Oke hier een vraagje over brillen, want ik snap t ff niet meer: min-glazen is dus voor als je veraf niet goed ziet en plus-glazen voor als je dichtbij niet goed ziet (ja toch?) Boekje lezen en teletekst vanaf de bank gaan me prima af, alleen worden mn ogen wel na een tijdje moe, als ik in de auto zit, heb ik moeite met borden lezen die wat verder weg staan, die zou ik dus wat eerder moeten zien zeg maar. Ik ben dus naar de opticien geweest op mn ogen te laten meten: Blijkt dat ik +0,75 en +2,25 nodig heb.... Ze zullen bij de brillenzaak er vast wel verstand van hebbben...maarre klopt dit?
Het kan heel goed hoor zeker met zo'n groot verschil tussen beide ogen, dat het lijkt alsof je idd - zou hebben.
Tja, het klinkt mij in eerste instantie ook vreemd in de oren. Iemand met plus-glazen heeft over het algemeen moeite met dichtbij zien, met lezen en zo... Ik heb zelf aan beide ogen -2,75 (en in beide glazen een cilinder...) en zie dus veraf slecht. Een boekje lezen gaat heel goed zonder bril, teletekst is voor mij al wat teveel gevraagd. Maar ik stap dus echt niet in de auto zonder bril...
als de brillenzaak dat bij je heeft gemeten, zal dat zeker zo zijn! ik heb zelf -, en ook verschillende sterktes aan ogen. maar niet zo slecht dat ik mijn bril altijd op moet. ik weet zeker als jij vanaf de bank teletekst kan lezen dat echt geen -2 (nog wat) aan je ogen hebt, dan zou je dat echt niet meer kunnen. kan je zonder fel licht (als de kaarsen aanstaan zeg maar) je boek gewoon lezen? ik denk dat je daar wel problemen mee zou hebben..? succes met het uitzoeken. je zult zien dat het echt een opluchting is als je alles weer duidelijk kan zien! scheelt trouwens ook vaak in de vermoeidheid, want dat kan ook komen doordat je je in moet spannen om iets scherp te kunnen zien.
min glazen is voor als je van veraf slecht ziet en plus is als je van dichtbij slecht ziet. ik heb -2.25 en zie van ver niet goed en met boeklezen moet me bril af anders krijg ik koppijn. van dichtbij zie ik zonder bril prima. gelukig lees ik nooit boeken want draag lenzen en dat zou een gedoe zijn om telkens uit te doen. zonder bril kan ik niet eens gezichten herkenne van veraf en bordlezen is echt moeilijk zonder bril.
tja dan heb je toch last van scherp zien van dichtbij eigenlijk zou ik liever + hebben als -, want + brillen (leesbrillen) kan je goedkoop bij bijv de hema kopen, en - (veraf) brillen moet je speciaal voor naar de opticien. maar jij hebt zulke grote verschillen in sterktes dat jij het helaas ook via de opticien moet doen. heb je al een mooi montuur uit gekozen?
Ja heb wel al gekeken voor een bril, een montuurloze zeg maar, dus dat je zo weinig mogelijk bril ziet hihi, ben niet zo'n fan van die "grote" brillen die nu in de mode zijn.... maar voelde me ook wel beetje zielig met passen hoor hahaha, felle tl-verlichting boven me snufferd, erg flatteus maar niet heus en ik vond niks leuk staan bij mezelf! Dus vandaar montuurloos! Heb van de week een 2e meting, want dat doen ze altijd bij +mensen hebben ze me verteld..ben benieuwd..
Hoi, Ik heb ook + glazen en zie ook van veraf niet goed. Dat kan gewoon hoor. Heb je een cilinder afwijking? Bij een + afwijking zijn je ogen te plat. Als je niet moe bent, kun je je ogen bollen en heb je minder afwijking. Dus ja een 2e afwijking is nodig. Ik zie van dichtbij ook redelijk goed. Het is dus een fabeltje dat je met + veraf goed zou zien. Groetjes, Pechvogel
Als je het niet vertrouwd, kan je ook nog eens bij een andere opticiën binnen stappen. Die oogmetingen zijn toch vaak gratis? Desnoods zeg je er gewoon bij dat je die ander niet helemaal vertrouwd.
Dat kan heel goed hoor! Je kan het zelfs beide hebben (en verziend en bijziend) of aan het ene oog het één en de anders het ander. ik heb aan één oog -8.75 en de andere -6.50. Ziet geen drol zonder bril én ben juist gek op die fijne montuurtjes (al is het iddd niet altijd even flateus!). Zonder zou ik echt 'gehandicaped' zijn hoor...
min glazen zijn inderdaad voor veraf en plus glazen ,over het algemeen voor ouderen, voor dichtbij maar er komt veel meer bij kijken. Daarnaast heb jij waarschijnlijk ook wisselwerking tussen beide ogen, met het oog met de minste + sterkte kijk jij dichtbij (door je jonge? leeftijd valt die correctie nog te accomoderen, oftewel weg te werken) en met het oog met de hoogste + sterkte kijk jij veraf. Goed dat de opticien het nog een keer wil meten, twee keer meten is zeker weten. Er zijn ook hele leuke neutrale montuurtjes hoor! Succes met je zoektocht (je kan later altijd nog lenzen nemen) Mocht je zwanger zijn ten tijde van een oogmeting laat dit dan wel weten aan de opticien. Zwangerschap kan van invloed zijn op je sterkte.
Is het een echte opticien of een pearl/specsavers o.i.d. ? Want let op niet iedereen die zich als opticien voordoet is er ook een! Laat dus op meerdere plaatsen je ogen testen en als je het niet vertrouwd vraag de beste man of vrouw om zijn diploma. Bij pearl staan namelijk vaak mensen ogen te meten die niet meer hebben als een interne opleiding van Pearl zelf.... betrouwbaar? ik vind van niet.
de ketens hebben een flinke knauw gekregen na die radar uitzending laatst maar niet alle filialen van de ketens zijn onbetrouwbaar. Mocht het hier een keten betreffen dan vind ik het een hele vooruitgang dat ze mensen met een plus correctie voor een tweede meting laten terug komen. Meerdere metingen bij verschillende opticiens kan je doen maar je zal zien dat hoe meer metingen je laat doen hoe meer verschillende waardes hier uit kunnen rollen. (over het algemeen is een kwart dioptrie verschil acceptabel) Let er bij de ketens wel op dat ze pretenderen goedkoper te zijn maar dat hoeft niet altijd zo te zijn!
Ik heb hetzelfde als jij en ook + glazen hoor! Ik zag mezelf eerst ook niet met bril (heb em ook niet een hele dag en ook niet iedere dag op) maar toch heb ik een opvallender montuur gekozen omdat die toch het leukste stond