Hoi allemaal, Wij zijn nog bezig met ovulatie inductie dmv gonal f en pregnyl maar mn lf is te kort. Nu mag ik van de gynaecoloog na mn eisprong utrogestan gaan gebruiken maar ze weet zelf niet of dit gaat helpen. Heeft er iemand goede ervaringen mee? Hoop t want geb nu eindelijk een goede eisprong, word ik na 7-10 dagen ongesteld zucht...
Bij IVF/ICSI is het verplicht, dus daardoor heb ik er ervaring mee. Ik heb het bij deze zwangerschap tot 10w gebruikt en toen in een week of anderhalf afgebouwd. Ik gebruikte er 3x 2bollen per dag. Je moet ze vaginaal opsteken, niet slikken (ook al staat dat in de gebruiksaanwijzing). Ik deed precies elke 8u. Dus: 7u - 15u - 23u. Was het advies om het zo gelijkmatig mogelijk te verdelen over de dag.
Je moet ze inderdaad vaginaal inbrengen, niet slikken. Hier drie keer daags twee bolletjes, wel tijdens de IVF-en ICSI-behandelingen, vanaf de punctie tot de testdatum. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat Utrogestan niet werkt. Je lichaam krijgt een flinke boost progesteron en het is meteen op de plek van bestemming. Hoe hoog is jouw dosis?
Bij mij heeft het gebruik van utrogestan niet voldoende effect gehad na de 1e tp. Ik werd dwars door het gebruik van de utro heen ongesteld op dag 6 na tp. Ik ben daarna over gegaan op een dosering pregnyl 1500 ie op dag van tp en dag 3,6 en 9 na tp. Hiermee geen zwangerschap, maar wel pas 14 dagen na tp ongesteld. Tijdens de laatste 3 iui behandelingen heb ik ook pregnyl gebruikt en wer d mijn lf verlengd van 8-9 na inseminatie tot 14 dagen.
Ik ken iemand waar dit de wonderoplossing bleek! Na maanden vruchteloos proberen heeft ze utrogestan weten te verkrijgen voor haar korte lf (verder geen ivf oid) van de gyn en meteen die ronde zwanger en inmiddels ruim 20 weken! Voor haar was het dus echt de oplossing!
Hier een jaar lang ovulatie inductie en iui geprobeerd zonder resultaat. In mei begonnen vanwege korte lf met utrogestan. Sindsdien 2x zwanger geraakt. Helaas wel ook beide keren mis gegaan maar dat had niks met de utro te maken.
Ik heb 4x utro gebruikt, stteds na 6 dagen ongesteld.. Deze keer 3x 1500 pregnyl. Nu imiddels dag 9 dus is al iets langer (icsi). Succes
Ik gebruik nu ook utro vanwege een te korte lf. En waarschijnlijk komt dat omdat m'n progesteron te laag is. Ik heb het nu 1 ronde gebruikt en werd na 15 dagen na eisprong ongesteld dus dat is netjes.
Ik zou graag utro willen gebruiken, denk namelijk dat dit voor mij de oplossing zou kunnen zijn. Ik heb ook een korte lf en progesteronwaardes waren niet erg hoog. Ik krijg het alleen niet voorgeschreven! Erg frustrerend! In het ziekenhuis zeggen ze dat het niet bewezen is dat het helpt en dat er niets is om de lf te verlengen. Ik ga nu voor een second opinion naar een andere kliniek. Ik hoop dat ze daar wel utro willen voorschrijven. Proberen waard!
Progesteron wordt door het geel lichaam gemaakt. Eitje groeit in een follikel en als het eitje rijp is knapt het follikel en dan springt het eitje eruit. Het geknapte folikkel heet vanaf dan geel lichaam en gaat progesteron aanmaken. Als je een baggere eisprong hebt kan het zijn dat je geel lichaam niet goed tot stand komt en dat je daardoor geen mooie progesteronwaarde gaat aanmaken. Utrogestan proppen heeft dan geen zin. Immers: zonder mooi ei wordt het niets. Bij mij leverde utrogestan proppen in natuurlijke cyclus niets op. Ja, ik werd later ongesteld maar zwanger werd ik er niet van. Ik denk dat het daarom belangrijk is om eerst goed te gaan achterhalen waarom je zo snel ongesteld wordt, kobobo. Niet om angst toe te brengen, maar POF dames zijn bekend met slechte progesteronwaardes door slechte eieren. Laat dus je FSH en AMH checken voordat je lang met utro gaat klooien. Maar als je eisprong wel goed is en dat je door domme pech niet een mooie progesteron waarde hebt en daardoor zo snel ongesteld wordt kan het zeker wel nut hebben. En dan klopt wat jouw artsen zeggen ook zeker niet.
Wat Maartje zegt is waar, maar je kunt ook een corpus luteum deficientie hebben met een goed ei. Dus: laat het uitzoeken!
Ik heb vanuit mijn icsi-poging nog wel een strip utro over (15 bollen). Kun je dus 2,5 dag mee vooruit. pb me voor interesse.
Met ivf dien je 3 x daags 2 bollen te nemen. In een natuurlijke cyclus is 3 x 1 ook wel voldoende (follikel wordt niet kapot geprikt en dus niet gesloopt) dus dan kan ze er langer mee.
@maartje. Ik krijg clomid en pregnyl dus zou een goede eisprong hebben nu. Daarnaast ben ik in augustus spontaan zwanger geraakt, maar is geeindigd in een miskraam. Kan een chromosoomfout zijn, maar kan ook met progesteron te maken hebben. Met clomid en meerdere follikels had ik nog geen hoge progesteronwaarde. Verder dus een korte lf en leeftijd speelt ook mee.