Oké ben ik de enige die een probleem heeft met de term "scheefhuurder"? Zal even mijn/onze situatie uitleggen. bijna 3 jaar geleden zijn mijn vriend en ik gaan samenwonen in de huurwoning waar wij nu nog wonen. Dit hebben we op de inschrijving van vriendlief gedaan omdat het op de korte termijn dat wij een mooi huis zagen eigenlijk geen tijd meer was om mij erbij te zetten. We hebben onze situatie wel voorgelegd aan de woningbouw, maar aangezien mijn vriend zijn inkomen toereikend was voor het huis was de rest eigenlijk niet belangrijk. We hebben mij later ingeschreven als inwonend omdat medehuurder niet kon binnen 2 jaar na inschrijving. Afijn samen zitten mijn vriend en ik net onder of over de 33.000 grens conclusie volgens de wet zijn wij "scheefhuurders". Terwijl wij ons huis geheel volgens de regels toegewezen hebben gekregen. Beetje vaag. Voor ons zou ons huis (of een ander huis hier in het dorp) kopen geen optie zijn. bij ons huis hebben we dat uitgerekend en komen we op ongeveer het dubbele per maand aan hypotheek. dus nog geen verzekeringen, onderhoud, of woz-meegerekend. Wij zitten dus echt in de groep die tussen wal en schip valt. want eventueel verhuizen naar een andere huurwoning kan niet zonder dat we ineens rond de 680 euro per maand zouden gaan betalen. dat is zo'n 150 euro per maand meer dan nu, wat we eigenlijk redelijkerwijs niet kunnen missen. kortom wij zitten vast waar we nu zitten. Op zich geen ramp, maar fijn is het niet.
Dat is niet de standaard verhoging, maar dat is door het inkomen. Als je meer verdient dan 43000, dan gaat de huur omhoog met 6.5%. Volgens mij is het standaard 4%. Ik heb nog geen bericht gehad, maar dat is ook wat ik omhoog zal gaan en dan nog eens een extra verhoging van 12.50 per maand, maar dat is iets waar we dan zelf voor kiezen.
Ja, en dat zie je in die prijzen terug. Vaak staan die huizen wat beter betaalbaar is in zo'n wijk waar ik echt niet wil wonen. En zijn die huizen uitgewoond. Maja ieder zijn ding
MamaG, In de vrije sector kan wel los van inkomen standaard 6,5 % verhoogd worden. Ik vind/zie zelf dat voor minder dan 200.000 momenteel wel eengezinswoningen te koop zijn. Ik woon in Leiden en dit is nu niet per se een goedkope gemeente om in te kopen. Dus ik zou denken dat dit op de meeste plekken dan ook wel moet lukken. Wij denken er zelf over om ergens de komende jaren ons huurhuis te kopen. We hebben nu nog mazzel en betalen zo na verhoging 615 voor een eengezinswoning met tuin dichtbij binnenstad. Het gaat mij meer om de mensen die helemaal niet kunnen kopen vanwege geen vast contract, ZZP-er, te oud voor hypotheek, BKR registratie etc. Waar moeten die mensen heen? Goedkope huurwoningen zijn er bijna niet meer te vinden en gaan die mensen verhuizen naar zo´n woning is die woning een paar jaar later ook alweer erg veel gestegen en staan ze weer voor hetzelfde probleem. Er was een onderzoek gedaan waaruit bleek dat maar 10% van de ´scheefhuurders´ door kon stromen naar koop. Maar zelfs inkomens onder de 33.000 gaan 4% verhoging betalen ... die kunnen al helemaal niet kopen.
Ik huur niet maar ik vind het eerlijk gezegd wel het eerlijkst hoe het nu gaat. Nu gaan mensen die een topsalaris hebben kopen of aar een duurdere huurwoning en komt hun eigen goedkopere huurwoning vrij voor anderen die anders niet aan de beurt komen. Daarnaast ook bij een koopwoning worden de kosten steeds hoger zoals de ozb. Overigens is het natuurlijk wel vervelend als een huurverhoging echt niet meer te betalen is....maar ik ga er vanuit dat het systeem dit goed bekijkt?
Denk je serieus dat de overheid verdiend op sociale huurwoningen? Ik denk dat ze eerder moeten toeleggen ( vrije sector uitgesloten) daarnaast krijgen mensen vaak ook nog huursubsidie....
Ladys, ik woon niet in een goedkope woning (boven de sociale huurgrens, dus dure huurwoning) en ik verdien geen! topsalaris, aangezien ML enorm gekort is de afgelopen 2 jaar. 400 euro netto, en zijn bruto slalris is hoog, maar hij staat veel belasting af (hoge belastingschijf). Voor mij is er dus niets eerlijks meer aan, we betalen al de hoofdprijs en houden maandelijks echt niet veel over, en nu weer meer dus! oke, als je voor 300 euro huurt sociaal en je verdiend 50.000 euro, okee, dan zou ik heus zonder mokken meer betalen. Maar wij betaalden al ruim 800 en gaan nu bijna 900 betalen, vind ik toch echt andere koek En als je zwager dan ook nog eens belat dat zijn r*t flatje van 2.5 ton (veel te hoge hypotheek) hoogstwaarschijnlijk wordt verkocht gedwongen, de schuld mee wordt genomen bij de rest van zijn schuld, dat dus over de 2 ton zal gaan bedragen, hij volgens de sanering een huis met tuin krijgt aangeboden, een van de buurvrouwen thuis kan zitten en wel overal dingen kan doen, in de tuin kan werken, en meer, maar wegens privacy schrijf ik dat hier liever niet, maar geen betaald werk kan doen, tja, dan is dit gewoon erg zuur, en ja, principieel vreselijk oneerlijk. Ik weet het, de wereld is niet eerlijk verdeeld blabla zoals mijn schoonmoeder zegt (die vierkant achter zwager staat) maar zeg nu eens zelf; wat is hier nog eerlijk aan?
Maar wat zijn goedkopere huur woningen? Hier bij de woningstichting zijn de een gezins duurder als de huizen die hier in de vrijesector verhuurd worden. Maar de inkomens eis van de vrije sector woningen is 5 keer de maand huur. Daar voldoen veel mensen niet aan. Wij betalen voor een grote een gezinswoning 140m2 4 ruime slaapkamers badkamer met ligbad tuin van 84m2 670 euro de inkomenseis is minimaal 3350 euro je niet bankgarantie kunnen overleggen en een vaste aanstelling hebben. Deze huizen staan als leeg.staan maanden leeg omdat veel.mensen worden afgewezen
Nee dit is inderdaad geen kleine verhoging. Ik doelde ook inderdaad meer op een huurwoning van 300 en die 50.000 verdienen...
Maar dat vind ik ook klote hoor Suzy, we wonen nu met z'n 5en op een appartementje van 80m2 . Huren zal vrije sector worden maar dat is hier vanaf 1200 euro pm voor een 1 gezinswoning die niet eens top is en dat is voor ons te gortig. En dan heb ik allerlei vriendinnen waarvan de man niet eens werkt en heerlijk voor 400 euro in een flink 1 gezinswoning zitten van de woningbouw. En nee, we gaan niet kopen.
Als ik hier bij de stichting kijk zijn de huizen allemaal duurder als waar wij in zitten. De huurtoeslaggrens is 681 euro in 2013.
Topsalaris; gezinnen met een inkomen tussen de 33.000 en 43.000 gaan 4,5% per jaar omhoog. En die onder de 33.000 4%. Vind ik niet echt topsalarissen. En als die mensen boven de 43.000 de keuze maken voor een duurdere, vrije sector woning, wat TS heeft gedaan, gaan ze alsnog meerdere procenten per jaar omhoog. Ik heb hier verhogingen van 6.5 % tot 8 % gehoord. De gemeentelijke belastingen zijn ook verhoogd voor mensen die in een huurwoning zitten, dus die kosten gaan net zo goed omhoog voor huurders. En ja, boven de 43.000 Euro zou ik zeker gaan kopen, dit overwegen wij ook om te doen binnen de komende 2 tot 3 jaar, wij kunnen dit, want vast contract, maar niet iedereen kan dit. Die freelancer, oudere en gepensioneerde, persoon in loondienst zonder vast contract en geregistreerde bij de BKR kan dit niet. Deze krijgen wel jaar op jaar verhogingen voor hun kiezen, zonder compensatie van huurtoeslag, want inkomen te hoog. Kunnen ook niet verhuizen naar lagere huurwoning, want inkomen te hoog. Mensen zitten helemaal vast. Kunnen niet kopen en uiteindelijk huur niet meer betalen. Dus nee, systeem bekijkt dit niet goed. MamaG, woningbouwcorporaties bieden vaak sociale woningbouwwoningen, maar ook vrije sector (boven 670 ofzo) aan. De TS heeft vrije sector woning aangeboden door woningbouwvereniging. Het idee was juist dat scheefwoners geen recht hebben op de gesubsidieerde woningen onder de 670 ofzo per maand. Maar de vrije sector gaat ook bij de woningbouw blijkbaar net zoveel omhoog ... dus dan heb je alsnog een probleem zoals TS.
mijn huur is met 4% gestegen! dat is een goeie 20 Eur! dat had die regering toch besloten? met hun eeuwige bezuinigen ? vind je het gek dat er scheefwoners zijn? sorry, maar ik niet..
Sorry vergeten te quoten Twee onder één kap? In de randstad??? In Oost-Groningen bedoel je? Of een opknapper op gifgrond?
Wij zitten hier met een zelfde probleem. Huur is vergeleken met 2 jaar geleden toen we hier kwamen wonen met al bijna 100 euro gestegen. Standaard huurverhogingen en afschaffen van de huur op maat regel. Wij zijn aan het rondkijken voor een ander huis, want we hebben hier maar 1 slaapkamer wat nu nog gaat maar straks niet meer. Vrije sector woningen staan er hier genoeg leeg, maar moet je minimaal 3500 euro per maand verdienen, voor een huur van 951 euro. Dan heb je een normale eengezinswoning. Sociale huur komt er bijna niks vrij, of het is gewoon simpelweg te duur voor ons, of het is een 55+ woning (die zijn er zoveel..) Ook wij zitten hier dus "vast' en zijn verder gaan kijken. Wij hebben de mazzel dat onze kerk ook nog vastgoed beheerd, dus daar hebben we al extra kans, maar we zijn nu ook bezig met eventueel huurkopen. Dan huur je het huis eerst en koop je het later. Dure vorm van lenen/hypotheek, maar wat moet je anders?