Hulpje in de tuin uurtarief

Discussion in 'De lounge' started by Espoir, Jun 30, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,385
    858
    113
    home sweet home
    Dat verklaard een hoop, meeste 15 jarige hebben natuurlijk niet zoveel te besteden dus dan kun je dat ook niet vergelijken. Met 16 kun je altijd over naar mbo 1. Maar zullen ze op school vast ook weten wat de opties zijn. Mijn dochter gaat ook BBL doen, past veel beter bij haar. Heeft het nu ook lastig op vmbo( leerplichtambtenaar ook betrokken) , van haar bijbaantje fleurt ze helemaal op

GossipGirlxoxo likes this.
  2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

zoon ook van zijn bijbaan en de hoge cijfers bij techniek. Daarom is deze richting gekozen gelukkig. Ja die 16 maakt het lastig, al wil de leerplichtambtenaar vrijstelling voor het MBO 1 geven, staan scholen er niet om te popelen. De school waar we de kennismaking hebben gaf door de telefoon aan naar de mogelijkheden te kijken dus we hebben hoop. En anders nog een jaar op deze manier en dan volgend jaar MBO, hij is net 15.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,161
    35,826
    113
    Goede tip, maar hier varen ze alleen maar op smalle plekjes, komen wel wat schepen, maar geen binnenvaart oid hoor.

toch3 likes this.
  4. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,462
    8,614
    113
    Female
    Waarom heeft hij vrijstelling als ik vragen mag? Heftig lijkt me?!

5. GossipGirlxoxo

Vooral fijn! Hij draaide niet lekker mee op school. Vaak te laat, absent, eruit gestuurd, niet gemotiveerd. dat is hij nu wel weer.

6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,462
    8,614
    113
    Female
    Oke, maar dan schuilt er wel meer achter dan enkel tegendraads toch? Anders krijg je geen vrijstelling dacht ik?

7. GossipGirlxoxo

Nee dat is de reden, en een leerplichtambtenaar die dacht in talent benutten en niet het negatieve benadrukken.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,185
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier mogen ze het vrij besteden maar natuurlijk geven we weleens de tip om geld opzij te zetten. Mijn oudste dochter heeft echt heel hard gewerkt om haar scooter bij elkaar te sparen.
    In de kerstvakantie heeft ze volledige werkweken van 36 uur bij de Jumbo gewerkt en dat voor een klein loon maar het is haar wel gelukt. Daarna weer doorsparen voor Albufeira. Nu kan ze eindelijk volgende week met vakantie en krijgt ze van ons welk een x bedrag aan zakgeld mee maar de rest moet ze zelf betalen.
    Mijn oudste verdient momenteel zeer goed, heeft inmiddels 3 banen naast school dus die gaat lekker. Hij is best wel zuinig dus heb er wel vertrouwen in dat die goed met zijn geld omgaat.

Zxcvb, Dubbelgeluk and GossipGirlxoxo like this.
  9. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,823
    113
    Dan hebben jullie echt heel veel geluk. Dat gebeurd hier zo niet. Alleen als behandeling noodzakelijk en voorliggend op onderwijs is krijg je vrijstelling.
    Wel maken ze vaker maatwerktrajecten voor kinderen en zoiets zou dan daar onder kunnen vallen misschien. Maar echt een vrijstelling niet.

tuc, Bloempjelief and GossipGirlxoxo like this.
  10. GossipGirlxoxo

Dit is natuurlijk ook een maatwerktraject, met vrijstelling voor de vakken op wiskunde Nederland en Engels na.

11. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,282
    17,160
    113
    Hier ook echt niet zomaar vrijstelling. Alscik zo de verhalen van @GossipGirlxoxo lees denk ik dat hij ook een "binnenvaartjongen" zou worden. Ik zie veel overeenkomsten met de jongen die we nu helpen (via en met hulp van stichting). Hij hoeft dan helemaal niet aanwezig te zijn op school, wel aan boord leren etc. Alleen vrijstelling voor gym en muziek dacht ik. Buiten zijn schoolwerk om moet hij gewoon meedraaien in het team dus ook ruim uitspuiten maar ook koken als ik er niet ben.

12. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,823
    113
    Nee joh. Dat snap ik ook wel. Natuurlijk is het niet zomaar een vrijstelling. Ik geef alleen aan dat dat hier niet op die manier zou zijn geregeld.

13. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

Nov 21, 2020
    3,133
    3,212
    113
    Female
    Twee stukjes uit een artikel van Hester Zitvast over het belang van lummelen/ niks doen. Ik moest eraan denken vanwege de verschillende meningen over drukte/school/bijbaantjes etc. Bij deze voor wie het wil lezen!

Attached Files:

suus1983 likes this.
  14. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Nee, maar de een leer veel makkelijker dan de ander. Voor de één in het buffelen en de ander houdt nog tijd over.
    Denk dat we onderschatten hoeveel tijd en energie social media van ons en de jongeren van nu vragen.

Zelf ook nooit een bijbaantje gehad (kwam deels omdat mijn ouders dat wat afhielden) maar stak zeker veel tijd in school. Ik was niet tevreden met een zesje. En daarbij had en heb ik niet de energie om heel veel dingen te doen. Ik ben jaloers op mensen die een baan hebben, sporten, het huis en de tuin aan kant hebben en elk weekend van alles ondernemen. Ik wil wel maar ik kan het niet. Dat was als kind/puber ook al zo.

Rozebeer, Neuzeke, femkes and 2 others like this.
  15. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,012
    14,675
    113
    Female
    Leuk artikel!

Ik denk dat dat vooral over het kind tot 12 jaar gaat, basisschool dus.
    Mijn basisschoolkinderen vervelen zich idd nogal eens:thumup:
    Ik laat ze dan ook lekker lummelen en de meeste keren zijn ze dan opeens lekker met iets bezig.

Maar ja zodra ze groter zijn vervelen ze zich niet meer. Nee dan schuiven ze achter hun game pc of kijken ze een film of hangen ze met in telefoon in bed of op de bank. Dat mogen ze van mij ook best hoor, maar daarnaast wat zinnigs doen en daar een leuk zakcentje aan verdienen vind ik dan een prima optie.

16. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

Nov 21, 2020
    3,133
    3,212
    113
    Female
    Oh, ik snap je helemaal. Ik heb een dreumes en een baby onderweg (totaal andere fase). Wil hen meegeven dat ze niet altijd geëntertaind moeten worden, eigen fantasie, eigen verbeelding mogen best geprikkeld worden (en niet altijd door iets extern). Ik laat onze zoon elke dag heel bewust een half uurtje zelfstandig spelen (ik zit aan de tafel en zie alles wat hij doet, maar hij vermaakt zichzelf).
    Mijn ouders hebben ons vanaf pubers gestimuleerd om te werken, naast school, sociaal leven en hobby's. Voorwaarde was dat het niet ten koste van school ging (toen ik havo 4 en 5 in een jaar deed had ik even geen bijbaantje), tijdens hbo weer wel. Altijd met plezier gedaan en leerde mij ook wel de waarde van geld (naast leuk contact met collega's).

Syane and Zxcvb like this.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Ach Hester Zitvast...ja daar vind ik ook wel wat van.
    Maar over het artikel, dat gaat om ouders die alle dagen volpompen. Degenen die hier schreven hebben pubers. En zoals in mijn geval die in de vakantie makkelijk 8 uur per dag filmpjes liggen te kijken. En dan vind ik dat er iets nuttigs moet gebeuren ja.

18. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,823
    113
    Dit ja. Werk en hobby/sport om juist niet de hele dag te gamen of op de telefoon te zitten.

Zxcvb and tuc like this.
  19. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,282
    17,160
    113
    Om de discussie weer aan te wakkeren :p

De oudste 2 hebben vanmiddag bij mijn zusje de tuin gedaan, vooral onkruid verwijderen. Voor 3,50 (13 jaar) en 3,00 (bijna 12) per uur.

Oh en dan ben ik ook nog zo'n loeder die 1/3 naar hun spaarrekening heeft gedaan:cool: Plan was 1/2 maar om ze wat extra te motiveren 1/3 gedaan. Was ook handig omdat ze 3u gewerkt hadden :thumup:

Thuis en/of aan boord krijgen ze hetzelfde bedrag, zusje heeft dat gewoon overgenomen, pauze doorbetaald. En ze kregen cola en chips dus eigenlijk 4u betaald volgens de oudste :eek::D:roflmao:

tuc, Mammavantwee, Saartje33 and 2 others like this.
  20. GossipGirlxoxo

Grote voorstander van. Onze zoon hoeft in schoolvakanties niet te werken. Heeft dit schooljaar 1 week vrijgekomen tussen kerst en oud en nieuw en de andere vakanties full time gewerkt. Wij verplichten hem nu 6 weken zomervakantie te nemen. Hij sputtert wat tegen dus het zal op een compromis uitkomen. Waarschijnlijk 2 of 3 dagen werken en de rest lekker genieten van jong zijn en vakantie vieren! Dagjes naar het strand met vrienden, lekker uitslapen zoals pubers dat goed kunnen! Gewoon ff niets.
    Met dochter van 7 doe ik dat ook heel bewust in de kindervakanties. Vaak om de dag een activiteit. Die andere dat is ze vaak echt lui en hangerig. Gewoon een teken dat ze die vrije tijd nodig heeft om bij te laden. Af en toe een dagje niets ondernemen is niet zielig! Dat laatste heb ik mezelf aan moeten leren want ik was een moeder die elke vakantie dag een andere dierentuin, pretpark, binnenspeeltuin, zwembad, bios enz bezocht om ze maar een leuke vakantie te geven.

suus1983 likes this.

Share This Page