Hydrosalpinx rechts

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Ladylola, 21 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hai Dames,

Ik heb donderdag een kijkoperatie gehad, omdat er vermoeden was van verklevingen. Maar er blijkt een hydrosalpinx aan de rechterkant te zijn. Ze hebben deze wel laten zitten, maar ook niet doorgankelijk gemaakt, omdat er grote kans bestaat voor een EUG. Mijn baarmoeder en linker eileider en stok zijn pico bello.

Bedoeling is om over 6 weken te starten met hormoonstimulatie en IUI. Uiteraard ben ik gaan googelen en kom ik ook verhalen tegen, dat de hydrosalpinx het innestelen in de baarmoeder kan bemoeilijken? Ik ben benieuwd naar ervaringen. Zijn er dames met hetzelfde probleem?

Wie is er zwanger geraakt met IUI, ondanks hydrosalpinx?
    Had deze er toch beter uit gehaald kunnen worden?

Ik heb al een dochter, maar vorig jaar mei een miskraam gehad. Er was vermoeden van EUG, maar me linker kant deed toen erg zeer. Ik heb geen idee hoe lang ik dit dan heb. Maar mijn dochter duurde ook ruim 2 jaar.

2. Goldfishie

Goldfishie Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.331
    25
    48
    Heb je een echo gehad? Hebben ze gecheckt of deze lekt? In welk ziekenhuis loop jij? Wat hebben ze jou verder hierover verteld?

Ik heb ook een hydrosalpinx en deze is ontdekt toen ik hormonen ging spuiten voor ivf poging 1. Hierbij zijn geen van mijn 8 goede eitjes bevrucht. Die van mij lekt niet, is te zien op echo's, maar ik weet niet in hoeverre de hydrosalpinx hier invloed op heeft.

Op zp heb ik twee leden gezien die ook een hydrosalpinx hebben. De ene is nu zwanger van haar tweede kindje en haar hydrosalpinx zit er nog steeds. De ander had te horen gekregen dat er eerst een kijkoperatie moest om de hydrosalpinx te verwijderen voordat ze met een poging ivf/icsi begon.

Ik twijfel nu ook heel erg wat nu de beste oplossing is om te doen.

3. Willeke86

Willeke86 Fanatiek lid

16 mrt 2014
    1.200
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik heb ook twee hydrosalpinx gehad, bij mij lekte ze vocht in de bm. Rechts is verwijderd en links is niet verwijderbaar door verklevingen dus daar zit een essure veertje op.
    Hierdoor aangewezen op ivf.
    Als de hydrosalpinx dicht zit en dus geen vocht de bm in lekt is het geen probleem, maar is hij doorgankelijk en lekt het vocht de bm in dan is het kansloos. Het embryo heeft daardoor geen kans om in te nestelen.
    Mijn mening, als het enigszins kan verwijderen!

4. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Thx voor jullie reacties. Enige wat ik weet is dat ze hebben overwogen deze eruit te halen of toegankelijk te maken. Ze hebben uiteindelijk voor geen van beide gekozen. Ze hebben ook alles doorgespoten. Dus misschien hebben gezien dat die niet lekt? Geen idee.

Op de hsg is duidelijk dat er met veel kracht vloeistof in kan maar niet meer uit. Ik weet niet of deze dan lekt. Ik heb fertiliteit maar gemaild, omdat ik niet nu 6 weken wil wachten, maar even fatsoenlijk hiervoor zitten. Ik wil iets meer duidelijkheid dan het kan met iui.

Goldfishie waarom is je operatie uitgesteld?
    Ik loop nu bij flevoziekenhuis. Woon nu nog in almere. Maar ik verhuis dadelijk dus misschien overweeg ik een overgang naar het amc.

Maar jeetje 2x???? Maar maak je dan nog wel eitjes aan? Maar links niet verwijderbaar. Jeetje ook nog verklevingen. Heftig hoor!

Ben vooral nu aan het herstellen. Me buik lijkt wel een skippybal zo bol😓

5. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Hey meid.
    Ik heb rechts een hydrosalpinx.
    En nu zwanger van de 2de.
    Zolang hij niet lekt in de baarmoeder kan je gewoon zwanger raken.
    Wel is een hydrosalpinx direct een doorverwijzing voor ivf en niet voor iui.

Stel dat je dus rechts een eitje hebt is je kans die maand al verkeken omdat rechts dus dicht zit.
    Al zeggen ze dat je linkereileider dan het eitje overneemt.
    Daar zijn ze nog niet helemaal over uit.
    Daar zou ik dus even over praten met je arts want ik neem aan dat je je kansen om zwanger te worden zoveel mogelijk wil benutten.

Heel veel succes...

6. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Haha tuurlijk maak je nog eitjes aan als je eileider verstopt zit. Je eitjes gtoeien in de eierstok😉

7. Willeke86

Willeke86 Fanatiek lid

16 mrt 2014
    1.200
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ja idd wat Babyhope zegt, eitjes groeien gelukkig wel maar dat gebeurt in de eierstok. Je moet de eileider zien als transportweg. Die zijn bij helaas geblokkeerd, dus eitjes kunnen nooit meer in de bm komen. Maar met ivf sla je dat stuk over en wordt het rechtstreeks in de bm geplaatst

8. Goldfishie

Goldfishie Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.331
    25
    48
    Willeke: wellicht dat jij het volgende weet: kan een hydrosalpinx eitjes die groeien negatief beinvloeden? Dat ze dan slecht worden zodat ze bij een ivf of icsi poging niet bevrucht worden?

Ladylola: mijn kijkoperatie om de hydrosalpinx te verwijderen is uitgesteld omdat de gyn eerst wilt weten of mijn eitjes bevrucht kunnen worden met manliefs zaad met icsi voordat ze in mij gaat snijden.
    Al begin ik nu steeds meer te twijfelen of die hydrosalpinx mijn eitjes zo slecht maakt dat die eigenlijk eerst verwijderd moet worden.

9. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Zij denken dat het wel kan met iui, omdat het al 2x is gelukt. Maar goed wie weet heb ik dit wel door mijn miskraam vorig jaar. Zou idd zonde zijn als ik rechts eitjes aan maak. Dan is het al een verkeken kans. Maar goed ze zijn er idd nog niet over uit. Bij mij zeggen ze dat rechts deze door speelt naar links. Ik betwijfel het.

Goldfyshie ik snap heel goed dat ze het liever zo proberen. Maar geven zij gerantie dat je extra pogingen krijgt als het niet lukt, omdat je eileider er eerst uit moet?

Babyhope wat geweldig meis! Gelukkig is het gelukt. Wel met ivf dus?

Ik hoop binnen 2 weken op afspraak te kunnen komen inplaats van 6 weken.

10. Willeke86

Willeke86 Fanatiek lid

16 mrt 2014
    1.200
    0
    36
    Zuid-Holland
    Goldfishie, dat weet ik eigenlijk niet? Mijn arts in Dusseldorf heeft daar nooit een opmerking over gemaakt. Uiteraard wel dat het vocht een probleem was maar dat is opgelost en is na de plaatsing van het essure veertje niet meer gezien. Ik ben het afgelopen half jaar ook 3 x zwanger geweest (allen vroege mk)
    Maar ik heb nooit top opbrengsten gehad hoor:
    Ivf 1 - 16 eitjes - 1 verse tp (hydrosalpinx zaten er nog dus kansloos), 1 cryo
    Icsi 2 - 10 eitjes, 9 bruikbaar, 3 blastocystes (1e mk en 2 andere mislukt)
    Icsi 3 - 5 eitjes, 3 rijp, 1 blastocyste (2e mk)
    Icsi 4 - 15 eitjes, 7 rijp, 2 blastocystes (3e mk)

Dus bevruchtingen mét aanwezigheid van een hydrosalphinx in sowieso wel mogelijk! Heb dinsdag telefonisch overleg met mijn arts, ik zal het hem eens vragen!

11. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Goldfischie nee dat beinvloed niet de kwaliteit van de eitjes meid.
    De eileider zit niet direct vast aan de eierstok. Wanneer de eitjes springen zweven ze eerst een stukje door de buikholte voor de eileider ze opvangt.

Ts ja deze x weer via ivf/icsi.
    2010 1ste verse poging dochter
    2013 1ste verse poging miskraam
    Nu 1ste verse poging zwanger.

Dus telkens bij de eerste poging vers zwanger

12. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hmmm maar heeft die hydrosalpinx dan geen invloed oo de ontwikkeling van de embryo? Al 3 miskramen en al die icsi's jeetjemina tis niet niks zeg. Waar kan het aan liggen dat het niet goed gaat dan?

13. Goldfishie

Goldfishie Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.331
    25
    48
    Willeke: als je dat zou willen vragen heel graag! Alvast dank je wel!

Zou echt heel graag willen weten of er wel bevruchtingen kunnen zijn als je ook een hydrosalpinx hebt.

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Volgens prof. De Sutter zijn ze in Nederland veel te laconiek over hydrosalpinx. Ook als ze ogenschijnlijk niet lekken zorgen ze voor een negatief klimaat in de baarmoeder. Eerst verwijderen dus, alvorens verder te gaan.

15. Willeke86

Willeke86 Fanatiek lid

16 mrt 2014
    1.200
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hier niet in behandeling in Nederland maar in Dusseldorf.

Ladylola, waarschijnlijk is de reden van de mk's de verhoogde nk cellen in mijn bm. Deze vallen als het ware alles van buitenaf aan. Hier krijg ik prednison voor en intralipid infusen.

16. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Was er al bang voor:x Waarom hebben ze het dan niet meteen gedaan. Ik weet dat ze eerst met de patiënt moeten overleggen, maar ik heb aangegeven, zorg dat de operatie effectief is en doe wat noodzakelijk is.

17. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Nee ze beinvloeden niet de bevruchtingen.
    En nee als hij niet lekt is er ook niks mis in de baarmoeder.

Ik ben nu voor de 3de keer zwanger met een hydrosalpinx. Die niet lekt in de baarmoeder.

Een embryo doet het of doet het niet. Dat hij niet innesteld heeft zovele meerdere factoren. Niet omdat je dus een een hydrosalpinx hebt.
    Alleen wanneer hij lekt in de baarnoeder zijn er negatieve resultaten.

Dat kan je overigens ook overal lezen op internet.

18. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Babyhope, het spijt me, maar professor De Sutter is toonaangevend in haar vakgebied. Als zij aangeeft dat men in Nederland te laks is rondom deze problematiek én dat zij mijn miskramen van IVF pogingen waar een hydrosalpinx nog aanwezig was niet meetelt, dan zegt mij dat genoeg hoor. Ik zou nooit meer iemand adviseren om een hydrosalpinx te laten zitten. Daarvoor heb je echt te weinig pogingen.

PS: dat jij wel zwanger bent geworden en gebleven is geen sluitend bewijs. Er zijn ook mensen die roken en 100 worden. Maar dat maakt roken nog niet gezond.

19. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Sorry maar dr de sutter is niet de enige gyneacoloog op deze aardbol.
    Ik zou zeggen onderzoek het zelf.
    Er zijn voors en tegens maar die zijn overal.
    Geen vocht in baarmoeder is goed.
    Lekt ie wel dan eruit laten halen.

20. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Wel of niet lekken is maar heel beperkt te zien. En ik heb sowieso in prof De Sutter meer vertrouwen dan in alle Nederlandse gynaecologen bij elkaar. En geloof maar dat ik álle internationale onderzoeken uitgeplozen heb. Hydrosalpinges zijn gewoon onwenselijk. Eruit is beter.

Maar prima, laatTS vooral haarzelf informeren. Jij geeft jouw info en onderbouwing en ik de mijne.

Deel Deze Pagina