Huur of koopwoning?

Discussie in 'De lounge' gestart door Marlena, 9 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Huur- of koopwoning?

1. Huur

2. Koop

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.676
    1.787
    113
    Ohja en ik hoef echt geen rijtjeshuis of 2 onder 1 kap. Een flat/appartement is ook helemaal prima. Tuintje hoeft echt niet. Maar liever wel goed geïsoleerd en geen bouwval.

2. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Huur.
    Zowel man als ik hadden ons leven totaal niet ingericht naar het huisje, boompje, beestje verhaal. Voor beide hoefde dat niet zo (En ik dacht dat kinderen krijgen er toch niet inzat) dus werd daar ook niet voor gespaard. Tot dat ik dus zwanger bleek. Koophuis komt er nog niet van. We hebben dat financieel niet, de leeftijd niet mee en we vinden het niet meer waard om ons beide kapot te werken, de tijd met onze kinderen in te leveren voor een koophuis.

Saartje33 vindt dit leuk.
  3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik denk dat het een groot voordeel is als je al jong een koophuis hebt. Dat is in ieder geval ons voordeel geweest. En wij hadden geen hoge salarissen, waren echte starters, maar hebben op 22 en 24 jarige leeftijd de stap genomen.
    Wij hadden na 15 jaar heel veel in onze spaarhypotheek opgebouwd, daarnaast ongeveer 150.000 overwaarde opgebouwd. En dat weer geïnvesteerd in ons nieuwe huis. Daar gaat geen salarisstijging tegenop.

Voor nu zou ik zeggen, hou ogen en oren goed open. Ook tav nieuwbouwprojecten en kijk ook buiten de stad. Een groot dorp met alle faciliteiten zou wellicht kunnen volstaan.

4. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Wij hebben een huurhuis, meerdere keren geprobeerd wat te kopen alleen het lukt gewoon niet.

Dat vinden we beide best jammer. En nu hebben we ervoor gekozen om wat minder te werken en er voor de kinderen te zijn.

5. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Er zijn hypotheekverstrekkers waarbij je een hogere hypotheek kan krijgen tegen een iets hogere rente als je kan aantonen dat je al X jaar een X bedrag wel aan huur kan betalen. Wellicht handig om eens langs een financieel adviseur te gaan. Die kan je er meer over vertellen en informeren.

Ysabella en Marlena vinden dit leuk.
  6. Lils

Lils Bekend lid

11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Wij hebben net onze eerste koopwoning gekocht, we verhuizen over 2 weken. Ik denk dat wij heel erg geluk hebben gehad met het huis en de omstandigheden eromheen. Wij hadden overigens ook geen groot eigen vermogen (genoeg voor de kosten koper, maar niet veel meer).
    Wij hebben nu toch een vrijstaand huis kunnen kopen waar we eigenlijk niks meer aan hoeven te doen, maar wel in een ander dorp dan ik graag had gewild.

Als ik zie wat er verder voor aanbod is in de buurt in onze prijscategorie besef ik me wel wat voor geluk we hebben gehad met dit huis, we hebben zelfs minder betaald san de vraagprijs, dus het kan wel als starter! Je hebt alleen een lange adem nodig en een portie geluk.

Krabje vindt dit leuk.
  7. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.008
    113
    Wij hebben een koophuis. Mijn man heeft onze eerste gekocht op zijn salaris met een starters hypotheek toen we 19 & 18 waren.

Uit eindelijk nog twee keer verhuisd en nu een normale hypotheek, wel gewoon een rijtjes huis 112m2 woonoppervlakte en een flinke tuin. Hier betalen we 704 euro voor ex hypotheek terug gaven er vanaf te rekenen.

Hier voor zouden wij niet kunnen huren.

8. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.812
    688
    113
    Vrouw
    Wij hebben in juli 2022 onze eerste koopwoning gekocht na jarenlang huren.

We konden deze woning met voorrang kopen van de woningbouw omdat wij onze huurwoning ervoor terug gegeven hebben. Groot huis, 3 volledige verdiepingen met 4 hele grote slaapkamers en een hele grote badkamer.
    Keuken badkamer en apart toilet moesten wel gedaan worden dus de woning stond ook scherp geprijst op de markt.

Eerst mochten mensen die huren komen kijken, waren er 4 inclusief wij. En wij hadden als enige bod gedaan (vraagprijs geboden) en hem gekregen (voor de vraagprijs). Onze woz waarde is nu precies hetgeen wij ervoor betaald hebben dus we weten ook zeker dar we niet teveel betaald hebben.

Keuken is inmiddels gedaan, badkamer nog niet (is basic badkamer dus prima voor nu).

Maan14 vindt dit leuk.
  9. pinkel

pinkel Actief lid

18 aug 2011
    282
    164
    43
    gehandicaptenzorg
    Wij huren. Kopen was en is financieel geen optie.
    Soms vind ik huren wel fijn, als er iets is kun je de woningbouw bellen voor reparatie.
    Maar met koopwoning los je hypotheek af, dus ga je minder betalen terwijl de huur elke jaar omhoog gaat.

10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.705
    113
    Als huiseigenaar moet je je niet verkijken op alleen de hypotheek he. De hypotheekrente aftrek is fijn, maar zeker bij een belangrijk deel eigen geld en lage rente valt dat zo'n beetje weg tegen het eigenwoningforfait (een fiscaal draakje waarbij je belasting betaalt vanwege het genot van een eigen huis en omdat je dan niet hoeft te huren en kapitaal opbouwt, ja serieus, daarvoor tik je nog een half procent van je WOZ waarde per jaar af). En je gemeente/waterschapsbelastingen en verzekeringen kosten een stuk meer, en dan komt onderhoud en woningverbetering er nog bij.

Ysabella, Kolibrie2, Maan14 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Je wil niet dat de buren een scheet laten en bij jou de schilderijen van de muur aftrillen haha

Flauw hoor! Die niet geïsoleerde portiekflatjes hebben hun charme :p
    (Hoewel mijn vriendin haar portiekflatje goed heeft weten te isoleren! Nu heb je niet meer het gevoel dat de buren in je woning staan)

Marlena vindt dit leuk.
  12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Wij hebben ook een koopwoning. Ik vind het fijn dat onze lasten de komende jaren hetzelfde blijven en dat we iets aan vermogen opbouwen, is ook wel nodig voor ons pensioen.
    Maar wij blijven ook zitten waar we zitten, het is nu gewoon niet te doen in deze markt. We hebben nu al een behoorlijke hypotheeklast, ik wil die niet nog hoger hebben. En met de huidige rente pff.

13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik las het gewoon zoals je bedoelde hoor, dus je schreef het verder prima :thumup:. Ik wilde toevallig net reageren met dat ik dit juist interessant vind om te lezen, ik wist dat namelijk helemaal niet :).

marais vindt dit leuk.
  14. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Hier ook, gedwongen huur. Als ex mee had gewerkt met de scheiding had ik wel wat kunnen kopen. Inmiddels 2 jaar later met de hoge prijzen niet meer te doen (en de scheiding nog niet rond...). Nu huurwoning met binnenkort forse verhoging.

15. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Koophuis.
    Niet heel veel mazzel gehad met onze vorige huizen maar met dit huis wel.

Mijn man kocht zijn eerste flat met 23 jaar. Hier hebben we 2 jaar samen gewoond en met 10.000 verlies verkocht. In een dure en moeilijke tijd hebben we samen een tussenwoning gekocht, hier hebben we 10 jaar hebben gewoond. Ook deze hebben we 3 a 4 jaar geleden met een beetje verlies verkocht.
    Ons huidige vrijstaande huis hebben we net voor de ‘piek’ én voor de vraagprijs kunnen kopen. Hier hebben we echt mazzel mee gehad want het aanbod was karig en veel kapers op de kust. We hebben dit huis voor de markt uit kunnen kopen.
    Nu dus wel flink wat overwaarde maar dus ook wel wat pech gehad met de vorige woningen.

16. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Wij hebben een koophuis. Nog steeds hetzelfde huis waarin we zijn gaan samenwonen 23 jaar geleden, ik was toen 19. We hebben het van de woningbouw over gekocht toen ik 21 en mijn man 23 was. Het is een simpele tussenwoning op een rustige plek. We hebben een aantal jaren geleden echt weleens verlekkerd op Funda rondgekeken naar huizen die mooier en groter zijn. We besloten echter dat we ons hier gelukkig voelen. Ons geld kunnen we ook stoppen in andere leuke dingen en hopelijk over een tijd, als de pubers echt langer alleen thuis kunnen blijven of uit huis zijn, ook in wat mooie reizen. We hebben nooit geldzorgen gehad en dat is ons veel waard.
    We wonen dus simpel maar prima en op een fijne rustige plek. We hebben een erg lage hypotheek, zeker voor ons inkomen. We hebben in de loop der jaren wel geïnvesteerd in een dakkapel, een mooie badkamer en keuken. Ook hebben we sinds een paar jaar zonnepanelen, sinds kort bodemisolatie en gaan we nog voor spouwmuurisolatie. Er zit dus inmiddels een flinke overwaarde op, zeker voor deze huizen.

17. marais

marais Fanatiek lid

1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Oh ok, goed om te horen. Ik ging al twijfelen.

Ja, ik dacht dat dat al een beetje algemeen bekend is (net als varkensvlees en ramadan bijv. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar onwetend over is). Maar blijkbaar niet dus.

18. Kaatje92

Kaatje92 Fanatiek lid

7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Wij hebben een koopwoning.
    Twee jaar geleden onze tweede koopwoning gekocht. Hadden in ons vorige huis veel geklust en een mooie overwaarde. Nu wonen we vrijstaand, grote oprit en een ruime tuin. Moet zeggen dat de huizenprijzen hier reuze meevallen als je het vergelijkt met de randstad (ik woon in Brabant). Het huis zag er prima uit, maar allemaal wel erg gedateerd. Zijn stap voor stap aan het klussen. De bovenverdieping hebben we volledig aangepakt (inclusief kunststof kozijnen) en de tuin is helemaal vernieuwd. Ook hebben we zonnepanelen geplaatst en hebben we spouwmuurisolatie. We doen (bijna) alles zelf. Dat scheelt ook wel in de financiën. Voor nu zijn we wel even klaar, maar willen nog wel graag uitbouwen beneden en de zolder aanpakken. Nu weer sparen en dan pas het volgende project aanpakken. De huizenprijzen nu zijn echt bizar, vooral als je een huis wilt dat helemaal af is. Kluswoningen zijn over het algemeen wel wat betaalbaarder en je kunt een mooie overwaarde creëren. Dat is althans mijn ervaring. Hopelijk lukt het snel voor jullie!:)

19. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113

En dit is denk ik juist waar je voordeel kunt behalen. Isoleren is ook zelf te doen, de vraagprijzen voor die huizen zijn wat lager. Ja, je moet zelf tijd en geld investeren, maar dan heb je wel meer kans op de woningmarkt. Huizen die af zijn wil iedereen wel hebben en daar wordt dus ook de hoofdprijs voor gevraagd en betaald.

20. Vergeten

Vergeten Fanatiek lid

1 dec 2019
    1.011
    1.722
    113
    Vrouw
    Huur, om zelfde reden als @marais :).

marais vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina