Huurverhoging :(

Discussie in 'De lounge' gestart door SuzykeQ, 18 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Volgens mij gingen ook veel woningbouwen de huur voor iedereen met 4% verhogen omdat ze de inkomsten gegevens niet hebben gekregen van de belasting.
    Ze kunnen dus de plannen niet doorvoeren van die 6,5% voor scheefwooners

2. Sila24

Sila24 Niet meer actief

wij betalen 520 voor een 1gezinswonig met tuin, 22 aprilkrijgen wij d huurverhogigsbrief

3. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Hier ook vrije sector, en de afgelopen jaar elk jaar rond 30 euro huurverhoging gehad. Auwtsj.

4. Sila24

Sila24 Niet meer actief

huh wat apart onze buren gaanverhuizen zag ik op de site en hun huis is 50 euro goedkoper dan die van ons, hoe kan dat?

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Stap eens bij een makelaar binnen en ga eens praten. Wat je zelf op funda kunt vinden, is vaak maar een beperkt deel van wat er werkelijk voor jullie aan huizen beschikbaar is, omdat je zelf binnen bepaalde kaders zoekt, en de makelaar zal daarbuiten met enkel jullie budget denken.
    Hebben wij een tijdje terug ook gedaan, toen bleek er veel meer mogelijk dan wij gedacht hadden, (uiteindelijk besloten om niet te verhuizen, maar goed... het had gekund, terwijl wij dachten dat het absoluut onmogelijk was op dit moment).

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    We hebben emigratieplannen maar dat kan nog wel een paar jaar duren dus waren ook op zoek naar een eengezinswoning. Wonen nu in een appartement van 80m2. Lager dan 1000 euro kale huur is er niks te vinden, en dan heb je nog een huis net oude keuken en alles en niet eens veel groter. Dus vanaf 1200 moeten we wel kijken. Vind het echt te gek.

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    geen idee hoeveel de huur omhoog gaat hier. hou mn hart al vast want wij komen nog maar net rond. hier 1 inkomen, ik kan zelf niet werken vanwege rugproblemen. ik doe wel oppaswerk, maarja dat ligt nu ook beetje op zn gat helaas. zijn veel gezinnen die gaan bezuinigen maar oppas kindjes kan ik maar niet vinden op een of andere manier.

hoe weet je hoeveel je huur omhoog gaat?? of moet je gewoon op brief wachten van woningbouw?

8. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    wij gaan ook maximaal extra betalen ,want ze kijken naar loon van 2 jaar gelden, en dat is er nu niet meer (nu met een loon minder). We moeten dus bezwaarschrift schrijven, dat het niet de inkomsten zijn momenteel.... Heb hem nog niet binnen, maar ik weet zeker dat het getouwtrek wordt om het geregeld te krijgen.

9. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar wat ik zo raar vindt, wij mochten voor dit huis dus tussen de 40.000 en 55.000 per jaar verdienen, dan zou het niet aangepast worden. samen zitten wij net onder die 50.000. Dan woon ik niet scheef, want ik verdien niet teveel. Met die sociale huur moet je tot 33.000 nog wat verdienen, zit je daarboven en huur je al langer, DAN ging je meer betalen.

Wij hebben 'op safe' gereageerd op deze woning en nu gaan we toch zoveel meer betalen. Ik ga morgen maar eens proberen te bellen. Maar bezwaar moet rechtstreeks naar het kantongerecht. We gingen dus al voor ons doen 'duur' wonen, aangezien ML een aardig bruto salaris heeft maar we er in netto termen minder aan overhouden (hoge belastingschijf) en we sins 2 jaar terug ook al 400 minder hebben wegens allerlei bezuinigingen. Dus al 500 maandelijks minder te besteden en jaarlijks 1200 bij betalen aan huur extra. Verschil van ruim 7000 euro. Ik vind dat geen peuleschil meer.

Ik ga maar even contact opnemen, uitleg vragen over die inkomensgrens etc. Ohja, 2 jaar geleden zaten we er ook niet overheen, toen konden we immers dit huren en werkte ik zelfs minder Dus...

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Volgens mij is dat er nog niet door bij de eerste kamer hoor huur afgestemd op het inkomen.
    Er is een aantal procent per jaar dat de huur mag stijgen en dit lijkt mij geen 53 euro?!

11. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Het valt mij op dat veel mensen hier sociale woningbouw en vrije sector door elkaar halen.

In de vrije sector is er geen maximum, en kan je nergens terecht met een eventuele klacht over een bizarre huurverhoging.

12. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Tja, dat is dus niet altijd zo. Wij wonen midden in het land, dus ook duuur. Voor een klein huisje (2 slpkamers) betalen we nu ook 800, kan in principe elk jaar verhoogd worden. We kunnen het wel betalen, maar met ons inkomen krijgen we geen hypotheek omdat alleen mijn mans inkomen mee wordt gerekend. Helaas helaas... had graag een hypotheek gewild omdat dat inderdaad goedkoper is voor meer ruimte!

Met ons inkomen komen we nog wel in aanmerking voor een sociale huurwoning, maar aangezien de wachttijden beláchelijk lang zijn (zeg 12 jaar voor een huis), heb je dus geen andere keus dan particulier te gaan huren :(

13. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik werk bij een woningbouwvereniging in het oosten van het land en wij hebben wel de gegevens van de belastingdienst gekregen voor de inkomensafhankelijke huurverhoging. Bij ons gaat het als volgt:
    inkomen onder de 34.000 euro dan krijg je 4% huurverhoging (dat is de inflatie + 1,5%)
    inkomen tussen de 34.000 en 44.000 dan krijg je 6% huurverhoging
    inkomen boven de 44.000 dan krijg je 6,5% huurverhoging.
    Bij sociale huurwoningen gaan we niet over de maximale huurtoeslaggrens heen omdat het voor huurders wel mogelijk moet zijn om huurtoeslag te houden en aan te vragen.

Bij huurwoningen in de vrije sector weet ik het niet maar dan gelden volgens mij geen wettelijke regels en mag er gewoon verhoogd met wat zij nodig achten. Bij ons gaat de vrij sector ook 6,5% omhoog.

14. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar Nathaly, is dat jaarlijks? dus de komende 10 jaar ook, of ligt dat weer aan het kabinet etc. en zou het bij pech dus nog hoger kunnen uitvallen?

15. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Wat ik even niet begrijp, heb me er ook niet echt in verdiept is kijken ze naar je bruto of netto inkomen? En over welk jaar dan, ik heb namelijk niets in hoeve te voelen bij de woningstichting.

16. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hmm ik huur een sociale huurwoning, 13 euro onder de maximale huurgrens voor huurtoeslag. Die ik overigens niet krijg. Jij geeft aan dat jullie vereniging niet over die grens de sociale huurgrens heen zal gaan, maar is dit een eigen regel of doet iedere vereniging dit? Overigens vind ik 6,5% huuursverhoging belachelijk veel voor de niet sociale huurwoningen.

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Kopen een optie misschien. Nu zijn de huizen goedkoop en de rente erg laag. Starters worden aangemoedigd en met een vast contract kom je al heel ver. Wij betalen 800 pm maar krijgen ruim
    200 om terug. 10 jaar vast en daarna is het even spannend wat de rente doet etc. Je hebt dan 10 jaar zekerheid

18. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Nataly, kun jij natuurlijk weinig aan doen, maar nogal apart dat de vrije sector dan ook 6,5% !!! omhoog gaat bij jouw woningbouwvereniging. Het hele idee van de hele inkomensafhankelijke huurverhogingsregeling is juist mensen die geen recht zouden hebben te ´motiveren´ voor een vrije sector huurwoning of koopwoning. Als die vrije sector dan net zoveel omhoog gaat, worden mensen dus bijna gedwongen om te kopen. Veel mensen kunnen (of willen) dit niet ... mensen die boven een bepaalde leeftijd zijn of al met pensioen zullen niet kunnen kopen. Mensen met een registratie BKR, freelancers en het lijstje gaat door. Nogmaals, jij kunt hier niets mee, het is natuurlijk een reactie van de woningbouw op de heffing/belasting die vanuit de politiek wordt opgelegd aan de woningbouw, maar het gaat wel echt problemen opleveren voor een hoop mensen. Komt vanuit Den Haag zo ondoordacht over ...

Ik heb ook moeite met sommige van de verhogingen binnen de sociale
    woningbouwgrens. Maarja, we gaan het zien. Zover ik weet willen ze dit systeem van verhoging maar 2 jaar doorvoeren. Zien wat er daarna gebeurt!

Lovewinny, bij huren van boven de 700/800 Euro zou ik zeker ook gaan overwegen om te kopen. Probleem nu is dat juist zoveel mensen geen vast contract meer krijgen/hebben of onzeker vooruitzicht hebben qua werk.

19. Brechtje

Brechtje Actief lid

22 sep 2008
    493
    0
    0
    Wij hebben een huis gekocht omdat de huur te duur werd. Betalen niet veel meer en zitten nu in een twee onder 1 kap

Ik vind 229000 niet gek hoor... daar heb je hier een mooie hoekwoning voor. Soms zefs twee onder een kap.

20. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Twee onder één kap? In de randstad???

In Oost-Groningen bedoel je? Of een opknapper op gifgrond?

Deel Deze Pagina