hybride warmtepomp met verkoeling of airco met verwarming?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tassie74, 17 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.323
    669
    113
    Utrecht
    Wij willen nog dit jaar, indien mogelijk, deels van het gas af. Wij verbruiken al weinig gas door onze zonnepanelen en doordat wij middels inductie koken.
    Maar nu willen wij serieus iets anders dan onze huidige cv-ketel. Een hybride warmtepomp die ook kan verkoelen of een airco die ook kan verwarmen.
    Heeft iemand van jullie ervaringen met één van bovenstaande combinaties? Wij hebben trouwens geen vloerverwarming (gaat er ook niet komen).

2. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.198
    531
    113
    Hybride warmtepomp kun je koppelen aan de CV ketel waardoor je wel warm kan douchen en je nog niet helemaal van het gas af bent.

3. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Als er geen vloerverwarming is/komt dan zou ik geen hybride warmtepomp nemen om te koelen. Dit werkt niet (optimaal) met radiatoren.
    Je zou dan combi warmtepomp en airco moeten hebben. Je huis alleen verwarmen met airco is ook niet optimaal

4. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.438
    1.026
    113
    Vrouw
    Wij "krijgen" over 2 weken airco's die kunnen verwarmen.

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wij verwarmen met airco, werkt prima en scheelt een bak geld.

Alleen heb je dan natuurlijk geen warm water om te douchen oid.

6. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.831
    3.589
    113
    Vrouw
    Je zou dan laag-temperatuur verwarmingen kunnen plaatsen. Dan kan het volgens mij wel.

Wij laten binnenkort de hele boel hier aan gort hakken en de boel verbouwen hier. Dan komt er vloerverwarming en die laag temperatuur verwarmingen zodat we met de warmtepomp ook kunnen koelen. Is het zo dat als je een hybride neemt je nog wel gas kan gebruiken als dat moet?

7. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wat betreft verwarmen met airco;
    Wij hebben dit nu 2 winters gedaan en het scheelt echt aanzienlijk in de gaskosten.
    Buren zijn hier inmiddels ook om.

Helaas nog geen optie voor warm water, maar ik verwacht eigenlijk vanuit de overheid nog meer "steun" de komende jaren voor bijvoorbeeld warmtepompen, dus daar wachten wij nog even mee.

Wij gebruiken overigens het gas alleen nog om te douchen.
    Warm water keuken via een boiler, koken op inductie en verwarmen met airco.

Als het boven s winters wel echt koud wordt gaat soms de cv even kort aan voor de slaapkamers van de kinderen.

Maar de airco leverd voldoende als we de woonkamer deur open laten dat ook de warmte naar boven trekt :)

Airco's is vooral belangrijk dat hij voldoende kan leveren.

8. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw

Met laag temp radiatoren kan het inderdaad wel maar is niet ideaal als je geen vloerverwarming hebt.
    Met een hybride springt je cv ketel aan als de warmtepomp het niet aan kan.

9. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.323
    669
    113
    Utrecht
    Bedankt voor jullie ervaringen.
    Pff. Ik vind het toch best lastig.
    Waar doen we verstandig aan.
    Mijn "angst" bij een warmtepomp is toch ook de geluidsoverlast of überhaupt het geluid.
    Een airco maakt natuurlijk ook geluid.
    Op zich hebben wij geen koud huis. Veel glas aan de achterkant (zuiden) tot 3 meter hoog.
    Zelfs in de winter bij zonneschijn voel je de warmte in de woonkamer.

10. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.002
    14.667
    113
    Vrouw
    Wij hebben sinds januari een hybride warmtepomp. Hij verwarmt nu ons huis ipv de CV. De CV ketel gebruiken we op dit moment alleen nog om warm water te hebben. Volgende week wordt er ook nog een warmtepomp boiler geïnstalleerd. Dan hebben we (in principe) de CV ook niet meer nodig voor warm water. De CV zal dan alleen nog bij moeten springen als er teveel achter elkaar douchen.
    Wij vinden zelf dat de warmtepomp best wel wat geluid maakt. Hij staat bij ons aan de zijkant van het huis tegen een blinde muur. Langs de straat, dus ook niet dicht op een tuin/huis van iemand anders.
    Ik zou zelf dat apparaat niet graag vlak bij mijn (slaapkamer)raam willen hebben. Dan denk ik dat je er geluidsoverlast van zou kunnen hebben.

11. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Hier hebben we echt net 3 jaar een nieuwe ketel.... dus we laten een warm water boiler a 120 liter plaatsen, dan kunnen we sowieso 3 personen achter elkaar douchen.
    Het enige waar we straks nog gas voor nodig hebben is de verwarming, ik lees even mee, want airco plaatsen is lastig bij dit huis.

12. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.038
    16.544
    113
    Wij gaan airco’s door het hele huis plaatsen.

13. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw

Hier zitten wij ook aan te denken om dat volgend jaar te laten doen
    Mag ik vragen wat de prijs ongeveer is??

14. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.269
    5.870
    113
    Vrouw
    Voor gebruik van een hybride warmtepomp heb je wel vloerverwarming nodig anders werkt het niet optimaal met je radiatoren, of je zult je radiatoren moeten laten vervangen voor lage temperatuur radiatoren.

Omdat wij 2 jaar geleden alles beneden hebben gedaan, hebben we darom gekozen voor airco's. Deze gebruiken we zomers voor de verkoeling en 's winters verwarmen we ermee. We gebruiken enkel nog de CV voor warm water.

Voor het water zou je eventueel een boiler kunnen nemen, maar daar moet je wel plek voor hebben.

15. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Wij hebben er eentje gekocht die ook via een wifi bestuurd kan worden (vindt mijn man leuk), 620 euro was hij, maar ze zijn er zeker goedkoper

wishfulthinking vindt dit leuk.
  16. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Persoonlijk zou ik niet voor een warmte pomp gaan, duur en on efficiënt.

Nu je toch al zonnepanelen heb en er misschien nog 1 of 2 extra kwijt kunnen zou dit mijn optie zijn:
    - Zonneboiler van 100 of als je ruimte genoeg heb 150 liter, hieraan 1 of 2 zonnepanelen, 2/3 van je warme water wat via de cv komt is hiermee al voorverwarmd. Dit scheelt 25% gas per jaar minimaal.
    - 2 airco's 1 voor in de huiskamer en 1 voor de boven etage en dan 1 grote buiten unit. Niet te kleine capaciteit kiezen. Bijvoorbeeld de berekening zegt 12000 BPU koel vermogen is genoeg dan kies je 18000 BPU.
    Koelen gaat met deze airco's perfect en je stroom wek je op met je zonnepanelen.
    Verwarmen, bij mijn schoonpa vinden we dat het te lang duurt omdat de airco hoog hangt en dus snel afschakelt. De warme lucht stijgt op en de airco slaat af. 22 graden op de bank is 26 graden voor de airco.

Isolatie:
    - Chips onder de vloer
    - Triple A glas
    _ Dak isolatie
    - Spouwmuur isolatie
    - en bij houten kozijnen tochtstrips

Zelf werk ik nu in de zonnepanelen en ga terug naar het elektra en gas en voor mij zou dit de optie worden.
    Wij hebben een houtkachel en die neemt 75% over van de cv en pini kay en ruf brikketten zijn 1000 KG voor €500 en daar doe je de hele winter mee.
    Zeker als je er "gewoon" hout bij mengt.

Voor ons is een airco de volgende aanwinst als we gespaard hebben.
    Die neem ik eerst voordat ik zelf zonnepanelen neemt, ik geloof die verkooppraatjes namelijk niet.

Deel Deze Pagina