Dag dames, Ik zit met een brandende vraag. Begin 2024 verwachten wij ons eerste kindje. Hij of zij wordt geboren in Nederland, waarna wij vervolgens met de kleine naar Zuid-Spanje vertrekken. We willen minimaal 4/6 weken de tijd nemen voor het herstel en vervolgens is de bedoeling dat we met baby en al gaan rijden. De rit bedraagt in totaal 22 uur. Nu heb ik gelezen dat een Newborn maximaal 2 uur per dag! in een kinderzitje mag zitten/liggen. We hebben een hele fijne van Cybex op het oog en ik heb ook een boxkleed in gedachten voor de nodige tummy time na iedere 2 uur. Maar ik vraag me af hoe we dit het beste kunnen doen. Want 22 uur wordt toch gauw 8 uur per dag en dat zou 6 uur per dag te lang zijn. Wat raden jullie aan? Zijn er hier dames die vaker met een kleine een lange autorit gedaan hebben, bijvoorbeeld op vakantie? Ik hoor graag van jullie
Ach, ik zou me hier niet zo druk om maken hoor. Je gaat niet weken lang dagelijks uren rijden. Even die reis en dan klaar. Dan mag je er echt wel even overheen gaan.
Toen onze oudste 2 weken was moest hij 5u in de auto. Volgens de vk was dat niet zo'n ramp bij eenmalig iets. Inderdaad bij pauzes laten liggen om te spartelen etc en na aankomst echt rust nemen. Maar onze 4e heeft, zonder reizen, ook heeeeel veel in de maxicosi gezeten ivm reflux. In de maxicosi sliep hij met geluk wel een halfuur Dus tja, ik zou het gewoon doen en de (2l dag(en) ervoor en er na proberen maxicosivrij te houden
https://www.consumentenbond.nl/autostoeltje/autostoeltje-of-reiswieg Evt kan je ook een reiswieg kopen waarmee je de baby liggend kan vervoeren
Niet te druk over maken, die twee uur richtlijn is er om te voorkomen dat hele kleine babies altijd de hele dag in een maxi cosi liggen. Eén of twee reisdagen achter elkaar wat langer loopt je kind niets van op!
Zo ver en zo lang niet zo klein, maar ik denk dat het icm een reis minder erg is dan kinderen die zowat de hele dag in de maxi cosi zitten omdat ouders het gebruiken als autostoel kinderwagen én als wipstoel (zonder medische redenen dus echt voor het gemak van de ouders). En als je de kleine tijdens pauzes èn overnachtingen lekker laat bewegen/ plat liggen en daar ook het kindje laat liggen geloof ik nooit dat het slecht is.
Ik zou me vooral afvragen of je er zelf na vier weken al aan toe bent… Ik zou minstens zes weken voor het herstel rekenen en liever nog wat langer. En de reis opbreken in kleine stukjes en voldoende rust ed, dan moet het volgens mij wel gaan, zolang je niet iedere maand tig keer die afstand/tijd heen en weer rijdt.
Het gaat hier in deze dus wel om 3 reisdagen van 8 uur rijden per dag... Dus niet 1 of 2 dagen. Wellicht moeten we dan een dag tussen stop inlassen, om even op locatie bij te komen.
Oh joh, reflux wat vervelend zeg! Jaa wellicht beter 2 dagen rijden, 1 dag rust en dan weer 1 dag rijden en dan thuis is Spanje extra veel bijkomen met z'n drieën.
Ja heel eerlijk, ik heb echt geen idee hoe ik het zal ervaren... Het liefste wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer naar huis, althans dat gevoel heb ik nu. We hebben een huis in NL waar ik zal baren en kramen, maar Spanje voelt als thuis en het weer doet ons zo ontzettend goed. In NL was ik altijd ziekjes en zwak en hier voel ik me weer echt mens. Denk dat ik na drie maanden in het koude kikkerlandje er echt naar smacht om zo snel mogelijk weer terug te zijn. Mijn man zal natuurlijk rijden. De poezen gaan ook mee dus we kunnen er niet een week over doen, dat is wat onhandig, maar mogelijk in 3 dagen van 8 uur en dan 1 dag volledige rust ertussen.
Dan zou ik de overnachtingen voor tijdens de reis zo laat mogelijk regelen. Voordeel met een eigen huis is dan dat je eerst af kunt wachten hoe je herstel verloopt voordat je beslist hoe lang je in Nederland blijft en wanneer je toe bent aan zo’n lange reis.
Doe wat voor jou goed voelt tegen die tijd! De 1 hersteld veel sneller dan de ander. Zou er wel naast gaan zitten ipv baby achterin en jullie beide voorin. Dan zie je altijd hoe het met je baby is. Als je de maxi cosi voorin zet moet je even kijken of de airbag voorin uit moet.
Is het geen optie dat jij gaat vliegen met de baby en je man met de auto gaat? Lijkt me in heel veel opzichten veel fijner.
Ik zou ook voor vliegen gaan. Het lijkt mij voor jou niet goed om weinig te kunnen bewegen. Als je last krijgt van het bekken kan je daar best een lange tijd zoet mee zijn.
Wij hadden meerdere kinderen die in de maxi-cosi juist heel veel last kregen van melk wat omhoog kwam. Ik weet niet meer precies hoe lang maar in ieder geval wel een paar maanden. Dit was Soms zelfs gevaarlijk omdat ze er bijna in bleven. Ik zou zelf absoluut nooit een lange reis met een jonge baby maken en zou dan ook zeker kiezen voor vliegen
Persoonlijk zou ik dat niet doen, 3 dagen reizen is echt heel erg veel. Zeker als je elke keer moet stoppen en lange pauzes moet houden heb je hele lange dagen. Toen onze zoon baby was konden we echt niet al reizen. We hadden ook niet meteen de beste start. Vroeggeboorte, kanarie geel, met een sonde naar huis. Daarna 1 week rustig en kregen hij verborgen reflux. Lastig te bepalen of je kindje dat dan aan kan. Edit ik zou dan nog eerder kiezen voor vliegen
Dit. Ik zou met je baby gaan vliegen en dan kan je man met de auto. Lijkt me toch echt een stuk comfortabeler. Ik zou niet met zo’n jonge baby zo’n afstand willen rijden. Als je er wel voor kiest zou ik kiezen voor een reiswieg en niet in een maxi cosi.