Hyperemesis Gravidarum

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sooner, 9 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Ik heb op dit moment nog niet extreme klachten, misselijk in de ochtend. Maar wellicht zit ik nog in een vroeg stadium en slaat het toch nog door... Maar ik hoop natuurlijk zo op de kans dat het dit keer mee zal vallen!

Ik weet inderdaad ook niet of ik weer voor sv zou kiezen. Het inbrengen vond ik inderdaad niet zo dramatisch, maar het uitspugen! Vreselijk! Daarna over gegaan op flesjes voeding, maar ook geen succes... Bij mij is ook geen sprake geweest van alternatieven. Ik kon opnieuw een sonde krijgen, maar dat wilde ik zelf niet omdat ik bang was dat ik de sonde er thuis ook uit zou spugen... En dan?

2. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Ik hoop dat t bij gewone misselijkheid blijft pandorabeads en je niet voor sondes en derg komt te staan! Anders zou ik het alsnog weer doen, wie weet gaat t nu beter en evt is duodenumsonde ook nog optie!

3. sellie6

sellie6 Actief lid

2 jan 2011
    236
    0
    0
    .
    .
    Ik ben heel blij met mijn sonde want daardoor houd ik genoeg binnen. Ik geef nog steeds over maar hoef nu niet te vechten met eten wat heel veel druk en stress scheelt. Ik heb in mijn vorige zwangerschap hem meerdere keren uitgespuugd omdat met overgeven de sonde voeding als brokken eruit kwamen en de sonde meenamen. Nu gelukkig nog niet gebeurd en de sondevoeding blijft nu ook vloeibaar. Dat uitspuigen is inderdaad heel naar en dan moet er iemand van de thuiszorg komen om hem in te brengen en dat duurt meestal weer even.

Pandora hopelijk zet het niet verder door!

4. Pippamoi

Pippamoi Actief lid

28 jul 2013
    278
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Bij mij heeft de sonde heel erg geholpen. Ik was teveel afgevallen, naast de uitdroging. De sonde heeft voor gewichtstoename gezorgd en ik werd minder misselijk (door het continue laagje op mijn maag). Maar goed, ik heb hem ook vaak uitgespuugd, eerst 2x per week, later 1x per week.

Wat gebeurt er als je een (maag)sonde uitspuugt? Het lijkt heel eng, maar het valt mee. Je voelt het slangetje in je keel naar boven komen. Tijdens het overgeven trok ik dan het slangetje door mijn mond naar buiten. Overigens spuugde ik regelmatig met zoveel kracht dat het slangetje ineens in mijn teiltje hing...
    Als ik klaar was met overgeven, maakte ik voorzichtig de neuspleister los en trok de sonde er door mijn neus uit (het ondergespuugde deel even met water afspoelen, anders heb je kots in je neus).

Daarna even bijkomen en even genieten van sondevrij zijn... meestal ging ik even douchen (kort, zittend, want douchen kost veel energie) of in bad om mijn haar en gezicht te wassen. Dat is veel makkelijker zonder sonde.
    Dan het ziekenhuis bellen dat ie eruit gekomen was. Ik kon altijd gelijk komen, en dan werd de sonde weer geplaatst door een van en de verpleegsters (die mij inmiddels wel kenden...). Als de sonde er 's nachts uitkwam, wachtte ik tot de volgende ochtend.

Het voelt natuurlijk niet prettig, maar een sonde uitspugen doet geen pijn. Ook niet als je hem zelf door je neus eruit trekt. Ontprettig ja, pijn nee. En HG is sowieso niet prettig, dus ik vond het niet zo erg. Was veel te blij dat er iets was wat me hielp! (Gewichtstoename, waardoor ik meer energie kreeg en ook op de bank kon zitten ipv alleen liggen in ziekenhuisbed en minder misselijk).

Ik weet dat anderen het heel anders kunnen / hebben ervaren, maar een sonde is het proberen waard! Net als verschillende typen medicatie. Het is toch zoeken of er iets is dat bij jou helpt.

5. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Volgens mij mag ik me nu helaas officieel bij jullie aansluiten... Ik hou sinds gisteren niets meer binnen. Best gek eigenlijk, van het een op het andere moment! Vanochtend de huisarts gebeld, maar zei zijn vandaag de hele dag in het verpleeghuis. Helaas voor mij, volgens de assistente. Misschien was er vandaag nog een gaatje om mij terug te bellen en anders morgen... Grrr! Maar jullie zouden gaan voor zofran? Wordt vast ook nog een hele discussie, want tijdens het vorige telefoongesprek was de huisarts er niet voor.

Morgen zou ik weer moeten werken... What to do? Gevoelsmatig kan ik me ook niet voor elk wissewasje ziek melden!

6. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Als je echt weer naar de hg kant gaat....
    Hier in zh starten ze sowieso met emesafene en primperan, maar gaan ze wel heel snel over naar zofran. Weet niet of ze direct zofran zouden voorschrijven.
    En niet laten afschepen, ik zou je man/vriend desnoods nog een keer laten bellen dat je terug gebeld moet worden!!
    Dan ook ziekmelden, bij je heb je rust nodig en zo kan je proberen misschien een opname te voorkomen. Als jij non stop overgeeft functioneer je toch niet, dus ziek melden!

7. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Ik heb me ziek gemeld...
    Mijn man werd bijna woest bij het idee dat ik toch wilde gaan werken ;P

8. Bigflower

Bigflower Actief lid

13 mei 2014
    149
    0
    0
    therapeut burn out trajecten
    Naast de Hoofdstad.
    Het is vandaag HG awareness dag... Ook ik heb een zwangerschap met HG achter de rug. Hopelijk niet nog eens...

9. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Voor nu gefeliciteerd met je zwangerschap, Bigflower! En laten we hopen dat je deze zwangerschap op een andere manier mag bleven...

10. Bigflower

Bigflower Actief lid

13 mei 2014
    149
    0
    0
    Naast de Hoofdstad.
    Ik hoop het ook. Morgen wel een gesprek gepland bij de huisarts. Het kan zijn dat preventief starten met emesefene kan helpen. Ik las wat berichtjes van jou maar het ziet er voor jou nu even niet ok uit... Balen hoor!

11. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Ik heb mijn huisarts ook gevraagd of ik prefentief kon starten met emesefene, maar daar hadden ze geen oren naar...
    Maar ik voel me sowieso niet echt serieus genomen door mijn huisarts en assistentes. Dus dat kan daar ook aan liggen, hihi!

Ik hoop voor jou dat je wel gehoord wordt (morgen)! Succes! Zou toch fijn zijn als je deze zwangerschap niet zo misselijk bent!

12. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Gefeliciteerd met je zwangerschap en succes morgen bij je huisarts!

Hoe gaat het met jou pandorabeads??

Ik voel me vrij redelijk, ontzettende maagzuur sinds paar dagen ondanks omeprazol, dus weer misselijker en meer spugen. Krijg wel steeds wat meer energie, dat is fijn! Vanochtend wel ritje zh vanwege flinke bloeding, hier zagen ze dat ik weer afval en ketonen had. Mocht als ik het wilde proberen thuis nog wel naar huis. Wel zit dietist me op de hielen wat betreft sv, nu nog 2 weken de kans gekregen, maar moet dan wel zijn aangekomen...

Het is idd hyperemesis awareness day, ik hoop dat in de nabije toekomst een oplossing komt voor al die vrouwen die deze vreselijke strijd moeten leveren!

13. Bigflower

Bigflower Actief lid

13 mei 2014
    149
    0
    0
    Naast de Hoofdstad.
    Ik verwacht dat de ha me wel serieus gaat nemen. Vorige keer heeft hij dat veel te laat gedaan. De gynaecoloog was niet te spreken toen over zijn trage handelen.

Ik hoor dat het de komende dagen erg warm gaat worden. Ik had hg in de zomer. Tip is misschien om ijsvormpjes te vullen met AA drink of fruit.

Heel veel geluk meiden....

14. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Lasas, wat vervelend en weer schrikken! Hopelijk niet schadelijk voor de baby?

Bigflower, hoe was het consult bij de huisarts?

15. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Hoe ging je gesprek bigflower?

Idd je tip van AA drank invriezen overgenomen, thanks!

Vanochtend bedrijfsarts gesproken en hij hoeft me niet meer te spreken voor verlof, hij gaat ervanuit dat ik ziek blijf en als ik me wat beter voel dat moet gebruiken om zo goed mogelijk de bevalling en kraamperiode in te gaan. Wel wil hij 6 weken na bevalling me graag spreken, omdat kans reëel aanwezig is dat ik langer dan 10 weken de tijd nodig heb om fysiek en mentaal te herstellen. Een enorm prettig gesprek :)

16. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Hoe gaat t met jou pandorabeads??

17. Bigflower

Bigflower Actief lid

13 mei 2014
    149
    0
    0
    Naast de Hoofdstad.
    Hier is het recept binnen. Ik begin preventief. :) Ook al is het met een kwart in de ochtend. Tot nu toe weinig last. Vorige keer sloeg het in als een bom, rond de vijf a zes weken van de een op de andere dag.

De AA invriezen hielp bij mij enorm. Er zit veel energie in en het is minder zoet als het is ingevroren.
    Vreemd genoeg bleven bij mij kersen uit blik ook binnen. En een mc chicken van de mac terwijl ik dat normaal verafschuw.

Vrijwel alle groente begint nu, net als de vorige zwangerschap al naar potgrond te smaken. (niet dat ik exact weet hoe dat smaakt, maar toch ;)

Belangrijke tip nog die ik de vorige keer heb meegekregen (achteraf) na het spugen niet gelijk tanden poetsen. Kan slecht zijn voor je glazuur.
    En omdat je alles wat je binnen krijgt extra opneemt; geen tandpasta met fluor gebruiken. Dit was een tip van de tandarts. Ik poetste met neomum. Is ook vrij mild waardoor je niet gelijk weer heel misselijk wordt.

18. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    De vorige zwangerschap begon de vorige keer inderdaad ook explosief met braken! Tot dusver meer gedoceerd... Gelukkig!

Fijn dat je zo'n positief gesprek hebt gehad, Lasas!

19. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    IK ga de tip met AA invriezen ook onthouden! mochten wij voor een 2e gaan en ik weer HG krijg! Dat is echt een goede tip!.

En idd GEEN tanden poetsen na het spugen. Ik heb na het spugen veel met water gespoeld en een milde mondspoeling! In en na de zwangerschap 0 gaatjes! IK dacht echt nu gaan we t krijgen bij de tandarts. maar niks!

Lasas: Wat heb je toch een fijne bedrijfsarts! Vind het echt zo super hoe ze met je omgaan. Heerlijk dat je begrepen word!

20. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    @ darkangel, ben me er ook wel bewust van dat dit niet overal zo is. Het geeft enorme rust dat niks moet, alles wat eventueel wel kan is voor iedereen fijn! Vandaag voor het eerst alleen boodschapjes gedaan, 3x gezeten onderweg op een bankje (geen straf met dit weer) en voelde me even intens gelukkig :)

Deel Deze Pagina