Wat zetten jullie met kerst ook tafel (kerstdiner)?

Discussion in 'De lounge' started by mamavj2008, Dec 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavj2008

mamavj2008 Bekend lid

Aug 24, 2008
    553
    1
    18
    Hoi dames,
    Wij zijn 1 avond met kerst thuis. We gaan al gourmetten bij mijn schoonouders, dus wil ik zelf wat speciaals maken. Ik heb een voor- en nagerecht, maar ben op zoek baar iets speciaals als hoofdgerecht. In de supermarkten heb je nu wel allemaal speciaal vlees, maar ik vind allemaal zo duur.
    Dus wie kan mij op ideeën brengen voor een lekker maar goedkoop kerstdiner?

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    niet goedkoop denk ik.... maar hier word het waarschijnlijk..

voor : carpaccio met salade
    hoofd : gevulde kalkoenfilet, aardappeltaartje/anders
    na : flensjestaart of chocolade mousse..of ijs

3. minon

minon Niet meer actief

Ga hier boeuf bourguignon maken. Weet niet wat je goedkoop vind maar dit is het recept:
    Boeuf Bourguignon recept - Allrecipes.nl
    Voet er zelf halverwege de stooftijd nog twee plakken ontbijtkoek en een potje tomatenpurree (klein potje) bij voor extra smaak en kleur. Eventjes een kwartier laten koken en continue omscheppen en dan weer verder stoven.
    Er zijn meerdere soorten vlees geschikt. Gebruik zelf runderstooflappen. Stooftijd is dan iets langer maar het vlees is goedkoper. Als je het maandag maakt is het dinsdag of woensdag eigenlijk op zn lekkerst.

4. MHMW

MHMW Niet meer actief

Varkenshaasje gevuld met appel. Met honing mosterd dressing. Vrij simpel te maken. Ik denk dat je op vlees niet moeten bezuinigen. Een goed stuk vlees maakt het gerecht gewoon af.

5. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Wellington van rundergehakt, zo heet het recept :) Gewoon lekker gehakt met verse groentes en kruiden en daarom heen bladerdeeg, daarna in de oven. Daarbij eten we een tarte tatin van sjalotjes. Toetje is een superchocoladetrifle.

6. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    ik heb voor 2e kerstdag bij de slager beenham besteld. Betaal dan voor 1,5 kg 10 euro en is echt heerlijk mals vers vlees. Dat gaat dan eerst ongeveer een uur in de pan om te koken en daarna nog met een marinade erop en kruidnagels erin gestoken in de oven. Is echt verukkelijk. Verder gebakken aardappels met spekjes, sperciebonen en stoofperen. Niet al te duur maar hier toch echt favoriet.

7. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

2e kerstdag komen mijn ouders en zusje/zwager eten.

Kerst is voor ons gourmetten, de gourmetpan gaat dus ook aan :).
    Hebben wel steeds "luxere" hapjes :).

1e kerstdag eten we bij mijn schoonouders. Lekkere Libaneese gerechten en voor de mindere eters patat en rollade.

8. tulip

tulip Niet meer actief

1 dag gourmetten en de andere dag zo'n hele kip uit de oven met aardapppeltjes, saus en lekkere groenten erbij.

9. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Wij doen met kerstavond:

Voorgerecht: Carpaccio
    Hoofdgerecht:Qua vlees Varkenshaas, Kipfilet, Biefstuk, daarbij gebakken aardappeltjes uit de oven met tijm enzo en pom duchess, spercie boontjes met een stukje spek er om heen. Peper sausje en champignonnen room saus.
    Nagerecht: Chocolade ijstaart.

En dan een lekker glaasje amaretto bij ons bakje koffie

10. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

Ik ga eerste kerstdag naar schoonfamilie en iedereen mocht meenemen wat ie wilde, dus geen traditioneel kerstdiner gelukkig, voorheen gingen ze altijd gourmetten, maar daar maak je mij en mijn vriend echt niet blij mee dus ik maak verschillende soorten stamppotjes, gewoon in kleine schaaltjes, vind ik wel eens leuk, weer eens wat anders. En ik maak crepes met creme fraiche en warme kersen.

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

voor: gevulde portabello en kalfssoep
    hoofd: varkenhaas met brie en noten en een kalkoen.
    sperciebonen met spek, broccolie met bloemkool en broccolie met noten.
    zelf gemaakte pom duchess en roseval aardappeltjes uit de oven.
    Na: ijs en een hete chocolade brownie met vloeibare chocolade vulling

12. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Hier geen goedkoop diner, dus in dat opzicht geen tips.

Eerste kerstdag heeft iedereen gekozen tussen vlees/vis.

Dan is dit het menu:

Amuse
    Geitenkaas met honing en noten
    Voorgerechten
    Vlees: Trio van kip
    Vis: Vitello tonato op wijze van het amsterdammertje
    Tussengerechten
    Vlees: Broccolisoep met serranoham
    Vis: Broccolisoep met zeevruchten
    Vega: Broccolisoep met tomaat en bosui
    Hoofdgerechten
    Vlees: Rosbief met mierikswortelsaus
    Vis: Noordzee kabeljauw met Mosselen
    Desserts
    Grand dessert bestaande uit: Vanille pannacotta met rood fruit, brownie, kletskopje, ijs en slagroom
    Kaasplankje met verschillende soorten kaas, rozijnenbrood, vijgencompote en witte druiven

2e kerstdag maken we dit:

Voorgerecht: Ravioli gevuld met eidooier en beurre noisette
    Tussengerecht: Wildboullion met gerookte eend
    Hoofdgerecht: Reerugfilet met rode biet
    Dessert:
    Alleen dessert moet ik dus nog bedenken. Dus als iemand iets leuks weet, graag iets origineels dan hoor ik het graag!

13. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    dan heb ik het maar makkelijk :D

op 1e kerstdag ga ik eens kijken wat we gaan eten.. dat kan een pan pasta worden.. of gevuld stokbrood.. of pan bruine bonen... en 2e kerstdag eten we wat over is :D

14. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Eerste kerstdag eten wij met zijn tweetjes, weet nog niet wat ik ga maken maar ik denk een varkenshaasje met pepersaus, aardappeltjes en haricots verts in spek ofzoiets.

Tweede kerstdag komt familie bij ons eten, dan maak ik als voorgerecht een duo van pompoensoep en bloemkoolsoep. Als hoofdgerecht ossobuco (kalfsschenkel) met verse pasta, aardappeltjes en salade. Het toetje ben ik nog niet over uit maar wordt òf omelet siberienne, òf aardbeien met citroenmascarpone.

15. Skye

Skye Niet meer actief

Dit jaar heerlijk 2 dagen eten bij andere mensen. Vorig jaar 2 dagen mensen bij mij thuis gehad. En toen 2x een 5-gangen diner gemaakt. Dit jaar dus lekker ontspannen!

16. dramaqueentje

dramaqueentje Bekend lid

Jan 26, 2011
    956
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij vieren kerst met z'n drietjes in een vakantiepark...

voor 1e kerstdag hebben we tonijnschotel besteld...doen we lekkere broodjes bij en misschien nog spinazie/fetaflapjes en een soepje vooraf.

2e geen idee...we gaan dit weekend vakantieboodschappen doen dus dan zien we wel.

Dag erna komen mijn vader en mijn beste vriend bij ons langs...misschien dan gourmetten ofzo.

17. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Hihi ben op kerstavond alleen thuis met mijn dochter... man is de hele dag weg en ik ben net naar Ikea geweest... Gehaktballetjes, worstjes, aardappelrösti's cranberrysaus en dat sausje dat altijd bij de balletjes zit en kaneelbroodjes en een fles appelchampagne alcoholvrij :D Wij gaan heerlijk genieten met zijn tweetjes :) maar je moet er wel van houden...

18. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

ik maak vissoep goed gevuld
    rosbief en kreeft groene asperge en sperzie boontje gerolt in spek gebakken aardappel en gevulde champions
    rode wijn saus en champione saus
    alles lekker vers heerlijk:D

19. LiLaa

LiLaa VIP lid

Feb 9, 2011
    6,120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    Wij gaan gourmetten :D:D

20. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    1,335
    1
    36
    winkel medewerkster
    kerst avond waarschijnlijk iets van een beenham met salade
    1ste kerstdag gaan we pizza gourmetten (das nieuw;))
    2de kerstdag gaan we naar mijn moeder dus zullen daar wel eten.
    zorg wel dat ik lekkere dingetjes voor op tafel heb savonds bij de tv maar echt uitgebreidt in de keuken word het dit keer eens niet.
    we gaan met nieuwjaar wel lekker samen gourmetten, normaal hebben wij het hele huis vol met mensen en dit jaar eens lekker niet.
    heerlijk samen:D

Share This Page