Helemaal dit. Ik geef toe dat hebben wij ook gedaan, en ik betaal nu minder dan ik 6 jaar geleden in mn huurhuis betaalde. Ga met je hypotheekverstrekker in gesprek. Ik weet niet waar je bij zit maar wij zitten bij Aegon en die hebben me fantastisch geholpen.
Welke opleiding ga jij doen waardoor je ineens veel gaat verdienen...? Die opleiding wil ik ook wel doen... Meestal kost een opleiding geld voor zover ik weet...
Ze zegt toch dat ze een bbl opleiding gaat doen, werken - leren dus, en dan een salaris ontvangt, terwijl ze nu geen inkomen heeft alleen een beetje ww dat bijna stopt... Ontopic: nee, je kunt niet je huis uitgezet worden als je boven de grens komt, alleen is je jaarlijkse huurverhoging hoger dan wanneer je onder de grens zit, ivm scheefwonen. Maar ik denk ook dat je huren te rooskleurig in ziet, wat de meiden hierboven zeggen, reken het heel goed na en kijk goed naar de mogelijkheden om toch in je koophuis te blijven wonen!
Verhuiskosten hoeven niet altijd zoveel te zijn. Wij hebben een groot deel van de vloer van ons oude huis zo kunnen meenemen naar dit huis en bepaalde dingen gewoon (onbetaald) kunnen overnemen, zoals de bekleding op de trap. Alleen beneden hoeven te verven (behang was er nog) en boven hoefde dit niet eens. En dan de spullen over en weer brengen, met geluk ken je iemand met een busje/aanhangwagen die je mag lenen of je een dagje wil helpen. Maargoed dan moet je net geluk hebben, sommige mensen moeten ook in een huurhuis ontzettend veel doen. In nettere wijken is de kans dat je niet veel hoeft te doen groter.
Het eerste waar ik aan denk is, waar wonen jullie in hemelsnaam waar je denkt binnen 4 maanden een woning te krijgen? Haha
Het is al paar gezegd maar ik zal ook nog eens posten: haar overlijdingsrisico is wrs zo hoog omdat daar ook het spaardeel inzit! Is wrs spaarhypotheek en dan werkt dat zo. Dat hebben wij ook en betalen 135 per maand. Dus daar kan to niet op bezuinigen. Oversluiten kan wellicht wel.
Ik sluit me helemaal aan bij de rest! Ik zou je bezit echt niet weg doen. Ga met de bank praten. Ga post bezorgen... Huren is echt niet alles hoor. Wij waren echt niet goedkoper uit. Want wat als je straks, wanneer je weer loon hebt, boven de grens komt voor huurtoeslag? Dan ben je net zoveel kwijt of meer en jullie bezit is weg. Zonde!!
Helemaal mee eens. De rente is ongekend en idioot laag nu, ga met de bank praten en kijk of rentemiddeling een optie is en beter nog oversluiten. Dat zal zó ontzettend in de maandlasten schelen EN je bouwt ook nog iets op als je iedere maand dat geld in je eigen huis stopt. Als je huurt heb je helemaal niks aan het einde van de rit, zo zonde! 💡💡💡
Kijk even of je je levensverzekering/kapitaalverzekering premievrij kan maken. Al is het dan maar tijdelijk. https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/wet-en-regelgeving/premie-vrijmaken/ Let verder op dat je alles netjes volgens de NHG regels doet, anders krijg je geen kwijtschelding: https://www.nhg.nl/Consument/Voorwaarden-voor-kwijtschelding NHG kan ook helpen bij woningbehoud: https://www.nhg.nl/Consument/Woning-behouden
Ik vind het de grootste onzin die huurverhoging. Ik betaal bijna 750 huur dat is rcht geen scheefwonen meer!
Mwah, dat is leuk en aardig van de overheid maar er is een te groot gat tussen vrije sector en sociale huur. Het gaat nergens over dat flutappartementjes voor 1100 euro in de maand te huur worden gezet terwijl hetzelfde appartement in de sociale huur 350 euro is. Als daar wat aan gedaan wordt, zet je een betere stap richting scheefwonen... Het probleem zit hem meer in dat de overheid steeds het kopen van woningen heeft willen stimuleren en niet het huren, maar niet iedereen kán een woning kopen omdat ook die prijzen in verhouding tot het inkomen erg hoog zijn in NL. Puntje bij paaltje is het duidelijk dat Nederland een vol land is...
De woningmarkt is juist op slot gezet idd..sociale huur heeft lage inkomensgrens, particulier is te duur en kopen kam niet iedereen, ook al kunnen ze het wel degelijk ophoesten elke maand.. Omdat de banken vinden dat het inkomen te laag is. Dat is toch te krom voor woorden?! Zat mensen die tussen wal en schip vallen..
Het is ook enorm krom. Wij konden niet kopen , maar verdienen samen teveel voor een sociale huurwoning. Nu hebben wij een vrije sector woning waar we een behoorlijke smak geld voor betalen elke maand. Voor het bedrag wat wij nu huren hadden we makkelijk een hypotheek van kunnen betalen. Dan hadden we voor minder geld , een groter/mooier huis gehad en zelfs inclusief belastingen/verzekeringen er op voorruit qua geld gegaan.
@ts ik weet niet hoe je aan de berekening komt qua huur en eventuele huurtoeslag, maar mocht je daar jullie huidige toetsingsinkomen voor hebben gebruikt, hou er rekening mee dat je eigen woningforfait bij verkoop dus ook ophoudt en dus je toetsingsinkomen stijgt. Overigens je moet wel eerst jullie woning nog verkopen en dus nog een huurwoning toegewezen krijgen. Afhankelijk van het inkomen op je ib60 kan het zo maar zijn dat je alsnog niet voor sociale huur in aanmerking komt.
Dat vroeg ik me ook af in de meeste plaatsen sta je toch echt gemiddeld 4-5 jaar op de wachtlijst. bij ons gemiddeld 5-6 jaar voor een flat 4 hoog achter. voor een eensgezinswoning sta je gemiddeld 9 jaar !! op de wachtlijst. en dan nog zal je ook je woning moeten kunnen verkopen. zal ook niet altijd meteen lukken. je zal de eerste niet zijn waarbij het huis 2 jaar of langer te koop staat...
Nou dan weet ik niet waar jullie allemaal Wonen.... Maar na 1 jaar ingeschreven te staan, daarna 3x te reageren had ik een huis hoor, in Rotterdam... Ik snap nooit zo goed dat iedereen over jaaaaaaaaaaren praat
Dat ligt dan een beetje aan het soort woning en de wijk waarschijnlijk. Maar een woning met meerder slaapkamers via woonnetrijnmond heb je niet zo even binnen een jaar.
Ga vooral eerst praten met je hypotheekverstrekker. NHG heeft meerdere regelingen, ook voor woningbehoud. Ik heb extremere situaties gezien die werden geholpen door NHG/Hypotheekverstrekker. In dit geval is het echt zonde om je koopwoning op te geven. Welke richting wil je trouwens een BBL opleiding volgen?
we gaan zeker in gesprek met de bank (we hebben hem bij de rabo lopen) kijken wat hun kunnen. het is gewoon een lastige situatie, vooral het "hier en nu". ik hoop idd een bbl opleiding te gaan doen waardoor ik loon krijg.