Belastingteruggaaf alleen voor de kostwinner??

Discussie in 'De lounge' gestart door Gemma79, 8 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik was vanmorgen even aan het koffiedrinken met de buurvrouw.
    Zij vertelde mij dat haar man elk jaar het geld dat ze terug krijgen van de belastingdienst voor zichzelf houd.
    Hij zegt dat hij de kostwinner is em er dus recht op heeft.
    Buurvrouw is thuis, maar zorgt wel voor het volledige huishouden, dieren, hun 2 kids en dat het eten op tafel staat als haar man uit werk komt etc.
    Ik hoorde hier echt van op.
    Vind dit persoonlijk ook niet echt fair.
    En buurvrouw ook niet kon ik wel merken.
    Hoe kijken jullie hier tegenaan?
    Heeft de kostwinner hier het alleenrecht op?
    Ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden.

2. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Het ligt er een beetje aan vind ik. Wat gebeurt er met dat geld dan? Kan zij dat ook gebruiken? En waar koopt ze haar kleding van enzo? Kijk als hij er ieder jaar lekker alleen van op vakantie gaat voelt dat ook niet heel eerlijk nee maar dan zou ik als ik haar was eerder gaan zorgen dat ik ook geld zou verdienen wat ik opzij kan zetten.

3. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Hij is ook degene die belasting betaald en de buurvrouw niet... Ik neem aan dat hij verder ook voor alle kosten opdraait omdat hij de enige is die werkt.

4. jongmama

jongmama Fanatiek lid

1 jun 2008
    1.476
    0
    36
    Vorigjaar heeft mijn man voor het eerst de belasting teruggave enregen . Dit kwam doordat mijn man minder uit werkloon verdiende dan ik. Ik was ook pissig want mijn man verdiend altijd meer dan mij pm. Echter dat jaar via de ww en dat telde niet.
    Dir jaar heb ik er gelukkig weer recht op :)

5. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Mijn man is ook kostwinnaar en het geld van de belastingteruggave gaat op de grote hoop/spaarrekening. We hebben er samen voor gekozen dat ik thuis ben, dus als hij dit zo zou doen zou ik dat niet fair vinden. Het is niet zo dat je aan het niksen bent thuis en het geeft mijn man heel veel vrijheid en andere voordelen. Dus als je samen die keuze maakt vind ik het erg raar en zou ik salaris eisen van mijn man ofzo als hij het zo zou willen doen:D

Gelukkig is dit hier nooit een issue geweest. Zijn geld is mijn geld en andersom (al heb ik op dit moment niet zoveel). En grote uitgaven overleggen we gewoon altijd ook toen ik nog werkte. Vinden we geen probleem.

6. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Hoezo ik of hij??
    Je runt toch een gezamenlijk huishouden/gezin dan is het toch gwn voor jullie samen??

7. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hij koopt ervan wat hij wil zegt buurvrouw.
    Afgelopen jaar was dat een scooter.
    Zij moet vragen om geld voor kleding etc.
    Soms krijgt ze dat, maar als hij iets wil of hij vind het niet nodig dat ze iets voor zichzelf koopt dan krijgt ze niks.
    Boodschappen geld wordt zaterdags gepind door buurman en daar kan ze de boodschappen van doen.

Persoonlijk vind ik dat als je het complete huis runt qua huishouden, kids etc dat dat aardig gelijk is aan een baan.
    Hier is de situatie ook dat ik thuis ben voor onze pleegdochter en manlief werkt.
    Maar ik zou het niet pikken als hij maar kon doen en laten en ik overal om zou moeten vragen.
    Nou is dat gelukkig ook niet aan de orde.
    Maar verbaas me wel over die instelling.
    Alsof je als thuis moeder minder waard bent ofzo.
    Alsof je dan geen recht hebt op iets. Belachelijk.

8. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Dan zou ik als ik die buurvrouw was snel weggaan en eens onafhankelijk worden.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Aangezien je samen een huishouden draaiende houdt en voor die verdeling kiest, vind ik dat het geld ook ten goede moet komen aan het gezin. Dan kun je kijken wat je er mee doet en of je er misschien allebei iets leuks van kunt doen. Hij kan alleen maar hele dagen werken doordat zij thuis zit bij de kinderen.... Als zij ineens beslist dat ze er genoeg van heeft om thuis te zitten en weer gaat werken heeft hij immers ook een probleem. Dan moeten ze ineens opvang regelen en komen er ook meer kosten.

Oh en dat hij dat zo maar in zijn eentje beslist zonder dat daar overleg over is vind ik ook wel tekenend. Vooral aangezien zij het er duidelijk niet mee eens is, maar dat blijkbaar niet uitmaakt.

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Je kiest toch samen voor die verdeling?
    Het gaat dus niet alleen om de belasting teruggaaf, maar om de ongelijkwaardigheid in de relatie.
    Dat is nooit goed.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dan kun je toch niet meer spreken van een relatie? Zij is gewoon een soort huisslaaf, ze mag doen wat hij vindt dat ze mag doen en verder niets.

Wat doet hij overigens met het deel van de belastingteruggave die voor haar bedoelt is? Ze heeft recht op de algemene heffingskorting en omdat ze niet werkt zou die aan haar moeten worden uitbetaald... Is geloof ik ongeveer 1000 euro voor 2016...

12. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Precies dit. Het geld dat we terugkrijgen van de belasting gaat op de spaarrekening. In mei krijgt mijn man een groot bedrag vakantiegeld en tijdspaanfonds. Ook dat gaat op onze gezamelijke spaarrekening. We hebben niet eens meer een aparte spaarrekening. Grote uitgaven overleggen we met elkaar. Kleine uitgaven zoals kleding voor mezelf of voor de kinderen overleg ik niet.

13. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Ik vind het maar vreemd dat hij dit zo even beslist.
    Overugens kun je bij het invullen van de aangifte kun je zien wie wat terug krijgt.

14. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Tja als ik zo hoor hoe er daar met geld omgegaan wordt, dan vind ik het niet gek dat de buurman dat geld voor zichzelf houd.
    Hij houdt niet alleen de belasting terug gave voor zichzelf, maar al het geld dat hij binnen brengt.

Ik vind het eerder vreemd dat de buurvrouw het wel vervelend vind dat hij de belastingteriggave voor zichzelf houd, maar dat ze het blijkbaar prima vind dat zij een soort van zakgeld krijgt en het daarmaar mee moet doen.

Klinkt niet als een gelijkwaardige relatie

15. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Dat vind ik dus ook
    Ik praat wel vaker met haar en er zitten wel meer dingen scheef.
    Zo is zijn familie en zijn vrienden altijd welkom thuis
    Maar haar familie en vrienden moet ze maar buitenshuis ontmoeten want daar heeft hij geen zin in.

16. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Ja, inderdaad. Volgens mij gaat dit om heel wat meer dan alleen de belastingteruggave. Bij ons gebruiken we die overigens voor gezamelijke uitgaven zoals bijvoorbeeld onderhoud van ons huis of vakantie oid. Maar wij werken allebei en hebben allebei ons eigen geld.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bizar. En wat vreselijk ouderwets (zo ging het vroeger volgens mij meestal). Misschien moet zij dan voorstellen dat hij van dat geld een huishoudster inhuurt. Ik neem tenminste aan dat zij dat nu doet, aangezien zij niet werkt.

Hier is (bijna) al het geld van ons samen. We runnen immers een gezamenlijke huishouding. Dus wat er aan geld inkomt gaat er in gezamenlijk overleg ook weer uit.

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik vind dat uiteraard heel normaal. Zij brengt toch geen geld binnen?
    Mijn man pint ook elke zaterdag geld waar ik de boodschappen van moet halen. En als ik het in m'n hoofd haal om om meer geld te vragen krijg ik drie stokslagen. Dus dat laat ik wel.

19. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ik mag toch hopen dat dit heel sarcastisch is en geen serieuze reactie :)

zo te horen zit de hele verhouding scheef in hun relatie, op alle gebieden...en zij is daar dus wel altijd in meegegaan dus tja..
    gezien hoe hij verder is nu volgens wat jij ons vertelt vind ik het heel logisch ja vanuit hem gezien...hij heeft in elk geval duidelijk weinig respect voor zn vrouw en ziet haar zeer zeker niet als gelijke.

vanuit mijn ogen gezien vind ik het bizar dat zoiets nog best vaak voorkomt, de vrouw volledig ondergeschikt aan dr man. ons ding is het niet.
    wat wij terug krijgen aan belastinggeld is gewoon voor ons allebei en gaat op de spaarrekening, ongeacht wie voor wat deel "verantwoordelijk" is qua opbrengst....

20. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Ik vraag me af hoe dat normaal gaat als de vrouw niet werkt. Krijgt ze dan gewoon onbeperkt toegang tot de pas van de man? Ik werk zelf dus het is een serieuze vraag, heb werkelijk geen idee. Moet er niet aan denken afhankijk te zijn btw.

Deel Deze Pagina