listeria en hobbyboerderij

Discussie in 'Gezondheid' gestart door margrieta, 10 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. margrieta

margrieta Lid

28 dec 2006
    26
    0
    0
    hoi
    ik heb deze vraag ook aan de verloskundigen van dit forum gesteld maar misschien weet hier iemand er ook meer van.

we hebben hier een hobbyboerderij en onze dieren staan op het punt van bevallen.
    nu heb ik toch een paar vragen.
    ik weet dat ik niet aan bevallende schapen moet komen maar hoe voorzichtig moet ik precies zijn mag ik wel kijken van een afstand?
    en wanneer loop ik nu kans op een besmetting als ik in contact kom met het vruchtwater of ook al als ik gewoon in de buurt kom?
    en de lammeren mag ik die gewoon aanraken als ze droog zijn?
    en telt het alleen bij schapen of ook bij koeien en paarden?

2. missgroovy

missgroovy Niet meer actief

Poeh hele goeie vraag, bij zoiets had ik nog niet eens stil gestaan.

Als ik zo logisch nadenk dan mag je toch wel aan de beestjes komen als ze droog zijn en zeker wel kijken. Ik bedoelals je niet mag kijken omdat er anders bacterie gevaar zou zijn dan zouden we in de zomer helemaal nergens mogen komen want overal gebeurt dat.

Mss wel letten op extra hygiene voor de zekerheid ofzo

3. Danique

Danique Bekend lid

19 nov 2006
    572
    0
    0
    Volgens mij gaat het meer om de schapen die een bacterie bij zich dragen waardoor er abortus/miskraam optreed, dus schapen die gaan bevallen zijn dan geen risico.

4. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Even de verloskundige bellen, want je mag inderdaad een schaap niet helpen te bevallen en zo, hoe en wat precies weet ik niet

5. Danique

Danique Bekend lid

19 nov 2006
    572
    0
    0
    De besmetting van Chlamydophila abortus kan plaatsvinden door direct of indirect contact. De eerste besmetting op een bedrijf gebeurt meestal door de aanvoer van een of meerdere besmette dieren. De incubatieperiode duurt minimaal vijf tot zes weken. De besmette dieren zelf zijn niet of slechts kort ziek. Als de besmetting plaatsvindt aan het begin van de dracht, kunnen er vanaf de 90ste dag van de dracht veranderingen aan de placenta optreden. Dit leidt tot verzwakte of dode lammeren of veroorzaakt een abortus. Met de schede-uitvloeiing komen heel veel bacteriën vrij. Deze schede-uitvloeiing begint enkele dagen voor de abortus en kan duren tot twaalf dagen na een abortus. Dit kan leiden tot een serie abortussen op een bedrijf.

Een besmetting die plaatsvindt in de laatste weken van de dracht zal niet leiden tot een abortus, maar tijdens een volgende dracht zal het dier wel een abortus kunnen krijgen. Dieren die eenmaal een abortus hebben gekregen, bouwen een immuunsysteem op waardoor ze niet meer zullen aborteren. Deze dieren kunnen tijdens de bronsttijd opnieuw de bacterie uitscheiden en andere dieren besmetten. Een besmette bok of ram kan een testikelontsteking krijgen. Chlamydophila abortus kan ook via sperma verspreid worden.

Als er eenmaal een besmetting met Chlamydophila abortus heeft plaats gevonden, dan blijft de besmetting op het bedrijf. In het eerste jaar zal ongeveer de helft van de aanwezige geiten of ooien een abortus krijgen. In de jaren daarna zullen steeds meer dieren een immuunsysteem opgebouwd hebben en krijgen alleen de dieren die voor het eerst drachtig zijn of nieuw aangevoerde dieren een abortus.

[bewerk] Zoönose
    Mensen kunnen ook besmet worden met Chlamydophila abortus. Degenen die assisteren bij aborterende dieren, dienen zich daarna goed te wassen en te ontsmetten. Zwangere vrouwen kunnen een miskraam krijgen en ziek worden. Zij moeten ieder contact, direct of indirect, met aborterende dieren zien te voorkomen.

Inprincipe als jullie geen aanvoer hebben van schapen en op jullie boerderij niks bekend is van schapen die besmet zijn met Clamydophila (dus geen abortussen) is er in mijn ogen geen besmettingsgevaar, wat je in iedergeval voor de zekerheid kunt doen is niet helpen bij een bevalling maar kijken vanaf een afstand kan geen kwaad.

Deel Deze Pagina