Dochter 8 jaar -1,00 sterkte en myopie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mamavan2SE, 6 nov 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Mijn zoon 11,5 is ook bekend met myopie
    Amper een verlies in sterkte maar de oogbol in lengte wel flink afwijkend

maar dochter blijkbaar dus ook. Maar ook - 1,00 sterkte bij beide ogen.
    we zijn doorverwezen naar het ziekenhuis. Omdat dochter dr oogbal al aan de bovengrens zit.
    Maar er is niet gesproken over een bril. dochter geeft vaak aan op school ( ondanks vooraan zitten) niks op bord te kunnen zien. Ook ondertiteling is lastig. Laatst bij een afhaal kon ze de grote cijfers op tv niet zien.

Zelf vraagt ze ook of ze een bril krijgt en wanneer, ik heb dezelfde -sterkte dus ze heeft om te zien hoe een bril staat de mijne kort gedragen voor de spiegel.
    ze is gewoon enthousiast, ergste is nog dat alles haar ook staat. Geen bril wel een bril, met 3d pen een bril gemaakt, staat haar ook.

dus we gaan geen issues krijgen met dragen

2. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Als ik het goed begrijp ben je al in het ziekenhuis geweest met haar?
    Dan zou ik er even achteraan bellen, dat ze het niet goed kan zien lijkt me te ch niet de bedoeling!

Wat wel/niet kan met myopie weet ik niet, daar ben ik niet bekend mee.

3. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Nee we zijn bij opticien geweest met optemetrist
    Die hebben doorverwezen 2/12 kunnen we pas terecht

4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.417
    113
    Op zo'n manier, dan heeft nu een bril weinig zin waarschijnlijk, dan zul je dat af moeten wachten denk ik. Wel heel vervelend voor haar!

NiekeKris en owly vinden dit leuk.
  5. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Dan zal ze daar horen wat er nodig is.

6. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoon had dit ook. Na de afspraak in het ziekenhuis toch een bril en zijn myopie wordt elk half jaar in de gaten gehouden. Gelukkig is dit onder controle en groeit het volgens verwachting en niet te snel

7. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.461
    8.611
    113
    Vrouw
    @nelta weet hier wel wat over denk ik

8. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Spannend, gelukkig kun je snel terecht in het ziekenhuis. Mijn tweede heeft ook myopie en -3 (en een lui oog). Gelukkig wel stabiel.

Grote kans dat ze in het ziekenhuis wel een bril krijgt hoor.

Druppelen ze zo jong al bij een opticien?

Hier doen ze geen kinderen onder de 10 bij de optometristen bij de opticiens.

9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Hier ook, jonge kinderen gaan standaard naar de oogarts in het ziekenhuis bij oogklachten of slechter zicht.

10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik verwijs regelmatig jonge kinderen naar de orthoptist, zij werken vaak bij een opticien. Dat scheelt zoveel wachttijd! Oogarts hier in de omgeving is 100 dagen wachttijd, orthoptist 7.
    @Mamavan2SE 2 december vind ik dus nog redelijk snel. Waarschijnlijk zal je dochter bij de oogarts een brilrecept krijgen.

11. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Hier 32 dgn wachttijd in zkh
    Bij optemetrist opticien ook wel 21-28 dgn

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik weet niet precies wat je vraag is, maar in ziekenhuis zal inderdaad brilrecept gegeven gaan worden (waarmee je dan bij opticien bril kunt bestellen). Zover ik weet is tegenwoordig het beleid om zo goed mogelijk te corrigeren naar 'normaal' zien.
    Ze zullen ook druppelen en het netvlies bekijken, of er verder geen oogafwijkingen zijn.

Mijn zoon heeft vanaf 8 jaar een bril, gestart rond de -1.00. De laatste 4-5 jaar wordt ook oogas gemeten, om te weten of deze niet te hard groeit (wat risico op bepaalde oogproblemen kan geven, dacht ik). Bij hem was het altijd goed (oogas wel te lang, want tenslotte heeft hij myopie gezien de - afwijking in de bril, maar niet zorgwekkend lang of snel toenemend)

Hij is nu bijna 18 en heeft rond de -3,50 en ze konden zien dat zijn ogen ook bijna klaar zijn met groeien ;).

13. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Bij beide kids zijn de assen gemeten
    Zoon zit aan de hoge kant
    Maar dochter zit aan flinke hoge kant. Bij meiden is het iets anders mbt cijfers. Ondanks dat dochters as lager is dan zoon zijn bij haar de zorgen groter

maar we wachten 2/12 dan wel af.

14. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Een opticien mag op deze ogen nog niet druppelen en op deze leeftijd mag je nog niet verwachten dat kinderen hun ogen voldoende kunnen ontspannen voor een precieze meting. (Mijn 8 jarige heeft sinds dit jaar ook een bril).

Dus, grote kans dat de precieze meting nog gaat afwijken, dus grote kans dat als je nu een bril koopt, je binnen een maand na levering nieuwe glazen kunt bestellen.

Ik heb trouwens super slechte ervaringen met een optometrist verbonden aan een opticien. Mijn 8 jarige kreeg bij haar eerste afspraak direct een bril voorgeschreven a dik 500 euro die we dan bij haar werkgever moesten bestellen want ze weigerde de meetwaarden aan ons te geven. We zijn toen meteen naar het ziekenhuis overgestapt waar ze aangaven dit soort verhalen vaker te horen.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Hier worden ze onder de 12 standaard verwezen naar de oogarts om hier al genoemde redenen (ogen ontspannend, druppelen, enz.). Ik zou die afspraak dus afwachten en obv de metingen daar (samen met de arts natuurlijk) bepalen wat precies nodig is.

16. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Deze optometrist wordt door huisarts en zkh aanbevolen om naar toe te gaan.

17. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Natuurlijk zitten er ook goede tussen.

Die van ons was overigens ook op aanraden van de huisarts.

Maar als je direct een speciale bril a ruim 500 euro krijgt voorgeschreven, wees dan kritisch.

Deel Deze Pagina