huwelijk & de envelop

Discussie in 'De lounge' gestart door mejosje, 25 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paloe

paloe VIP lid

13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    #121 paloe, 26 jun 2011
    Laatst bewerkt: 26 jun 2011
    Same here! We gaan er hier een beetje vanuit dat je je eigen kosten dan ongeveer terug geeft;) Dus avond 50 en dag 100:)
    En dat is dan niet om het echt terug te betalen, het blijft wel een cadeau waarmee ze iets moois kunnen doen of op de spaarrekening kunnen zetten:) Maar dit doen we vrij standaard. Receptiegasten zijn we nog niet geweest, denk dat we dan ongeveer 25 zouden geven. Laatst hebben we een nacht op de huwelijksreis gegeven, ook leuk!

2. lievefamke

lievefamke Bekend lid

7 apr 2011
    786
    0
    0
    NULL
    NULL
    standaard 50 euro...

Wat me opviel op onze bruiloft was dat we 3 a 4 envelopen kregen met 10 euro, zonder naam, zonder kaartje....
    Blijkbaar schamen die mensen zich toch, terwijl we al blij waren dat ze er waren (we weten niet precies wie het waren, maar we weten van sommigen dat ze eht niet zo breed hebben).

In de envelopen was het meeste 100 euro,maar we hebben van mijn ouders wel meer gekregen (veel meer, maar dat hebben ze overgemaakt).
    Van mijn schoonouders helemaal niets gekregen.

3. lievefamke

lievefamke Bekend lid

7 apr 2011
    786
    0
    0
    NULL
    NULL
    o ja, en nu kijken we wel een beetje wat we hebben gekregen. En dat krijgen ze ook terug.
    Een stel dat een paar maanden voor ons trouwden, hadden van ons 50 euro gehad en wij kregen 20 terug...
    Ik zal persoonlijk nooit minder geven dan we hebben gehad. Dan maar even sparen van te voren...

4. MHMW

MHMW Niet meer actief

Als we de hele dag mogen komen is het 150 euro. Alleen de avond is het 75 euro.

5. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

25 mei 2011
    1.534
    0
    36
    Friesland
    Bij ons hangt het van het stel af... zijn het goede vrienden of familieleden waar we veel mee omgaan, dan ongeveer 75-100 euro. Dit is wel afhankelijk of we ook een kado doen. Voor vrienden vorig jaar hebben we een bruidstaart laten maken (ingredienten zo'n 80 euro) en toen vonden we 50 euro ook goed genoeg, ondanks dat we de hele dag erbij waren...

Bij kennissen die we regelmatig zien is het meestal rond de 50 euro.

Bij kennissen die we niet vaak zien vind ik 25 euro genoeg.

Het is wel zo dat er vaak meer bij komt kijken. Het is eerder ook al genoemd, maar vaak moeten er nieuwe kleren komen, overnachting, vrijgezellenfeestjes (die bij ons ook nooit heel goedkoop zijn)..dus al met al zijn wij altijd wel een behoorlijk bedrag kwijt...

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    jeetje wat een bedragen...
    toen we trouwden schrok ik al van die bedragen!!
    Het zou NOOIT in me op komen om te bedenken wat "ik het bruidspaar heb gekost" en dat dan terug te geven..
    doe ik toch op een verjaardag ook niet?
    heb er eigenlijk nog nooit van gehoord dat mensen zo denken? (ben misschien een beetje wereldvreemd)

verder hebben wij niet zoveel bruiloften, ik ben de jongste en een nakomertje, dus broers en zus zijn al eeuwen getrouwd.
    Manlief heeft 2 vrijgezelle broers, dus tja, ook geen enveloppe nodig.
    Neven/nichten hebben we eigenlijk geen contact mee en vrienden waren óf al getrouwd óf gaan niet trouwens.
    wel kennissen/collega's en daar maken we ons niet zo druk om, qua cadeaus...

7. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

Wij hebben gister een bruiloft gehad, €50,- in de envelop gestopt.

8. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

Noujaaa zeg dat vind ik echt aso! 10tje zonder naam

Dat ze een 10tje geven is niet eens zo erg. Je nodigt mensen uit omdat je ze er graag bij wil hebben, niet omdat je geld van ze wilt maar heb dan liever een kaartje met een lieve tekst en namen zonder geld dan zo'n actie... Dat had ik ook niet kunnen waarderen hahahaha

9. lievefamke

lievefamke Bekend lid

7 apr 2011
    786
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja, daarom vond ik het wel raar.
    Doe dan een kaartje zonder geld, maar een leuk gedichtje ofzo...
    Maar ja, ik zie het maar positief en denk dat het echt schaamte is... Het wel willen geven, maar niet kunnen.
    Mijn broer heeft het trouwens ook heeeel krap en had een lief kaartje geschreven. Toen zijn vakantiegeld binnenkwam hebben we nog 50 euro gekregen! Nou, dat hoeft helemaal niet, was al zo blij dat ie erbij was.

En schoonouders hebben het niet zo slecht en daar krijg je dan niets van (ook geen kaartje). En die waren er toch de hele dag bij... (en die waren niets kwijt aan vrijgezellenfeest of pak of iets)
    We kregen nog wel wat was de reactie...
    Inmiddels ruim 2 jaar getrouwd....

Vind idd dat je met een vrijgezellenfeest en een cadea vaak al heel veel kwijt bent. ff 100 euro voor een vrijgezellenfeest is hier normaal geloof ik... Gelukkig waren ze voor mij niet zoveel kwijt (zal me echt rottig voelen)

10. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hier is het heel normaal om alleen geld in een envelop te doen zonder kaart. Wij doen dat dus voor de spaanse kant ook, voor de nederlandse doen we wel een kaartje. Voor goede vrienden/naaste familie doen we meestal 150 euro en voor kenissen 100.
    Maar we hebben ook wel een 3 bruiloften in een maand gehad, dan krijgen ze allemaal iets minder want kunnen zo'n groot bedrag wat zich dan opteld niet missen. Daar denk ik dan ook bij dat we uitgenodigd zijn omdat ze ons er graag bij willen hebben en niet om het geld (misschien is dat soms niet zo, maar dat is dan pech voor het bruidspaar, dan hadden ze ons gewoon niet uit moeten nodigen)..

11. lievefamke

lievefamke Bekend lid

7 apr 2011
    786
    0
    0
    NULL
    NULL
    AMS, maar schrijven jullie er dan ook geen naam bij?
    Want het gaat niet om de kaart, maar de naam erbij is toch wel zo leuk?

12. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Dat is hier ook niet gebruikelijk. Alles gaat in een witte gesloten envelop ;).
    Voor goede vrienden doe ik altijd toch lekker nederlands :D en doe ik een leuke gekleurde envelop met een kaartje en vaak een kleinigheidje.
    Wat dat betreft zijn ze hier echt heel ''raar'', door veel familie werd er gezegd dat ze niet wisten wat ze met een geboortekaartje moesten (ik had ze voor de nederlandse kant en vond het leuk om dat dan ook voor de spaanse kant te doen) ook hebben we we tasjes met cadeautjes van mensen aan de deur gevonden, dan waren we bijv. niet thuis en er zit dan niks bij en ook niet gehad dat mensen gevraagd hebben of we het gevonden hebben ofzo, dus ook geen idee van wie we sommige dingen hebben gekregen..

13. AnnaB

AnnaB Fanatiek lid

18 mrt 2011
    2.106
    0
    0
    Freelance
    Twente
    Dit is geheel afhankelijk wat ik kan missen en voor wie het is...

14. lely

lely Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.328
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hey meid,

Je moet geven wat jullie gevoel zegt en wat de beurs aankan ;)

Iemand die het kleine niet eerd is het grote niet weerd! Weet je er word zoveel van mekaar verlangt tegenwoordig en gemeten van als die niet dit dan doe ik niet dat. Probeer jezelf te zijn.

15. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Als iedereen een witte envelop geeft weet je dus ook niet hoeveel je van iemand hebt gekregen, da's misschien om "discussies" te voorkomen en je echt niet verplicht tot wat dan ook te voelen best een goede traditie :) Gaat twee kanten uit.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben (net als sommige anderen hier) verbaasd over de redenering dat je zou moeten betalen wat je gekost hebt.
    Een bruiloft is voor het bruidspaar een kostenpost. Alles wat ze krijgen is een cadeau, en wat mij betreft niet bedoeld als vergoeding voor het feest! Ik geef ook niet een kleiner cadeau als ik toevallig niet kon komen op de bruiloft, of als ik eerder weg moest, of als ik minder had gedronken dan de gemiddelde bezoeker.

Als ik geld geef, doe ik dat trouwens altijd in een blanco envelop, zonder kaart of naam. Niet uit schaamte maar omdat het in mijn ogen niet terzake doet wie hoeveel heeft gegeven. Als ik van iemand een envelop krijg op m´n verjaardag, maak ik ´m ook niet meteen open om te kijken wat erin zit. Ik bedank de gever en leg de envelop bij de andere cadeautjes.
    Bij een cadeau (dus geen geld) zet ik wel mijn naam erop - een verjaarscadeau pak ik ook altijd uit waar de gever bij staat. Daar zit gewoon voor mijn gevoel een groot verschil in.

Toen mijn zus trouwde heb ik het cadeau namens ons gezin geregeld (moeder, broers, zussen). Er waren enorme verschillen in wat er werd bijgedragen, maar dat hoeft mijn zus niet te weten, ook niet wie hoeveel heeft gegeven. De hoogte van het bedrag zegt niets over de band die we met haar voelen.

17. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Ik ben het met je eens. Dat is geven.

18. Kwekijzer

hahahaha, wat een goed idee! Wij hadden echt een superleuk feest, ik wil het best overdoen:D

19. Kwekijzer

Ik vind dat juist vrij normaal. Ik vind het bescheiden, of het nou 10 euro is of 100, zonder naam geef je omdat je geven wil en niet omdat je het wil verbinden aan wie je bent. Ik hou wel van die bescheidenheid. Sterker, ik zet zelf trouwens ook nooit een naam bij het bedrag, ongeacht hoeveel ik in een envelop stop. Ik heb tijden gehad dat het bij mij ook niet boven de 10 uit kwam. Schaam me er ook totaal niet voor.

20. Vosjejemi

Vosjejemi Bekend lid

24 jun 2011
    760
    1
    0
    Wij geven ook als we een hele dag gaan meer dan alleen de avond.
    Hele dag bij vrienden ronde de 100 euro en de avond 50 euro.

Me broertje zou volgend jaar gaan trouwen(heb maar een broer) die zouden we 150 euro geven en ik zou dan hun dochter kleden is tevens me petekindje.
    En dan heb je nog je eigen kinderen en je ík en me partner moesten nog gekleed worden. dus geld genoeg.
    Maar ik vind als je maar een broer hebt, en daar redelijk veel contackt mee hebt moet dit ook kunnen, mits de beurs het toelaat natuurlijk.

en ik zou nooit een envelop zonder naam geven, zou er altijd een leuk kaartje bij doen.,
    vind het maar raar een envelop met alleen geld.

Deel Deze Pagina