Humanitaire ramp in hoorn van Afrika

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Sparkie, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Nou ik denk dat afrika vooral arm gehouden word door regeringen in de hele wereld.

Laat nederland het geld ipv aan griekenland maar aan afrika geven. En dat zelf dan maar brengen ipv griekenland die vervolgens gaan demonstreren omdat ze moeten bezuinigen... Belachelijk!!!

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Heb je enig idee hoeveel geld er al is gepompt in Afrika?
    Maar door allerlei opstapelingen van problemen blijft het daar gewoon onrustig.
    Er is zoveel meer nodig dan geld om Afrika verder goed te kunnen ontwikkelen.
    De mensen daar moeten ook een omslag maken.
    Vergeet niet dat wij het heeel heel heeeel erg vroeger ook niet altijd makkelijk hebben gehad in Nederland.
    Wij hebben ook in hutjes gewoond, hebben ook te maken gehad met verschillende gelovigen die elkaar uitmoorden, met corruptie etc etc.
    Ik geloof niet dat geld dit allemaal kan oplossen.
    De mensen moeten ook zelf gaan veranderen!
    Tuurlijk helpt geld wel op het korte termijn, en kan je ervoor zorgen dat er minder mensen sterven.
    Maar goed...dan doneer je nu....en over 3 jaar gebeurt er weer hetzelfde.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Zo denk ik ook, en veel mensen om mij heen. Het is gewoon f*cked up om zo te denken, maar ook heel logisch.

Daarom zou ik graag doneren als ik maar zeker weet dat er íets mee gebeurt. Dus niet naar de hogere heren, niet naar de corrupte medemensen, maar naar de mensen die echt hulp nodig hebben.
    Ik ben meer dan bereid om te betalen, en te helpen, maar dit is gewoon een bodemloze put.

Vroegah op school ( en nog steeds ) waren er van die projectjes dat je geld kon inzamelen voor een waterput in een dorpje. Daar zag je toen ook foto's van de aanbouw en allemaal blije mensen.
    Is er nu ook niet zoiets? Ik heb al gezocht en gezocht, maar ik kan niets vinden :(

4. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

pfff het valt me zwaar zeker als moeder...
    het geld blijft op veel plekken hangen...je moet maar met je geweten kunnen leven....het is zo dubbel je ziet volwassenen en kinderen sterven, terwijl op andere plekken toeristen, en "rijke" leiders buiten beeld blijven..
    ik heb in een docu gezien dat een vrouwtje nog nooit in haar eigen land een armoede wijk had gezien, en zo geschokt was dat dat in haar land bestond..
    er moet meer veranderen dan geld sturen alleen..

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Tja dat Afrika een bodemloze put is hebben ze grote deels te danken aan het westen ;).
    Maar moeten wij omdat het een "bodemloze put" is maar gaan toe kijken hoe deze miljoenen mensen vergaan van de honger?

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Landen zoals die van ons houdt dit gewoon in stand. Door het in stand houden van een Economie zoals die nu is.

En dat niet alleen. Vroeger kon je ook verder trekken van gebied naar gebied. Als het ergens niet meer goed was om te leven gingen mensen weg

Dat kan en mag niet meer. Mensen zitten vast in hun ellende. Ze kunnen geen kant op. Wij als rijken kunnen en mogen overal wonen. Maar als je arm bent en uit een 3e wereldland komt heb je pech en willen wij dat ze blijven waar ze zitten.
    Dat wordt voor ze bepaald. Niet alleen door hun eigen corrupte regering maar ook door alle rijke landen op de wereld.

Walgelijke waarheid. We zijn allemaal schuldig aan die ellende.

7. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Het is verschrikkelijk en het klinkt keihard maar ik geef ook niks. ALS het geld al bij de juiste mensen aankomt dan is het toch alleen maar een korte termijn oplossing. Het enige waar deze arme mensen ook op langere termijn echt structureel mee geholpen zijn is ANTI-CONCEPTIE en goed ONDERWIJS voor henzelf en hun kinderen!

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Hoe komen ze aan anti-conceptie en goed onderwijs als de landen onderontwikkelt zijn? Daar hebben ze toch ook geld voor nodig?

Tuurlijk helpen we ze niet voldoende door alleen te voedden, er moet zoveel meer gebeuren daar. En weet je veel mensen in Afrika willen heus wel verandering, vooral de jeugd. Maar het is meestal de corrupte regeringen die hun onder de duim houden. Wij horen zo vaak van familie dat er weer mensen gedood zijn omdat ze hun mening uitte over de regering.

9. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik ben het helemaal met je eens Bosi... Wij in het westen houden deze situatie (al eeuwen trouwens) totaal in stand, al was het alleen al door hoe de voedseldistributie in de wereld georganiseerd is. In Afrika wordt mais verbouwd dat wij in het westen aan onze varkens voeren terwijl mensen daar honger aan het lijden zijn, het is te gek voor woorden.

Ik geef wél aan 555. Ik vind het te cynisch (en eigenlijk ook te makkelijk) om niks te geven omdat er een deel aan de strijkstok blijft hangen. Als het over 555 gaat, zijn mensen altijd ineens erg bereid om allerlei doemverhalen te geloven en volgens mij is dat omdat ze dan niet hoeven te doneren. Ik ben ook heus wel zo realistisch om te denken dat mjn geld niet allemaal naar die mensen gaat, maar als het een deel ervan is, zijn ze daar al een stuk meer mee geholpen dan wanneer ik helemaal niks zou geven. Elke euro is er 1, elke cent is er 1. Ook weet ik dat wat ik vandaag stort, niet morgen al de plek des onheils bereikt maar ik hoop dat het op tijd komt om tenminste 1 iemand te kunnen helpen.

Ik word van zo'n ramp (en van sommige reacties hier) echt heel verdrietig... :(

10. Bastet

Bastet Niet meer actief

Waarom kun je dat niet snappen?
    Ik ben 32, weet je wel hoe vaak deze ramp is voorgekomen in die 32 jaar?
    Hoe vaak is er geroepen: o wat erg, stuur geld dan wordt er dit en dit van gekocht/gebouwd.
    Wat is daarvan terecht gekomen? Helemaal niets.
    Er is al die jaren minstens 1 oorlog geweest op het continent, minstens 1 lopende ramp.
    Hoeveel meer moet er gegeven worden als er hier in het 'rijke westen' mensen op straat gezet worden of naar de voedselbank moeten?

Ik persoonlijk heb het al druk genoeg met mijn gezin, ik heb geen tijd om me druk te maken over dingen die al zolang aan de gang zijn en toch niet veranderen de komende 100 jaar, als het überhaupt ooit zal veranderen.
    Wat eerlijk is eerlijk, er zal daar een grote mentaliteitsverandering moeten plaatsvinden voordat er ook maar iets permanent kan veranderen.

11. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Er zijn meer dan genoeg goede doelen waar je aan kan doneren die zich bezighouden met lange termijn projecten als anticonceptie, onderwijs (in de breedste zin van het woord, al is het maar het leren aanboren en onderhouden van een put oid), medische zorgen, aidsvoorlichting en noem het maar op.

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wow :(

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113

Dit zou geweldig zijn.

Maar ook dat zal niet helpen.

De grote verandering moet plaatsvinden bij de westerse rijke landen. Daar moeten de eerlijke kansen vandaan komen.

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    @bastet: de mensen daar moeten een mentaliteitsverandering doorgaan? Wie weet wij ook wel hier in het westen, met ons "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken" mentaliteit.

En zoals ik aangaf, veel willen zelf ook verandering maar er is geen mogelijkheid tot verandering omdat ze onderdrukt worden.

Het is zo makkelijk praten voor ons, in ons huis met eten op tafel.In een land met veel mogelijkheden voor een goede toekomst.

15. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Lees de reply van Bosi nog maar eens. Die zegt een heel wijs ding. De mentaliteitsverandering moet niet plaatsvinden bij de straatarme moeder die haar kind voor haar ogen ziet doodgaan van de honger (plaats jezelf eens in die positie, jij bent toch ook moeder of niet dan???), maar bij de corrupte overheden in het Westen en in Afrika. De mensen die aan de touwtjes trekken, die moeten hun mentaliteit veranderen.

En zolang dat niet gebeurt, denk ik heel basaal alleen aan die moeder die haar kind ziet doodgaan, en kies ik toch voor die druppel op de gloeiende plaat, oftewel een donatie. Die lange termijn oplossing is er nog lang niet, en daar heeft een stervend kind nu niks aan.

Dus nee, ik begrijp serieus NIET dat zulke beelden je niks doen. Zeker niet als moeder zijnde. Ik vind dat heel erg egoïstisch, sorry.

16. Bastet

Bastet Niet meer actief

Die beelden hebben mij nooit geraakt zoals ze jou schijnbaar raken.
    Vroeger als tiener niet en nu als moeder niet.
    Dat heeft niets met egoïsme te maken, ook niet met desinteresse.

Ik zeg niet dat die moeder moet veranderen, ik bedoel de meerderheid van de mensen daar.
    Als je docu's ziet over lesbische vrouwen die verkracht worden zodat ze dan niet meer lesbisch zouden zijn, of over vrouwen die hun kinderen alleen moeten opvoeden omdat vader niet zijn verantwoording neemt om wat voor reden dan ook, of over weer een warlord die kinderen als soldaten neemt, of weer een regering die zo corrupt is als maar zijn kan en niemand die daar tegenin gaat.
    En dat is dan over de laatste eeuw.
    Tja, ik kan dan wel 10 euro overmaken om een eventueel westers schuldgevoel af te kopen, maar wat heeft dat voor nut?

Ik weet dat dit heel hard en ongevoelig overkomt, en dat ben ik echt niet.
    Maar ik heb nu eenmaal andere dingen om me druk en zorgen over te maken dan iemand ver weg in een situatie waar ik niets aan kan doen.

17. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik ben echt sprakeloos. Waar maak je je druk om, of je auto het wel doet? Of je vanavond gehaktballen eet of slavinken? Of over de regen waar je doorheen moet voor je boodschappen in een welgevulde supermarkt met allemaal producten uit Kenia, Ethiopië, enz, die landen waar nu mensen sterven van de honger. Ja, dan heb je het zeker wel erg druk om je niet druk te maken over dingen die er echt toe doen, stel je voor.
    En "de meerderheid van de mensen daar"? Sorry, maar dat is gewoon bijna racistsich en op z'n minst koloniaal. Met zo'n houding hoeven we inderdaad ook hier geen mentaliteitsverandering te verwachten en zal het altijd zo blijven.

18. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    mee eens eigenlijk, op zich bij een natuurramp e.d. zou ik nog overwegen om te doneren, zeker als normaal de mensen het prima doen alleen net even dat extra beetje hulp kunnen gebruiken op dat moment.

Maar Afrika e.d. ben ik eigenlijk klaar mee, hoeveel geld daar al jaren in word gepompt en de mentaliteit daar niet veranderd, pas een hele docu gezien over drinkgedrag, seks (en vooral als je HIV hebt om dan met zoveel mogelijk vrouwen te doen, vooral maagden tsss) dan denk ik echt "nou laat maar"

Mensen moeten wel WILLEN veranderen anders werkt het niet nu blijft het steeds een pleister op een gapende wond die ze zelf steeds opentrekken..

Natuurlijk ben ik het helemaal met mensen eens dat kinderen hier niets aan kunnen doen maar ze groeien op tot dezelfde soort mensen die niet willen veranderen want na tientallen jaren hulp en doneren is er eigenlijk nog steeds vrij weinig veranderd...

En mensen hoeven hun eigen problemen niet onbelangrijk te maken alleen omdat ergens anders honger word geleden (dan zou je dus in principe nooit mogen klagen of moeilijk hebben want er zijn altijd mensen die het moeilijker hebben)

Ik zeg je als iedereen zijn eigen gezin nu eens 200% op de rit had (in alle landen) zouden problemen minder voorkomen, ik help liever arme mensen in NL en in directe omgeving dan dat ik geld blijf stoppen in Afrika en (naar eigen woorden die ze uitspreken) ons maar rare mensen vinden en onze hulp niet nodig hebben want ze doen het prima (werd heel duidelijk gemaakt in die docu)

19. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Alsof er niet genoeg vaders in het westen geen verantwoordelijkheid nemen;). Daarnaast zoals ik al meerdere keren zeg maar waar jij blijkbaar overheen leest. Gaan mensen vaak genoeg tegen de regering in maar maar dan stuurt de regering even zijn leger en schiet deze mensen dood, om ervoor te zorgen dat de rest zicht koest houdt.

Ik heb zelf kunnen ervaren hoeveel macht een regering kan hebben toen ik bij mijn schoonfamilie het leger was overal herkenbaar of onherkenbaar zelfs met tanks er was zelfs een avondklok. Hoe de mensen daaronder lijden en onderdrukt worden, ik voelde mij daar al vreselijk voor een paar weken, laat staan die mensen die zo al jaren moeten leven.

Zoals ik al zei het is zo makkelijk oordelen vanuit je veilige huis en op wat? Op basis van docu's die je gezien hebt? Heb JIJ die mensen ooit gesproken? Come on!

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik kan alleen zeggen, zolang je daar nooit met je beide poten tussen hebt gestaan, kun je hier hard kletsen en zogenaamd weten hoe het allemaal moet nav wat je op tv ziet.. maar dat is gewoon gepraat in de ruimte.

In Afrika valt gewoon weinig op te starten, amper wat te verbouwen.. dit moet allemaal vanuit de rijkere landen komen en die mensen betalen daar serieus veel meer voor voedsel als dat wij hier doen. Wij worden rijk via hun.

Deel Deze Pagina