Mijn dochter is nu net 5 maanden oud, En als ze naar bed gaat heeft ze een rompertje aan met lange mouwen en een slaapzak daarover (korte mouwen) en da tot dr buik een dun lakentje en die maak ik helemaal strak vast onder het bedje. Is dit nu verkeerd? Ik ben zo bang dat ze op dr buik terecht komt ( ze draait goed naar d'r buik maar legt vaak als ze moe is d'r hoofdje in het mastrasje/boxkleed net waar ze ligt. En ik ben bang dat dat s'nachts gebeurd. Maar nu lees ik dat het gevaarlijk is om ze vast te leggen dat ze zich vastdraaien? Help, wat moet ik nu doen?
Hier op het moment dat de slaapzak erin kwam, het lakentje eruit. Mijn dochter is ook een buikslaper, en ook al vanaf heel vroeg, 3 maanden ofzo. Ze wist zich ook niet altijd zelf terug te draaien, maar als je verder geen lakentje en dekentje over je kindje heen doet, dan kunnen ze in elk geval zelf hun hoofd weer vrij maken.
Op het moment dat mijn zoontje wat meer beweeglijker begon te worden (ongeveer 2 maanden) ging bij mij ook het lakentje eruit en slaapt hij alleen nog maar in een slaapzak. Vastleggen dmv een lakentje of iets dergelijks is vlgs mij idd niet aanbevolen en zelfs gevaarlijker dan als ze op hun buikje slapen. Lijkt mij dat ze met 5 maanden haar hoofdje al goed opzij kan draaien als het echt nodig is? Weet dat je ook een folder hebt die "Veilig Slapen" heet, mss een idee om even te Googelen?
Je kindje is oud genoeg om zich om te draaien en lekker haar eigen plekje te vinden om te slapen. De ene ligt lekkerder op haar zij en de ander lekkerder op haar rug. Op je neus liggen is niet lekker, en JOUW kindje is oud genoeg om haar hoofdje dan om te draaien. Laat je kindje dus lekker liggen, leg haar niet te strak en vertrouw haar.. het is echt goed zo. Onder het laken komen is al helemaal niet erg (hooguit een beetje te donker) want dat ademt gewoon. Bij mij lagen de kinderen altijd in een slaapzakje (dun) onder een katoenen laken en deken. Dat ging helemaal prima.
Maar zo strak leggen moet ik dus absoluut niet doen? ( ga zo even de folder opzoeken). Ik ben daar zo panisch voor dat ze op d'r buik beland , en als ze dan met dr slaapzak zo draait, kan ze dan wel goed terug bewegen? Want het lukt haar zo maar zelden (dus gewoon in kleding) om terug te draaien naar haar rug.
Ons zoontje kan meestal niet goed terug draaien maar hij laat het wel weten wanneer hij het beu is op zijn buik Hij slaapt het liefst op z'n zij, ik ga het niet tegenhouden.
Mijn zoontje slaapt met romper, pyjama shirt en (winter)slaapzak. Geen dekentje of laken hier meer. Hij is daarvoor de bewegelijk in bed!
Bedankt voor jullie antwoorden! Maar ben bang dat ik dat s'nachts dan niet hoor als ze niet kan terug draaien.
Maar ze hoeft dus ook niet terug te draaien! het gaat erom dat ze haar hoofd kan draaien waardoor haar neus (of mond) weer vrij komt om te ademen. Ook een kind blijft echt niet de hele nacht óp z'n neus liggen!
Maar dat doet ze al bijna niet, als ik haar op een kleed heb liggen en ze word moe blijft ze gewoon met haar gezicht in het kleed liggen tot ik haar omdraai
waarom draai je niet alleen haar hoofdje zijwaarts.. dan heeft ze het snel genoeg door. Op je buik slapen kan heel lekker zijn