Huwelijkse voorwaarden later opnemen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 26 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.208
    4.512
    113
    Mijn schoonouders hebben mij geloof ik ook uitgesloten uit een deel van hun erfenis. Prima, het is hun keuze, ik slaap er niet minder om, ik zal daar ook geen probleem van maken. Het is voor mijn man, mijn schoonzus, en als het dan door gaat op mijn kinderen en de kinderen van schoonzus prima.
    Ze hebben dit laten regelen door een financieel adviseur en notaris en dergelijke. Ik denk dat je gewoon een keer met je ouders/broers/zussen als je die hebt bij een adviseur langs moet gaan om het uit te zoeken en wat er dan exact moet gebeuren. Wij kunnen vanalles roepen, maar weten niet de jullie hele situatie. Succes! En je man zijn teleurstelling ..die ebt vast wel weer weg! ;)

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou mij door een notaris voor laten lichten.
    Wat ik wel weet van vrienden, als het gaat om schenkingen bij leven, dan moet je dat allemaal heel goed administrateren. Het is ook bijna niet te doen als je dat geld ergens in stopt. Want als jij het in het huis stopt, maar je verbouwt ook nog met geld van jullie samen of het huis wordt door de markt meer waard, dan is nooit te achterhalen wat precies van jou is.
    Ook bij een scheiding kun je dan nooit van een bepaalde procentuele verdeling zorgen, want misschien verdient de partner "zonder extra geld" wel veel meer en brengt die dus sowieso meer in.

Als dit om onze familie ging zou ik dus mijn ouders melden dat schenkingen onder onze huwelijkse voorwaarden gelden en dus 50/50 zijn. Willen ze dat niet dan schenken ze maar niet.

3. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.285
    1.443
    113
    De notaris heeft inderdaad aangegeven dat we alles goed moeten administreren en schenkingen komen binnrn op een aparte rekening. Ik heb tot nu toe alles gebruikt voor de hypotheek en dat ligt vast. Mijn bedoeling is om eerst de gehele hypo af te lossen met het geld. Ik spendeer zelf eigenlijk helemaal niet veel geld en ben best zuinig dus zie me zelf zeker geen rare uitspattingen doen met het geld. Als we het zouden gebruiken voor vakanties enz dan is het gewoon gebruikt en dus weg.

Mijn man en ik hebben beide een hele goede baan waardoor we van dat geld prima kunnen leven. Het is dus niet zo dat we hrt geld "nodig" hebben. Het is gewoon ern fijn idee dat je weet dat je altijd genoeg hebt. En door de aflossingen op de hypotheek hebben we maar lage vaste kosten waardoor wr maandelijks nog veel sparen.

MyMiracle vindt dit leuk.
  4. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dus je ouders willen dat alle schenkingen, ook in het verleden, naar de kinderen gaat als jij komt te overlijden?
    Heb je deze schenkingen dan allemaal aan de kant gezet op een spaarrekening?

Dat ze dit voor de komende schenkingen willen, prima, dit kunnen ze dan ook zelf regelen. Maar voor de schenkingen die al gedaan zijn, wetend dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn....nee dat vind ik erg krom en ik kan me helemaal voorstellen dat je man gekwetst is!

Mijn reactie naar mijn ouders zou dus zijn, dat ze het voor de komende schenkingen zelf kunnen regelen dmv een uitsluitingsclausule. Maar niet voor de schenkingen die al gedaan zijn. Die zijn gedaan en daar hebben wij ons ding mee gedaan, zoals in huis gestopt, hypotheek deels afgelost, als buffer, een nieuwe auto, verbouwing, vakantie...
    Mocht ik komen te overlijden dan blijft dat gewoon zo.

Bij scheiding kan ik me voorstellen, maar na overlijden.....
    Dan zijn jullie waarschijnlijk nog hartstikke gelukkig met elkaar en hoopte jullie de rest van jullie leven samen te zijn.

suus1983 vindt dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.289
    16.692
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind het een beetje dubbel. Mijn schoonouders zijn ook aardig vermogend en doen ook jaarlijkse schenkingen maar het zou wel raar voelen als ze mij ineens zouden uitsluiten mocht mijn man komen te overlijden. Ik begrijp je man eerlijk gezegd wel. Het gaat hier overigens niet om miljoenen maar wel om een aardig bedrag.
    Hoe is het dan geregeld wanneer je ouders allebei wegvallen?

suus1983 vindt dit leuk.
  6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.289
    16.692
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als het inderdaad ook om schenkingen gaat die al gedaan zijn dan vind ik dat echt heel wrang. Wij hebben de schenkingen allang opgemaakt aan hypotheek, verbouwing en auto etc

citroenrasp vindt dit leuk.
  7. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.812
    1.631
    113
    Voor schenkingen zou het voor mij ook heel raar voelen. Dat schenken ze aan ons als gezin waardoor we er als gezin van profiteren. Dit hebben wij b.v. al lang geïnvesteerd in o.a. ons huis. Ook nooit iets over op papier gezet dus dat geld zit gewoon in onze gemeenschap van goederen.
    Mocht ik weg vallen kunnen ze voortaan direct aan mijn kinderen schenken als ze dat willen. In de testamenten van onze ouders is wel een koude kant uitsluiting opgenomen. Dat vinden we beide helemaal prima.

8. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.676
    807
    113
    Mijn ouders hebben ook aardig wat geld en hier de regel zolang wij bij elkaar blijven is alles van ons samen. Zodra we zouden scheiden is het van mij. Als ik overlijd naar de kids

YaelStone vindt dit leuk.
  9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.313
    2.597
    113
    Maar als je een nieuwe schenking gebruikt om de hypotheek af te lossen.
    Moet je man dan de kinderen dat bedrag weer terugbetalen?

Dat geeft toch heel kromme situaties.
    Moet je man misschien wel een hypotheek af sluiten. En staat er een bak geld op de rekening van de kinderen waar hij niets mag doen .

Ik vindt het allemaal wel ver gaan hoor. Was dan meteen op huwelijkse voorwaarden getrouwd.
    Ik snap je man wel . Alsof hij na jou overlijden lekker eens feest gaat vier5 van jouw geld.

10. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.285
    1.443
    113
    De schenkingen die reeds gedaan zijn (2) daarvan hebben mijn ouders duidelijk aan ons aangegeven dat die voor mij zijn en ze hebbem ze via de uitsluitingclausule gegeven. Voor een evt scheiding zou dus alles in orde zijn. Het gaat er alleen om indien ik zou overlijden. Voor dat scenario willen ze graag dat ik opneem dat bij overlijden het deel dat geschonken is naar de kids gaaat (wat over is). Ik neem in het testament vruchtgebruik op zodat het geld dat in het huis zit er in blijft totdat het ooit verkocht zou worden.

MyMiracle vindt dit leuk.
  11. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.285
    1.443
    113
    Maar die uitsluitingclausule geldt toch niet als ik zou overlijden. Want dan gaat het toch wel naar mijn man (tenzij ik vast laat leggen dat het naar de kids moet gaan). Ik weet even niet meer waarom het nirt voldoende is als ik in mijn testament opneem dat schenkingen naar de kids gaan. Ik dacht dat wr ook huwelijske voorwaarden moesten nemen. Zal het nog ff navragen.

12. Rabi

Rabi Fanatiek lid

9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Als ik overlijd zou ik willen dat mijn partner goed achterblijft, en indirect daarmee mijn kinderen. Ik zou het krom vinden als mijn kinderen dan vermogender zijn dan hij.

MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  13. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Aha oké het uitsluiten van man was dus al duidelijk. Dat maakt het wel anders, voor mij.
    Het stukje (wat over is) ook. Zolang dit maar goed gedocumenteerd wordt.

Mocht je het buiten het veranderen van de huwelijksevoorwaarde om kunnen regelen, dan zou dat mijn voorkeur hebben. Puur omdat ik eigenlijk vind dat jouw ouders niets met jullie huwelijk te maken hebben. Maar dat is een persoonlijk iets natuurlijk.

lidu1 en Koraal82 vinden dit leuk.
  14. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113

Jawel, een uitsluitingsclausule geldt ook voor jouw overlijden. Dus jij kunt dan niet vrij dat geld aan je man nalaten. Een deel is uitgezonderd en komt dan bij de kids terecht.

15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Een testament lijkt mij voldoende. Maar ik zou het dan alleen doen voor het deel wat je niet in huwelijksgemeenschap hebt gestopt.Bijvoorbeeld geld in de hypotheek zou ik binnen de huwelijksgemeenschap laten vallen of op laten nemen dat bij hertrouw het vruchtgebruik stopt en de kindsdelen uitbetaald moeten worden, al dan niet met rente.

Leg het iig wel goed vast. Wij hebben recent als kinderen 'gedoe' gehad vanwege de kindsdelen van onze vader, die bijna in een nieuwe huwelijksgemeenschap zouden gaan vallen. (al zou dat niet mogen volgens het testament).

16. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Excuus, kleine kanttekening, jouw deel van de huwelijksgemeenschap valt wel vrij idd. Sta in winkel te typen :roflmao: maar testament voor jou is iig genoeg. Maar daar hebben je ouders geen invloed op.

17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.396
    5.303
    113
    Persoonlijk zou ik geen probleem met zo’n uitsluitingsclausule hebben (of eigenlijk mijn man, want mijn moeder is veel vermogender dan zijn moeder), maar wel dat ze zouden bepalen hoe ik het vervolgens in mijn huwelijk zou regelen, dan moeten ze gewoon niets schenken als ze denken dat ik er niet juist mee omga. Wat niet zo is, mijn ouders hebben ons, toen dat kon, een paar jaar geleden veel geld geschonken om de hypotheek gedeeltelijk af te lossen, erg fijn.
    Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet aan mogen geven wat moeite te hebben met de gemeenschap van goederen, maar ik zou het niet waarderen als er geeist zou worden dat ik dat aanpas. (Is hier ook niet aan de orde, mijn ouders hebben al veel geschonken in het verleden).

18. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.124
    2.959
    113
    Vrouw
    Hoe sta jij hier zelf in? De ouders van mijn man (op het moment is één van beiden al overleden) hebben ons ook flinke bedragen geschonken. En ook nu gebeurt dat nu en dan nog.
    Jaren geleden, de eerste keer, begonnen zij ook over het feit dat we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn.
    Mijn man gaf aan het geld alleen te willen hebben als er geen regels en dingen aanvast zaten. Of voor ons beiden of niet.
    Ze hebben er voor gekozen om het zonder problemen te schenken aan ons beiden. Ik moet zeggen dat ik er ook echt een bijsmaak van gehad zou hebben als dit allemaal vastgelegd zou worden.

Deel Deze Pagina