Hoi dames, Ik vroeg mij af, zijn er hier moeders die als hulpmoeder helpen op school? Hier zijn ze opzoek naar een klassenouder voor groep 1/2. Het lijkt mij wel leuk maar ik vraag me af wat je dan allemaal doet en hoeveel tijd je er aan kwijt bent. Help je alleen af en toe of organiseer je ook echt dingen? Alvast dank voor jullie reactie! Groetjes
Ik help zeer regelmatig op school. De klasse ouders hier krijgen van de juf opdracht om voor een bepaalde activiteit ouders te regelen. Maar wij hebben bv ook een app groepje met de juffen, de twee klassenmoeders en nog 4 andere moeders (waaronder ik) die vaak helpen. Daarin wordt om hulp gevraagd, om spulletjes e.d.
Ik help ook heel veel mee op school. Ben geen klassen ouder maar ook wij hebben hier een groeps app waarin alle ouders staan en daar word dan indien nodig om hulp gevraagd. We kunnen dan zelf aangegeven of we kunnen helpen of niet.
Wij hebben een actieve juf en veel dingen worden via de Ouder werk groep geregeld. Dan komt er een oproep om hulp de dingen uit te voeren, het idee is dan al compleet. Ik help 1 ochtend in de week een half uur met spelletjes, vaak met de ontbijten, eens in de 8(?) weken naar de bieb, pieten ochtend, koningsspelen.
Ik ben in groep 2 klassenmoeder geweest, en wij hebben diverse dingen ook zelf georganiseerd: - kleuter schoolfeest, incl thema, schoolaankleding, alle activiteiten, uitnodigingen, eten, drinken, complete begeleiding enz - thema dag in het bos, - verjaardagviering van de juffen (geldinzameling, kado kopen, spelletjesochtend organiseren en begeleiden) En daarnaast als tussenpersoon tussen de juf en de ouders voor van alles en nog wat. Hier doen we het altijd met zn 2en want het vergt echt best veel tijd.
Ik ben aardig actief op school. Ik ben contactouder voor de klas van Julia. Vorig jaar voor de klas van Emma. Het zal per klas/leraar en school verschillen wat je als contactouder moet doen. Meestal komt het er op neer het regelen van ouders bij een uitje/activiteit, luizenpluisouders, ouders voor de schoonmaakavonden, voor het cadeautje voor de juf aan het einde van het jaar. Ik vind het leuk om te kunnen helpen en zo de juf wat te verlichten. Verder help ik met rekenen in groep 3 (waar mijn oudste dochter nu in zit) de schoolbibliotheek, met knutselen of uitjes als ze iemand nodig zijn, schoonmaken en ik zit in de MR. Ik zou gewoon eens aan de leraar vragen wat er van een contactouder verwacht wordt. Maar kwa tijd neemt het niet heel veel tijd in. Werkende ouders kunnen het ook prima doen.
Wat je moet doen is echt in iedere klas verschillend... en dus helemaal op schoolniveau verschillend.. Ik help veel mee op school en zit in de ouderraad.. Maar ben zelf ook juf, en wij vragen niet zoveel van de klassenouders hoor... Ze mailen weleens rond met vraag of er ouders kunnen helpen bij een activiteit ofzo...
O ja de hulp die gevraagd wordt verschilt enorm per school. Laatst een heel topic over geweest...gezellig ook
ik help 3x in de week bij de kleuters, dit is maar een half uurtje tijdens het buiten spelen. Ook bij activiteiten wil ik wel eens helpen. Geniet er enorm van, je krijgt zoveel terug van die kleine boefjes! En als ik ze buiten school om tegen kom is het altijd juuuuffff haaaaai
Ik help ook veel mee op school, elke week wel een paar uur. Klassenmoeders hebben ze hier niet, maar ze hebben wel vrij veel hulpouders nodig. Wat ik doe is computerles (bij beide kindjes een uur in de week), knutselen, spelletjes, rijden/begeleiden bij activiteiten buiten school, klas schoonmaken, leesmoeder, schminken (met bijv. carnaval en koningsdag), etc.
Super! Dank voor jullie reacties! Ik zal inderdaad eens op school informeren, maar het klinkt alsof het wel te combineren is.