Er is wel een aparte opleiding voor, die is wat beknopter en korter dan pedagogisch werk op het MBO. Verder is het vrijwel gelijk ja. Maar zoals je hier leest, en ik ook om me heen ervaar wordt dat niet altijd zo gezien helaas.
Nee, vanaf 15 jaar 'verplichten' wij onze kinderen een baantje te zoeken. Maar de jongens liepen allemaal al vanaf 12/13 jaar een folderwijk. De meiden hadden zich ingeschreven voor zo'n wijk, maar hadden al een ander baantje voordat ze gebeld werden. Daardoor was uiteindelijk onze oudste zoon die als eerste een folderwijk had. En die schuift steeds door naar de volgende.
Maar hij krijgt daar toch zorgtoeslag voor? Zelfs mijn dochter die al volledig werkt krijgt het nog. Volgens mij is dat tot 25 jaar. Ik betaal dus geen zorgpremie.
Ik denk dat leeftijd ook niet de enige doorslaggevende factor hoeft te zijn voor een baantje. Vanaf een jaar of 16 vind ik het wel "moeten". Dat hoeft niet veel te zijn, maar wel een paar uurtjes. Voor die tijd ligt het voor mij ook echt aan het kind. Als mijn kind uren aan school of sport zou besteden, dan zou het van mij met 14/15 niet "moeten". Maar mijn puber doet alle schoolwerk op school, wat thuis moet gebeuren doet ze het minimale aan. Ze sport 1 uur per week op maandagavond. Verder ligt die de hele dag te bellen, tiktok en filmpjes kijken. Af en toe "speelt" ze buiten en tekent ook geregeld. Het is geen sociale uitblinker en dat hoeft ook niet. Maar met bijna 15 mag je je dagen wel een beetje nuttig doorbrengen. Dus ja, wij hebben haar ongeveer "verplicht" een baantje te zoeken. Een beetje sociaal contact vind ik wel belangrijk, zeker gezien het werk dat ze later wil gaan doen. Dus die start binnenkort bij de ah
hier een dochter op Havo en een dochter op VWO - andere locatie, 5 minuten fietsen uit elkaar - zelfde school - het aantal uren dat ze op school zijn is anders + de hoeveelheid huiswerk. Dochter in havo 3 gaf aan dat dochter in VWO 1 al dingen kreeg die zij in eind 2e klas pas kreeg (ze zat in 1 en 2 in een HAVO/VWO klas) . Hier zit er dus heel veel verschil tussen. Dochter heeft het emotioneel ook wat moeilijk met van alles - maar in combinatie met 4 dagen waarbij ze om 7.30 naar school gaat en om 16.30 weer thuis komt... dat is pittig...De 5e dag was ze om 15.00 uur thuis. Dochter heeft in overleg 3 lesuren laten vallen. Dus ik kan me voorstellen dat er soms erg veel verschil in zit. Ik heb zelf tot de 3e VWO gedaan - en er werd een stuk minder van mij verwacht in mijn beleving.... Ze moeten tegenwoordig maar álles kunnen... (sorry ik lig verder nog 6 bladzijdes achter met lezen ) ben verder zeker voorstander van werken als ze zelf wat willen verdienen - en 5 euro per uur is normaal op die leeftijd - 6 of 7 euro is luxe voor een 14/15 jarige. Dochter van 14 heeft nu een eierwijk waar ze 2,5 - 3 uur per week mee bezig is. Verder af en toe een schmink klus (soms een paar uur, soms een dag op een markt) en verder af en toe voor de hond van de buren zorgen, katten oppas, een enkele keer op een kindje passen. Verder druk met sponsors mailen etc. Maar zij heeft een doel . Ze badmintont 2x per week en op zaterdagmiddag gaat ze naar de scouting, tenzij ze echt een dag kan schminken.
Het gaat niet alleen om de schuld krijgen maar ook het feit dat een kind er een trauma van kan oplopen en altijd een schuldgevoel kan houden. Ik verwonder mij altijd over ouders die zeggen tegen hun oudste kind dat als de samen naar de speeltuin gaan de oudste op de jongste moet letten.
Ja klopt, hij krijgt zorgtoeslag maar we hadden toen zo afgesproken dat we tot de 20 ste verjaardag van de kinderen zouden bijdragen en dat wordt die nu einde van het jaar en dan gaat die alles volledig zelf betalen.
Hier ook een mama met pubers en zo zwaar hebben die van mij het niet. En ze doen alle drie een ander niveau dus daar zit het hem niet in. Ze moeten van ons allemaal een sport/fitness doen en ook vanaf 14/15 jaar een bijbaantje. Die beide dingen vinden wij om allerlei redenen goed voor ze. Afhankelijk van hoeveel tijd school, sport en andere bezigheden kosten kijken we hoeveel uren er gewerkt kan worden. Daarnaast helpen ze thuis elke week mee met schoonmaken en de tuin (indien nodig). Het past allemaal prima. Ze hebben meer dan genoeg tijd over voor gamen, vrienden en andere dingen.
Nou, mijn vraag heeft behoorlijk wat discussie teweeg gebracht.. Maar inmiddels is mijn voor- en zijtuin weet spik en span voor een kleine 40 euro. Volgende week is de achtertuin aan de beurt..
Hier wordt het de Jumbo, met name idd ook om het gehang (bij ons bij tijdens de vakantie) tegen te gaan. Hij heeft net geappt dat hij is aangenomen, zijn beste vriend heeft nu een gesprek. Zou wel grappig zijn als ze weer samen kunnen werken. Krantenwijk hadden ze ook samen en nu willen ze sparen voor een grotere boot en hun vaarbewijs.
Mooi doel! Als ze aan hun vaarbewijs gaan beginnen is mijn grote tip de online examentraining en de uitleg filmpjes van vaarschool albatros! Die man legt het zo fijn uit en die examenvragen worden op exact dezelfde manier aangeboden als in het echte examen.
Oh wat een goede tip! Ze worden allebei 16 deze zomer, dus ze willen komend jaar gaan beginnen. Van hun krantenwijk hadden ze ook al samen een klein motorbootje gekocht, zo leuk. Die hebben ze met winst gekocht en dan willen ze volgend jaar een grotere kopen. Ik zal dit even tegen ze zeggen. Dank je.
Ze mogen volgens mij wel al hun vaarbewijs examen doen (zit geen minimum leeftijd aan) maar ik meen me te herinneren, is voor mij 4 jaar geleden, dat je je pasje pas krijgt als je 18 bent.
Beetje off topic maar aangezien hier meerdere ouders met pubers die werken meeschrijven ben ik benieuwd hoe jullie het doen. Mag jouw kind zijn/haar verdiende geld vrij besteden? Sturen jullie daar nog in? Mijn zoon moet de helft sparen. Sinds hij werkt betaald hij kleding zelf, dingen als jas en schoenen of iets wat echt nodig is wil ik nog wel 50/50 doen. Niet perse omdat hij werkt maar omdat ik altijd riep dat zolang je je best op school doet ik alles wil betalen. Daar heeft hij een zooitje van gemaakt waardoor hij nu werkt dus zijn dit de consequenties. Ik merk dat hij nog veel uitgeeft aan domme dingen als buiten de deur eten. Ik vind dat doodzonde maar aan de andere kant denk ik, jij werkt ervoor dus dan moet je het maar uitgeven als je wilt.
Als ik me goed herinnerde gaf hij je zoon een tijd terug elke week een aardig bedrag waarmee hij dan lekker kon lunchen met zijn vrienden. Zoiets schreef hij volgens mij vorig jaar ofzo. Of ben ik nu verkeerd? Tot 18 jaar kunnen we als ouders meekijken op de bankrekening, niet dat er dat nu veel doen, maar toch wel fijn als je het idee hebt dat het geld wel hard verdwijnt. Wij zorgen dat onze kinderen een lopende rekening hebben en een spaarrekening en adviseren hen om hun verdiende geld door te sluizen naar hun blspaarrekening en te zorgen dat er geen grote bedragen op de lopende rekening staan. Maar het is niet zo dat wij ze verplichten om minstens een bepaald deel te sparen.
Ja klopt voorheen had hij €20 zakgeld per week. En in de vakanties verhoogde ik dat met €50 omdat hij niet meer echt de leeftijd heeft van uitjes en samen naar de bios en ik dat met zijn zusje ook minimaal uit geef aan uitjes in de vakantie. Nu is dat zakgeld dus ook €0 sinds hij werkt.
Tja hij is dus gewend om zeer ruim te leven. Hoeveel geeft hij er nu aan uit dan? Als je het nu te veel vind moet het wel echt heel erg veel zijn.
Ze moet de helft sparen zodat ze straks genoeg heeft om nieuwe telefoon te kopen indien nodig. Rest mag ze zelf kiezen hoe te besteden. Soms haalt ze snoep maar voornamelijk kleding of dagje weg. De laatste twee overlegt ze eigenlijk altijd wel. Als ze voldoende op spaarrekening heeft nog geen idee. Werkt sinds maand dus dat moeten we nog gaan zien.