hallo, ik ben net nieuw hier en vandaag precies 11 weken zwanger, op 9 weken heb ik de eerste echo gehad en moest de week daarna terugkomen voor nog een echo, dat was dus afgelopen maandag. Maandag moest ik van de verloskundige gelijk door naar de gyneacoloog omdat er iets niet goed was. Hij heeft zelf nog een echo gedaan en vertelde me dat ons kindje een zeer ernstige afwijking heeft dat hij/zij niet zal overleven: hydrops foetalis de baby houdt dus allemaal vocht vast tussen het lichaampje en de huid en dat duidt op een chromosomen-afwijking dat heel ernstig is, ik had er ook nooit van gehoord, bij Down-syndroom bijv. is dan de nek van de baby/vrucht dikker dan het normaal hoort te zijn (vocht), vandaar dat er een test is voor nekplooimeting maar bij hydrops foetalis is dat over het hele lichaampje en dat is dus helemaal niet goed op internet kan ik er zelf niet veel over vinden, alleen stukken dat voor of door dokters is geschreven en dus erg moeilijk te begrijpen Noch de gyneacoloog hier in het ziekenhuis, noch de gyneacoloog die de vlokkentest heeft gedaan hebben mij ook maar iets verder aan informatie verteld, wat kan ik verwachten, een miskraam ? zal ik een keuze moeten maken om de zwangerschap af te breken ? wat gaat er gebeuren nu verder ? A.s. vrijdag moet ik bellen voor de uitslag van de vlokkentest, dat is op zich al raar om te moeten bellen, waarom niet een gewone afspraak, ik zal toch een heleboel dingen moeten weten nu, ik heb kortom zoveel vragen en weet echt niet nu wat ik moet doen zou je me a.u.b. zoveel mogelijk informatie kunnen en willen geven, of een site waar ik meer kan vinden, ik wil zo graag alles weten alvast heel erg bedankt (p.s. mijn bloedgroep is A-positief dus dat kan niet de oorzaak zijn)
Hoi mandarijn, wat zul je geschrokken zijn! Informatie die ik je kan geven: Hydrops foetalis ontstaat bij kindjes met een afwijking of bij kindjes waarbij de ouder een ziekte heeft door gemaakt tijdens de zwangerschap bijvoorbeeld het parvo virus dat is de 5e kinderziekte of een stofwisselingsziekte. Hydrops foetalis is ernstig,het kindje heeft een ernstige bloedarmoede waardoor het hartje gaat falen en de vochtophoping ontstaat. Bij de milde vorm kan een kindje erover heen groeien maar meestal overlijd het kindje in de baarmoeder. Het is belangrijk om te weten wat de oorzaak van de hydrops is, daarom hebben ze de vruchtwaterpunctie gedaan. Het lijkt me dat ze de uitslag niet over de telefoon zullen vertellen want inderdaad komt er heel wat bij kijken en kunnen vragen veel beter beantwoord worden als je tegen over elkaar zit. Zet je vragen op papier en neem ze mee! Stel alle vragen want geen enkele vraag is raar of dom. Ik wens jullie heel veel sterkte en zou het fijn vinden als je laat weten hoe het met jullie gaat. Groetjes Imke
bedankt voor de uitleg in normale taal Imke, ik heb al zoveel gezocht op internet, maar het is zo onduidelijk ik heb nu bijna een week een koortsig gevoel en prik in mn armen als ik wakker word (prik zoals je krijgt als je bijv. te lang met je benen over elkaar zit en je ene been gaat prikken) ik heb het gedurende de dag heel vaak, ook in mn benen, hoort dat bij de zwangerschap? of is mn lichaam bezig om tegen het vruchtje, de baby, te werken? ze hebben echt gezegd dat ik moest bellen, geen afspraak om langs te komen. de test was een vlokkentest, want het is nog te klein voor vruchtwaterpunctie (11 weken) hoe kan ik nu weten wanneer het kindje "weg gaat" of krijg ik een miskraam of niet? ik heb zoveel vragen, ik vind het heel moeilijk om dit verder te dragen als het kindje alleen maar groter groeit en bijv. met 6 maanden toch overlijdt nu is het nog klein, niet minder erg, maar voor mijn gevoel maakt het uit heel erg bedankt (p.s.: het hartje klopt trouwens heel erg goed, dus een hartfalen kan het dan niet zijn toch?)
Hoi mandarijn, Als uit de vlokkentest blijkt dat het kindje ernstig ziek is dan krijg je de keus om de natuur zijn gang te laten gaan of de zwangerschap af te brekeb. Als je de natuur zijn gang laat gaan is het niet duidelijk wanneer je lichaam de zwangerschap zal afstoten. Kies je ervoor de zwangerschap af te breken dan kan je gecuretteerd worden. Na 16 weken zwangerschap moet het kindje geboren worden de weeen zullen dan worden opgewekt. Wacht eerst de vlokkentest af! Laat je weten hoe het was? liefs Imke
de uitslag van de vlokkentest is: trisomie 18 ik ben kapot eerlijk gezegd, weet ook niet hoe ik de komende week door moet komen, ze hebben me curettage geadviseerd, dit advies gaan we opvolgen mijn vriend steunt me ontzettend goed ondanks zijn eigen verdriet, dat is nog het enige waar ik op het moment aan vast hou bedankt nogmaals voor je berichten Imke
Hoi Mandarijn, Ik moest even een brok wegslikken, ik leef ontzettend met jullie mee. Het is belangrijk dat jullie er samen over blijven praten, hoe vaak dat ook nodig is maar geef elkaar ook ruimte om het op jullie eigen manier te verwerken. Ik wens jullie veel sterkte! Veel liefs Imke