Nou daar wil ik nog wel even op reageren. Net als mamabri die toen ik oppassen alsvoorbeeld noemde refereerde aan mijn gastouderwerk. Sorry, maar dan heb je echt een hele rare kijk op wat het inhoudt. Met oppassen bedoelde ik een jongere die op de bank tv kijkt en chips eet als jouw kids kp bed liggen. Soms op bed legt. Dat is werkelijk op geen enkele manier te vergelijken met professionele kinderopvang, of jullie moeten denken dat ik ook de hele dag op de bank tv lig te kijken met een zak chips.
Er is hier echt geen realistisch beeld wat jongeren verdienen op die leeftijd! Tussen de €7,- en €15,- per uur is gewoon hartstikke veel voor jongeren. Ik werkte al vanaf 12/13 en verdienden echt niet meer dan €3,- per uur en met 16 verdiende ik echt niet meer dan €5,- per uur!
Nee hoor, dat is helemaal niet nodig. Ik schrijf precies wat ik bedoel. Ik ken jouw kinderen niet, dus ik weet ook niet of ze het wel of niet “druk” hebben. En als ze het zo druk hebben waarmee dat dan is. Ik vind alleen de combinatie van middelbare school + bijbaantje + sport niet druk. Die vind ik heel normaal. En hier wordt net gedaan alsof dat heeeeel zwaar is.
Oh echt no way dat ze dat toestonden bij mij! Mijn school was 25 km ver, mijn vriendinnen woonden in de regio rond de school. Nog al verweg, dus irl rondhangen ging gewoon niet. Wel bleven we regelmatig een nachtje slapen bij elkaar.
Maar dat is dus jouw definitie. Ik pastte toen ik 16 jaar was op, op 3 kinderen van 1,3 en 6. Soms hele dagen, waarbij ik al het eten regelde, de kinderen in bad deed, op bed legde, alles dus. Dat kan een oppasmeisje dus ook doen. Dus dat is appes met peren vergelijken. Als je alleen in de avond oppast en lekker op de bank ligt mag er een ander bedrag tegenover staan ja. Ik kreeg daarom overdag ook meer betaald dan in de avond en dat vond ik heel logisch.
Ik heb het al aangepast. Ben de discussie met jou ook een beetje zat, dus wat mij betreft laten wij het hier bij.
Nee, dat is niet mijn definitie, dat is wat oppaswerk 9 v/d 10 keer inhoudt. En ja, er zijn uitzonderingen. Maar wat jij deed is nog steeds niet te vergelijken met de verantwoordelijkheden van een pm'er of gastouder.
Ja dat is idd een heel ander iets. Dan snap ik goed dat daar meer voor betaald wordt. Dat zou ik ook doen ja. Bank hangen en chips eten is makkelijk oppassen, maar een dag zorgen voor kinderen is heel andere koek.
Nou dames, ik denk dat het wel duidelijk is hoe ik denk over bijbaantjes. Ik stop met deze discussie hoor. Fijne dag allemaal!
Ik heb een langere periode opgepast op 2 kinderen en deed daar vaak alles mee. Uit school halen, eten, douchen, op bed leggen, enz.. ik was toen denk 14/15 en deed dat vaak samen met een vriendin. Ik deed dat eigenlijk altijd gratis, haha. Zij zat omhoog, gescheiden en moest werken. Ik woonde in de buurt en vond het super leuk. Ik kwam daar dagelijks, ook als ik niet op hoefde te passen. Achteraf had ik daar heel veel mee kunnen verdienen, maar ik vond het eigenlijk niet echt nodig.
Natuurlijk ben je als gastouder opgeleid en op lange termijn is het een heel andere situatie dan een 16-jarige die oppast, maar de verantwoordelijkheid vind ik wel net zo groot. Als er iets misgaat is de consequentie uiteindelijk wel hetzelfde.
In wat jij zegt ga je er vanuit dat de verantwoordelijkheid niet verder rekt dan zorgen dat er niks gebeurd. En trek je het net als mamabri gelijk aan oppassen. Ik moet zeggen dat ik daar behoorlijk beledigd door ben. En ik het triest vind dat zo veel mensen nog geen idee hebben wat ons werk nu inhoudt. Zoveel respect voor mensen in de zorg, maar de kinderopvang blijft een ondergeschoven kindje.
Nee ik denk dat jij het verkeerd opvat. Ik zou namelijk zelf ook nooit voor een oppasmeisje kiezen, maar 10x liever dan iemand die daarvoor is opgeleid. En ik heb het nu alleen even over dat er niks gebeurd en niet over het pedagogische gedeelte. Ik snap niet waarom je een 14 jarige de zorg over je kinderen wel wil toevertrouwen, maar ze dan niet fatsoenlijk wil betalen. De eindverantwoordelijkheid wordt niet minder zwaar als je jonger bent ofzo, denk juist zwaarder.
Ik vind dat wel goed dat daar in Nederland zo naar gekeken word. In België kan je veel te makkelijk onthaalouder worden. Met 20uur les en een korte cursus reddend handelen ben je er al.