Huurwoning (vrije sector) vinden

Discussie in 'De lounge' gestart door MadeInUSA, 13 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.774
    1.365
    113
    Hier gaat er heel veel via Facebook valt me op! Marktplaats schijn je te moeten betalen om je advertentie te plaatsen voor een woning, makelaars ook. Al gekeken naar een recreatiewoning? Die worden hier in de regio ook semi permanent verhuurd.

2. TJ82

TJ82 Bekend lid

27 nov 2010
    929
    20
    18
    Europa
    Wij hebben ons huurhuis gevonden via de makelaar. Stonden bij diverse makelaars ingeschreven en ik belde ook regelmatig zodat ze wisten wie ik was. Uiteindelijk op een huis gereageerd, alle spullen die ze nodig hadden toegestuurd, alleen heeft iemand anders toen dat huis gekregen. Paar dagen later zag ik op FB een advertentie van die makelaar verschijnen van een perfect huis, dus meteen gereageerd. Alle gegevens hadden ze al, dus konden ons meteen voorstellen aan de verhuurder. Die heeft toen voor ons gekozen.
    Zelf hebben we ons huis ook een tijdje verhuurd, daarvoor plaatste ik een berichtje op mijn FB waardoor we steeds via via aan huurders kwamen. Succes met het zoeken!

3. Didi1980

Didi1980 Actief lid

13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Makelaars verhuren woningen, maar wij huren vrije sector via een woningbouwvereniging (randstad). Ik zou zeker even kijkje nemen bij de woningbouwvereniging!

4. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Funda is een optie, woningstichtingen zijn een optie, makelaars zijn een optie. Partijen zoals rotsvastgoed, mvgm en zo heb je er nog meer zijn ook opties afhankelijk van waar je zoekt zijn er verschillende. Maar hier gaat ook veel via facebook en nextdoor bijvoorbeeld. Voor huurders in de particuliere sector geldt ook vaak dat het voordeliger is wanneer ze zelf een nieuwe huurder vinden. Ik weet dat er bij ons in het stuk de komende maanden meerdere woningen vrij gaan komen, huur is bij een aantal nog niet opgezegd omdat ze nog niet de sleutel hebben maar zitten dus wel in de pijplijn.

Onze woning kwamen we 5 jaar geleden tegen als nieuwbouwproject in de huur was toen snel geregeld en een maand later de sleutel gekregen.

5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.483
    21.889
    113
    In mijn oude woonplaats kon je ook via de woningbouwvereniging via de vrije sector huren. Om niet te hoeven wachten op een gewoon woningbouw-huurhuis deden veel mensen dat dus ook. Wel duurder, maar niet extreem veel duurer ofzo. Wellicht kan je informeren hierover bij de woningbouw aldaar of dit ook een mogelijkheid is?
    En anders via een makelaar.

6. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik heb m 3 jaar geleden gevonden via Funda. Ik keek elke dag en heb meteen gebeld toen ik het zag. Wij waren de eerste kijkers en hebben het huis tijdens de bezichtiging geaccepteerd.

7. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Veel nieuwe huurders worden tegenwoordig aangedragen door de huurders. Vaak krijgen ze een vergoeding of wordt er een deal gesloten voor overname van spullen en het niet hoeven te verwijderen van vloer etc.

In welke regio zoek je een woning?

8. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
  9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.521
    13.805
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik vroeg me af wat ook alweer bedoelt werd met "vrije sector huurwoningen". Twijfelde of het nou hetzelfde was als particulier huren ja of nee.
    Na even googlen met deze zoekwoorden kwam ik er achter dat er twee (middel)grote steden zijn hier in de buurt waarbij het op de volgende manier eraan toe gaat:
    Bij de 1 kun je kijken op een bepaalde website, hoef je niet als woningzoekende ingeschreven te staan en geldt ''wie het eerst komt, wie het eerst maalt''.
    Bij de ander moet je wel als woningzoekende ingeschreven staan daar in de regio. Ook daar kun je kijken op een bepaalde site en geldt ''wie het eerst komt, wie het eerst maalt''.
    Bij ons gaat het dus niet via een makelaar maar via de woningbouw.

Verder lees ik dat met ''vrije sector huurwoningen'' woningen bedoelt worden met een huur boven de 737,14 euro en dat je daar geen huurtoeslag voor kunt krijgen.
    Als je dat allemaal uit eigen zak kunt betalen, kun je net zo goed huren in de particulier sector lijkt mij.
    De handigste weg daar naar toe is via mond-tot-mond-reclame. Dit kan natuurlijk live maar een goede oproep openbaar verspreiden op (hoekjes op) Facebook is natuurlijk ook een idee.

Succes in ieder geval met de zoektocht!

Edit: wij hebben zelf onze (toenmalige) particuliere huurwoning ''gevonden'' via m'n schoonzus.
    Toen wij zelf weg wilden moesten we ook nieuwe huurders aandragen. Toen hebben we gewoon een oproepje gedaan op MP (Facebook was in NL toen nog niet zo lang).

10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.194
    10.794
    113
    Oh bij mijn weten valt particulier onder vrije sector, is dat alles wat niet woningbouw is

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.194
    10.794
    113
    Nee niet de regio

Dank voor alle tips! Hier heb ik wel wat aan. Nou nog de baan :oops:

aicirtap vindt dit leuk.
  12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    De woningbouw mag maximaal 10% van hun woningen als vrije sector woning aanbieden.

13. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    1e woning via Www.huurwoningen.nl en huidige woning via funda. Zat er echt constant op omdat de markt in Rotterdam echt heel snel gaat. Maar voor deze woning waren we de 1e en dus direct geaccepteerd. Nieuwbouw en heel groot, zeker voor waar we zitten en voor wat we betalen! Je zou ook even kunnen kijken op Www.ikwilhuren.nl dat zijn allemaal complexen beheerd voor mvgm. Vaak betaal je geen borg, heb je mogelijkheid tot inpandig parkeren en de woningen zijn goed onderhouden. Succes!

LW85 vindt dit leuk.
  14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.373
    10.321
    113
    Wij stonden jaren ingeschreven bij de woningbouw en kregen nooit een eerste of tweede plek. Uiteindelijk in de andere categoriën gekeken en hadden we een mooie nieuwbouw woning.

1 keer een appartement en 1 keer een gewoon huis.

15. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Nu ben ik heel benieuwd waar je woont! Kun je me pb doen? Wij zijn maar uitgeweken van Rotterdam omdat de nieuwbouw die we wilden elke keer werden uitgeloot of te duur was (in 1500€ p maand. Nu naar Waddinxveen verhuisd.

16. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Ik stuur je een pb :)

Deel Deze Pagina