Klopt dit echt? Een baby van 1 jaar kan dit allemaal??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kitty07, 15 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Je baby is één jaar oud! Als je terugkijkt naar het afgelopen jaar is het verbazingwekkend hoe hard hij is gegroeid en hoe snel hij zich heeft ontwikkeld! Het is waarschijnlijk een spannend jaar geweest waarin veel is gebeurd. Wellicht loopt hij al, maar zo niet, dan zal dit binnenkort gebeuren! Hij kan de trap op en af lopen en kan misschien uit zijn bedje of box klimmen. Hij houdt ervan om de deksels van bakjes/doosjes etc. af te halen. Geef hem een tupperwarebakje waar hij speelgoed in kan stoppen en kijk hoe hij hem open krijgt! Hij is ook steeds onafhankelijker aan het worden en zal erop aandringen om dingen zelf te doen. Hij probeert zichzelf aan te kleden, al is hij er nog niet zo goed in. Sta toe dat hij helpt met het dichtknopen van zijn kleding en het strikken van zijn veters of het vastmaken van zijn schoenen met klittenband. ...

Het is je misschien opgevallen dat je kind minder babbelt. Nu hij zich voort kan bewegen, zal hij minder interesse hebben in praten en meer in bewegen. Hij vindt het nog steeds leuk om nieuwe woorden te horen en zal proberen om na te zeggen wat hij hoort.

Je kind is niet erg flexibel in wat hij wel en niet leuk vindt. Hij is nog steeds bang voor vreemden en nieuwe plekken. Zorg ervoor dat je hem de tijd geeft om aan nieuwe situaties te wennen. Wanneer hij een relatie ontwikkelt met een nieuw iemand, zal hij hem of haar ook gaan vertrouwen. Je baby vindt het niet leuk om van je vandaan te zijn en is opgelucht wanneer je terugkomt. Hij zal nu genegenheid kunnen tonen door knuffels en kusjes te geven.

Omdat het geheugen van je kind beter aan het worden is, onthoudt hij waar dingen zijn en zal hij ze gaan pakken. Hij zal blijven proberen om problemen op te lossen, maar kan gefrustreerd raken als iets hem na een aantal pogingen nog steeds niet lukt. Als je hem vertelt dat hij iets moet doen, zal hij het waarschijnlijk ook doen. Denk eraan om hem duidelijke, simpele en precieze instructies te geven zodat hij gemakkelijk kan begrijpen wat je van hem verlangt.

De maaltijden kunnen lastig worden omdat je baby wil rondbewegen en op verkenning uit wil gaan. Moedig hem aan om te eten wanneer de rest van het gezin eet. Als hij niet wil eten, kun je het het beste niet forceren. Hij zal eten wanneer hij honger heeft. Wanneer hij één jaar oud is, zal hij klaar zijn voor gewone melk.

Leer je kind over vormen, kleuren, grootten en verschillen. Bied je kind allerlei soorten speelgoed, spelletjes en activiteiten aan om het leren te bevorderen. Hij vindt het nog steeds leuk om te lezen en te zingen. Nu hij zich beter voort kan bewegen, zal hij het misschien zelfs leuk vinden om te dansen op muziek.

Ontwikkeling: Fysiek

Staat zonder hulp.
    Veel baby's beginnen te lopen.
    Sommige baby's kunnen al goed lopen.
    Hij kan proberen te klimmen.
    Probeert met ballen te gooien.
    Kan met ballen rollen.
    De fijne motoriek ontwikkelt zich snel.

Ontwikkeling: Cognitief

Heeft een heerlijk gevoel voor humor.
    Kan blokken op elkaar stapelen om een toren te bouwen.
    Zwaait gedag.
    Begint zelf met spelletjes.
    Reageert op instructies.
    Zijn woordenschat blijft zich uitbreiden.
    Houdt van lezen.
    Klaar om van borstvoeding over te gaan naar gewone melk.
    Eet allerlei soorten etenswaren.
    Houdt ervan om buiten te zijn om te gaan verkennen.
    Ontwikkeling: Emotioneel

Vindt het leuk om te plagen.
    Houdt ervan om genegenheid te tonen.
    Kan knuffelen en kusjes geven.
    Ontwikkelt banden met anderen.
    Je baby kan nog steeds verlegen zijn.
    Vindt het leuk om met andere kinderen samen te zijn en begint vriendschappen te sluiten.
    Geschikt speelgoed

Buitenspeelgoed.
    Duwspeelgoed.
    Speelgoed waar je op kunt rijden.
    Doe-alsof-speelgoed.
    Muziekinstrumenten.
    Educatief speelgoed.
    Zingend speelgoed en verlicht speelgoed.
    Boekjes.
    Ballen.
    Poppen en knuffels.
    Blokken en stapelspeelgoed.

OMG! :$
    Mijn zoontje wordt volgende week 1 jaar maar als ik bovenstaande lees heeft hij dus een mega achterstand op elk gebied!
    Moeten kinderen dit echt al allemaal kunnen op deze leeftijd???? :(

Laatst vroegen ze op het CB ook al of hij luistert naar bepaalde "instructies" zoals bv. "waar is je...?"

Ehhm......nee...volgens mij heeft hij nog niet eens in de gaten dat ik tegen hem aan het praten ben...;)

Meerdere moeders met (bijna) 1-jarigen die hier dus echt niets in herkennen?

2. Jo85

Jo85 Niet meer actief

mijn zoontje is nu bijna 11 maand maar opzich herken ik zijn vooruitgang wel in dit stukje.
    Niet alles en ook niet zo letterlijk als het hier soms geschreven wordt.
    Maar toch wel een groot gedeelte ervan...

Staat zonder hulp. --> is hij eergisteren mee begonnen om zich op te trekken aan de box...
    Veel baby's beginnen te lopen. --> loopt een rondje langs de rand van zijn box
    Sommige baby's kunnen al goed lopen. X
    Hij kan proberen te klimmen. --> hij probeert regelmatig "op ons te klimmen"
    Probeert met ballen te gooien. --> gooit met alles wat hij in handen krijgt dus ook ballen
    Kan met ballen rollen. --> mwah echt rollen niet dan gaat het per ongeluk

Heeft een heerlijk gevoel voor humor. --> wat vind je een gevoel voor humor?!
    Kan blokken op elkaar stapelen om een toren te bouwen. --> nee
    Zwaait gedag. --> ja en fanatiek ook
    Begint zelf met spelletjes. --> kiekeboe is dan wel favoriet om mee te beginnen.
    Reageert op instructies. --> enige waar hij op reageert is als ik zeg "kom maar" en ik hou iets omhhoog wat voor hem de moeite is om voor te komen.
    Zijn woordenschat blijft zich uitbreiden. --> begint nu gericht "die"en "daa" te zeggen icm wijzen naar de plek of object.
    Houdt van lezen. --> kan hij niet voor stilzitten
    Klaar om van borstvoeding over te gaan naar gewone melk. --> daar zijn we nog niet aan toe.
    Eet allerlei soorten etenswaren. --> eet eigenlijk alles
    Houdt ervan om buiten te zijn om te gaan verkennen. --> absoluut

Vindt het leuk om te plagen. --> uhm tja niet echt
    Houdt ervan om genegenheid te tonen. --> knuffelt graag met iedereen
    Kan knuffelen en kusjes geven. --> kusjes geven doet hij nog maar heeeeeellll soms
    Ontwikkelt banden met anderen. --> begint nu echt voorkeuren te hebben voor bepaalde mensen.
    Je baby kan nog steeds verlegen zijn. --> nee
    Vindt het leuk om met andere kinderen samen te zijn en begint vriendschappen te sluiten. --> vind alle kindjes nog even leuk behalve "kleine baby's"

Maar als jou zoontje het nog niet kan zou ik me er vooral niet te veel zorgen om maken. Het ene kindje is nu eenmaal wat sneller dan de andere. En het komt vanzelf wel...

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik zal dan even opsommen wat mijn zoontje nu kan:

- zwaaien en klappen in handjes
    - vindt boekjes lezen leuk
    - kiekeboe spelen
    - reageert op naam
    - met bal rollen en gooien
    - loopt rondjes langs tafel en kan zich overal aan optrekken maar dus niet los staan!

Maar zaken als "meehelpen met kleding aantrekken" of gericht op instructies reageren en de trap aflopen :$..........daar zijn ze nu toch veel te klein voor??

4. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Je moet er niet op die manier naar kijken. Dan ga je je zorgen maken. Dit komt van het oei ik groei boekje en wij hebben hem ook.

Je moet pas als je kindje ruim 1 is kijken naar wat hij allemaal kan. en dan zal je zien dat hij 9 van de 10 dingen gewoon goed kan. Het gaat namelijk enorm snel.

Mijn zoontje van 14 maanden kan alles op dat lijstje behalve los lopen (naja sinds gister enkele stapjes en dan kruipt hij liever verder) Maar op zijn 1e verjaardag kon hij nog niets van dit alles hoor. Gooien niet, staan niet niets. Dus hou je rustig en alles kom goed. ieder kind doet dit op zn eigen ritme.

Ga het vooral niet pushen want dan krijg je zo kinderen die alles goed willen doen en als het niet lukt dat ze bang zijn je teleur te stellen. Laat het maar lekker zn beloop! komt goed.

5. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Ik weet zeker dat je zoontje zodra je hem zn t-shirt aantrekt, hij zelf al zn armpje door zn mouw doet. Hij weet wat je aan het doen bent en dat bedoelen ze ermee. Als die van mij iets vast heeft met 2 handen dan laat hij 1 hand los als ik zn shirt over zn hoofd trekt en doet hij zn handje richting zn mouw. de rest doe ik. Schoenen idemdito. Als ik met zn schoen aankom doet hij zn voet omhoog. Echt "helpen" met aankleden kan natuurlijk geen enkel kind van 1.

6. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn meisje is gisteren 1 geworden en doet de meeste dingen al een maand of 3,5. Maar die loopt volgens ka, cb-arts en kinderfysio zo'n 5 mnd voor. Die kan ik dus niet vergelijken met de gemiddelde dreumes van 12 mnd,en dat terwijl ze 2 wkn en 5 dgn te vroeg is geboren. Straks staat haar ontwikkeling misschien even stil en loopt ze weer gelijk op. Ze loopt al vanaf 8,5 los,dat hoort ze volgens bb nu pas te gaan doen. Ieder kind gaat op eigen tempo, ik was alleen met praten snel,de rest liep ik achter op de rest,maar ik was een prematuur en alles is goed gekomen.

7. adi

adi Niet meer actief

dit bedoelen ze idd, dat je kind de intentie/bedoeling snapt en begint om daaraan mee te werken.
    grove motoriek is in bovenstaand stukje heel voirbarig aangezien kinderen gemiddeld met 15mnd los gaan lopen.

deze lijstjes zijn niet letterlijk bedoeld maar geven richting in de ontwikkeling aan.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb 'm even gekopieerd en maak vet wat Thirza met 1 jaar kon. Lang niet alles iig... :$

Staat zonder hulp.
    Veel baby's beginnen te lopen.
    Sommige baby's kunnen al goed lopen.
    Hij kan proberen te klimmen.
    Probeert met ballen te gooien.
    Kan met ballen rollen.

Heeft een heerlijk gevoel voor humor. (Lekker subjectief, niet erg meetbaar ;)
    Kan blokken op elkaar stapelen om een toren te bouwen.
    Zwaait gedag.
    Begint zelf met spelletjes.
    Reageert op instructies.
    Zijn woordenschat blijft zich uitbreiden.
    Houdt van lezen.
    Klaar om van borstvoeding over te gaan naar gewone melk.
    Eet allerlei soorten etenswaren.
    Houdt ervan om buiten te zijn om te gaan verkennen.

Vindt het leuk om te plagen.
    Houdt ervan om genegenheid te tonen.
    Kan knuffelen en kusjes geven.
    Ontwikkelt banden met anderen.
    Je baby kan nog steeds verlegen zijn.
    Vindt het leuk om met andere kinderen samen te zijn en begint vriendschappen te sluiten.

9. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Zou me echt niet te druk maken hoor! Onze dochter heeft met haar 13 maanden een abnormale woordenschat van minstens 20 woorden. Daarentegen loopt ze wel langs de tafel, maar nog niet los. Ze kunnen niet alles tegelijk leren hè?

10. Piekelotje

Piekelotje Actief lid

6 jan 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zeg, gooi dat boek weg!

11. beccie

beccie Niet meer actief

ik zou het niet allemaal te letterlijk nemen hoor. alle kinderen zijn heel erg verschillend.
    mijn zoontje liep een week voor zijn verjaardag ineens los. maar praten deed hij heel laat, pas na zijn 2e dat hij daar eigenlijk mee begon.

mijn zoontje was meer bezig met lichamelijke dingen proberen terwijl andere kinderen van zijn leeftijd al veel woorden zeiden maar nog niet konden lopen.

het verschilt gewoon heel erg. je moet je niet te snel zorgen maken.

12. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik ben benieuwd waar je het vandaan heb... Wat is de bron?

Mijn zoontje is 11 mnd en een beetje. Hier wat hij wel en niet kan.

Staat zonder hulp. -> sinds een klein tijdje
    Veel baby's beginnen te lopen. -> Langs tafel en bank
    Sommige baby's kunnen al goed lopen. -> tja, wat is goed lopen. Hij loopt nog niet los, maar wel langs de bank en tafel.
    Hij kan proberen te klimmen. -> Klimmen op schoot en kleine dozen wel
    Probeert met ballen te gooien.-> waarmee wil hij niet gooien. Dus ook ballen
    Kan met ballen rollen. -> Hij geeft er een tik tegen aan en de bal rolt weg. Tja en dan kan hij er achter aan kruipen om het nog eens te doen. Maar dat probeert hij eigenlijk met alles

Heeft een heerlijk gevoel voor humor. -> als dat is lachen als een ander iets geks doet, dan heeft hij het.
    Kan blokken op elkaar stapelen om een toren te bouwen.-> Nee, maar omgooien wel :D
    Zwaait gedag. -> Nee, volgens het CB was dat erg raar.
    Begint zelf met spelletjes.-> Kiekeboe begint hij mee
    Reageert op instructies. -> Nee, moest volgens CB wel. Maar dat doet hij nog niet.
    Zijn woordenschat blijft zich uitbreiden.-> De toontjes worden wel anders, maar een woord heb ik nog niet gehoort
    Houdt van lezen.-> Vooral op het boekje slaan is leuk.
    Klaar om van borstvoeding over te gaan naar gewone melk. -> Geen idee, nog niet geprobeerd.
    Eet allerlei soorten etenswaren. -> dat wel, en wat hij niet lekker vind spugt hij uit
    Houdt ervan om buiten te zijn om te gaan verkennen. -> Alles moet onderzocht worden

Vindt het leuk om te plagen. -> Euh, hoe zou hij dat moeten doen?
    Houdt ervan om genegenheid te tonen. -> Ja, knuffelen en lekker even op schoot zitten
    Kan knuffelen en kusjes geven. -> Als hij zijn tong uit steekt en op mijn wang duwt onder kusje geven valt dan kan hij het wel
    Ontwikkelt banden met anderen.-> Hij reageert toch echt anders op de ene persoon als op de andere persoon
    Je baby kan nog steeds verlegen zijn. -> Ja
    Vindt het leuk om met andere kinderen samen te zijn en begint vriendschappen te sluiten -> Vriendschappen weet ik niet, maar andere kinderen zijn geweldig

Tja, als je het op een makkelijke manier bekijkt, kan hij best veel. Lang niet ieder kindje is het zelfde. En het zal vast een gemiddelde zijn. Zo kan ons kindje niet zwaaien en wijze en kunnen vele andere kindjes doen dat al tijden.
    Ik denk steeds maar: het zal wel komen voordat hij 18 jaar is :D

13. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Toen Timo 1 werd, kon hij nog bijna niets van dit lijstje. Nu, twee maanden later, bijna alles. Ik verbaas me erover hoe ongelofelijk snel hij leert op dit moment. Maak je geen zorgen!

14. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Dit kan onze zoon.

Staat zonder hulp. Trekt zich op aan de tafel, maar gaat dan wel los staan.
    Veel baby's beginnen te lopen. Langs de tafel/bank/loopwagen ed
    Hij kan proberen te klimmen. Probeerd te klimmen op de bank
    Probeert met ballen te gooien. Deed hij al een maandje
    Kan met ballen rollen. Deed hij ook al een tijdje

Heeft een heerlijk gevoel voor humor. Ja, wat is humor? Hij trekt wel gekke bekken naar ons, daagt ons uit :)
    Kan blokken op elkaar stapelen om een toren te bouwen. Enkele blokjes kan hij stapelen. Twee/drie blokjes.
    Zwaait gedag. Deed hij met 8/9 maand.
    Begint zelf met spelletjes. Begint wel uit zichzelf te spelen, spelletjes nog niet.
    Reageert op instructies. Ja, als ik m vraag zijn beker,sok oid te pakken brengt hij het naar mij toe.
    Zijn woordenschat blijft zich uitbreiden. Hij zegt al een tijdje een x aantal woorden.

Eet allerlei soorten etenswaren. Het is net een vuilnisbak :D
    Houdt ervan om buiten te zijn om te gaan verkennen. Buiten zijn vindt hij prettig, denk de meeste kids.

Vindt het leuk om te plagen. Daagt ons uit, door bijv. kiekeboe te doen
    Houdt ervan om genegenheid te tonen. Ja
    Kan knuffelen en kusjes geven. Ja, erg fijn. Heerlijk knuffelen
    Ontwikkelt banden met anderen. Ook.
    Je baby kan nog steeds verlegen zijn. Soms.
    Vindt het leuk om met andere kinderen samen te zijn en begint vriendschappen te sluiten. Nou, vriendschappen nog niet. Hij vindt het wel leuk met andere kids te spelen

Maar iedere kind is anders! Jouw kind kan straks zomaar een giga ontwikkelijkssprong maken. Niet te veel kijken naar dit soort lijstjes.

15. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    met 1 jaar kon ons zoontje dit ook nog niet allemaal hoor, maar nu (15 maanden) kan hij dit al zeker een ruime maand allemaal wel. Vanaf de eerste verjaardag schieten ze meestal ineens door naar allemaal nieuwe dingen. Maak je geen zorgen, sommige dingen in het boek vind ik ook overdreven. En inderdaad, de trap af kan hij nu nog steeds niet en daar ben ik alleen maar blij mee! hij zou het zelfs nog niet eens mogen van me haha

16. angel229

angel229 Niet meer actief

17. angel229

angel229 Niet meer actief

By the way: trap af lopen vind ik absoluut onverantwoord op deze leeftijd. Trap op kan ze heel goed, liefst ook met twee treden tegelijk wat wij niet goed vinden, maar altijd loop ik of mijn man achter haar. Moet er niet aan denken dat ze van de trap valt!

18. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Gelukkig verschillen alle kinderen en hebben we niet 1 handboek voor ze.

Mijn ZL kan het hele lijstje al wel die loopt daarin gewoon voor. De snelle Jelle.. Zoals ze het mooi noemen.

19. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    idd... mijn zoon steekt al zijn handje omhoog als ik de trui wijd doe om zijn arm erdooheen te proppen...hoef dus niet meer te proppen!

En als hij iets in zijn hand heeft die ik dus nodig heb..dan pakt hij het met de andere over en als zijn arm door de mouw is pakt hij het weer terug in die hand...

Zijn voeten omhoog voor schoenen of sokken...neuhhh....die zit het liefst blootvoets...hij 'helpt' wel heeeel goed bij het uitkleden....sokken kan hij zelf uit krijgen hahahaha als een kei!

20. glimworm

glimworm Niet meer actief

dit is een lijst van wat een kind allemaal mogelijk zou kunnen vanaf een jaar, niet wat ze al moeten kunnen
    de lijst is zo groot omdat het ene kind iets kan wat een ander kind in dezelfde leeftijd nog niet kan, maar deze kan mss weer iets wat het andere kind weer nog niet kan.
    ieder kind ontwikkelt zich in een eigen tempo, en bepaalt zelf welk onderdeel hij/zij eerder wil leren (bij zoonlief was mobiliteit prioriteit nummer 1, ook al ging hij pas met 14 maanden echt goed lopen praten heeft echt de laagste prioriteit ;), hij is bijna 2 en er komen nu pas enkele woordjes uit en dan nog moeten we ze ontcijferen)

Deel Deze Pagina