Er staat etc ... Dus dat houd hoogst wss wel meer in dan enkel wat onkruid uitdoen. We weten ook niet hoe groot de tuin is, hoe achterstallig het onderhoud is , ..... De manier hoe er lacherig gedaan word over de onderhouds taken die tuinmannen ook uitvoeren vind ik wel flauw. Gaan werken bij iemand is niet hetzelfde als in uw eigen tuin werken.
Nee hoor, die helpt tot we klaar zijn. Ze weet niet beter dan dat er soms er klusjes gedaan moeten worden. Maar daar wordt niet om gevraagd. Dat is het hele punt. Er wordt gevraagd om een hulpje. Geen tuinman.
Mijn moeder heeft daarvoor een jongen van 13/14 gevraagd of hij dat wil doen. Hoe durft ze Wat mijn moeder daarvoor aan hem betaald weet ik niet, maar dat zal echt geen 10/15 zijn hoor
Nouja, dat hoort natuurlijk gewoon bij het werk van een hovenier. Maar dan nog is dat niet te vergelijken met een kind van 13 die dat even komt doen.
Nee dat vind ik heel slim. Zou mijn moeder ook moeten doen, want ze heeft er zelf een hekel aan Leuk ook voor een 13/14 jarige die (zoals ik hier op ZP lees) moeilijk aan een baantje komt.
Ja, dat bedoelde ik er eigenlijk mee. Al omschreef ik het anders, excuus. Er zijn zo veel 13/14 jarigen die graag af en toe willen werken maar niet in een supermarkt mogen (die bij ons is vanaf 15 jaar), dus waarom zou je die niet een kans geven? Daarnaast, ik verdiende toen ik klaar was met mijn HBO opleiding en werkte in een best pittige sector, iets van 12 euro per uur bruto. Ik was toen 21. Dat is best wat jaren geleden, maar het is echt geen 20 euro per uur nu als startende werknemer met mijn achtergrond. Dus ik kan me niet voorstellen dat tieners van 16 pas tevreden zijn met minimaal 10 euro zwart per uur. Maargoed, misschien ben ik naïef, en mijn zoon ook, want die is dolblij met de omgerekend bijna 6 euro per uur die hij verdient met zijn kranten, en vindt dat echt veel.
Ik denk dat een echte tuinman zeker zwaar werk heeft. En daar mag hij ook naar betaald worden maar als je een 14 jarige €5 of 7,50€ per uur geeft dan zit hij al ruim boven het minimumloon dat hij in een winkel of kas zou krijgen.
Je moest eens weten hoeveel mensen hun tuin bij laten houden door een hovenier. Vaak heeft hij de tuin aangelegd en blijven ze daarna bij hem in onderhoud. Of ze hebben zelf gewoon geen zin/tijd maar willen wel een mooie tuin. Daar is niks geks aan toch?
Precies. Onderdeel van zijn veel grotere takenpakket. Waar hij de verantwoordelijkheid voor draagt. Of zij natuurlijk, want niet alle hoveniers zijn mannen (herinnering aan mezelf). Voor dit soort klusjes als hulpje neem ik een hovenier juist veel te serieus.
Maar ik zou mijn kleinkind waarschijnlijk ook net iets meer geven dan die tiener van 3 straten hier achter. Als ik dan zo eerlijk ben
Nee helemaal niet. Maar dan heeft hij zelf de tuin aangelegd. En dan onderhoudt hij zijn eigen werk. Inclusief snoeien, planten controleren etc. Maar TS vraagt om een hulpje voor onkruid wieden. Dat vind ik echt iets anders dan tuinonderhoud door een hovenier.
Waarom? Moet een oppasmeisje dan ook maar uitbetaald worden conform cao kinderopvang? Volgens velen is dat gewoon oppassen toch? ik vind het een hele rare gedachtengang.
Onkruid wieden, bladeren harken , etc .... staat er. Er word niet specifiek gevraagd achter iemand die het onkruid komt wieden.
Maar een tuinman heeft ook meer dan de dame of heer aan de kassa. Logisch dat er dus wel wat verschil opzit.
Ja ik niet. Ik vind dat minimumjeugdloon echt heel apart. Waarom zou je minder betaald krijgen als je dezelfde functie uitoefent met dezelfde verantwoordelijkheid? Qua oppas: je geeft een oppasmeisje dezelfde verantwoordelijkheid over een kind als een leidster op een crèche. Waarom dan wel veel minder betalen?
ik ben het wel met je eens. Mijn 15 jarige krijgt €12,50 per uur als hulpje / leerling loodgieter. En in de supermarkt verdient hij inderdaad een stuk minder op die leeftijd maar dat werk is ook fysiek veel minder zwaar. Ik vind het werk qua fysieke inspanning ook wel te vergelijken. Dus als hij ergens kan tuinieren voor €5 per uur zou hij dat A. Zelf niet willen en B. Ik zou het ook ontmoedigen.