Gisteren ben ik voor de 3e keer op controle geweest bij de verloskundige. Je kent het wel: potje plassen, bloeddruk nemen, wegen,... Vooral aan dat laatste heb ik een hekel. Hier in UZ Gasthuisberg te Leuven is het de standaardproceduce om ook te wegen. Voor ik zwanger werd ben ik 19kg afgevallen. Ik was zo trots op mezelf! Voor ik zwanger werd, woog ik 80kg... Bij eerste controle (6wk) woog ik 83kg Bij de tweede controle (12wk) woog ik weer 83kg En nu bij de derde controle (17wk) woog ik gisteren 80 kg... Direct kreeg ik de vragen "of ik misschien ziek was geweest" of ik "toch niet op dieet stond"... Ik heb er zo'n schijthekel aan! Waar moeien zij zich mee? Ik voel mezelf echt slecht als ik in de spiegel kijk... M'n buik hangt te laag naar m'n zin... Mijn borsten zijn net watermeloenen... En elke keer dat ik op controle moet, krijg ik stress bij het idee dat ik weer op de weegschaal moet. ... Moesten ze mij nu elke keer niet controleren hé, zou ik mij iig véél beter in mijn vel voelen... Het is ook nooit goed voor hun hé
Ik snap wel dat je het vervelend vind, maar ze bedoelen het goed. Op dieet tijdens je zwangerschap is niet goed ivm afvalstoffen die dan vrij komen. Vandaar ook dat ze er naar vragen.
bij mijn verloskundige praktijk vroegen ze of ik elke keer gewogen wou worden of niet. Dit vroegen ze omdat sommige vrouwen het idd niet leuk vinden om daar steeds mee geconfronteerd te worden. Ze zei ook dat als je door misselijkheid ofzo teveel afviel je toch vanzelf aan de bel zou trekken aangezien je zelf ook t beste voor je kindje wilt
Ik voelde me ook lelijk tijdens de zwangerschap maar als ik nu naar de foto's van mijn buik kijk vind ik ze mooi :-s Dussssss.... conlusie we zijn en blijven vrouwen hihi komt goed geniet van je zwangerschap voordat je het weet is het voorbij!
Zie ik het nou zo simpel of is het niet normaal dat je bijkomt door een zwangerschap? Dat weet je toch van te voren dat je dan extra gewicht krijgt? :s Lijkt mij juist ongezond om eerst bij te komen en dan weer af te vallen, maar goed, ik zal het wel te zwart-wit zien...
Bij onze gyn wordt niet naar gewicht gekeken. Wel bij de internist (waar ik heen moet wegens m'n diabetes). Die heeft me gelijk de eerste keer al gezegd dat ik absoluut niet mocht afvallen. En dat doe ik dus ook keurig niet. Maar gegroeid ben ik ook nog niet. En dat bevalt me goed! Als ik gezond eet en niet snoept, groei ik niet. Tot nog toe tenminste... Maar als ik het soms van anderen hoor, groeien ze zo hard, en dan kan het ook wel door hormonen ofzo komen. Nouja, als je dat niet hebt, heb je gewoon geluk. Wat er niet aankomt, hoeft er tenslotte ook niet weer af!
Ik vind het op zich wel goed dat ze je gewicht controleren en zo te lezen ook niet voor niets... wat je hierboven schrijft, kan je beter je verloskundige vertellen. En waar ze zich mee bemoeien? Met de gezondheid van jou en van je kindje! Het gaat hun er echt niet om om bemoeizuchtig te zijn, maar alleen om jou te helpen, ook als je het moeilijk vindt om aan te komen. Het is belangrijk voor jouw gezondheid en die van je kindje om niet te lijnen en ik vind het heel goed dat ze dat in de gaten houden. Ik was ook bezig met afvallen, was al 7 kilo kwijt, maar raakte toen zwanger. Nu zit alles +9 kilo er weer aan en ik zit er niet mee. Wat ik voor de zwangerschap kon, kan ik daarna ook wel. Voor nu vind ik het belangrijk dat baby en ik gezond zijn.
bij de meeste vk's wordt je gewicht niet eens meer gemeten, vroeger werd dat standaard gedaan maar dat is in de loop der jaren veranderd... ik snap al helemaal niet dat ze jou een "schuldgevoel" aanpraat.... de 1 komt (veel) aan, terwijl de ander (veel) afvalt... ik heb mijn gewicht zelf in de gaten gehouden en mijn zorgen daarover wel eens geuit tegenover de vk.... ik woog aan het begin toen ik wist dat ik zwanger was 70.9 kilo....ik viel in de maanden daarna af tot pakwek 65 kilo terwijl ik niet aan het afvallen was o.i.d. (niet nodig ook gelukkig) en toen ik haar dat vertelde heeft ze wel mijn bloed voor de zekerheid na laten kijken, maar dat was verder allemaal "normaal" en is het niet anders dat de kleine van mij alles "pakt" inmiddels ben ik over mijn begin gewicht van 70.9 heen, en ben nu iets meer dan een kilo "aangekomen"....(weeg nu 72 kilo precies) maar het gewicht van mijn kindje werd vorige week geschat dmv echo op dat van 37,4 wkn.... dus maak je niet ongerust meid....bij de 1e was ik totaal 6 kilo aangekomen....bij de 2e was ik totaal 2,3 kilo aangekomen en nu ben ik tot op heden iets meer dan een kilo aangekomen... en beide kids waren 7 pond en kerngezond en zoals het er nu naar uitziet zal deze hetzelfde gewicht "behalen" ondanks dat ik dit keer dus nog minder ben aangekomen..... succes en geniet gewoon lekker van je zwangerschap... gr.smoekie
Volgens mij wordt er haar geen schuldgevoel aangepraat, er wordt gewoon gevraagd of ze misschien ziek is geweest of aan het lijnen is. Meer niet volgens mij.... het komt op haar alleen zo over, omdat ze er zo mee bezig is. En ik vind het dus niet verkeerd, op een ander forum eens gelezen dat iemand een vriendin had met anorexia die zwanger was en die dus niets at. Maar de verloskundige hield dat helemaal niet in de gaten, dat vind ik dus heel erg om te lezen...