Huurhuis: warmtepomp en zonnepanelen

Discussie in 'De lounge' gestart door Eenkadootje, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik woon nu in een heerlijk oud herenhuis, daar huur ik 1 etage sinds een jaar. Ik betaal daar de huur, inclusief gas, licht, water en internet.
    Er zijn nog 2 andere huurders.
    Nu was dit jaar de gasrekening (voor de zomer) veel hoger dan vorig jaar. Dus €50 per mnd erbij. Met deze prijzen verwacht ik volgend jaar een stijging van €50-€100 per mnd. Dan ik zit aan €1000-€1050 per maand.

Nu komen er mondjesmaat nw appartementen beschikbaar vd woningstichting met een warmtepomp, 8 zonnepanelen, vloerverwarming. Ik sta inmiddels in de top tien qua wachtlijst.
    Alleen de lokatie is een stuk minder, en ik ga wel op achteruit qua sfeer vh huis.
    Ik zou het dan doen voor de kosten vh huis. Huurprijs is dan €650 per mnd. Internet kan ik op de zaak zetten. Maar ik vraag me af, wat betaal je dan nog aan energiekosten? Het is een appartement gelegen op het noordwesten. Ong 60m2.

En is het wonen met een warmtepomp wel ideaal? Ik werk vnl thuis, ik ben maar 1 dag per week op kantoor. (Voordeel is dan wel dat overdag de wasmachine enz draait)

2. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Is die 1000 euro alleen voor jou of voor de drie huurders? Wat een bizar bedrag.

Wij wonen pas 2 weken in ons nieuwe huis. Dit was wel één van de redenen waarom we besloten een nieuw huis te bouwen. Ons vorige huis was een groot, zwart gat waar we geld in bleven storten... isoleren, beglazing etc. en nog steeds betaalden we € 320 per maand (200m2).

Ons nieuwe huis is even groot en we betalen een voorschot van € 60. Geen idee is we ermee uitkomen, tot nu toe hebben we meer opgewekt dan dat we gebruikt hebben maar ja, het was dan ook vrij zonnig de afgelopen 2 weken ;).

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Wij hebben een warmtepomp en 31 zonnepanelen en krijgen jaarlijks geld terug. Voorschot was € 5,- per maand en we kregen € 650,- terug. Dit wordt natuurlijk anders als de regeling veranderd, maar dan nog steeds is het heel fijn.
    Ons huis is ongeveer 160m2 en we voldoet aan alle huidige isolatie normen.

Eenkadootje vindt dit leuk.
  4. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik betaal nu €955 voor 1 etage (huur, elektra, gas, water en internet) €50 was de verhoging vanwege gezamenlijke energieverbruik. Wie van ons drieën zoveel extra heeft gebruikt, is niet te traceren. Maar ik verwacht met de huidige prijzen dat we volgend jaar weer €50-€100 per mnd extra moeten betalen en dan zit ik aan de €1000-€1055 per mnd.

5. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ah, ik had je bericht anders gelezen. Dat is dus je totale huur.

Hoeveel je voor die nieuwbouw gaat betalen kunnen wij natuurlijk niet zeggen... liggen er 4 panelen op, of 8 of 16? Zijn dit panelen van 250Wp of 360? En zo zijn er nog veel met variabelen te bedenken.

Wij hebben overigens 20 panelen van 360Wp. We hebben ons voorschot wel hoog ingezet en betalen dus € 60 euro per maand. We hebben op één of andere manier ook een veel hoger verbruik dan de tabellen die je terug kan vinden op internet. Het zal mij benieuwen!

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Als het een totaalprijs is dan is het heel moeilijk te zeggen. Je weet nu eigenlijk je echte verbruik qua stroom en gas niet. Dus je kan weinig vergelijken. En sowieso weet je niet wat de energie prijzen gaan doen...

Maar een appartement met warmtepomp/zonnepanelen en waarschijnlijk beter geïsoleerd.... Ik denk dat je niet veel kwijt bent aan energie. Het zal voornamelijk stroom zijn denk ik. En bij een appartement heb je vaak nog veel warmte rondom omdat buren ook stoken. Ik heb een eengezinswoning van 75m2. Slecht geisoleerd en met gas. en wij betalen nu nog 90 euro per maand. Krijgen jaarlijks nog geld terug. Maandbedrag zou rond 70 euro zijn.

De zonnepanelen: geen kosten voor de opgewekte stroom? weet niet goed hoe ik.het uit moet leggen. Bij mij liggen er ook zonnepanelen op waardoor ik minder stroom afneem bij Eneco. + Geld voor opgewekte stroom die terug geleverd wordt.
    Maar voor de stroom die ik van de zonnepanelen gebruik moet ik wel betalen. Een bedrag via de woningstichting die 1 of ander contract heeft .
    Ik betaal dan wel minder per kWh dan bij de energie maatschappij.
    Ik kan dus door deze constructie qua stroom nooit op 0 uit komen.
    Dit kan met eigen panelen wel.

Eenkadootje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. Nietverwacht

Nietverwacht Bekend lid

9 okt 2013
    769
    116
    43
    Tiel
    Wij hebben een nieuwbouwhuis, warmtepomp en zonnepanelen.

Wij hebben afgelopen jaar elke maand 25 euro voorschot betaald en kregen meer dan 800 terug.
    We hebben hem nu op 50 euro voorschot gezet.
    Wij willen niet meer terug naar een oudere woning. Wij vinden de warmtepomp enkel vervelend als we meerdere zieken in huis hebben en er dus veel gedoucht wordt.

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Waarom? Te kleine boiler?

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.026
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    #9 consider, 10 okt 2021
    Laatst bewerkt: 10 okt 2021
    Ik woon in de provincie Groningen en hier zijn al veel nieuwbouw huizen met een warmtepomp.
    Hoor er veel klachten over. In de winter wordt het niet altijd even goed warm. En in de zomer krijgen ze de warmte er niet uit.
    Ook schijnen er veel problemen te zijn met de warmtepompen.
    Persoonlijk zou ik nog geen huis willen die een warmtepomp heeft.

Eenkadootje en sannever vinden dit leuk.
  10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    De warmte niet kwijt kunnen in de zomer heeft er ook mee te maken dat nieuwbouw woningen te goed geïsoleerd zijn.

Hieronder een stuk van Radar over de warmtepomp. Wij hadden met ons huidige huis ook de optie, maar er niet voor gekozen. Ik wil zelf voor de winter nog een pelletkachel laten plaatsen.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/iedereen-aan-de-warmtepomp-een-op-de-vijf-is-ontevreden/

11. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Er zijn in Eindhoven ook appartementen die te goed geïsoleerd zijn
    Gloednieuwe woningen op Strijp-S blijken soms een sauna: in Haasje Over kan het binnen 34 graden zijn | Eindhoven | ed.nl
    Ik heb ook al sinds oplevering (2018) problemen met de warmtepomp,monteurs krijgen het niet goed afgesteld (al ruim 20 pogingen gedaan).In de zomer word het sowieso heet en word de vloer ook nog eens verwarmd door de warmtepomp,koeling heeft deze niet.Vloerverwarming is ook verkeerd aangelegd en in de winter is het hier niet warm te krijgen ook omdat het hier behoorlijk tocht.Ik wil hier echt weg,enige voordeel aan deze woning is de jaarlijkse afrekening van mijn energie.

12. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Bij mij achter worden ook woningen opgeleverd. 4 meter hoge ramen. 1 klein raampje wat open kan. (Was voorheen een gymzaal, nu 4 woningen) Dat lijkt me ook een probleem.

Maar de appartementen waar ik nu op had gereageerd, zijn de ramen meer van normale formaat en ze kunnen (volgens de bouwtekening) open. Dat vind ik de zomermaanden toch echt wel fijn. In de avond lekker laten afkoelen.

13. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.895
    5.845
    113
    Vrouw
    Mijn schoonbroer woont in een huurhuis met warmtepomp en zonnepanelen. Hij is er heel blij mee en betaald nauwelijks iets aan energiekosten

14. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb ook normale ramen die gewoon open kunnen maar de warmte krijg ik er niet uit in de zomer...op het heetst van de dag zit alles dicht, of de noordkant staat open zolang het buiten koeler is als buiten of ze staan de hele nacht open....helpt allemaal niet.Als het goed is moeten nieuwe woningen nu opgeleverd worden met screens en/of een warmtepomp die ook een koelende functie heeft zodat het binnen niet meer zo heet word.Dat heb ik niet in de woning en dat is te merken.Zonwerende gordijnen aan de binnenkant helpen niet voldoende.

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Je kan beter een speksteenkachel nemen. 2 uur opstoken en 24 uur warmteafgifte. Pelletkachel is niet heel voordelig. Pellets zijn nog best prijzig en gaan, weet ik uit ervaring, nou niet heel lang mee waardoor je wel veel pellets gebruikt.

suus1983 en Lovely83 vinden dit leuk.
  16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Bedankt voor de tip! Ga mij er eens in verdiepen.

Devilschase vindt dit leuk.
  17. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Hier sociale huurwoning, eengezinswoning in een rijtje met warmte pomp, vloerverwarming en 21 zonnepanelen. Heerlijk zo'n goed geïsoleerd huis!
    Afwachten nog wat ik uiteindelijk ga terug krijgen maar betaal nu 53 p mnd, verbruik minder dan de zonnepanelen opleveren. Dus ben benieuwd wat de jaarafrekening gaat doen.

18. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    En geen problemen qua warmte in zomer of last vh geluid?

19. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Het huis is goed geïsoleerd, daarom duurt het langer voordat de warmte in de zomer binnen komt. Maar eenmaal binnen dan raakt het huis de warmte ook moeilijk kwijt, dat is in een hete zomer wel een nadeel. Maar aan de andere kant, mijn vloerverwarming heeft tot nu toe nog maar 1 dag aan gestaan. Binnen is het nog steeds een aangename 21 graden .
    En nee, ik heb echt nooit last van het geluid van de warmtepomp of het ventilatie systeem. Het huis is juist veel stiller dan mijn vorige gehorige, slecht geïsoleerde flat.

20. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Wij een hoekhuis met 12 zonnenpanelen en warmtepomp,kosten energie waren voor dit jaar 60 euro.
    We zijn de hele dag thuis dus niet zuinig met de energie.
    Vorig jaar kregen we geld terug nu moesten we dus omgerekend 5 euro per maand betalen.
    Het huis is heerlijk warm in de winter en koud in de zomer.
    Heel blij met de warmtepomp.

Deel Deze Pagina