Baby vervoeren op de fiets

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door kleintjevoorons, 12 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Heey allemaal,

Aangezien wij geen auto hebben ik als de kleine 4 maanden is weer aan het werk ga vroeg ik me af hoe ik hem/haar het beste mee kan nemen op de fiets. Ik weet dat een fiets stoeltje pas mag met ongeveer 9 maanden als het kindje kan zitten. En naar mijn idee heb ik de volgende opties:

Maxicosi drager voor de fiets: Vind ik te eng.

Fietskar met maxicosi er in: kar is te verweg achter de fiets en door de drukke stad in de spits vind ik dat maar niks.

Draagzak: Wordt afgeraden maar lijkt mij toch de meest veilige optie. kindje lekker dicht bij me.

Hoe doen jullie het?

Groetjes kleintjevoorons

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik zou toch voor de maxicosi drager op de bagagedrager van je fiets gaan. Ik denk dat dat de meest veilige optie is. Ik vind het er ook altijd een beetje wiebelig uitzien, maar het zal vast wel veilig zijn. Zo'n buikdrager lijkt me zo'n eng idee voor als je onverhoopt valt met de fiets. Straks val je op je kindje, of komt je kindje klem te zitten tussen jou en je fietsstuur.

3. UmmKais

UmmKais Actief lid

11 nov 2009
    316
    1
    0
    NULL
    NULL
    Stomme vraag misschien, maar kun je niet tijdelijk met de bus/metro/tram? Dan blijft je baby ook lekker warm en het is heel wat veiliger. Wanneer de baby dan een maand of 9 is kun je hem of haar op de fiets meenemen in een fiets stoeltje of zelfs een speciale mama fiets aanschaffen met wat meer in- en uitstapruimte etc.

Ik weet het, niet echt een antwoord op je vraag... en misschien is het praktisch helemaal niet mogelijk ivm de routes die je moet afleggen maar ik zou er persoonlijk wel voor kiezen!

4. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Mermaid, Dat argument geeft mijn vriend inderdaad ook :p. Alleen is het zeker 5 jaar geleden dat ik met de fiets gevallen ben, en toen was ik dronken. maar het blijft inderdaad een risico... Moeilijk... Maar misschien moet ik toch iets meer open staan voor die maxi cosi drager. Alhoewel als je dan met de fiets valt je ook een probleem hebt.

UmmKais, Bus heb ik inderdaad ook over na gedacht. Alleen moet ik tussen de haltes en bestemming (van bus naar werk naar kinderopvang) veel lopen en ben ik een uur onderweg ipv 20 minuten. Dus ook niet echt een optie.

Dat ze niet gewoon iets uitvinden wat en veilig is en er veilig uit ziet.

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Vallen met de fiets zal inderdaad niet zomaar gebeuren, maar ik ga meer uit van de "wat als..." situatie. Met de maxicosi achterop is zo'n klein frummeltje toch ook beschermd door de harde laag van de maxi-cosi, dus toch veiliger in mijn optiek.

6. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Ik heb zelf ook geen plek achterop de fiets want mijn zoon zit daar al, een fietskar kan ik in de berging niet kwijt en die laat ik dus ook echt niet buiten staan.
    Heb er zelf ook over nagedacht om het dan maar met de draagzak te doen.
    Maar als het goed is heeft mijn vriend tegen de tijd dat de 2 guppie naar KDV zouden moeten een andere baan en dan heb ik de auto weer, dus is ons 'probleem' opgelost.
    KDV is hier trouwens maar 5 min. fietsen vandaan, als ik het zou moeten lopen ben ik zeker ruim 30 min. bezig met het brengen en weer thuis komen.
    Weet niet hoever het bij jullie vandaan is?

7. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    KVD is ongeveer 5 min fietsen van mijn werk en 20 min fietsen vanaf thuis. Dus vlak bij mijn werk. Lopen is dus ook geen optie. We hebben er eerst ook wel over gedacht om een auto te kopen maar dat zou dan alleen zijn voor die 5 maanden dat hij/zij niet op de fiets kan. En dat vinden we dus een beetje onzin. Het moet namelijk anders kunnen omdat er meer mensen zonder auto zijn.

8. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    lastig zeg..... ik zie ze wel vaak met zo,n kar... je kindje zit erin in de maxicosi.( dus wel goed beschermd) .. dan zit het ook bij stromende regen ( heb je daar al over nagedacht? ) lekker beschut... je kan er extra verlichting of zo,n hoog vlaggetje op doen zodat hij goed zchtbaar is? als het van de winter glad word zou ik fietsen met je kind achterop of in de draagzak echt eng vinden.

gr Jose

9. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Mij lijkt een karretje veiliger dan achter op de fiets. Of een bakfiets? Maar mogelijk is dat ook een dure aanschaf als je die daarna niet gaat gebruiken.

10. PollekePiek

PollekePiek Actief lid

19 jul 2009
    128
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook voor de maxicosi gaan. Je kindje zit veilig in de gordels en ook nog het handvat om te beschermen.. (mocht er wat gebeuren).. je valt zelf misschien niet zo snel, maar je weet nooit wat een ander in het verkeer doet! Zo ben ik zelf laatst aangereden met mn dochtertje voorop! Ik zat zelf flink in de kreukels, maar mn meisje had nog geen schrammetje..!

11. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    bakfiets?

12. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Maar zijn er meiden die hun kindje vervoeren met een draagzak op de fiets? En wat is jullie ervaring daarmee?

13. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik zou ook voor de maxi-cosi gaan, ik ken meerdere mensen die zo'n ding naar volle tevredenheid gebruiken. Een draagzak op de fiets wordt zelfs door de fabrikanten afgeraden dus dat zou ik zelf absoluut niet doen.

14. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Draagzak zou ik ook niet doen. Toen ik op het KDV werkte is er een keer een babytje gestikt, toen 'ei met z'n moeder op wag was naar het CB, brrr.
    Wij hebben ook geen auto en voor de oudste had ik een maxi cosi achterop, maar ik vond het veel te wiebelig. Voor de jongste heb ik 9 jaar geleden al een bakfiets aangeschaft. Kostte toen nog wat moeite, maar dan heb ook wat. We hebben de bakfiets nog steeds, want er zijn veel grote dingen die niet in de fietstas passen. We gaan 'em zeker weer gebruiken voor de baby. Voordeel is dat je ook gewoon én de baby én de buggy én boodschappen mee kunt nemen. Als het regent of heel koud is gaat de tent erover. We hebben in de tuin van rabatdelen en een golfplaat een overdekte stalling gebouwd, want voor ons is de bakfiets echt onmisbaar!
    O, ja, nog een voordeel (nee ik heb echt geen aandelen;)), als het glad is 's winters ben je heel stabiel. Ging ik met mijn dochters door de sneeuw naar school en ''scheurde" alle auto's en fietsen voorbij. Mijn dochter, die nu net 9 is geworden, zat er vorig jaar nog in bij gladheid, want ze fietste nog niet zo stabiel.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ik heb sinds kort ook zo'n Babymee (zo'n standaard waar je de maxicosi op kunt zetten) via MP gekocht.
    Wel zo makkelijk, want nu kan ik ook makkelijk naar de psz fietsen en mijn fiets voor de deur zetten daar. Mijn dochtertje zit voorop.
    Ik gebruik hem alleen voor korte ritjes, maar ik vind het wel zo lekker dat ik de fiets weer kan gebruiken.

16. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    ik zou ook voor een mc drager op de fiets kiezen.. of een fietskar waar je de MC in zet op een drager.. Maar echt niet in zo'n buikdrager.. Ik heb zelf een beetje t idee van "de goden verzoeken" daar mee.. Dat hoeft maar 1 keer mis te gaan he...

17. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    draagzak zou ik echt niet doen. argumenten:
    a) onveilig als je valt, of onveracht af moet stappen
    b) je bent een stuk minder mobiel tijdens het fietsen, dus ook minder veilig
    c) draagzakken a la babybjorn zijn eigenlijk helemaal niet fijn voor kindjes: ze hangen er heel onergonomisch in (kans op last van ruggetje en heupjes, mn. wanneer je ze met gezichtje van je af zet). het is ongeveer zo comfortabel als wanneer we jou aan je string zouden dragen. een ergonomische drager (bijv. mei tai, beco butterfly, knoopdoek) is wél fijn voor het kindje, en goed voor de heupjes/rug. maar nog steeds onveilig op de fiets.

twee vriendinnen van me hadden ook het probleem wat jij hebt. de een heeft een fietskar (met daarin de mc), de ander een babymee (mc-standaard voor achterop fiets). beiden zijn er erg tevreden over.

18. Haasje83

Haasje83 Bekend lid

30 mrt 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    volgens mij mag je officieel niet eens met een buikdrager fietsen, dat maxi cosi ding is een goed gekeurd iets... ziet er wiebelig uit maar is waarschijnlijk goed getest?!

19. Sam1986

Sam1986 Actief lid

6 jul 2008
    437
    0
    0
    Echt niet doen hoor in een draagzak. Ik wilde het een keer proberen, maar ben na twee meter alweer naar huis gegaan. Veel te onstabiel. Wij doen hier alles met de auto. Het is even niet anders de eerst maanden.

Als je het budget er voor heb zou ik een bakfiets kopen.

20. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Hier ook een maxicosi op de bagagedrager gehad bij de oudste. Ik ben er zelfs 1 keer meegevallen, gelukkig niet in volle vaart maar omdat onze sturen in elkaar kwamen. En wat denk je ik helemaal overstuur, maar onze zoon sliep gewoon door.:$

Is een bakfiets geen optie??

Deel Deze Pagina