Kom ook nog even zwaaien en jullie vooral heel veel sterkte wensen, dames! Dikke knuffel voor jullie allemaal! Het is zo rot... @ hopefultimes: oh nee, meid toch ! Wat ellendig zeg! Dat het nog steeds niet over is... Misschien speelt er toch nog iets anders mee, ik heb wel eens gehoord van HG-dames die maagzweer e.d. bleken te hebben waardoor misselijkheid ook na bevalling bleef. Hopelijk kan de HA je helpen! (zonder het op ontzwangeren te gooien! Hoewel het wellicht wel kan, ik was na mijn miskraam iedere cyclus vanaf enkele dagen voor de eisprong tot wanneer menstruatie doorbrak misselijk (progesteron??) tot kokhalzen en spugen aan toe) Gaat verder wel goed met je meisje? @ werken: ik was al vanaf week 5 echt niet in staat te werken, kon alleen maar liggen en spugen en mezelf hondsberoerd voelen. Na start emasefene een aantal dagen een paar uurtjes gewerkt, maar vanaf week 8 ging dat ook echt niet meer. En dan niet alleen door misselijkheid en spugen, maar ook gewoon door de enorme zwakte, vermoeidheid, gebrek aan concentratie e.d. Daarna volledig thuis gebleven (liggend in bed of bank) tot 20 weken. Toen voelde ik me weer wat beter en ben ik therapeutisch 2 x2 uurtjes per week gaan werken. Dit ging redelijk. Toen kwam met 25 wkn de kerstvakantie en waren de kinderen thuis (en manlief ook, dus daar zou het eigenlijk niet aan hebben moeten liggen) en toen ben ik weer heel beroerd geworden. Meteen na vakantie dus aangegeven bij werkgever dat het niet ging (en dus ook niet meer wat zou worden tot de bevalling, dat was bij mijn eerste dochter ook zo). En dus officieel vanaf 27 wkn weer volledig thuis, beroerd hangend op de bank... Ik heb dus eigenlijk gehele zwangerschap in ziektewet doorgebracht ... Dit alles overigens in goed overleg met bedrijfsarts en leidinggevende, ik heb echt zelf goed mogen/kunnen aangeven wat mogelijk was en wat niet. @ eten: het varieerde bij mij ook wat ik wel/niet binnen kon krijgen/houden. Eerste paar weken kon ik alleen maar yoghurtdrink drinken, daarna alleen water in kleine hoeveelheden. Een tijdje veel naturel chips gehad, pitabroodje met gesmolten kaas uit de oven, geroosterde boterham met kaas en sla. Na de 20 wkn werd het qua eten/drinken wel een stuk beter, lustte ook weer een stuk meer, ondanks dat misselijkheid en spugen niet weggingen. @ opmerkingen van anderen: zucht. Laat ik er maar niet over beginnen , zijn maar heel weinig mensen die het kunnen begrijpen. Mensen begrepen vooral ook niet waarom ik het 'mezelf nog een keer aandeed' door nog een kind te willen...
Hoi Ik meld me hier ook. Tijdens mijn eerste zwangerschap ook hg gehad met uitdrogen. Ook nu weer erg misselijk, maar het is lang niet zo erg als de vorige keer. Ik spuug niet de hele dag door, zoals toen, maar nog wel een keer of vijf oer dag. Waar ligt de grens tussen hg en gewone misselijkheid? Van uitdrogen is nu geen sprake, maar ik ben wel al (iets) afgevallen, en ik voel me slapper. Wat waren ook al weer de tips? Eten voor het opstaan, altijd kleine beetjes eten verspreid over de dag, niet te vet en gekruid. Dat doe ik al. De cola en vanillevla werken hier niet. Waterijsjes vind ik wel fijn.
vet eten vermijden is niet altijd nodig, heel vaak blijft vettig eten juist beter binnen. Probeer niet tegen je zin te eten en eet waar je wel trek in hebt. Verder vooral goed letten op het binnen krijgen van voldoende vocht.
Ik denk dat mijn maag wel heel erg geïrriteerd is, maar de maagbeschermers die ik heb, helpen ook niet, dus waarschijnlijk toch een gevalletje hormonale schommelingen. Ik geef ook bv, en dat schijnt nog extra invloed te hebben. Misselijkheid is gelukkig niet elke dag even hevig, maar wat baal ik er van! Enfin, ik heb een super lief meisje, dus eigenlijk moet ik gewoon niet zeuren. Ze heeft helaas reflux, maar met de nodige maatregelen en 't nodige geduld gaat het verder heel erg goed met haar. @Rosao Idd vet eten heeft mij "op de been" gehouden in mijn zwangerschap. @Liefsvanmama De grens is denk ik moeilijk te bepalen. De gyn. waren 't ook niet eens over wanneer iets nu HG is. De één vindt permanente misselijkheid (die normaal functioneren niet meer mogelijk maakt) HG, de ander vindt dat als je moet worden opgenomen wegens ondervoeding en uitdroging. Ik heb uiteindelijk zowel 't één als 't ander gehad, dus waren ze 't er over eens dat ik écht HG had. Persoonlijk kan het me geen bal schelen wat hun vonden dat ik had, al noemden ze 't een pretpark, dan nog wist ik hoe beroerd ik mij voelde en dat wordt niet beter door de label die er aan hangt. Maar kijk eens even op de site voor HG, daar staan heel handige tips, die misschien wel of niet voor je werken. Vet eten, zure appels en cola heeft mij de zwangerschap door geholpen! @Femekja Sterkte hoor! @KimK Als je zo weinig kunt binnenhouden is gezond niet meer 't belangrijkste hoor. De gyn. waren het bij mij over weinig eens, maar wel over 't feit dat eten en drinken bij ernstige misselijkheid véél belangrijker is, dan WAT je eet of drinkt. @allemaal Een dikke knuffel en veeeeel sterkte. Bah wat is HG naar!
Ik denk dat het bij mij nog geen HG is. De vorige keer wel hoor, zonder twijfel! Met opname vanwege uitdroging. Maar geheel niet kunnen functioneren, is nu niet. Voor jezelf kunnen zorgen, kan ik nog. Toch vind ik het wel erg lastig en niet fijn. Mag ik hier voorzichtig mee blijven kletsen, als randgevalletje?
Uiteraard! Iedereen die erg misselijk is in de zwangerschap kan wel een steuntje gebruiken! 'Pretpark' hihi die houden we er in....
Nou vandaag was toch wel een heftig spuugdagje. Alles eruit, ook water. Mijn huid bleef al staan, dus geen goed teken. Ik heb ors genomen en blijf drinken. Nu gaat het ìets beter dan een paar uur terug, maar van mij mag deze dag voorbij zijn.
Hier ist vandaag ook weer pet. Drukke dag voor de boeg ivm 2 verjaardagen, was zo moe van de hele week dat ik gelukkig tot 12.00 heb geslapen. Scheelt weer ochtend misselijk zijn. Mn lief had lunch gemaakt met dingen die het beste binnenhoudt maar ook glas chocomelk. Ik twijfelde over de laatste maar had pas van mijn huisarts de tip gekregen dat dit heel goed zou moeten helpen tegen de misselijkheid als je net wakker bent. Nou ik had mn 2 bolletjes op en had net de laatste slok naar binnen of een golf van misselijkheid kwam opzetten. Kon nog net opstaan maar het kwam er meteen uitzetten, op mn bord. Mn vriend zegt geschrokken; "wat doe je nu dan?!" Ja waar lijkt t op.... "Moet ik een emmer pakken?" Ik gebaar van ja dus de rest van de lunch eindigde in de emmer. Later nog 2x overgegeven. We zijn nu op de verjaardag van zijn oma en lig even binnen op de bank want buiten zit iemand te roken en die lucht trek ik al helemaal niet. Zo nog een bbq, ik denk dat het alleen even gedag zeggen wordt en meteen naar binnen duiken om de bbq lucht te mijden en waarschijnlijk snel weer weg. Hoop dat mn broodje van net er wel in blijft want voel me zo leeg en gammel alst maar kan. Vroeg naar bed vrees is, ondanks dat ik zoveel geslapen heb ben ik helemaal afgedraaid. Raar lijf...
Ja echt rot zoiets. Barbeque geur kan ik nu ook niet hebben. Inmiddels contact gehad, eerst met de vk, en toen de hap. Ketonen zijn al iets aanwezig, maar nog niet heel erg. Ik mag opgenomen worden, maar hoeft nog niet. Ik blijf dus nog even lekker thuis. Als er vanacht iets veranderd moet ik bellen en anders morgenvroeg weer contact.
Hier, ik lig dus in het zkh. Zaterdag op zondagnacht opgenomen en infuus. Mocht gister niks eten om mijn maag rust te geven en vandaag voorzichtig weer wat gegeten. Een beschuit met jam. Ik spuug nog steeds maar niet meer zo erg. Hopelijk mag ik morgen naar huis. We gaan dan ook bespreken hoe verder.
oh das balen, maar infuus doet je wel goed hoor! misschien proberen hoe gele vla valt (als je dat lust)
gele vla (klinkt misschien stom) is ook niet te goor om uit te spugen mocht je dat doen. vond brood/beschuit e.d veel viezer om uit te spugen
Bedankt voor de tip. Gele vla werkt bij mij niet tegen misselijkheid maar is inderdaad niet zo vies spugen.
succes met de primperan.. heeft hier maar 3 hele dagen geholpen toen begon ik weer volop met overgeven.. lees er meer slechte ervaringen over. hopelijk helpt t bij jou wel! volgende stap is zofran
ik krijg enorm buikpijn van de pimperan gebruik t ook bijna niet meer. heb ook niet t idee dat t echt helpt. hoop dat t hij jou wel helpt.
Bij mij deed zowel de emesfane als primparan maar een paar dagen iets. Hoop dat jij bij de uitzonderingen hoort van de meiden hier!
Emesafene hielp bij mij helemaal niet. Primperan ook maar een paar dagen. Toen inderdaad zofran. Hielp ook niet genoeg want moest nog wel een keer opgenomen worden maar nu nog steeds zofran en daardoor nu wel 3 uurtjes per dag aan het werk. Nu 29 weken. Had nooit gedacht hier ooit te komen. Maar mede door het forum hier blijven vechten en nu bijna aftellen. Meiden, jullie kunnen het! We are all fighters!
Wat lief dat jullie meeleven. Geen idee of het gaan werken, we zien wel. Vind het wel zwaar hoor, zo beroerd voelen en ook nog peuter rond hebben lopen. Had dr wel echt gemist in het zkh, maar merk ook dat ik dat weer zwaar vind thuis.