Een test met een stickje wel. Alleen zegt dat niet alles. Daarvoor moet het op kweek en dat duurt even.
Ik vond het al raar dat je gelijk Ab kreeg bij troebele urine. Bij een virusinfectie (elders bv erge griep) kun je ook troebele urine krijgen. Zelfs een soort melkachtig oranje. Echt domme fout van de huisarts. Die had er minimaal een stick in moeten houden.
Precies. En als daar niets uit komt kunnen ze iig CRP bepalen om te zien of ze een bacteriële infectie heeft of niet. Dat voorkomt onnodig antibiotica gebruik
Ze heeft toch bij de huisarts geplast? In de openingspost staat dat tenminste en dat het troebel was. Neem aan dat ze daar moets plassen om de urine te laten beoordelen?! Ws op basis daarvan en in combinatie met de klachten besloten ab-kuur te geven. Snap de opmerking 'domme fout' niet. Soms moet je, ook als huisarts, bepaalde afwegingen maken. Afwachten en achteraf toch ab nodig was ms te risicovol.
Domme fout omdat je niet op basis van kleur of troebelheid kunt zeggen dat het een infectie is. Elke huisarts heeft van die sneltestjes. Dat is het minste wat ze moeten doen voordat je overgaat op Ab. Ab zijn geen snoepjes. Er is inmiddels meer dan genoeg bekend over de gevaren van onterecht Ab gebruik. Ik dacht dat de meeste ha's inmiddels wel bijgeschoold waren, maar niet dus.
Ik mag niet zomaar stoppen met antibiotica dus ik maak de kuur gewoon netjes af. Dit is de 2e keer in haar hele leven (ze is ruim 3) dat ze antibiotica krijgt en ze knapt er goed van op dus ik vind het prima.
Dat is dan ook niet "zomaar" . De blaasontsteking waar ze de ab voor heeft gekregen is er niet. Maar goed. De huisarts heeft blijkbaar niet gezegd dat ze moet stoppen dus dan ook maar niet doen.
Als er iets is wat ik altijd heb meegekregen is dat je een antibioticakuur altijd netjes moet afmaken anders wordt je lichaam er immuun voor. Of de ontsteking er nu is of niet.
Nee zo werkt dat niet. Waar het om gaat is dat je de kuur af moet maken omdat het anders waarschijnlijk niet volledig weg is. Veel mensen hebben de neiging om te stoppen als de klachten ook weg zijn terwijl de bacterie dan soms nog niet helemaal weg is. Daarbij wordt jij als mens zijnde nooit imuum voor een ab. Een bacterie kan na veelvuldig gebruik imuum worden. Als er geen bacterie is zal de ab ook niets doen. En juist dan kan het zo zijn dat er bacteriën imuum worden.