedeeld heeft, en mocht ze weer zoiets horen dat ze het altijd bij jullie mag (moet) vertellen. Dat jullie nooit boos worden op haar als ze dit soort dingen deelt.

Asil en Syane vinden dit leuk.
  15. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    2 kinderen maar wel met een groot leeftijdsverschil. Met 13 weet je normaal gesproken dat dit niet juist is.
    Veilig thuis anoniem informatie inwinnen over hoe de situatie aan te pakken is geen stap te ver. Dat is geen melding maken.

Ik zou zeker eerst ook moeder inlichten en afwachten hoe ze reageert. Afhankelijk hoe haar reactie is en als ik het idee/gevoel heb dat ze niet in actie komt, of als buurmeisje het nog eens verteld, dan wel een melding maken.
    Ik zou dochter ook uitleggen dat als buurmeisje dit nog eens verteld, dat buurmeisje dit aan een volwassenen moet vertellen.

Wij hebben dit al vroeg uitgelegd aan de kinderen. Dat hun intieme delen van hun zelf zijn en dat als daar ooit iemand aan zit, ze dit altijd moeten vertellen. Ook als die persoon dreigt ons iets aan te doen. Altijd vertellen, hoeft niet aan ons, maar bijv. leerkracht.
    Zo heeft een vriendinnetje aan dochter ooit verteld al jaren misbruikt te worden. Dochter heeft toen direct geschakeld en vriendinnetje overtuigd dit aan een volwassenen te vertellen. In dit geval de leerkracht omdat ze op school waren.

Syane vindt dit leuk.
  16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik ben het eens met Syanne.

Daarnaast zou ik 1 lijn trekken en dochter daar niet laten spelen. 13 jaar is middelbare school leeftijd. Roosters kunnen regelmatig wijzigen. Kinderen hebben dan vaak al een sleutel. Daar valt geen rekening mee te houden. Het kan zijn dat dit verhaal verzonnen is. Maar alles bij elkaar opgeteld...

Syane vindt dit leuk.
  17. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    .

(Foutje)

18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.821
    113
    Hoe is dit verder gegaan? Wat zei Veilig Thuis?

Deel Deze Pagina