Hallo. Ik heb een vraag, misschien dat iemand hier er verstand van heeft. Wij wonen sinds Oktober in een huurwoning, we betalen netjes iedere maand 750 euro en hebben het er super naar ons zin! We hebben een hoop meegemaakt en kunnen hier eindelijk tot rust komen en onze dochter laten opgroeien. Kopen kunnen we helaas niet ivm BKR en we hebben niet genoeg punten om buiten de vrije sector te huren. Nu is het zo dat de verhuurder zich verkeken heeft op het huurbedrag, hij wilde de overeenkomst eigenlijk niet door laten gaan omdat hij er meer voor kon krijgen, gelukkig hebben we de woning toch gekregen maar moesten wel al het contract teken voor dat alles af was (de woning is opnieuw opgebouwd zeg maar hetv was voorheen opslag van een winkel) Nu blijkt echter dat ze te laat zijn geweest met het aanvragen van een vergunning om het een woning te maken ipv opslag. We kunnen ons dus niet in de gemeente inschrijven of een netwerk pas aanvragen (nu dus een dakterras vol vuilnis) Mijn vriend heeft vanmiddag weer contact opgenomen met de verhuurder omdat deze ons terug zou bellen maar dit niet heeft gedaan en nu begon de verhuurder te dreigen dat we er anders vandaag nog uit mochten gaan!!!!! Ook vertelde hij dat zijn vrouw was langs geweest en het een chaos in huis was... Nu is zijn vrouw 1x langs geweest en toen had ik expres alles aan kant en was het zeker geen chaos, dit is ergens in november geweest... en daarbij... het is toch aan MIJ hoe ik mn huishouden regel? (Het was echt echt GEEN chaos!!!) We hebben een jaar-contract en zijn heel bang dat hij ons na dat jaar zonder pardon op straat kan zetten! Is dit ook zo?????? Ik zou niet weten waar we dan heen zouden moeten met onze dochter en huisdieren! Tegen die tijd hebben we ook echt nog niet voldoende punten gespaard om in aanmerking te komen voor een woning. Dit was al een gelukje! Anders had ik nu op straat gestaan!!! Wie o wie kan mij gerust stellen? Of jist niet? Tips? Wij zijn bang, en ten einde raad! Alvast bedankt!
Als dat jaarcontract om is, denk ik idd wel dat hij jullie eruit kan zetten? Staat het allemaal duidelijk vermeld in het contract? is die vrouw trouwens zonder jullie toestemming naar binnen gegaan of waren jullie daarbij? Want ze mogen niet zomaar je woning betreden. Kun je niet alvast op zoek gaan naar een andere vrije sector woning?
Vagans ik heb het volgende voor je gevonden: Huurcontracten van woonruimte voor bepaalde tijd mogen slechts in enkele specifieke in gevallen worden afgesloten. Deze gevallen worden in de wet omschreven. Een voorbeeld is bijvoorbeeld als de eigenaar van en huis tijdelijk naar het buitenland gaat en na enige tijd weer terug wil komen in zijn woning. In het algemeen geldt de regel dat een contract voor bepaalde tijd op de einddatum automatisch eindigt. Deze regels geldt in principe ook voor huurcontracten (denk bijvoorbeeld aan de huur van een hotelkamer), maar niet voor huurcontracten van woonruimte. Een huurovereenkomst voor bepaalde tijd van woonruimte moet vooraf door de verhuurder of huurder worden opgezegd. Daarvoor gelden dezelfde opzegtermijnen als in andere situaties: een maand voor de huurder, en (minimaal) drie maanden voor de verhuurder. Als u het als huurder niet eens bent met deze opzegging, moet u hiertegen schriftelijk bezwaar maken. In dat geval moet de verhuurder de rechter inschakelen om u uit de woning te krijgen. De rechter zal dan moeten bepalen of de huurovereenkomst eindigt of niet.
Nee het was wel in overleg dat ze langs kwam, dat was ook verder geen probleem. En er is bijna niks te krijgen en al helemaal niet in deze buurt en zonder rijbewijs is het voor mij ook moeilijk:.. En prijzen... dit is al 750 euro en das nog ''goedkoop'' en duurder kunnen wij echt niet opbrengen!
@ monika: thanx! Zou dat dan betekenen dat wij er niet zomaar uitgezet mogen worden? Mag ik vragen waar je dat gevonden hebt? Wie weet staat er nog meer waar ik wat aan heb. Super bedankt voor het meedenken!!!!
je mag niet zomaar eruit gezet worden hoor meestal is in de particuliere huur het 1e contract een jaarcontract en dan gaat het er vooral om dat de verhuurder zeker is van een jaar huur, dus dat de huurders er niet na een paar mnd alweer uitgaan. als het goed is word het contract ook een contract voor onbepaalde tijd na dat jaar? op de site van de jurofoon kan je hier veel over vinden. en ook al zegt ie het contract op, dan nog hoef je er pas uit als je een geschikte andere woonruimte hebt!
Volgens mij kan je niet zo heel makkelijk uit een huis gezet worden tenzij daar redenen als systematische wanbetaling voor zijn. Lees hier eens: Huurbescherming | Huurwoning | Rijksoverheid.nl Wij zijn door tijdelijke contracten en onze salarissen ook overgeleverd aan de grillen van de vrije sector huurmarkt. Niet leuk. Met een beetje pech heb je een rare huisbaas - jouw verhaal doet me een beetje denken aan mijn oude huisbaas in mijn studentenhuis ooit. Die had de gewoonte om vrouwelijke huurders uit te leggen bij het tekenen van het contract dat er geen tampons door de wc gespoeld mochten worden (want dat doen vrouwen, natuurlijk ). Ik vind het een schending van jouw privacy als ze je thuis overvallen op een moment dat je grote troep hebt. Wij huren bij een grote corporatie, dat is allemaal heel anders geregeld dan bij een particulier. Heeft dit huis een beheerder die niet de eigenaar is? Dat kan ook al schelen (die pakken het toch wat professioneler aan vaak). Zo hebben wij gehuurd bij een louche huisbaas (die als hierboven beschreven, want wij waren dus huisgenoten ), daarna bij een particulier die een stuk straat bezat en dat uitbesteed had aan een makelaar (wel smerige kakkers, die lui, maar je had wel met mensen die verstand van zaken hadden te maken), en nu dus bij een corporatie. Voor de toekomst zou ik je het laatste echt aanbevelen, denk dan aan corporaties als Vesteda, Newomij (dat is onze, weet niet precies of ze overal hetzelfde eten). Gaat een beetje boven je vraag uit, maar toch. Hopelijk hoef je niet na een jaar al iets anders te zoeken, en laten ze je gewoon met rust. 750 is best duur. Als troost: wij betalen meer dan 1000 Maar hebben dan ook wel een enorm luxe huis. De vijver is klein - de goedkoopste woning die wij geschikt achtten was 850 en een heel stuk minder dan wat we nu hebben. Tis een belachelijke markt!
ik denk dat hier 2 dingen spelen, je huurbaas heeft zijn eigen zaakjes niet rond en als hij die niet rond krijgt en geen vergunning krijgt om het winkelpand als huurhuis te verhuren dan heeft hij een probleem en moeten jullie er ook uit denk ik. ten tweede denk ik aan je verhaal dat hij het contrakt na dit jaar wellicht niet gaat verlengen. waarschijnlijk heeft hij iemand die meer wil betalen en is hij nu iets aan het zoeken om jullie tegen te werken. hij kan jullie er echter bij een normale gang van zaken niet uitzetten vanwege dat contrakt. wel als het contrakt dus afloopt en dat zal hij dus zeker doen volgens mij. nu is hij dus iets aan het zoeken ( zoals dat het bij jullie een bende zou zijn) om jullie er op bepaalde gronden uit te krijgen. dat zal hem niet makkelijk lukken, maar ik weet natuurlijk niet hoever hij gaat en hoe vasthoudend hij is. hoe je het ook draait of keert ik denk dat jullie er goed aan doen om uit te zien naar andere woonruimte als dit jaarcontrakt afloopt. dus nual gaan zoeken, en verder gewoon de boel op orde proberen te houden dat er totaal niks aan te merken valt zolang je daar nog zit. het is heel vervelend en de verstandhouding wordt er zo ook niet beter op. ik vind het heel erg sneu voor jullie. ik vind hem erg gemeen en onprofecioneel ( zoals het ontbreken van die vergunning waardoor jullie misschien ook daardoor alsnog op straat komen ) en je ook niet in kunt schrijven en wat daar weer de gevolgen van zijn dat weet ik ook niet precies. kun je niet eens met een juridisch loket gaan praten. het buro voor rechtshulp bijv. helaas zie je zulke bazen wel vaker, wel het geld willen maar niet de lasten of het onderhoudt en zodra er meer te halen valt worden ze helemaal gemeen. in zou ook adviseren je bij een gewone coórporatie in te schrijven en daar te huren. daar heb je dit soort dingen niet.
Dat was ook het eerste wat ik dacht kleine muis, dat hij over die bende begon.. als een soort van reden.
Ja wij vragen ons ook echt af wat hij nou voor probleem met ons heeft. Dat ze is komen controleren dat kan ik heus begrijpen, zeker met al die wietplantages tegenwoordig. Ze hadden het ook van te voren gevraagd en ik had hier meteen mee ingestemd en ze kwamen 2 dagen later. Het huis was echt netjes opgeruimd op 1 kamer na, daar stonden nog verhuusdozen. Heb ze ook uitgelegd dat ik er voornamelijk alleen voor sta dus ik nou eenmaal wat tijd nodig heb om alles uit te pakken, maar nog is dat hun zaak niet! Ik veroorzaak geen overlast, geen vervuiling, geen beschadeging. Ik wil ook gewoon echt NIET weg, er is hier werkelijk NIKS te krijgen!!! En ik heb echt een super leuke buurt en buren, hier wil ik Yara eindelijk vastigheid geven! Ik baal zoooooo erg Het is echt een zeikerd en zo gemeen dit!
Ja echt, kan wel janken! Wat heb ik straks mn meisje te bieden als ik geen huis heb... Kan ik straks niet eens meer voor mn eigen kind zorgen. Toen we de vorige x dreigen op straat te komen staan (muizenoverlast) kregen we van de wooncooporatie te horen: tsja we kunnen niks doen, je dochter kan naar pleegzorg maar voor jullie kunnen we niks doen... Das toch NIET normaal!!!
yara@ dit heeft niks met jou als persoon te maken. jij zit gewoon in zijn huis waar hij waarschijnlijk bij iemand anders meer geld voor kan krijgen. en daarom zit je hem nu in de weg grofgezegd. het heeft dus helemaal niks met jou als persoon te maken. dan komt er nog bij dat zijn eigen vergunningen niet kloppen waardoor je eigenlijk 2 problemen hebt. wil je echt adviseren om hier hulp bij te roepen. ga naar het buro voor rechtshulp, dat je nu nergens ingeschreven staat bij de gemeente lijkt me ook niet wenselijk. zo kan je ook jezelf niet inschrijven bij wel een fatsoenlijke coórperatie ofzo. en je hebt helemaal gelijk, het is ontzettend klote en intens gemeen en oneerlijk en niet normaal. in neem aan dat je ook niet bij 1 van de ouders terrecht kunt? vind de uitspraken van de woningbouw ook wel heftig zeg. dikke knuffel meid wou dat ik het mooier kon maken dan het is.
Bijb de gemeente weten ze er al van. De procedure om het pand woning te maken is wel bezig maar dit kan gewoon best lang duuren. Woensdag aaf is hier de wetswinkel open, daar ga ik zowiezo even naartoe.
Maar meis, je hebt de wet aan je kant? Hij kan dreigen wat hij wil, maar hij heeft een opzegtermijn. Dat in ieder geval. Bovendien moet jij bij voortijdige beeindiging akkoord gaan met de beeindiging, en dat ga je niet. Als je je echt bedreigd voelt in de zin dat je denkt dat je eruit gezet gaat worden, zoek hulp bij een wetwinkel of een juridisch loket! Dit is de site die ik linkte:
En ik heb al een tijdje bij mn ouders gelogeerd (ivm de muizenoverlast) maar dat is echt niet te doen... slaap met mn zusje en yara dan op 1 kamer en moet yara verschonen op de wasmachine... Er is zowiezo ook geen plek voor mn vriend, echt geen haalbare situatie.
volgens mij is het echt heel erg lastig om iemand eruit te schoppen hoor. Tijdelijke huurcontracten zijn bijna niet rechtsgeldig tenzij ze het voor eigen gebruik nodig zouden hebben. Verbouwen ofzo is geen reden. Dan moeten ze vervangende woonruimte regelen. Ik ken iemand die dr woning had verhuurd en die kreeg die huurders er dus met geen mogelijkheid uit (ondanks tijdelijk huurcontract). Maar wat ik even bedenk... mocht je er wel uit gezet worden probeer dan een urgentie te krijgen. Dat is misschien niet zo makkelijk maar als je echt geen woonruimte hebt en dus op straat staat (dus ook niet bij familie terecht kunt) zijn ze wel verplicht je aan woonruimte te helpen. Misschien niet wat jij wilt hebben, maar een huis is een huis...
Bedankt voor het meedenken! Ik zal dit zeker ook bij de wetswinkel zeggen. Dan hebben hun miss een oplossing op maat. En voor het ergste geval zal ik mn ogen goed open houden.
En urgentie bestaat bijna nier meer, wat ik al zei: ze hebben me verteld dat mn docter wel een plek kreeg bij een pleegzorg oid en ik gewoon op straat zou komen te staan. We hebben echt van alles geprobeerd, dit was het enige wat wekonden krijgen, en dat terwijl de prijs voor ons echt maximaal is!
vagans waaat? nou zeg... dat is dan per gemeente verschillend... mijn vriendin woonde weer bij haar moeder (was wel ver van de school van haar dochter af) en toen kreeg ze gewoon urgentie hier...