Secretaresse, telefoniste of administratie...help

Discussie in 'De lounge' gestart door Sterre82, 17 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik loop al dagen met mijn ziel onder mijn arm.. ik heb geen idee wat ik moet doen.

Ik ben vorig jaar begonnen met een opleiding voor telefoniste/receptioniste en ben hiervoor in november geslaagd. In februari ga ik sowieso verder voor administratief medewerkster.

Mijn eigenlijke doel was medisch secretaresse. Nu ben ik zwanger en kan via mijn opleider al volgende week beginnen met 2 modules voor secretaresse. Dan zou ik na de bevalling de andere 2 kunnen doen. Maar dat zou dus voor nu betekenen dat ik voorlopig met 4 modules tegelijk bezig ben. Voor de secretariele modules moet ik in een andere stad zijn (+/- 1,5 uur rijden, heen en terug) voor de modules van adminstratie kan ik hier in de buurt.

Nou is dat zo tot ik ongeveer 31 weken zwanger ben en begin ik enorm te twijfelen of ik dat wel ga redden en of ik die opleiding tot secretaresse uberhaupt nog wel wil.
    Telefoniste lijkt me zo super leuk werk. Van secretaresse kan ik me maar geen beeld vormen. Daarom wilde ik eigenlijk vragen of er mensen hier zijn die mij het verschil in werk goed kunnen omschrijven (behalve brieven, notuleren, vergaderingen e.d maken/organiseren) Het gaat mij erom in hoeverre je contact met mensen blijft houden als secretaresse.

Alvast bedankt!

2. Ik weet het niet zeker, maar als telefoniste is je functie toch het grootste gedeelte van de dag aan de telefoon zitten. Als secretaresse zit je, afhankelijk van het (soort) bedrijf en je baas, ook nog regelmatig aan de telefoon. Maar om andere redenen. Als secretaresse heb je wel een uitgebreidere functie, persoonlijk denk ik dat je als telefoniste na een tijdje gek wordt van alleen maar aan de telefoon.. en als secretaresse meer afwisseling hebt.

3. Simba

Simba Fanatiek lid

21 jun 2006
    1.129
    19
    38
    Ik ben geen secretaresse, maar in het verleden wel geweest. Als je ergens veel contacten met mensen hebt dan is het wel als secretaresse, zo is mijn ervaring. En met die opleiding kan je alle kanten uit, ook eventueel telefoniste worden als je dat uiteindelijk toch leuker lijkt.

Waarom wil je de administratie-modules per sé doen? Kan je niet alleen de secretaresse-modules doen? Dat lijkt mij de kortste route om uiteindelijk medisch secretaresse te worden.

Of je het allemaal kunt combineren op dit moment is natuurlijk een andere vraag. Die kan alleen jij beantwoorden.

4. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik zou liever secretaresse zijn als telefoniste dat vond ik toch erg eentonig worden, terwijl als secretaresse heb je ook telefoon maar daarnaast regel je zo ontzettend veel leuke dingen, je bent echt een soort spinnetje in een web die met van alles bezig is en alles bij elkaar houd zeg maar, je voelt je heel erg nuttig als secretaresse..

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik doe het allemaal door elkaar.
    Nou hoef ik niet te notuleren, gelukkig. maar doe telefoon, balie, administratie etc. etc.
    Ik heb alleen mijn adminstratieve diploma.

Ooit lijkt het me leuk om medisch sectretaresse te worden. Dan het liefste op een afdeling in een ziekenhuis (geen vluchtige poli bezoekjes)... maar daarmee wacht ik tot de economie beter is en ik een beter aanbod kan krijgen.

Misschien afwachten tot na je bevalling en dan zien hoe het loopt?
    Ow, je bent pas 7 wk zwanger..dan duurt het inderdaad nog wel even.

Misschien eerst een baan gaan zoeken voor deze functie en wellicht vind je ook een alles in 1 baan of je kan dan eens kijken wat je in de praktijk leuk vindt.

Succes, je zal de beslissing zelf moeten maken.
    Elmo

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.460
    36.401
    113
    Ik ben secretaresse en heb heel veel contact met mensen. Mensen komen vaak bij me om dingen te laten regelen en met vragen. Vind het vaak erg gezellig.

7. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    er is natuurlijk ook nog verschil tussen telefoniste en telefoniste/receptioniste...

telefoniste zou ik nooit willen zijn. Receptioniste/telefoniste ben ik al 11 jaar (pff wat lang alweer, ik ben 'pas' 28).

Het ligt ook heel erg aan het bedrijf waar je werkt, hoe druk de receptie is. Ik werk zelf bij een GGZ instelling (alleen ambulante zorg, soort Riagg) bij de receptie en heb het erg naar mijn zin. Ik zou hier nooit secretaresse willen zijn omdat je gewoon heel weinig contact hebt met clienten. Ik vind heel erg afwisselend en zou me juist secretaresse snel saai gaan vinden.

8. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Telefoniste lijkt mij op den duur ook wat saaier worden.
    Ik zou voor secretaresse gaan. Of inderdaad receptioniste. Beetje een combi tussen die twee. Kan het instituut waar je nu je opleiding volgt je niet helpen met het maken van een keuze?

x K

9. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    ik ben receptioniste geweest, 8 jaar lang, door fusie is die functie niet meer. maar was zeker geen eentonige baan.
    telefoon, balie, adm klusjes, dingen bijhouden, post in en uitgaand. en had tuurlijk veel contact met mensen. en ligt aan jezelf of je openstaat voor andere dingen.

10. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    enige wat ik je kan zeggen als je medisch secretaresse wilt gaan doen moet je ervoor gaan.

heb zelf diploma directiesecretaresse/managementassistent en studeer nu verder op hbo maar zou hier niet snel in willen werken tenzij het werkelijk nodig is zeg maar het is niet me ding sorry....

maar kan je als tip geven ervoor gaan.. ondanks zwangerschap

11. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik ben secretaresse en vind het enorm leuk. Je bent echt een spil op de afdeling. Iedereen komt naar jou voor vragen, klusjes en andere dingen. Contact met externen heb je vaak alleen via telefoon of email, maar je hebt wel veel contact met collega's. Verder maak je natuurlijk ook veel afspraken en bouw je vaak ook leuke telefonische contacten op, juist omdat je afspraken maakt. Natuurlijk is het per bedrijf verschillend, maar wat ik je mee geef is dit: als je voor secretaresse gaat, moet je er echt 100 procent voor gaan! Je moet het vak echt leuk vinden, want anders kan het je tegen gaan staan.

Telefoniste zou ik niet doen. Ik zie het aan die meiden bij ons aan de balie, die worden gillend gek van alle telefoontjes. Je doet niks anders als de hele dag hetzelfde riedeltje opzeggen, net zoals een callcenter. Dat gaat op den duur vervelen. Ik heb zelf ook op callcenters gewerkt en ik werd na verloop van tijd gillend gek. Ik zag er geen uitdaging in. Receptioniste kan op zich leuk zijn, maar hangt van je takenpakket af. De ene receptioniste heeft nog wat meer taken naast bellen en klanten ontvangen dan de andere.

Hoe dan ook, lees je goed in over iedere functie en probeer voor jezelf na te gaan wat je de rest van je leven wil doen en waar jij uitdaging in ziet.

12. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Bedankt voor de antwoorden! Na een goed gesprek met vriendlief heb ik toch besloten ervoor te gaan. Misschien doe ik er niks mee maar het is toch wel beter als ik het gewoon heb.

Simba: Ik moet de modules voor adminstratie doen om door te kunnen stromen naar secretaresse. Vandaar dat ik die ook doe :)

Deel Deze Pagina