Kraamverzorgster: werken en leren tegelijk

Discussie in 'De lounge' gestart door Mama81, 4 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Beste dames,

Ik ben al enige tijd aan het het verzinnen wat ik met mijn werk aanmoet, zit nu niet echt op mijn plekje, dit heeft verschillende oorzaken waar ik jullie niet mee zal vermoeien.
    Nu lijkt het mij wel wat om de opleiding tot kraamverzorgster te gaan volgen, dit kan je in een traject doen van werken en leren tegelijk. Ik heb totaal nog geen idee hoe zoiets in zijn werk gaat en of het te combineren valt met het moederschap en zou dus graag ervaringen horen van de kraamverzorgsters onder ons die het ook op deze manier hebben gedaan.
    Voordelen, nadelen, ik hoor ze allemaal graag!
    Bedankt alvast voor de moeite om te reageren.

2. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    ik lees mee

3. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

14 jan 2010
    1.810
    1
    38
    Ik ook. Ik ben gastouder en volg nu een thuisstudie SPW. Wil binnenkort ook iets anders gaan doen. Kraamverzorgster leek mij altijd al leuk.

4. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Ik wil dat ook gaan doen,ik heb eind 2008 gesoll.voor de verkorte opleiding.
    Maar mij werd aangeraden eerst ervaring op te doen als Helpende(diploma dus)

5. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Heb net gebeld met de organisatie in mijn regio en die heeft dus aangegeven dat ze niemand meer nodig hebben, dat ze voldoende gediplomeerde mensen hebben en dus een stop. Hè bah, had mijn zinnen er al een klein beetje op gezet en nu dus een beetje teleurgesteld haha.
    Het feit dat je kan werken en leren tegelijk spreekt mij gewoon enorm aan. Andere dames tips?

6. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik wil het ook gaan doen in september van dit jaar dus ik lees ook mee.

7. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

8. Tese

Tese Niet meer actief

Hoe ga je dat met opvang doen dan als je eenmaal je diploma hebt? Want het is geen 9 tot 5 baantje, en ook geen maandag tot vrijdag baantje. Dus je moet wel een hele flexibele oppas hebben. Ook als je kleine straks naar school gaat.

Niet om je te ontmoedigen hoor, maar ben nieuwsgierig, misschien steek ik er wat van op ;)

9. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb toen ook eens geïnformeerd naar de opleiding werken/leren bij ons in de buurt. Ook gesolliciteerd ervoor. Ik werd toen teruggebeld dat ze me wel wilden hebben, maar dat ik een kleintje heb en het daarom ook lastig te combineren valt. Je moet inderdaad een hele flexibele oppas hebben. Ook 1 waar je zo terecht kan, want je kan elk moment weggeroepen worden voor een bevalling zodra je klaar bent bij een gezin, dus ook 's nachts. En dat tijdens je opleiding al! Ik heb toen rondgevraagd en geïnformeerd en merkte al gauw dat dit met mijn dochter gewoon bijna niet te doen is. Mijn vriend werkt, m'n ouders wonen niet in de stad en anderen werken ook. Daarom is het me toen afgeraden door het kraambureau. Ik hoop voor jou dat het gaat lukken!

10. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

ik had een kraamverzorgster en haar dochtertje was evenoud als mijn dochter en zij had savonds en snachts haar man natuurlijk en als ze halverwege de nacht werd wegeroepen ging haar dochter naar haar moeder of s.m

11. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik ben van mening dat het goed te doen moet zijn...
    Met name met een gastouder.
    Deze zijn iig een stuk flexibeler dan een kdv.

12. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Toen ik Kraamzorg had(1997)had ik een Kraamhulp die een dochter heeft van toen 5.
    Zij werkte bij mij tussen 10:00 en 15:00 dus prima te doen dan.
    Zelf ben ik inmiddels niet meer afhankelijk van opvang aangezien mijn kinderen al 12 en 13 zijn :D
    Achteraf heb ik dan ook wel spijt dat ik de LKC(nu SPW)niet heb afgemaakt destijds,dan had ik misschien makkelijker kunnen doorstromen naar de Kraam of verzorgende IG.
    Maarja wat niet is kan nog komen;)

13. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    En ik heb begrepen dat je met roosters van 3 maanden werkt en dus precies weet wanneer je oproepbaar bent. Dit kun je dus met een gastouder of opa/oma overleggen zodat deze op de hoogte zijn van de mogelijkheid dat ze in moeten springen.

14. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    ik ben een kraamverzorgster!!hahaha en heb dus de opleiding van 3 jaar in 1 jaar gedaan t is pittig maar wel erg leuk maar eerlijk is eerlijk best moeilijk te combineren met kinderen ik moet ook nog gaan kijken hoe ik t straks voor mekaar ga krijgen als jullie meer willen weten pb me dan even

15. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Dat het pittig zal worden, daar ben ik van overtuigd, de wens voor een tweede kindje zal daardoor ook even naar voren geschoven worden, maar dat zal dan een weloverwogen keuze zijn. Wat betreft mijn zoontje en het vinden van oppas: ik denk inderdaad dat je wel een soort van rooster zult hebben en dus wel een beetje weet waar je aan toe bent. Mijn man werkt zelf onregelmatig en is daardoor meer thuis dan iemand die een kantoorbaan heeft van 9-17. Daarnaast gaat mijn zoon nu 2 dagen in de week naar het kdv, heb ik een schoonmoeder die in de straat woont en mijn eigen moeder die regelmatig een aantal dagen hier in huis verblijft om op te passen als mijn man en ik tegelijk moeten werken. ik denk dus dat daar wel een mouw aan valt vast te knopen.
    Wat ik echter niet weet is hoe het opleidingstraject eruit ziet en hoeveel uur je dan aan het werk bent en op school zit. ik heb nog een paar andere organisaties gezien, die ga ik donderdag even bellen. Morgen moet ik de hele dag werken en denk niet dat mijn werkgever blij is als ik in de baas zijn tijd ga informeren naar een andere baan haha.
    Angiebaby,kun je er wat meer over vertellen of wil je dat alleen in een pb doen?

16. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    ff weer een update: heb vanochtend een andere organisatie aan de telefoon gehad en die beginnen in het voorjaar weer met een werken-leren traject. Deze opleiding duurt 9 maanden (3 jr in 9 mnd gepropt pfff) en is dan ook icm je werk fulltime. Zit nu heel erg in dubio wat nou wijsheid is, kan ik 9 maanden fulltime bezig zijn met een opleiding waar ik later de vruchten weer van pluk? Kan ik het opbrengen om 9 maanden te leren, te werken, voor een gezin te zorgen en zo. Lastig, ik weet het niet. Vind het doodeng. Aan de andere kant denk ik, wat is nou 9 maanden, straks is mijn zoon ouder en gaat ie naar school, je kan nu parttime werken, maar als mijn zoon straks op school zit dan wil ik wel meer werken en dat kan dan ook. Heb nog een andere sollicitatie lopen op dit moment, heel wat anders, als receptioniste, maar weet niet hoe dat gaat lopen en ik moet ook vooruit denken, op de langere termijn. Waar kom ik het verste en waar bereik je het meeste mee??

17. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik ben kraamverzorgster, en ik ben wel van mening dat het moeilijk te combineren is met kinderen, maar zeker niet onmogelijk. Je moet zorgen dat je een flexibele oppas hebt.
    Ik werk zelf flexibel en dus weet ik nooit wanneer ik aan het werk ben. Als wij straks hopelijk een kleintje hebben ga ik op rooster werken, wij hebben dan ook gelukkig een flexibele gastouders dit is namelijk een goede vriendin van ons.
    Dit rooster is bij ons voor het hele jaar, en je kan zelf kiezen hoe je deze invult, er zijn heeeeel veel mogelijkheden bij onze organisatie. Ik ga straks in een rooster van 8 om 7 werken, en op donderdag de startdag, dan 8 dagen werken, en daarna 7 dagen vrij. Ik ga dus 2 gezinnen per maand werken. Een rooster is trouwens geen garantie dat je ook daadwerkelijk op je startdag aan het werk bent. Het wil ook wel voorkomen dat je pas 2 dagen daarna aan het werk gaat. Of dat je eind van de middag opgeroepen terwijl je bijvoorbeeld net staat te koken. (hoe vaak ik het gas al niet heb uitgezet.....)

Ik heb trouwens de verzorgende opleiding van 3 jaar gedaan, dus niet de verkorte opleiding.

Owh ja en kraamzorg moet je wel ECHT leuk vinden om te doen, aangezien je 2 huishoudens gaat runnen. Je altijd klaar moet staan, en je moet er echt van houden om voor mensen te zorgen.
    Wees flexibel en je komt een stuk sneller aan het werk.

Succes! en als je nog vragen hebt, mag je deze gerust stellen.

18. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    hoi allemaal

hier nog een kraamverzorgster!!!
    ik heb toen mijn zoontje 6 maanden oud was de verkorte opleiding gedaan en moet zeggen vind het ontzettend leuk werk
    al valt het me soms ontzettend zwaar je bent immers 8 dagen aan het werk en het is ontzettend onregelmatig!!!
    het belangrijkste wat je nodig hebt is een heel flexibele oppas daar ben ik dus gelukkig me gezegend
    roosterwerken daar doen niet eens alle organisaties aan, bij ons is het ooit wel geweest maar de nieuwe mensen mogen dat absoluut niet meer

mochten jullie nog vragen hebben dan pb maar
    ik werk trouwens in limburg

19. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Hoe hebben jullie de opleiding gedaan?
    In de BBL of BOL variant. En hoe is dat bevallen?

20. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    @mams ik heb de opleiding in de bbl vorm gedaan aangezien ik er een vaste baan voor opgegeven heb moest er natuurlijk wel inkomen zijn
    de eerste 3 maanden ben ik alleen naar school geweest en daarna de praktijk in het laatste stukje viel me beetje zwaarder omdat je volop aan het werk bent en toch ook je eindproject zo goed mogelijk wil maken maar dat is me toch heel goed gelukt
    (en in tussentijd lag mijn zoontje ook nog in het zh dus alles is haalbaar als je maar wil)

Deel Deze Pagina